Chidaneh.com placeholder image

زیر و بم رشته طراحی داخلی را فرا بگیرید

به قلم: مژگان احمدی

رشته طراحی داخلی طرفداران زیادی در گوشه به گوشه دنیا پیدا کرده است، خوب هر چه باشد آدمی بودن در فضای زیبا را دوست دارد و از چنین فضاهایی لذت می‌برد، اما خیلی از این آدم‌ها از لذت بردن اطرافیانشان لذت بیشتری می‌برند و دوست دارند خودشان خالق فضاهایی چشم‌نواز و دل‌انگیز برای آن‌ها باشند، بدون شک چنین افرادی در دنیا کم نیستند.

اگر شما هم از لذت بردن آدم‌ها لذت می‌برید و دوست دارید افراد در محیطی دلچسب و جذاب زندگی کنند و قصد دارید طراحی داخلی را به عنوان حرفه در زندگی خود انتخاب کنید، این مقاله از چیدانه را از دست ندهید، من در این مطلب قصد دارم شما را با زیر و بم رشته طراحی داخلی آشنا کنم. با من همراه باشید.

قالیشویی ادیب
رشته طراحی داخلی

طراحی چیست؟

طراحی به دانش ایجاد یک طرح از تصویری ذهنی، خیالی یا واقع‌گرایانه گفته می‌شود. طراحی در معنای تخصصی، مفاهیم و کاربردهای متنوعی را در بر می‌گیرد و همانند هنر نمی‌توان با یک تعریف مشخص تمام جنبه‌های آن را بیان کرد.

بهتر است بدانید که طراحی در دو حوزه کلی مطرح می‌شود: 

  1. Drawing: شامل برداشت‌های شخصی، احساسات فی‌البداهه و تجربه‌های آزاد طراح از موضوعات گوناگون است.
  2. Design: شامل مراحل ترکیب عناصر بصری و فضا بر پایه اصول طرح است و جنبه کاربردی دارد، همانند رشته طراحی داخلی.
طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی پروسه شکل‌گیری و هماهنگی ویژگی‌های زیبایی داخل ساختمان است و هدف آن تأمین نیاز‌های لازم برای استفاده راحت از ساختمان می‌باشد. این حرفه ترکیبی از هنر و مهندسی است، حرفه‌ای چند بعدی که شامل توسعه مفهومی، ارتباط با ذینفعان پروژه و مدیریت اجرای طرح می‌باشد.

در لغت‌نامه وبستر طراحی داخلی چنین تعریف شده است: “طراحی داخلی هنر یا عمل برنامه‌ریزی و نظارت بر طراحی و اجرای معماری داخلی و مبلمان است."

تاریخچه رشته طراحی داخلی

تاریخچه رشته طراحی داخلی

رشته طراحی داخلی در اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 میلادی متولد شد. تا این زمان مردم بدون استفاده از اصول خاصی با تکیه بر ذوق و خلاقیت خود منزلشان را طراحی می‌کردند. با توسعه و رشد جوامع بشری و همزمان با انقلاب صنعتی طراحی داخلی نیز مورد توجه بیشتری قرار گرفت و به حرفه‌ای جذاب تبدیل شد.   

طراح داخلی کیست؟

طراح داخلی کیست؟

جامعه طراحان داخلی آمریکا (ASID) طراح داخلی را چنین تعریف می‌کنند: “متخصصی برای طراحی فضاهای داخلی با عملکرد و کارایی بالا که تخصص خود را از طریق آموزش‌های رسمی کسب کرده است."

تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی

تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی

بسیاری طراح داخلی و دکوراتور داخلی را یکی می‌پندارند، اما این دو رشته با هم فرق دارند. 

معمولاً طراح داخلی افرادی را برای اجرای طرح‌هایشان استخدام و خود بر اجرای کارها نظارت می‌کنند، افرادی که توسط طراحان داخلی استخدام می شوند، دکوراتورهای داخلی هستند. حرفه دکوراتور داخلی در اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم پدید آمد. دکوراتورهای داخلی در تزیین فضای داخلی و اجرای انواع سبک‌های دکوراسیون (طراحی داخلی مدرن، طراحی داخلی کلاسیک، طراحی داخلی مینیمال، طراحی داخلی روستایی یا روستیک، طراحی داخلی ماوریک، طراحی داخلی رترو و…) مهارت دارند و آموزش‌های رسمی و آکادمیک ندیده‌اند، بلکه مهارت خود را از طریق تجربه و با تکیه بر ذوق و خلاقیت خود کسب کرده‌اند، اما در رشته طراحی داخلی تأکید بر برنامه‌ریزی، طراحی کاربردی و استفاده مؤثر از فضا بیشتر از تزیین فضای داخلی است. 

مطلب پیشنهادی: انواع دکوراسیون داخلی منزل، 9 سبک از بهترین‌ها

رشته طراحی داخلی

توانمندی‌های لازم در رشته طراحی داخلی

تحصیل در هر رشته‌ای توانایی‌هایی مختص به آن رشته را می‌طلبد. برای موفقیت در رشته طراحی داخلی نیز استعدادها و توانمندی‌هایی لازم است، در زیر به معرفی این پتانسیل‌ها می‌پردازیم:

  • تخیل قوی و خلاقیت بالا
  • داشتن ذوق هنری
  • مهارت ارتباطی بالا
  • مهارت مدیریتی بالا
  • توانایی‌های فنی و همراه بودن با تکنولوژی
تحصیل در رشته طراحی داخلی

برای تحصیل در رشته طراحی داخلی از کجا شروع کنیم؟

همان طور که گفته شد، طراح داخلی متخصصی برای طراحی فضاهای داخلی با عملکرد بالا است که تخصص خود را از طریق آموزش‌های رسمی کسب کرده باشد، بنابراین آموزش و تحصیل اولین قدم برای ورود به حرفه طراحی داخلی است. 

به سه روش می‌توان تحصیل در رشته طراحی داخلی را آغاز کرد:

1. انتخاب رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان

پس از اتمام دوره دبیرستان در رشته ریاضی فیزیک می‌توانید رشته معماری داخلی را در دانشگاه‌های داخلی یا خارجی ادامه دهید.

2. انتخاب رشته طراحی داخلی در هنرستان

از سال 95 رشته طراحی داخلی و دکوراسیون در هنرستان‌ها ارائه می‌شود، پس از پشت سر گذاشتن 3 سال تحصیل در هنرستان و شرکت در کنکور فنی و حرفه‌ای می‌توانید تحصیلات آکادمیک خود را در رشته طراحی داخلی آغاز کنید.

3. آموزشگاه‌های معتبر

آموزشگاه‌های معتبری که رشته طراحی داخلی را آموزش می‌دهند، دریچه دیگری برای آموزش رشته طراحی داخلی می‌باشند. این آموزشگاه‌ها به دانشجویان مدرک معتبر ارائه می‌دهند.

 رشته طراحی داخلی

تعداد واحدهای رشته طراحی داخلی

برای اخذ مدرک آکادمیک رشته طراحی داخلی 114 واحد دروس اختصاصی، 21 واحد دروس عمومی، 14 واحد دروس اصلی به همراه پایان نامه گذرانده می‌شود.

دانشگاه‌هایی که رشته طراحی داخلی را ارائه می دهند در دفترچه انتخاب رشته ریاضی فیزیک و فنی و حرفه‌ای نگاشته شده است. 

معایب رشته طراحی داخلی

معایب رشته طراحی داخلی

با روی کار آمدن آموزشگاه‌های معتبری که در رشته طراحی داخلی آموزش می‌دهند، تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته افزایش یافته است، بنابراین رقابت در این رشته بسیار حساس شده است. 

رشته طراحی داخلی

درآمد رشته طراحی داخلی در ایران

درست است که رقابت در رشته طراحی داخلی زیاد است، اما با تلاش و پشتکار و اندکی هوش و درایت می‌توان گوی سبقت را از رقیبان ربود. مهارت بالا در ارتباط با مشتری و جذب آن و رزومه قوی و بی‌نقص شما را به درآمدهای بالا هدایت می‌کند. طراحان داخلی می‌توانند یک دفتر کار افتتاح کنند و با تبلیغات و مهارت بالایی که در جذب مشتری دارند، به درآمد برسند و یا می‌توانند به صورت فریلنسری پروژه بگیرند و از این طریق درآمد کسب کنند.

 رشته طراحی داخلی

بازار کار خارجی رشته طراحی داخلی چگونه است؟

رشته طراحی داخلی در کشورهای پیشرفته درآمد بالاتری از درآمد عمومی جامعه دارند. طراحان داخلی در کشور انگلستان حدود68000 و در استرالیا حدود 52000 دلار در سال درآمد دارند، در ایالات متحده به دلیل تعداد بیشتر طراحان داخلی و رقابتی که بین آن‌ها وجود دارد، درآمد یک طراح داخلی حدود 46000 دلار در سال می‌باشد.

رشته طراحی داخلی

طراحی داخلی در کجا کاربرد دارد؟

طراحان در طراحی داخلی هر نوع ساختمانی دست به ایده‌پردازی و خلاقیت می‌زنند. فضاهای مسکونی، تجاری، اداری، تفریحی، آموزشی، مذهبی، بهداشتی و درمانی و … با ایده‌های طراحان داخلی به فضاهایی بهتر و جذاب‌تر تبدیل می‌شوند.   

رشته طراحی داخلی

مراحل انجام کار طراحی داخلی

طراح داخلی در پروسه کاری خود مراحل زیر را انجام می‌دهد:

  1. ارتباط با مشتریان برای آگاهی از نیازها و نظرات آن‌ها
  2. تهیه طرح‌ها مطابق با نیاز و بودجه مشتریان و نوع ساختمان
  3. نشان دادن طرح اولیه به مشتریان
  4. مشاوره دادن به مشتریان پیرامون رنگ، پارچه، وسایل و مبلمان
  5. ایجاد طرح‌های نهایی با کمک برنامه‌های کامپیوتری
  6. مشخص کردن زمان‌بندی و تخمین هزینه‌های پروژه
  7. تهیه مبلمان، پارچه‌ها، کف‌پوش‌ها و پوشش دیوارها در صورت لزوم
  8. نظارت بر نصب و اجرای طرح‌ها
  9. بازدید از پروژه برای اطمینان از رضایت مشتری
رشته طراحی داخلی

نرم‌افزارهای مورد نیاز رشته طراحی داخلی

رشته طراحی داخلی بی‌نیاز به نرم‌افزارهای کامپیوتری نیست؛ برای نمونه طراحان داخلی از نرم‌افزار اتوکد برای ترسیم نقشه دو بعدی و از نرم‌افزار تری دی مکس برای سه بعدی ساختن نقشه‌ها استفاده می‌کنند پس برای موفقیت در رشته طراحی داخلی بایستی ارتباط خود را با برنامه‌های کامپیوتری ارتقا دهید.

رشته طراحی داخلی

توصیه‌هایی به آماتورها

پس از فارغ‌التحصیلی در رشته طراحی داخلی با انجام نکات زیر خود را به طراحی موفق تبدیل کنید.

  1. اکنون زمانی است که بایستی این حرفه را به صورت عملی دنبال کنید تا تجربه کسب نمایید. کارآموزی کنید و کار را عملی یاد بگیرید، اگر هیچ طراحی شما را به کارآموزی نپذیرفت، کار را رایگان انجام دهید و یا به آن‌ها پول بدهید.
  2. در حین کارآموزی سعی کنید با بازار طراحی ارتباط یرقرار کنید.
  3. تلاش و پشتکار زیادی داشته باشید، هر روز نمونه کارهای خوب و موفق ببینید و آن را تحلیل کنید.
  4. هیچ وقت از کار دلسرد نشوید و پروژه‌ها را در زمان تعیین شده تحویل دهید.
  5. در ابتدا به سود و درآمد فکر نکنید، سعی کنید پروژهایی را که می‌گیرید بدون نقص و باکیفیت تحویل دهید تا رزومه‌ای قوی و کامل داشته باشید.
  6. پس از چند ماه که رزومه‌ای قوی برای خود ساختید، از نمونه کارهایتان عکس بگیرید و از آن برای جذب مشتری استفاده کنید تا به سود و درآمد برسید.
  7. از طراحی های مجازی و آنلاین برای نمایش کارهایتان استفاده کنید.
  8. به روز باشید، مجلات و صفحات مجازی مرتبط با طراحی داخلی را دنبال کنید تا از طرح‌های روز دنیا ایده بگیرید و فضاهای جذابتری خلق کنید.
  9. دفتر کارتان را در جایی انتخاب کنید که از نظر اجتماعی وضعیت مناسبی داشته باشد.
  10. رقبایتان را بشناسید و کارهایشان را تحلیل کنید.
  11. توانایی‌هایتان را دست کم نگیرید و با تکیه بر خلاقیت و تخیل قوی سبک خود را پیدا کنید تا به شهرت و درآمد بیشتر برسید.
طراحی داخلل

طراحان داخلی موفق 

برای موفقیت بیشتر در رشته طراحی داخلی، پیشگامان و نوآوران این حرفه را بشناسید و با مطالعه زندگی‌نامه و تجزیه و تحلیل کارهایشان ذهن خود را پرورش دهید تا شما نیز در این رشته نوآوری کنید و خالق فضاهای بی‌نظیری شوید.

خواهر پریشی، دنینگ رابرت و وینسنت فورکید، جویس کری، ویرسلر کلی، استفان بودین، جفری ژرژ، امیلیو تری، کارلوس دبستیگویی، پتروزینو نینا، مونگیاردینو لورنزو، بلبل دیوید هیکس، کریس وولز و بسیاری دیگر، از برجستگان رشته طراحی داخلی هستند. 

 

کلام آخر

اگر ذوق هنری و تخیلی قوی دارید، اگر مهارت ارتباطی و مدیریتی بالایی دارید و به طراحی فضاهای داخلی علاقمند هستید، مسیر علاقه‌تان را دنبال کنید، زیرا شما توانایی لازم برای موفقیت در این رشته را دارید. به تحصیلات آکادمیک بپردازید، آموزش و تحصیل در رشته طراحی داخلی اولین قدم برای ورود به این حرفه جذاب است.

 

مطلب پیشنهادی:

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه