Chidaneh.com placeholder image

سنگفرش آجری؛ ۶ ایده برای طراحی خاص!

به قلم: سمانه زارعی

وقتی وارد فضای جدیدی می‌شوید یکی از عناصری که توجه شما را به خودش جلب می‌کند پوشش کف یا کفپوش آن است. امروزه انواع بسیار متنوعی از کفپوش و سنگفرش‌ها برای فضاهای داخلی و خارجی وجود دارد که با توجه به کاربرد فضا، سلیقه کارفرما، استفاده کنندگان از فضا، سبک طراحی و.. می‌توان از بین آنها انتخاب درستی داشت. سنگفرش آجری یا آجر فرش کف یکی از گزینه‌هایی است که برای فضاهای مختلف می‌توانید انتخاب کنید. در این مطلب با موضوع سنگفرش آجری با چیدانه ما همراه باشید.

 

قالیشویی ادیب

گروه معماران مدام
ویلا نزدیک
گروه معماران مدام

سنگفرش آجری

در تعریف کلی، آجر به قطعاتی با اندازه‌های استاندارد گفته می‌شود که تحت حرارت مشخصی سخت شده‌اند و در ساخت‌وسازها به کار می‌رود. آجر از مصالح پرکاربردی است که هم در ساخت دیوار، نما، کف‌پوش، دیواره باغچه‌ها و… استفاده می‌شود. سنگفرش آجری نوعی از سنگفرش است که بیشتر در فضاهای بیرونی و در طراحی‌های محیط و منظر به کار می‌رود.

ممکن است دسته‌بندی‌های مختلفی برای انواع آجر به کار رود که یکی از دسته‌بندی‌ها بر اساس جنس آن است، در این حالت آجر‌ها به سه دسته؛ آجر رسی، آجر سیمانی و آجر ماسه آهکی تقسیم می‌شوند. در این مطلب آجرهای رسی مدنظر ما است و در رابطه با این نوع از آجر کف فرش صحبت خواهیم کرد.

 

استودیو طراحی و بازسازی پدرام تجویدی
ویلای آجری کردان
استودیو طراحی و بازسازی پدرام تجویدی

صنایع آجرنما و آجرنسوز و آجر آنتیک
آجر کف
صنایع آجرنما و آجرنسوز و آجر آنتیک

استودیو آدمون
ورودی آجری آپارتمان
استودیو آدمون

سنگفرش آجری با آجر سنتی یا کارخانه‌ای؟

از آنجایی که آجر از مصالح با قدمت زیاد است و تولید آجر به صدها سال قبل برمی‌گردد در نتیجه اولین بار به صورت سنتی و دستی تولید شده است. با پیشرفت صنعت امروزه برخی از انواع آجرها در کارخانه‌ها و با تکنولوژی‌های جدید تولید می‌شوند، با این حال هنوز هم آجرهای تولید شده به شیوه سنتی طرفداران خود را دارند. در نتیجه آجرهایی که برای پوشش کف در فضاهای بیرونی و یا درونی استفاده می‌شوند به دو دسته کلی سنتی (دست‌ساز) و کارخانه‌ای تقسیم می‌شوند.

آجر کف فرش سنتی: در این نوع سنگفرش آجری، آجرها به صورت سنتی و دستی در کارگاه‌ها ساخته می‌شوند. آجرهای سنتی یا دستی حس و حال طبیعی‌تری به فضا وارد می‌کنند. این نوع آجرهای کف فرش که از خاک رس ساخته شده‌اند بافت درشت‌تری نسبت به آجرهای کارخانه‌ای دارند و سنگین‌تر هستند. از معروف‌ترین انواع این نوع آجر فرش، آجرفرش قزاقی است. از رایج‌ترین ابعاد سنگفرش آجری سنتی اندازه‌های ۲۰ در۲۰ است. ولی به طور کلی در ابعاد ۱۰در۱۰، ۱۵در۱۵ و ۲۵در۲۵ هم تولید می‌شوند.

آجر کف فرش کارخانه‌ای: این نوع از سنگفرش آجری از خاک رس ساخته می‌شود ولی دارای انواع مقاوم‌تری هستند که در ترکیبات آنها از خاک شیل و یا در برخی از نسوزها برای ایجاد خاصیت نسوز بودن استفاده می‌شود. آجر کف فرش کارخانه‌ای سبک‌تر از آجر سنتی است و بازه‌ی رنگی بیشتری دارد.

 

گروه معماران مدام
در جستجوی حیاط از یاد رفته تجربه سوم
گروه معماران مدام

سنگفرش آجری؛ چرا انتخابش کنیم؟

هر نوع مصالحی دارای ویژگی‌ها و مزایای مختلفی است که باعث می‌شود ما از آن در پروژه‌های مختلف استفاده کنیم. در رابطه با سنگفرش آجری هم همینطور است.

مزایای به کاربردن سنگفرش آجری:

  • مقاومت بالا در برابر شرایط آب‌وهوایی
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • مقرون به صرفه اقتصادی
  • کاهش خطر لیز خوردن
  • استحکام بالای سنگفرش آجری

 

مطلب پیشنهادی: آجرهای ارزان، کفپوش متفاوت در دکوراسیون داخلی

 

آجر آتریسا ATRISA BRICK
آجر آنتیک
آجر آتریسا ATRISA BRICK

سنگفرش آجری؛ از معایب آن باخبرید!

برای اینکه بتوانید انتخاب درستی داشته باشید باید از مزایا و معایب مصالح باخبر باشید. برخی از معایب سنگفرش آجری عبارتند از:

  • وزن زیاد کفپوش آجری: این مسئله در طبقات بالای فضاهای داخلی اهمیت دارد.
  • عدم یکنواختی کامل سطح زمین
  • سخت و سفت بودن کفپوش آجری و احتمال آسیب به پا

 

مطلب پیشنهادی: ۱۰ سنگفرش پرطرفدار باغ و حیاط

 

گروه معماران مدام
بازخوانی آرام یک خانه
گروه معماران مدام

آجر نسوز نما کهن سرام
پروژه های سال 1393
آجر نسوز نما کهن سرام

طرح‌های سنگفرش آجری

همانطور که گفته شد از سنگفرش آجری در فضاهای داخلی و خارجی استفاده می‌شود. سنگفرش آجری در ابعاد و اشکال مختلفی طراحی می‌شوند که اغلب به صورت خشت‌های مربعی و مستطیلی آن را دیده‌ایم. با توجه به ابعاد و اندازه‌ی آجرهای سنگفرش چیدمان متناسبی برای آن به کار می‌رود. طرح‌های کف‌پوش آجری به شکل‌های: خطوط ممتد، جناقی، حصیری و.. بر روی کف اجرا می‌شود. کفپوش آجری حس طبیعت و گرمی را به فضا می‌آورد و نوستالژي خانه‌های قدیمی را برایمان تازه می‌کند.

 

گروه معماران مدام
ویلا نزدیک
گروه معماران مدام

۱.ترکیب سنگفرش آجری با سنگریزه

در طراحی محوطه از ترکیب مصالح با همدیگر غافل نشوید. یکی از مصالحی که می‌توانید در کنار سنگفرش آجری استفاده کنید و در محیط تنوع ایجاد کنید به کار بردن آجر و سنگریزه در کنار هم است. به طور مثال اگر مسیر رفت و آمد به صورت سنگفرش آجری طراحی شده، حاشیه‌های آن را می‌توان با سنگریزه تزیین کرد.

 

۲.سنگفرش آجری در کنار کفپوش سنگی

اگر در یک محوطه بیرونی و یا حتی فضای داخلی بزرگ از سنگفرش آجری استفاده می‌کنید برای اینکه طرح کف زمین خیلی یکنواخت نشود می‌توانید در برخی از قسمت‌ها از کفپوش سنگی در کنار آجر استفاده کنید. مثلا در محوطه‌ای که دو مسیر به هم می‌رسند، می‌توانید در تقاطع دو مسیر از کفپوش سنگی استفاده کنید.

 

دفترمعماری لاین
معماری داخلی منزل با دیوار آجری
دفترمعماری لاین

۳.سنگفرش آجری در دکوراسیون داخلی مدرن

استفاده از آجر در دکوراسیون مدرن، می‌تواند فضای شما را سردی و سادگی زیاد نجات دهد و حس گرما را به فضا وارد کند. با این حال باید به تناسب بین متریال‌های به کار رفته در دکوراسیون و رنگ آنها توجه زیادی داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: چگونه آجر را به دکوراسیون داخلی خانه مهمان کنیم؟

 

۴.سنگفرش آجری در دکوراسیون روستیک

یکی از ویژگی‌های سبک دکوراسیون داخلی روستیک استفاده از کفسازی‌هایی است که خیلی صاف و صیقلی نیستند. همانطور که اشاره شد سطح سنگفرش آجری پستی و بلندی دارد در نتیجه می‌توانید از این نوع سنگفرش در طراحی یک فضای داخلی به سبک روستیک استفاده کنید. همچنین آجرهای فرش کف سنتی یا دستی بهتر می‌توانند در این نوع دکوراسیون استفاده شوند.

مطلب پیشنهادی: آجر آنتیک، جلوه ۱۰ دیوار در ۱۰ خانه ایرانی!

 

گروه معماران مدام
طراحی حیاط خانه ایرانی
گروه معماران مدام

آجر نسوز نما کهن سرام
پروژه های سال 1393
آجر نسوز نما کهن سرام

۵.سنگفرش آجری و گیاهان

یکی از اعضای ثابت در طراحی‌ها، چه در فضای داخلی و چه در فضای داخلی گیاهان هستند. مخصوصا در فضای حیاط، محوطه و فضاهای باز وجود گیاهان تاثیر زیادی در سرزندگی و دلباز بودن فضا دارد. حالا اگر گیاهان را در کنار سنگفرش آجری به کار ببرید این جذابیت چند برابر خواهد شد. رنگ سبز گیاهان در کنار رنگ گرم آجر تناسب زیبایی را ایجاد می‌کند. همچنین می‌توانید از آجرهای سنگفرش در حاشیه‌سازی باغچه‌ها استفاده کنید با این کار هم باغچه‌های شما منظم می‌شوند و هم هماهنگی بین سنگفرش و باغچه وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: انواع سنگ فرش حیاط، طراحی فضای سبز رویایی!

 

گروه معماران مدام
محوطه سازی با آبنمای سنتی
گروه معماران مدام

۶. سنگفرش آجری و آب؛ یادآور خانه‌های قدیمی!

فکر کنید وارد خانه‌ای می‌شوید که سنگفرش آجری دارد و در حیاط آن حوضی جای گرفته، اینجاست که تمام فکر و ذهن شما را تا خانه‌های قدیمی مادربزرگ‌ها و معماری ایرانی می‌برد. امکان ندارد انرژی مثبتی که از وجود این مصالح طبیعی و صدای آب در فضا ایجاد شده در شما اثر نگذارد. پس اگر به دنبال طرحی نوستالژی هستید می‌توانید روی سنگفرش آجری حساب کنید.

 

گروه معماران مدام
در جستجوی حیاط از یاد رفته تجربه سوم
گروه معماران مدام

گروه معماران مدام
اقامت گاه دوغوز
گروه معماران مدام

کلام آخر:

سنگفرش آجری یا آجرکف فرش یکی از مصالحی است که می‌تواند حس و حال متفاوتی را به ساختمان ما بدهد. با مزایا و معایب سنگفرش آجری آشنا شدید و حالا می‌توانید تصمیم خود را برای داشتن فضایی با سنگفرش آجری بگیرید. به طور کلی با توجه به ویژگی‌های سنگفرش آجری استفاده از آن در محوطه های بیرونی بیشتر توصیه می شود چرا که تمیز کردن آن در فضای داخلی سخت‌تر است. برای طراحی و اجرای سنگفرش آجری با متخصصان محوطه‌سازی و یا دکوراسیون داخلی مشورت کنید و کار را به شرکت‌های معتبر بسپارید. برای ارتباط با اهالی فن چیدانه در زمینه طراحی سنگفرش آجری بهپروفایل شرکت‌های متخصص سر بزنید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه