Chidaneh.com placeholder image

مجسمه های فیگوراتیو جدیدا دوباره محبوب شده‌اند

به قلم: مژگان احمدی

مجسمه یک وسیله دکوری رایج در دکوراسیون خانه است. مجسمه‌ها انواع مختلفی دارند و به شکل‌های مختلف با متریال‌های گوناگون ساخته می‌شوند. از آن جمله مجسمه های فیگوراتیو هستند که قصد داریم در این مقاله به آن‌ها و کاربردشان در دکوراسیون بپردازیم. مجسمه های فیگوراتیو در گذشته بسیار رایج بودند و معمولا در سبک‌های کلاسیک به کار می‌رفتند. که البته امروزه می‌بینیم که این مجسمه‌ها با تغییراتی در جزئیات و مفاهیم در سبک‌های مدرن و معاصر نیز دوباره به چشم می‌خورند.

مجسمه های فیگوراتیو

صنایع چوب و فلز توفرم
دکوری های مدرن و زیبا
صنایع چوب و فلز توفرم

اسکای اسکرپر

مجسمه فیگوراتیو چیست؟

یک مجسمه فیگوراتیو اغلب نشان‌دهنده شکل انسان، الهه و یا حیوان است. به بیانی دیگر الگوی مجسمه سازی دکوراتیو یک موجود زنده است. مجسمه های فیگوراتیو می‌توانند بسیار بزرگ یا بسیار کوچک باشند. همچنین می‌توانند واقعی و یا نمادین باشند. این مجسمه‌ها در گذشته اغلب از سنگ یا سفال ساخته می‌شدند اما امروزه با متریال‌های دیگری نظیر سرامیک، فلز، شیشه یا چوب نیز ساخته می‌شوند.

اگر می‌خواهید که درباره مصالح مختلف مجسمه تزیینی منزل اطلاعات بیشتری داشته باشید حتما مقاله زیر را بخوانید.

مطلب پیشنهادی: مجسمه های زیبا، نمیدونم کدوم رو انتخاب کنم!

مجسمه فیگوراتیو دکوری

مجسمه دکوری خان
مجسمه دکوری
مجسمه دکوری خان

مجسمه سازی فیگوراتیو نیاز به هنر و مهارت بالایی دارد. امروزه از مجسمه سازی فیگوراتیو برای ساخت وسایل هنری و دکوری بسیار استفاده می‌شود. وسایلی که گاهی فقط جنبه دکوراتیو دارند و گاهی قابل استفاده نیز هستند. مثلا جای شمع وعود، ظروف پذیرایی و سایر وسایل منزل که طراحی آن‌ها تلفیقی از طراحی مجسمه‌های فیگوراتیو و نقش کاربردی هر وسیله است. خلاقیت، طراحی و تکنیک از مهمترین ارکان ساخت مجسمه های فیگوراتیو هستند.

[[nid:52429]]

 

مجسمه دکوری خان
مجسمه دکوری
مجسمه دکوری خان

 

فروشگاه گلدن آرت
دکوری فرشته نوازنده گلدن آرت
فروشگاه گلدن آرت

دست سازه های چوبی دال
مجسمه چوبی طرح فانتزی
دست سازه های چوبی دال

دست سازه های چوبی دال
مجسمه چوبی طرح فانتزی دال
دست سازه های چوبی دال

مجسمه های فیگوراتیو: دیزاینی سرشار از روایت

استفاده از مجسمه فیگوراتیو یک گزینه عالی برای بیان احساسات یا روایت و داستان است. اگر می‌خواهید در دکوراسیون منزل‌تان مفاهیم و داستان‌ها در جریان باشند، حتما مجسمه های فیگوراتیو را در دل دیزاین‌تان جای دهید. چه در مورد وسایل دکوری و چه وسایل لوکس مصرفی.

این مجسمه‌ها در سبک‌های مختلفی ساخته می‌شوند. از جمله:

  • مجسمه‌ های کلاسیک
  • مجسمه‌ های مدرن
  • مجسمه های رئال
  • مجسمه های مینیمال

و سایر سبک‌های مجسمه سازی که بر اساس سبک دکوراسیون منزل‌تان می‌توانید از یک یا چند نوع مجسمه با سبک‌های مختلف استفاده کنید. در ادامه به 3 ایده کاربردی درباره خرید این مجسمه‌ها و کاربردشان اشاره می‌کنیم:

مجسمه فیگوراتیو کلاسیک

1- از هر سفری که می‌روید مجسمه‌ای برای یادگاری بخرید

یک ایده فوق‌العاده این است که مجسمه های فیگوراتیو بومی هر شهر یا کشور را به عنوان یادگاری از آنجا به خانه بیاورید. معمولا در هر شهر یا کشوری مجسمه‌های بومی همان منطقه که گویای فرهنگ آن منطقه باشد پیدا می‌شود. اگر خیلی اهل سفر هستید می‌توانید یکمیزکوچک را برای همین کار اختصاص دهید و یک کلکسیون زیبا از یادگاری سفرهایتان داشته باشید.

مجسمه دکوری خان
مجسمه دکوری
مجسمه دکوری خان

مجسمه فیگوراتیو مدرن

2- مجسمه‌هایی بخرید که بیانگر احساسات درونی‌تان هستند

بسیاری از مجسمه های فیگوراتیو نشان دهنده‌ی حالات و احساسات درونی انسان‌ها هستند. هنرمند از این هنر برای بیان آسیب‌ها، دردها، اضطراب‌ها، فقدان یا مرهمی برای یک رویداد دلخراش بهره می‌برد. می‌توانید بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و حالا درونی‌تان مجسمه‌هایی بخرید که بیانگر این ویژگی‌ها هستند. در حال خوسازی هستید؟ دنیای درونی پرالتهابی دارید؟ هدف خاصی را دنبال می‌کنید؟ در دکوراسیون خانه یا اتاق خوابتان از  مجسمه‌هایی استفاده کنید که حالات درونی شما را توصیف می‌کنند و برایتان الهام بخش هستند. 

فروشگاه گلدن آرت
دکوری طرح عاج فیل گلدن آرت
فروشگاه گلدن آرت

مجسمه های فیگوراتیو مدرن

توجه داشته باشید که احساس و درک شما از یک مجسمه لزوما با درک دیگران یکسان نیست. به بیانی دیگر هر بیننده‌ای درک خود را از هر کار دارد و هیچ احساس درست یا اشتباهی به صورت مطبق وجود ندارد. پس در هنگام دیدن یک مجسمه فیگوراتیو می‌توانید به احساس درونی خود نسبت به مفهوم این اثر هنری اعتماد کنید.

صنایع چوب و فلز توفرم
مجسمه های تندیس خاص دکوری
صنایع چوب و فلز توفرم

3- به یک مجسمه‌ساز سفارش دهید تا سوژه مورد علاقه‌تان را بسازد

ممکن است بخواهید مجسمه‌ای از شخص مورد علاقه زندگیتان داشه باشید، یا کاراکتری از یک کتاب یا فیلم که برایتان الهام بخش است. چیزی که مختص شماست و ممکن است به راحتی نمونه‌اش را پیدا نکنید. در اینصورت می‌توانید کار ویژه خود را به یک هنرمند مجسمه‌ساز سفارش دهید تا به صورت اختصاصی برایتان بسازد. در نهایت شما یک وسیله دکوری منحصر به فرد خواهید داشت که بسیار چشمگیر و مورد پسند خودتان است.

مبلمان و اکسسوری گونای
مجسمه آنتیک نشیمن
مبلمان و اکسسوری گونای

مجسمه های فیگوراتیو حیوانات

سبک، رنگ، فرم و متریال مجسمه، همه را باید لحاظ کنید

فراموش نکنید که مجسمه در نهایت عنصری از دکوراسیون منزل‌تان است. بنابراین همه قوانین مربوط به اصول زیبایی شناسی، طراحی و هارمونی را باید در انتخاب این عنصر لحاظ کنید. چیزی که بیشتر از هرچیز دیگری اهمیت دارد سبک دکوراسیون داخلی منزل‌تان است. برای انتخاب درست مجسمه های فیگوراتیو دکوری نیز باید از همین سبک پیروی کنید. یعنی متریال و سبک طراحی مجسمه باید با دکوراسیون منزل‌تان هارمونی داشته باشد.

در این زمینه بیشتر بخوانید: مجسمه دکوری، سه بعدی هایی که دکوراسیون را متحول می کنند!

مجسمه های فیگوراتیو فانتزی

حرف آخر:

احتمالا بارها مجسمه های فیگوراتیو را در فروشگاه‌های هوم‌دکور و حتی المان‌های شهری دیده‌اید. مجسمه‌هایی که با الهام از فیگور مدل‌های زنده به صورت نمادین یا رئال ساخته می‌شوند. مدل‌های کلاسیک این مجسمه‌ها اغلب جزئیات بسیار زیادی دارند و عملا یک پیکرتراشی تمام عیارند. اما مدل‌های مدرن معمولا به صورت انتزاعی و نوآورانه ساخته می‌شوند. آیا شما استفاده از مجسمه های فیگوراتیو را در دکوراسیون خانه می‌پسندید؟ چه ایده‌هایی برای کاربرد این المان دکوراتیو در خانه دارید؟ نظرات خود را برایمان کامنت کنید.

مجسمه و پرینت سه بعدی ایران 3D سیستم
مجسمه سه بعدی
مجسمه و پرینت سه بعدی ایران 3D سیستم

مطالب پیشنهادی مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه