Chidaneh.com placeholder image

طراحی حیاط ماشین‌رو، چطور حیاط و با ماشین آشتی بدیم؟

به قلم: سمانه زارعی

در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم، که هر خانواده‌ای حداقل یک ماشین دارد. با اینکه اغلب خانه‌ها، مخصوصا در شهرهای بزرگ آپارتمانی شده‌اند ولی هنوز هم خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار وجود دارند. حالا با این شرایط ماشینی شدن زندگی حتما باید جایی برای این عضو آهنی خانواده، در نظر گرفت. در این مطلب می‌خواهیم راجع به طراحی حیاط ماشین‌رو صحبت کنیم. پس این مطلب از چیدانه را از دست ندهید.

 

قالیشویی ادیب

گلخانه خانگی خانه سبز
گلخانه خانگی خانه سبز
گلخانه خانگی خانه سبز

طراحی حیاط ماشین‌رو؛ چه مقدار فضا برای پارک خودرو لازم است؟

اولین قدم برای در نظر گرفتن یک فضای مناسب برای ماشین، بررسی مساحت حیاط و داشتن در ورودی مناسب برای ورود ماشین است. ابعاد و اندازه‌ی خودروها با توجه به مدل و نوع آنها متغیر است. طبق استانداردهای معماری؛ فضایی که باید برای یک ماشین در نظر گرفته شود ۲.۵ در ۵ متر است. در نتیجه حداقل فضایی که باید در طراحی حیاط ماشین‌رو برای پارک یک ماشین وجود داشته باشد دوونیم در پنج متر است. البته باید این نکته بسیار مهم را در نظر بگیرید که فضایی که ماشین در آن قرار می‌گیرد نباید مانع عبور ومرور افراد خانواده شود. در نتیجه حتما باید فضایی بیشتر از این مقدار در حیاط وجود داشته باشد.

برای طراحی حیاط ماشین‌رو ایده‌های متنوعی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

 

سازه های پارچه ای ماهوت
سقف پاركينگ پارچه اي شركت ماهوت
سازه های پارچه ای ماهوت

طراحی حیاط ماشین‌رو؛ سایه‌بان خودرو یادتان نرود!

یکی از مهمترین مسائلی که در طراحی حیاط ماشین‌رو و پارکینگ حیاط باید مدنظر قرار گیرد حفاظت خودرو از شرایط آب و هوایی مختلف مانند برف و باران و آفتاب شدید است. برای این هدف باید از سایه‌بان استفاده کنید تا خیالتان بابت سالم ماندن ماشین‌تان راحت باشد. انواع مختلفی از سایه‌بان‌ها برای خودرو وجود دارد که چند نوع از آنها معرفی شده‌اند.

انواع سایه‌بان‌هایی که می‌توانید برای ماشین خود در نظر بگیرید:

  • ۱.سایه‌بان پارچه‌ای
  • ۲.سایه‌بان گیاهی
  • ۳.سایه‌بان تاشو
  • ۴.سایه‌بان فلزی و تاشو

۱.سایه‌بان پارچه‌ای:

یکی از انواع سایه‌بان‌های مورد استفاده برای خودرو سایه‌بان پارچه‌ای است. یکی از مزایای این نوع از سایه‌بان‌ها ایجاد پارکینگی با دهانه‌بلند است. این نوع سایه‌بان به فرم‌های مختلفی قابلیت اجرا دارد. یکی از فرم‌های پر طرفدار سایبان پارچه‌ای، سایه‌بان با فرم آرک است. همچنین این نوع از سایبان می‌تواند به صورت چتری و با استفاده از یک ستون فلزی به زمین متصل شود.

جنس سایه‌بان‌های پارچه‌ای اغلب از پلی‌استر (PES) و یا PVC است. در سایه‌بان‌های پارچه‌ای عواملی مانند جنس، رنگ و ضخامت پارچه اهمیت دارد و بر اساس نوع آب‌وهوا انتخاب می‌شود.

مطلب پیشنهادی: سایه‌بان‌های پارچه‌ای، چشم‌نواز برای بالکن و حیاط خلوت

 

۲.سایه‌بان گیاهی:

اگر از افراد اهل ذوق و دوستدار گل و گیاه هستید سایه‌بان گیاهی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای حیاط ماشین‌رو شما باشد. برای این نوع سایه‌بان یک اسکلت فلزی و یا چوبی و کاشت یک گیاه رونده‌ با برگ‌های پوشاننده نیاز است.

 برای طراحی یک سایه‌بان گیاهی با توجه به اقلیم منطقه، سلیقه و نوع نیاز خود می‌توانید از گیاهان رونده‌ی همیشه‌سبز و یا خزان‌شونده استفاده کنید. به خاطر داشته باشید گیاهی که سقف سایه‌بان خودرو شما را می‌پوشاند برگ‌ریزی زیادی نداشته باشد تا  مجبور نباشید هر روز روی ماشین را از شاخ و برگ گیاه تمیز کنید. یکی از انواع گیاهانی که در این مورد کاربرد دارد بوته‌ی انگور است.

 

سقف متحرک برقی سایه روشن
سقف اتوماتیک
سقف متحرک برقی سایه روشن

۳.سایه‌بان تاشو:

سایه‌بان تاشو این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا در فضایی که پارکینگ برای خودرو وجود ندارد سایه‌بانی داشته باشید. در طراحی حیاط ماشین‌رو می‌توانید از این نوع سایه‌بان استفاده کنید. سایه‌بان‌های تاشو اسکلتی آلومینیومی دارند که با پارچه پوشیده شده است و خودرو را در برابر عوامل محیطی حفظ می‌کنند. این نوع از سایه‌بان‌ها به صورت دستی و یا برقی جمع و باز می‌شوند.

 

سایبان سایه سازان
سایبان خودرو
سایبان سایه سازان

۴.سایه‌بان فلزی و چوبی:

سایه‌بان خودرو می‌تواند چوبی و یا فلزی باشد. سایه‌بان چوبی خودرو در حیاط ماشین‌رو در کنار فضای سبز و باغچه، فضای گرم و دلبازی را ایجاد می‌کند. همچنین استفاده از فلز در اسکلت و یا سقف سایه‌بان بسیار رایج است. عمر بالا از مزایای سایه‌بان فلزی است. در انتخاب جنس سایه‌بان حتما به اقلیم منطقه توجه کنید.

این مطلب را بخوانید: سایبان برقی، سایه‌ای خنک در تراس، آلاچیق  و مغازه

 

چوبین سازه
پارکینگ سرپوشیده چوبی
چوبین سازه

استفاده از سنگفرش متفاوت در طراحی حیاط ماشین‌رو

یکی از کارهای جذاب برای طراحی حیاط ماشین‌رو این است که شما سنگفرش قسمتی که ماشین در آنجا پارک می شود را متفاوت با سایر قسمتها در نظر بگیرید. این کار علاوه بر زیبایی فضای مخصوص ماشین را مشخص می‌کند و نظمی به طراحی حیاط خانه شما می‌دهد. در انتخاب سنگفرش حیاط به مسئله‌ی سر نبودن و تناسب آن برای عبور ماشین توجه کنید تا در فصل سرما و یخبندان به مشکل برنخورید.

این مطلب را بخوانید: سنگ‌فرش حیاط خانه، انواع سنگ گرانیت در محوطه!

 

سورن چوب
ساخت پرگولا
سورن چوب

طراحی حیاط ماشین‌رو؛ باغچه را فراموش نکنید!

مطمئنا برای داشتن یک حیاط با صفا به گل و گیاه احتیاج خواهید داشت. در کنار فضایی که برای قرار گرفتن ماشین در نظر گرفته‌اید، از کاشت گیاهان غافل نشوید. وجود باغچه و گیاه حال و هوای خاص و گرما را به حیاط خانه شما می‌آورند. حتی اگر ماشین بیشتر فضای حیاط را اشغال کرده و فکر می‌کنید جایی برای باغچه نمانده است، ناامید نشوید استفاده از گلدان، دیوار سبز، گیاهان رونده می‌تواند ایده‌هایی برای داشتن فضای سبز در حیاط ماشین‌رو شما باشد.

این مطلب را بخوانید: طراحی فضای سبز حیاط خانه، ۷ نکته برای تازه کارها

 

آذر فلز پایون
درب فلزی
آذر فلز پایون

طراحی حیاط ماشین‌رو؛ در ورودی حیاط چگونه باشد؟

یکی از موارد مهم در ورود و خروج ماشین از حیاط منزل، طراحی در ورودی مناسب برای خودرو است. برای اینکه نگران برخورد آینه بغل خودرو به چارچوب در ورودی نباشید حتما اندازه‌ی استاندارد در ورودی مناسب برای حیاط در نظر بگیرید. مناسب‌ترین راه برای پارک کردن ماشین در حیاطی که مساحت زیادی ندارد، در نظر گرفتن فضایی روبروی در ورودی است. در این صورت می‌توانید مستقیما وارد حیاط شوید و برای خروجی مشکلی نداشته باشید. اگر حیاط خانه مساحت زیادی داشته باشد بهتر است فضای پارک ماشین در مسیر عبور  و مرور افراد پیاده نباشد و یک فضای مجزا برای پارک ماشین در نظر بگیرید.

این مطلب را بخوانید: درب فلزی پارکینگ، تنوع رنگ و مدل‌ها

 

شرکت نورپردازی آریا روناک پارسه
طراحی و اجرای نورپردازی فضای باز
شرکت نورپردازی آریا روناک پارسه

نورپردازی در طراحی حیاط ماشین‌رو

وجود نور کافی و مناسب در حیاط منزل برای ورود و خروج راحت خودرو لازم است و همچنین نورپردازی کافی باعث ایمنی فضای حیاط منزل می‌شود. ممکن است شما بخواهید در شب ماشین خود را بشویید یا وسایلی را از داخل خودرو جابه‌جا کنید، در نتیجه نورپردازی کافی در حیاط منزل کار شما را راحت‌تر خواهد کرد. برای نورپردازی حیاط ماشین‌رو خود می‌توانید از انواع روشنایی‌های دیواری، تیر چراغ و یا چراغ‌های با ارتفاع کم و در حاشیه‌ی باغچه‌ها استفاده کنید. در صورتی که حیاط منزل شما مساحت زیادی دارد بهتر است مسیر عبور ماشین با چراغ‌های با ارتفاع مناسب با مسیر در حاشیه‌ی آن طراحی شود تا دید کافی داشته باشید.

این مطلب را بخوانید: نورپردازی محوطه، بازی نور و تاریکی در محوطه شما!

 

سورن چوب
طراحی و اجرای سایبان مدرن چوبی(پرگولا)
سورن چوب

استفاده از پرگولا در طراحی حیاط ماشین‌رو

پرگولا یکی از سازه‌های مورد استفاده محوطه‌سازی است. این سازه علاوه بر ایجاد زیبایی بصری در حیاط منزل شما می‌تواند فضایی مشخصی برای پارک خودرو باشد. در قسمت سایه‌بان خودرو انواع سایه‌بان‌هایی که می‌توانید برای خودرو به کار ببرید معرفی شد. پرگولا می‌تواند در کنار یک گیاه رونده سایه‌بان زیبایی برای خودرو ایجاد کند.

این مطلب را بخوانید: پرگولا چیست، با ۵ کاربردش آشنا شوید!

 

گلخانه خانگی خانه سبز
گلخانه خانگی خانه سبز
گلخانه خانگی خانه سبز

طراحی حیاط ماشین‌رو؛ حواستان به بچه‌ها باشد.

اگر کودکان شما دوست دارند در حیاط بازی کنند، فضای پارک خودرو را جایی در نظر بگیرید که تا حد امکان دور از فضای بازی کودکان باشد. در نظر گرفتن ایمنی و نور کافی در طراحی حیاط ماشین‌رو که کودکان در حیاط آن رفت‌ و آمد می‌کنند اهمیت زیادی دارد.

 

چوبین سازه
سازه های چوبی ویلای مازندران
چوبین سازه

کلام آخر:

در این مطلب با برخی از اصول طراحی حیاط ماشین‌رو آشنا شدیم. برای داشتن حیاطی دلباز و زیبا که فضایی برای پارک خودرو داشته باشد این اصول را مد نظر قرار دهید و با کارشناسان متخصص در رابطه با طراحی محوطه مشورت کنید. بهپروفایل شرکت‌های محوطه‌سازی چیدانه سر بزنید و با متخصصان این زمینه در ارتباط باشید.

 

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه