Chidaneh.com placeholder image

طراحی دکوراسیون داخلی هتل، ایده هایی که نباید فراموش کرد!

به قلم: سمانه زارعی

این مطلب ازچیدانه به موضوع طراحی دکوراسیون داخلی هتل اختصاص یافته است. وقتی تصمیم می‌گیریم به سفر برویم بعد از مشخص کردن مقصد، باید به فکر محل اسکان خود باشیم. هتل‌ها یکی از گزینه‌های انتخاب محل اسکان برای مسافران هستند. هتل‌ها مکانی هستند که تسهیلات لازم مسافران را در مقصد مورد نظر آنها و یا در مسیر حرکت تامین می‌کنند. برای همه‌ی ما مهم است که هتلی که انتخاب می‌کنیم فضایی آرام و دلنشین داشته باشد. تا انتهای مطلب با همراه باشید تا در مورد طراحی هتل، طراحی لابی هتل، طراحی اتاق هتل و به طور کلی کانسپت طراحی هتل حرف بزنیم.

طراحی هتل

طراحی هتل؛ از نما تا دکوراسیون داخلی

هتل‌ها در واقع مفهومی غربی و اروپایی از همان کاروانسراهای ایرانی هستند که امروزه با توجه به افزایش گردشگری و سفر رونق زیادی پیدا کرده‌اند. در نتیجه یکی از شاخه‌های طراحی معماری و معماری داخلی در زمینه‌ی طراحی دکوراسیون داخلی هتل‌ است که باید در آن همه‌ی نیازهای مسافران در نظر گرفته شود. با توجه به درجه‌ی هتل که با ستاره مشخص می‌شود، میزان سرویس‌دهی و وجود فضاهای مختلف در آنها متفاوت است. از وجود امکانات کافی در هر اتاق، داشتن امکانات تفریحی در فضای هتل، داشتن نمای زیبا و جذاب هتل تا طراحی داخلی هتل؛ همه برای جذب مسافران و ایجاد سفری به یاد ماندنی اهمیت دارد.

chidaneh ad banner
طراحی دکوراسیون لابی هتل
طراحی دکوراسیون لابی هتل

طراحی لابی هتل، اولین دید مسافران به هتل!

لابی یا همان ورودی هتل، فضایی است که مسافران با ورود به هتل اولین ذهنیت را راجع به فضا و امکانات آن پیدا می‌کنند، در نتیجه طراحی لابی هتل بسیار اهمیت دارد. در واقع لابی هتل نماینده‌ای از دکوراسیون داخلی هتل است.

وجود برخی از امکانات مانند: مبلمان مناسب، سکوی پذیرش شیک و در جای مناسب، نورپردازی کافی با لوستر‌های شیک، تلویزیون و.. در لابی هتل بسیار مهم است. همه‌ی امکانات و وسایل موجود در لابی هتل باید طوری طراحی و چیدمان شوند که مسافران اشتیاق زیادی برای اقامت در آن پیدا کنند.

یکی از عوامل موثر در ایجاد احساس امنیت و آرامش مسافران استفاده از گیاهان در طراحی ورودی هتل است. وجود گیاهان طبیعی حس صمیمت را به مشتریان القا می‌کند و مسافران با ورود به هتل حس خوبی خواهند داشت.

 

طراحی دکوراسیون داخلی هتل

طراحی داخلی هتل؛ سلیقه‌ی مشتریان مهم است!

در نگاه اول، معیار انتخاب یک هتل، وجود امکانات مختلف آن است. حالا شما تصور کنید می‌خواهید بین چند هتل که امکاناتی مشابه دارند و یا تعداد ستاره‌های مساوی دارند یکی را انتخاب کنید؛ اینجاست که موضوع طراحی دکوراسیون داخلی هتل اهمیت زیادی پیدا می‌کند. یک متخصص دکوراسیون داخلی باید شناخت کافی از سلیقه‌های مختلف مشتریان، نیازها و فرهنگ آنها داشته باشد تا بتواند از رنگ‌، متریال‌، مدل و سبک طراحی متناسبی برای هتل استفاده کند.

چیدمان اتاق‌ هتل
چیدمان اتاق‌های هتل

چیدمان اتاق‌ها در دکوراسیون داخلی هتل

مهم‌ترین قسمت در هتل، اتاق‌های آن است. چرا که مسافران قرار است بیشتر زمان اقامت خود را در آن بگذراند در نتیجه مهم است که در آن احساس آرامش داشته باشند. طراحی اتاق هتل باید اصولی و استاندارد باشد. در چیدمان وسایل اتاق‌های هتل و همچنین انتخاب سبک و رنگ وسایل باید حساسیت زیادی به خرج داده شود و نباید طراح دکوراسیون صرفا به سلیقه خود توجه کند.

همه‌ی هتل‌ها دارای اتاق‌های یک نفره، دونفره و بیشتر هستند که با توجه به درجه‌بندی‌ خود امکانات مختلفی دارند. برخی از وسایل مانند: تختخواب، میز، صندلی، سرویس بهداشتی، حمام، یخچال، چای ساز و.. جزو امکانات اصلی و ضروری اتاق هتل است. وجود امکاناتی مانند: وجود آینه قدی، سشوار، گرمایش حمام، تلفن، دسترسی به اینترنت، گاوصندوق و.. در هتل‌هایی با ستاره‌های بیشتر وجود دارد.

دکوراسیون هتل

طراحی دکوراسیون داخلی هتل؛ جزئیات مهم هستند!

در ادامه به برخی ویژگی‌های مهم در طراحی اتاق هتل اشاره می کنیم که شاید در نگاه اول به چشم نیاید ولی وجود آنها باعث آسایش بیشتر مسافران می‌شود.

  • با توجه به اینکه تلفن‌های همراه جزو جدانشدنی افراد هستند؛ پریزهای برق و کابل‌های شارژ در دسترس‌ترین مکان‌ها مانند: در کنار کاناپه‌ها، مبل، صندلی و تختخواب قرار بگیرند
  • طراحی فضایی که مسافر بتواند در حالت استراحت به راحتی تلویزیون را تماشا کند، امکان آسایش بیشتر را فراهم می‌کند
  • وجود یک مبل در نزدیکی پنجره هتل، در صورت داشتن پنجره، لازم است
  • جعبه کمک‌های اولیه می‌تواند در بخشی از اتاق هتل جای بگیرد
  • وجود گیاهان در طراحی دکوراسیون اتاق‌ها حس آرامش را به مسافران می‌دهد
دکوراسیون داخلی هتل

رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی هتل

یکی از عوامل مهم در طراحی دکوراسیون داخلی هتل استفاده درست و به جا از رنگ‌ها است. هتل فضایی برای اقامت و آرامش است، در نتیجه به کارگیری روانشناسی رنگ‌ها در طراحی هتل‌ بسیار اهمیت دارد. استفاده از رنگ‌های آرامش‌بخش در اتاق‌های هتل، به مسافران حس آرامش بیشتری را می‌دهد.

سبک طراحی دکوراسیون در انتخاب رنگ بسیار تاثیر دارد، اگر از سبک مدرن برای طراحی دکوراسیون داخلی هتل استفاده می‌شود بهتر است از تک رنگ‌های ساده و با نقش و نگار کمتر استفاده شود.

طراحی داخلی و دکوراسیون هتل

استفاده از نمادها در طراحی دکوراسیون داخلی هتل

یکی دیگر از ایده‌های طراحی داخلی هتل، استفاده از نقش‌ونگارهای مربوط به همان منطقه است. برخی از هتل‌ها برای معرفی بیشتر منطقه خود از شبیه‌سازی استفاده می‌کنند به طور مثال از گونه‌های گیاهی خاص شهر خود و یا ماکت‌هایی از بناهای معروف شهر در داخل هتل به کار می‌برند.

به طور مثال یک هتل بین‌المللی در کشور ما با استفاده از نقوش ایرانی و معماری ایرانی می‌تواند معرف بخشی از فرهنگ و معماری ایران برای توریست‌های خارجی باشد و هم جذابیت بیشتری برای مسافران داخلی ایجاد کند.

طراحی و دکوراسیون داخلی هتل
طراحی دکوراسیون داخلی هتل

طراحی دکوراسیون داخلی هتل؛ نورپردازی

یکی از اصول مهم طراحی دکوراسیون داخلی هتل، طراحی نورپردازی درست فضاهای مختلف آن است. مطمئنا فضایی که نور کافی و مناسبی نداشته باشد و یا نورهای آزاردهنده در آن وجود دارد در جلب رضایت مشتری تاثیر منفی می‌گذارند.

  • یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هتل که نورپردازی در آن نقش بسیار مهمی دارد لابی هتل است. وجود نور کافی و استفاده از لوسترهای بزرگ و خاص در لابی هتل توجه مسافران را به خود جلب می‌کند و حس دعوت کنندگی دارد
  • طراحان باید تا حد امکان در طراحی فضاها و دکوراسیون داخلی هتل از نورهای طبیعی برای استفاده در طول روز بهره ببرند. و برای نورپردازی شب از اصول نورپردازی غافل نشوند
  • قرار دادن چراغ دیواری در کنار تخت امکان مطالعه و استفاده از نور ملایم را برای مسافران در شب ایجاد می‌کند
  • در نورپردازی هتل‌ها، طراحان باید اصول صرفه‌جویی در مصرف برق و همچنین جلوگیری از افراط در روشنایی را در نظر بگیرند
  • در اتاق‌های هتل باید این امکان وجود داشته باشد که افراد بتوانند با توجه به نیاز خود از نورهای مختلفی استفاده کنند
  • نورپردازی خاص در نمای ساختمان هتل و یا درب ورودی آن در شناخته شدن هتل و شاخص شدن آن تاثیر دارد
طراحی دکوراسیون داخلی هتل

در پایان:

نکات زیادی وجود دارند که برای طراحی دکوراسیون هتل باید به آن ها توجه شود. در این مطلب از چیدانه به بعضی از این نکات اشاره کردیم. 

یک طراحی داخلی اصولی بدون شک مسافران زیادی را به سمت هتل شما جذب می کند. پیشنهاد می کنیم اگر تصمیم به طراحی دکوراسیون داخلی هتل دارید، حتما از اهالی فنی چیدانه و متخصصین معماری داخلی کمک بگیرید.

مطالب مرتبط:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه