Chidaneh.com placeholder image

فیلم زنان کوچک، دکوراسیون کلاسیک خانواده‌ای هنرمند

به قلم: گلنار

افکار آدمی همواره از حوزه‌ی عقل و ذهن او عبور کرده و در جایگاه کنش‌ها، نقش و نگارها، رنگ‌ها و سخنان وی به جهان بیرون بروز پیدا می‌کند. در نتیجه بدیهی است که نوع چینش میز کار، اتاق مطالعه، تابلوهای دیواری و هر چینش دیگری در محیط اطراف شما از بُعد اجسام بی جان گذشته و نوع تفکر،سلایق و دیدگاه شما را نشان می‌دهند.
دنیای سینما و کادر دوربین فیلم‌ها، جدا از پیام فیلمنامه، همواره الگوهای مناسبی در نوع ترکیب اجسام و رنگ‌ها در بطن خود داشته‌اند تا با دیدن آن‌ها، بروز دادن افکارمان برایمان ساده‌تر گردد.
در فیلم دکور این هفته شما را به فضای بی‌نظم و منسجم یکی از بهترین آثار درام سال گذشته، یعنی داستان زیبای زنان کوچک خواهیم برد تا بتوانید با دید بازتر مثل همیشه بهترین ها را انتخاب کنید.

دکور فیلم زنان کوچک

chidaneh ad banner

زنان کوچک؛ فیلمی که نباید از دست داد

فیلم «زنان کوچک» (به انگلیسی little women)، ساخته ی گرتا گرویگ، از جمله فیلم‌های پرمخاطب سال گذشته می‌باشد که در بخش‌های بسیاری از جشنواره های بزرگ نامزد دریافت جوایز بوده است.

این فیلم که بر اساس داستانی با همین نام به قلم لوییزا می الکات ساخته شده، زندگی ساده‌ی خانواده‌ای پر جمعیت و مهربان را در سال ۱۸۶۱ روایت می‌کند، که همواره با پستی‌ها و بلندی‌ها روبه‌رو هستند. جو، مگی، ایمی و بث چهار دختر این خانواده هستند که هر یک اخلاقیات و علاق خاص خود را دارند و اتفاقات گوناگونی را تجربه می‌کنند. از آن جایی که داستان فیلم در سال‌های ۱۸۶۱ و ۱۸۶۸ اتفاق می‌افتد، چیدمان تک تک لوکیشن‌های این فیلم نیز خبر از سلایق آن سال‌ها می‌دهد و ما را به سفری در زمان دعوت می‌کند.

  • کارگردان: گرتا گرویگ
  • بازیگران: سرشا رونان، اما واتسون، لارا درن، فلورنس پیو، الیزا اسکانلن، تیموتی شالامی

در این فیلم زیبا و بی‌نظیر، دکوراسیون‌های خارق‌العاده‌ای نمایش داده می‌شوند که در پی هر یک از این دکوراسیون‌ها، رمز و رازهای مختلفی نهفته است. البته ما در این مطلب تنها به بررسی سبک و سیاق دکوراسیون داخلی خانه خانواده مارچ پرداخته‌ایم، که می‌توان گفت لوکیشن اصلی فیلم به حساب می‌آید.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم انگل، فریب داوران جشنواره کن با خانه‌های مرموز!

خانه خانواده لارنس در زنان کوچک

دکوراسیون خارجی؛ صدفی که باید گشوده شود

معماری خارجی خانه به نوعی طراحی شده که با خانه‌های اطرافش و به خصوص خانه‌ی خانواده لارنس، که دقیقا رو به‌روی آن‌هاست، متفاوت می‌باشد. کسی که از بیرون این خانه را نگاه کند، بدون شک آن را خانه‌ای بی روح و کسل‌کننده خواهد پنداشت. غافل از اینکه داخل این خانه پر است از شور و امید و عشق و محبت. و این‌ها چیزهایی نیستند که در دکوراسیون خارجی خانه بگنجند.

تنها کافیست درب خانه را بگشایید و وارد شوید تا با فضای زیبا و صمیمی این خانه روبه‌رو شده و مفهوم حقیقی مروارید درون صدف را درک نمایید. 

مطلب پیشنهادی: جهان با من برقص، خانه‌ای با دکوراسیون ساده اما تاثیر گذار

طراحی صحنه اتاق جو

آشیانه‌ی زیبای جو برای نوشتن و نوآوری

جوزفین مارچ (با بازی سرشا رونان)، دختر دوم خانواده و شیفته‌ی نویسندگی است که رویای نویسنده شدن را بیش از هر چیزی در سر می‌پروراند. او در خانه با دختر اول خانواده، یعنی مگی مارچ (با بازی اما واتسون) هم اتاق است و طراحی دکوراسیون اتاق نیز کاملا مرتبط با علایق جو و مگی می‌باشد. طراحی اتاق طوری انجام شده که آن را به آشیانه‌ای برای جو بدل کرده تا بتواند در آنجا بنویسد و خود حقیقی‌اش را به رخ بکشد.

اصلی‌ترین اِلِمان موجود در اتاق، میز تحریر کوچک و در عین حال آنتیک جو می‌باشد، که علاقه‌ی اصلی او، یعنی نویسندگی را نمایان می‌کند. طراح صحنه سعی بر این داشته است که با قرار دادن این میز در اتاق جو، میزان اهمیتی که او برای نویسندگی قائل است را نشان دهد و می‌توان گفت کاملا موفق عمل کرده است.

دکور صحنه اتاق جو

اتاق جو و مگی نور کمتری نسبت به سایر قسمت‌های خانه دارد. به گفته‌ی طراح صحنه این فیلم، سعی بر این بوده است که اتاق آن‌ها پخته‌تر به نظر برسد و لوکیشن بی‌نظیری برای سکانسی باشد که جو از مگی خواهش می‌کند که ازدواج نکند.

مطلب پیشنهادی: فیلم بیگانه، ترکیب بندی متفاوت رنگ‌ها

دکوراسیون اتاق ایمی

اتاقی پر از رنگ‌ها و نقاشی‌ها برای خواهران هنرمند خانواده

ایمی(با بازی فلورنس پیو) که دختر سوم خانواده مارچ می‌باشد، علاقه بسیار زیادی به نقاشی دارد و بث(با بازی الیزا اسکانلن)، که دختر کوچک خانواده می‌باشد، یک موزیسین است که علاقه بسیار زیادی به پیانو دارد. ایمی و بث نیز با یکدیگر هم اتاقی هستند و همانطور که از علایقشان نیز پیداست، اتاقی رنگارنگ و پر از نقاشی دارند.
رنگ‌های مختلفی که در اتاق به کار رفته‌اند نشان از روحیه‌ی لطیف و مهربان بث دارند و نقاشی‌های زیبای اتاق نیز کار دست ایمی هنرمند هستند.

طراحی صحنه فیلم زنان کوچک

اتاق زیر شیروانی؛ مکانی برای رویاپردازی‌ها

یک از قسمت‌های بسیار مهم خانه‌ی خانواده مارچ، اتاق زیر شیروانی می‌باشد که به جرئت می‌توان گفت دکوراسیونی محسورکننده دارد. به طور کلی این دو اتاق با دو هدف به وجود آمده است. اول اینکه دختران خانواده بتوانند در آن‌جا گرد هم آمده و کارهای جذاب و مفرح انجام دهند و دوم اینکه جوزفین گاهی بتواند به آن پناه برده و در تنهایی خود بنویسد.

بی روحی و رنگ‌های خنثی این اتاق با اِلِمان‌های ویژ و منحصر به فردی که به آن اضافه شده‌اند به کلی از بین رفته است. برخی از قسمت‌های این اتاق به صورت نقاشی پیاده سازی شده‌اند. به طور مثال پرده‌های نقاشی کنار پنجره را ببینید. همین جزئیات کوچک، این اتاق را به مکانی محبوب در خانه بدل کرده است.

مطلب پیشنهادی:فیلم آقا یوسف، فیلمی قبل از سمفونی رنگ‌ها

طراحی صحنه نشیمن

جریان زندگی در اتاق نشیمن

طراحی اتاق نشیمن این خانه طوری بوده که به خوبی گرم و صمیمی بودن اعضای خانه را نشان دهد. دیوارهای خانه پر است از تابلوهای نقاشی، که احتمال قریب به یقین، ایمی آن‌ها را کشیده است. روشنایی خانه نشان از روشن‌دل بودن اعضای خانه دارد. افرادی که سراسر شورند و امید نسبت به آینده و این روحیه و امید از دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن آن‌ها به خوبی پیداست.

مبلمان کاملا کلاسیک و در عین حال شیک با کوسن‌های بسیار زیبا، کتابخانه‌ای کوچک، فرش‌ها یا موکت‌های زیبا و خیره‌کننده و میز غذاخوری ساده از دیگر زیبایی‌های اتاق نشیمن خانواده مارچ می‌باشد، که هریک به نوبه‌ی خود زیبایی‌های به خصوصی دارند.

دکوراسیون آشپزخانه زنان کوچک

آشپزخانه؛ مکانی برای علایق مادر خانواده

مادر خانواده که او را با نام مارمی (با بازی لارا درن) صدا می‌زنند، علاقه بسیار زیادی به آشپزی دارد. به همین خاطر آشپزخانه نیز طوری طراحی شده که برای چنین کسی با این میزان علاقه به آشپزی، رضایت بخش باشد. رنگ طوسی‌مانند دیوارهای آشپزخانه، گزینه بسیار مناسبی برای سنگین و پخته نشان دادن فضا به حساب می‌آیند.

کالم آخر: دیدید که طراح صحنه فیلم زنان کوچک با چه دقت بالایی به طراحی قسمت‌های مختلف خانه، با توجه به سلایق شخصیت‌های فیلم پرداخته است؟ فراموش نکنید که دکوراسیون خانه شما نیز، آینه‌ای تمام نما از شخصیت شما و افکار درون شماست.

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه