Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلم «زیر سقف دودی»؛ تفاوت‌های دکوراسیونی دو زن متفاوت

فضای خارجی و احوالات درونی شما همواره دارای رابطه ای مستقیم هستند. وضعیت روحی شما می‌تواند تعیین کننده محل قرارگیری تک تک المان‌های خانه یا محیط کار شما باشد و فضایی که شما در آن زندگی می‌کنید، می‌تواند حال روحی شما را تحت تاثیر قرار دهد. زندگی مشترک و ازدواج از جمله عواملی است که تاثیر به سزایی روی سلایق و افکار شما می‌گذارد و روحیات شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. روحی که درون یک خانه جریان دارد می‌تواند شاداب و سرزنده و یا غمگین و ساکت باشد و همه چیز را تغییر داده و تحت تاثیر قرار دهد. این هفته در فیلم دکور قرار است به تاثیر زندگی مشترک روی دکوراسیون یک خانه توجه کنیم و به بررسی این موضوع بپردازیم که چطور روح شاداب یا غمگین یک زندگی می‌تواند محیط اطراف ما را دگرگون سازد و آن را تغییر دهد. با ما در بررسی دکوراسیون فیلم «زیر سقف دودی» همراه باشید تا به نکات ویژه درباره دکوراسیون‌های مختلف با احوالات مختلف بپردازیم.

درباره فیلم زیر سقف دودی

زیر سقف دودی به نویسندگی و کارگردانی پوران درخشنده از جمله آثار اجتماعی است که به بررسی زندگی مشترک افراد و مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها می‌پردازد‌.این فیلم که در جشنواره‌های داخلی، زیر نگاه منتقدین بسیاری قرار گرفت، به موفقیت‌های خوبی دست یافت و به همین دلیل از آثار خوب سینمای ایران به شمار می‌رود که دیدنش بسیار ضروریست.

جوکر
سرویس خواب بالسا

خلاصه داستان زیر سقف دودی

شیرین (با بازی مریلا زارعی) زن خانه داری است که با شوهر و پسرش زندگی می‌کند. زندگی او با دو مرد خانه دچار مشکلاتی می‌شود که شیرین قصد دارد آن‌ها را به تنهایی حل کند اما این مشکلات بسیار عمیق‌تر از چیزی هستند که شیرین می‌پندارد. حقایقی برای او آشکار می‌شود که چیزی فراتر از تصور او از زندگی مشترک خود است.

عوامل فیلم زیر سقف دودی

  • نویسنده و کارگردان: پوران درخشنده
  • بازیگران: فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، بهنوش طباطبایی، آزیتا حاجیان، حسام نواب صفوی، شهرام حقیقت دوست و…
  • طراح صحنه: حجت اشتری

خانه شیرین؛ خانه پر زرق و برق اما خالی از عشق

خانه‌ی مشترک شیرین (با بازی مریلا زارعی) و بهرام (با بازی فرهاد اصلانی) ترکیبی از سبک دکوراسیون کلاسیک و مدرن است. ظاهر خانه‌ی شیرین با آینه‌ها و تابلوهای پر زرق و برق تزئین شده است و می‌‌توان در بیشتر جاهای خانه مجسمه‌های برنزی و احسام آنتیک را مشاهده کرد. اما استفاده از رنگ‌های خنثی در مبلمان و دیوارها شادابی را از این زرق و برق گرفته و هدف آن نیز به نمایش در آوردن جسم زیبای خالی از روحِ خانه ی این خانواده است که با برخوردار بودن از شرایط مادی خود از نظر عاطفی آسیب دیده اند.

همانقدر که مبلمان مدرن خانه سعی می‌کنند دکوراسیون خانه را به سمت و سویی مدرن ببرند، لوسترهای پر زرق و برق و لوازم آنتیک موجود در خانه، سبک دکوراسیون را از مدرنیته دور کرده و به سمت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک می‌کشانند. بی شک قسمت‌های کلاسیک خانه، حاصل افکار کلاسیک شیرین، به عنوان مادر خانواده است.زنی که پس از 20 سال برای اولین بار موهای خود را رنگ کرده، بدون شک از افکار مدرن دور است. اتاق خواب مشترک شیرین و بهرام نیز همین سبک نئوکلاسیک را حفظ کرده است.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «فروشنده»؛ نمایی از تعرض در طراحی خانه

خانه رعنا؛ خانه‌ای تزئین شده با عشق

رعنا (با بازی بهنوش طباطبایی) زنی مجرد است که با بهرام وارد رابطه‌ای مخفی شده. خانه او به عنوان زنی شاغل و خودساخته بسیار شیک و دلباز است. جدا از دکوراسیون مدرن خانه‌ی رعنا، معماری بسیار زیبا و خاص خانه‌ی او جلب توجه میکند. دیوارهایی با نمای آجری یا استفاده از شومینه به جای پکیج‌های امروزی، سبک دکوراسیون خانه‌ی او را تا حدی به سبک روستیک نزدیک میکند. 

برخلاف خانه شیرین که از لوازم انتیک و کلاسیک پر شده، خانه رعنا با سبک‌های جدیدی از دکوراسیون تزئین و چیده شده است. ترکیب رنگ و نور پردازی‌های خانه به خوبی به نمایش در آمده‌اند و فضای خانه را شیک و زیبا ساخته‌اند.استفاده از تابلوهایی با نقاشی‌های به سبک‌های مدرن و مینیمال نشان دهنده سلیقه بروز این خانم جوان است که از سبک‌های قدیمی و سنتی دور است و به سبک‌های مدرن گرایش دارد.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه سریال «دراکولا»؛ تجملات بیش از حد در دکوراسیون‌های کلاسیک

اتاق خواب مشترک رعنا و بهرام برخلاف اتاق خواب شیرین و بهرام، کاملا مدرن است. از مدل آباژورهای کنار تخت خواب گرفته تا نورپردازی و حتی روتختی، مدرنیته حاضر در دکوراسیون خانه رعنا را به رخ می‌کشند. میز آرایش رعنا برخلاف میز آرایش شیرین، پر از عطرها و لوازم آرایشی مختلف است. قاب عکس دونفره قرار گرفته شده روی میز نیز خبر از آن دارد که رابطه رعنا با بهرام عمیق‌تر و قوی‌تر از رابطه شیرین و بهرام است.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «بمب، یک عاشقانه»؛ خیابان‌ها و خانه‌هایی جنگ زده

دنیای متفاوت دو زن 

آشپزخانه‌ها همواره اصلی‌ترین محل فعالیت خانم‌ها در خانه‌های ایرانی بوده اند. چینش ظروف آشپزخانه و وسایل همه و همه همواره بر عهده‌ی خانم خانه بوده‌اند و به همین علت فضای یک آشپزخانه، گویای شخصیت صاحب اصلی خود یعنی خانم یا مادر خانه است. در فیلم زیر سقف دودی ما شاهد دنیایی متفاوت از دو زن هستیم که تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. آشپزخانه‌ی شیرین در عین زیبایی خالی از روح و زندگی است. ظروف آشپزخانه‌ی او هرچند بسیار زیبا هستند اما شور و ذوقی که باید را به آشپزخانه نمی‌دهند. در نقطه‌ی مقابل شیرین، رعنا از استفاده‌ از نمایش‌ ظروف آشپزخانه دور است و زندگی را همراه با گل‌های طبیعی و شمع‌های تزئینی به آشپزخانه‌اش می‌بخشد. 

نکته‌ی دیگری که طراح صحنه خواستار توجه به آن است یخچال‌های متفاوت آشپرخانه‌ی این دو زن است. شیرین با چسباندن عکس‌هایی از کودکی و بزرگسالی آرمان دلبستگی خود را به او هر روز به خود یادآرور می‌شود. اما رعنا که به ظاهر هیچگونه وابستگی‌ به شخصی ندارد صاحب یخچالی ساده و تک رنگ است. تفاوت زندگی، سلایق و شخصیت این دو زن هدف اصلی تمام این تفاوت‌های ظاهری در دکوراسیون است که طراح صحنه به خوبی به آن پرداخته است.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «بی‌پولی»؛ رسیدن از اوج رفاه به اوج فقر

اتاق مشاور

خانم مشاور (با بازی ازیتا حاجیان) سعی دارد به آرمان و نامزدش کیانا کمک کند و از طریق آرمان تصمیم به حل مشکلات شیرین و بهرام می‌گیرد. اتاق خانم مشاور چینش زیبایی از سبک دکوراسیون مدرن دارد که با نظم زیبایی تزئین شده‌اند. تُناژ رنگی مناسب و فضایی روشن و پر نور، اتاقی آرامش بخش را به تصویر می‌کشد. 

خانم مشاور که  به عنوان یک زن موفق در فیلم ظاهر می‌شود، از آن دسته افرادیست که کار و خانواده‌ی خود را در جایگاه یکسان قرار می‌دهد. در میان تمام مدارک تحصیلی که او به دیوار نصب کرده، عکس‌های خانوادگی‌ شیرینی نیز روی میز او نمایان است که به خوبی بیانگر اهمیتی است که او به خانواده اش می‌دهد.

دیگر مطالب فیلم دکور نیز برایتان جذاب خواهد بود:


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه