Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلم «بی حسی موضعی»؛ دکوراسیون ابزورد کاراکترهای عجیب

کاراکتر، شغل و مسلک شما می‌تواند تاثیر مستقیم بر دکوراسیون داخلی خانه شما داشته باشد. این که شما شخصیتی فرهنگی دارید یا ماجراجویانه و یا جسور، تماما می‌تواند در دکوراسیون داخلی شما منعکس شود. اگر بخواهید کاراکتر فرهنگی خود را به رخ سایرین بکشید، طبیعتا پوستر فیلم‌ها و سریال‌ها و کتاب‌های زیاد جزء اولین چیزهایی هستند که در دکوراسیون خود به کار می‌برید. علاقه شما به فرهنگ و هنر می‌تواند از هیمن المان‌های ساده دکوراسیون نیز پیدا باشد.

در فیلم دکور این هفته به سراغ فیلمی رفته‌ایم که تاثیر کاراکترهای فیلم در دکوراسیون داخلی آن‌ها به وضوح پیداست و حتی شخصیت شناسی از روی دکوراسیون داخلی برای مخاطب ساده‌تر از شخصیت شناسی از روی دیالوگ‌های فیلم است. بی حسی موضعی فیلمی است که در آن به زندگی دو شخصیت فرهنگی و نزدیکانشان پرداخته، که طی ماجراهایی، داستانی ابزورد و خاص را رقم می‌زنند. در ادامه با چیدانه همراه باشید تا اصلی‌ترین لوکیشن‌های داخلی این فیلم را به لحاظ شخصیت کاراکترها بررسی کنیم.

سرویس خواب بالسا
سرویس خواب بالسا

درباره فیلم بی حسی موضعی

بی‌حسی موضعی فیلمی به کارگردانی و نویسندگی حسین مهکام و تهیه‌کنندگی حبیب رضایی محصول سال 1397 است. که سال گذشته هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین به اکران رسید. اگرچه با انتقادات بسیاری نیز روبه روشد، اما فروش قابل توجهی داشت و بسیاری از مخاطبان را راضی نگه داشت.

در این فیلم به طور کلی دو لوکیشن اصلی وجود دارند که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. اول خانه جلال و دوم خانه بهمن. هر دو دکوراسیونی متناسب با کاراکترهای فیلم دارند.

خلاصه فیلم: جلال(با بازی حبیب رضایی) نویسنده‌ای است که به تازگی متوجه ازدواج خواهرش، ماری (با بازی باران کوثری) با شاهرخ (با بازی پارسا پیروزفر) شده است. در پس آگاهی از این موضوع، خانه را ترک می‌کند و به خانه دوست موزیسین خود (با بازی سهیل مستجابیان) می‌رود و …

  • بازیگران: حبیب رضایی، باران کوثری، پارسا پیروزفر، سهیل مستجابیان، حسن معجونی
  • تهیه کننده: حبیب رضایی
  • کارگردان: حسین مهکام
  • طراح صحنه: امیر حسین دوانی

خانه جلال و ماری؛ قدیمی با دکوراسیونی ترکیبی

از سخنان جلال و ماری پیداست که خانه آن‌ها ارثیه پدرشان است و از شمایل ساختمان نیز می‌توانید قدیمی ساخت بودن آن را به چشم ببینید. رنگ دیوارهای داخل خانه نیز این قدیمی بودن را تا حدودی تشدید می‌کند، اما دکوراسیون کلی خانه را نمی‌توانیم بیش از حد قدیمی و دمده بدانیم. رگه‌های سبک کلاسیک به وضوح در این خانه به چشم می‌خورند. اگرچه خبری از مبلمان سلطنتی با تاج‌های بلند نیست، اما استفاده بیش از حد از رنگ‌های گرم را نیز می‌توانیم اثباتی بر کلاسیک بودن دکوراسیون بدانیم. چوب و رنگ چوب در این خانه نقش بسیار مهمی دارند. از مبلمان و میز غذاخوری گرفته تا پرده‌های اتاق نشیمن، تماما رنگ‌هایی گرم و نسبتا خنثی دارند.

آباژور یکی از اصلی‌ترین المان‌های به کار رفته در دکوراسیون این خانه می‌باشد. از روبه‌روی آینه کنسول گرفته تا گوشه نشیمن خانه، همه و همه با آباژورهای تزئینی دیزاین شده است. تابلوهای بزرگی که قاب‌های بزرگ و پر زرق و برق دارند را شاید بتوانیم تاثیرگذارترین المان‌ها بر دکوراسیون سبک کلاسیک بدانیم.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «فروشنده»؛ نمایی از تعرض در طراحی خانه

اتاق جلال؛ گوشه‌ای از بهشت یک نویسنده

جلال به عنوان یک نویسنده، اتاقی کاملا متناسب با کاراکترش دارد. کتابخانه‌ای پر از کتاب که آدم‌های بسیاری را وادار به پرسیدن سوال «واقعا همه رو خوندی؟» می‌کند و تخت خواب و میز تحریری در کمال سادگی و با طراحی بسیار قدیمی. 

اتاق نسبتا بزرگ است و المان‌های مورد نیاز برای تصویرسازی شخصیت جلال، به خوبی در فضا به کار رفته‌اند. چراغ مطالعه قدیمی و کهنه در کنار ماشین تایپ قدیمی نشان می‌دهد که جلال با زندگی مدرن و امروزی رابطه چندان خوبی ندارد. هر چند که تفکرات او در رابطه با انسان‌های اطراف و به خصوص خواهرش بسیار روشنفکرانه‌تر و مدرن‌تر است. شاید این افکار مدرنیته از کتاب‌های و فیلم‌هایی که رد پایشان در اتاق است، باقی مانده‌اند.

پوسترهای فیلم، بازیگران و خوانندگان شاید از مهم‌ترین المان‌هایی باشند که شخصیت فرهنگی و فیلم دوست جلال را به رخ می‌کشند. از پوستر معنایی جدایی نادر از سیمین گرفته تا پوستر زیبای فیلم pulp fiction، علاوه بر زیبایی بخشیدت به دیوارهای اتاق، جلال را علاوه بر کتابخوان بودن، علاقه‌مند به فیلم و سینما نشان می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه سریال «دراکولا»؛ تجملات بیش از حد در دکوراسیون‌های کلاسیک

خانه بهمن؛ مدرنیته غرق شده در موسیقی

شلوغی بیش از حد خانه بهمن، تنهایی و مجرد بودن او را به رخ می‌کشد. فارغ از نامرتب بودن خود خانه، دکوراسیون و طراحی داخلی آن نیز شلوغ و نسبتا نامرتب است. بهمن با چسباندن تعداد زیادی پوستر از موزیسین‌ها، تمام تلاش خود را برای نشان دادن کاراکتر و شغل خود کرده است. 

رنگ‌ها در دکوراسیون این خانه نقش چندانی ندارند و از همین رو می‌توانیم بخش‌های زیادی از خانه را دارای دکوراسیونی با سبک مدرن بدانیم. آباژوری با طراحی مدرن نیز در نشیمن این خانه قرار گرفته که به حس و حال مدرنیته خانه دامن می‌زند.

با تمام شلوغی خانه، جایی برای گل‌ها نیز در نظر گرفته شده است. به کار بردن زیاد گل‌ها در دکوراسیون نشان از آن دارد که صاحب خانه شخصیتی حامی محیط زیست دارد، که البته چندان هم از کاراکتر بهمن به دور نیست. گل و گیاه در بسیاری از قسمت‌های خانه یافت می‌شود. از گوشه‌های اتاق نشیمن گرفته تا راهروهای خانه، همه به رنگ سبز گل‌ها آمیخته شده‌اند. 

دیسک‌های گرامافون نیز از نوستالژی‌های خانه بهمن هستند و شخصیت بهمن نیز حساسیت بیش از حدی روی آن‌ها دارد. با تمام شلوغی خانه بهمن، باید بپذیریم که این خانه گرمای لازم برای زندگی را نیز دارد و حتی دکوراسیونی جذاب و خاص به حساب می‌آید.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «بمب، یک عاشقانه»؛ خیابان‌ها و خانه‌هایی جنگ زده

اتاق کار بهمن؛ عجیب اما واقعی

در کمال ناباوری استودیوی بهمن در اتاق کارش است. البته شاید با آمدن نام استودیو ذهنتان به سمت استودیوهای بزرگ ضبط آهنگ برود، اما استودیوی بهمن کاملا متفاوت است. اتاقک کوچکی در داخل اتاق کار، که احتمالا کمد دیواری اتاق بوده تبدیل به استودیویی برای ضبط آهنگ‌های بهمن شده است.

دقیقا مانند اتاق نشیمن، در اتاق کار نیز تعداد زیادی پوستر روی دیوارها به چشم می‌خورد. از پینک فلوید گرفته تا کیهان کلهر، موزیسین‌هایی از سراسر دنیا هستند که آثاری جاودانی باقی گذارده‌اند و بهمن بیشتر از هرکسی به آن‌ها و آثارشان بها می‌دهد. به لوازم نوستالژی در کتابخانه او نیز دقت کنید. توپ و صندوق قدیمی نشان می‌دهند که بهمن اتاق کار خود را نیز به دور از نوستالژی نگه نداشته است.

دیگر مطالب فیلم دکور را نیز از دست ندهید:


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه