Chidaneh.com placeholder image

پله شیشه ای، خطرناک نیستن؟

به قلم: مژگان احمدی

این مقاله از چیدانه را به موضوع پله شیشه ای اختصاص داده‌ایم. اینکه چه مدل‌هایی از پله شیشه ای وجود دارد و این مدل پله‌ها برای چه مکان‌هایی با چه سبک دکوراسیونی مناسب هستند. علاوه بر این به چگونگی نورپردازی پله های شیشه ای پرداختیم و در نهایت به این سوال رایج پاسخ دادیم که آیا پله های شیشه‌ ای خطرناک‌اند یا نه؟

اگر برایتان جالب است که بخواهید درباره پله های شیشه بیشتر بدانید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چوب و هنر

پله استیل با کف شیشه ای

پله شیشه ای برای چه مکان‌هایی به چه سبک دکوراسیونی کاربرد داره؟

شیشه بیشتر یک متریال مدرن به حساب می‌آید تا سنتی. هرچند که استفاده از شیشه های رنگی در دکوراسیون سنتی بسیار دیده می‌شود اما در مجموع استفاده از شیشه در دکوراسیون مدرن رایج‌تر است. پله های شیشه ای نیز از جمله سازه‌های مدرن به حساب می‌آیند که برای طراحی و دکوراسیون فضاهای مختلف از جمله منازل مسکونی دوبلکس یا تریبلکس، هتل‌‌ها، رستوران‌های چند طبقه و برج‌های لوکس مسکونی یا تجاری به کار می‌روند. استفاده از انواع پله شیشه ای در هر یک از این فضاها باعث پرنورتر و زیباتر شدن آن فضا می‌شود. این ویژگی یکی از اصلی‌ترین مزایای راه پله های شیشه ای به حساب می‌آید.

پله اسپیرال ( حول محور ) با کف شیشه ای

در نظر داشته باشید که از یک طرف به دلیل قابلیت شکل‌پذیری شیشه، امکان ساخت انواع مدل پله شیشه ای از جمله پله شیشه ای گرد، پله معلق شیشه ای، پله گردون شیشه ای، پله‌‌های مارپیچ شیشه ای و مدل‌های دیگر پله مدرن شیشه ای به راحتی امکان‌پذیر است. از طرف دیگر شیشه‌هایی که در ساخت و اجرای پله گرد شیشه ای به کار می‌رود کنتراست‌های رنگی متفاوتی دارند و به همین دلیل از نقطه نظر معماری و طراحی نیز دارای اهمیت هستند.

این ویژگی‌ها در کنار شیشه‌های نشکن و ایمنی که برای ساخت پله های شیشه ای استفاده می‌شوند باعث شده تا دامنه‌ی کاربرد این نوع پله‌ها در پروژه‌های ساختمانی بیشتر و بیشتر شود.

[[nid:367375]]

نورپردازی پله شیشه ای چجوری باشه بهتره؟

آنچه در مورد نورپردازی پله شیشه ای اهمیت دارد توجه به شفاف بودن متریال شیشه و یا رنگی بودن آن می‌باشد. از این رو توجه به شدت و رنگ نور برای نورپردازی پله از اهمیت بالایی برخوردار است.

طراحی پله شیشه ای می‌تواند به صورت تمام شیشه باشد و یا ممکن است از متریال‌های دیگری مثل چوب یا فلز نیز در کنار شیشه استفاده شود. تلفیق متریال‌ها می‌تواند به طراحی‌های زیباتر و مدرن‌تری منجر شود. مثلا اینکه نرده پله شیشه ای می‌تواند از جنس شیشه، استیل و یا حتی چوب باشد.

در ادامه می‌توانید چند نمونه عکس پله های شیشه ای نورپردازی شده را ببیند. در هر یک از عکس‌ها از روش‌های مختلفی از جمله نورپردازی به صورت ریلی، به صورت دیوارکوب و نورپردازی از کف به منظور نورپردازی پله های شیشه ای استفاده شده است.

پله شیشه ای

پله و نرده شیشه ای

نورپردازی پله شیشه ای

پله شیشه ای و استیل

آیا به نظر شما امکان اجرای پله شیشه ای رنگی بدون استفاده از شیشه رنگی امکان پذیر است؟ ما فکر می‌کنیم که این کار از طریق نورپردازی درست نیز امکان پذیر باشد.

بیشتر بخوانید: نورپردازی راه پله، روشنایی مدرن در طراحی داخلی منزل شما!

آراد استیل پله های مدرن و نرده های شیشه ای
پله پیش ساخته حول محور فلوت با هندریل شیشه ای
آراد استیل پله های مدرن و نرده های شیشه ای

پله های شیشه ای خطرناک نیستن؟

شیشه‌هایی که برای ساخت پله شیشه ای به کار می‌روند با شیشه‌های معمولی پنجره‌ها یا شیشه‌های اتومبیل فرق دارند. راه پله ‌های شیشه ای معمولا از شیشه سکوریت با مقاومت بسیار بالا و با محاسبات دقیق مهندسی طراحی و ساخته می‌شوند. ممکن است شیشه سکوریت را با نام اصلاحا با نام شیشه‌های نشکن بشناسید. این شیشه‌ها در مقابل نوسانات دمایی، فشار و ضربه مقاومت بسیار خوبی دارند و به خوبی از عهده این کار بر می‌آیند. بنابراین مشخص است که انواع پله شیشه ای از نظر شکستن و آسیب دیدن هیچ خطری ندارند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که برای ساخت کف پله شیشه ای معمولا از چند نوع شیشه استفاده می‌شود. شیشه سکوریت ۱۰/20 میلیمتر، شیشه لمینت دو لایه خام با ضخامت ۲۰ میلیمتر، شیشه لمینت دو لایه/ سه لایه سکوریت با ضخامت ۲۰ میلیمتر و شیشه لمینت سه لایه سکوریت با ضخامت ۳۰ میلیمتر از جمله انواع شیشه‌های مورد استفاده در ساخت پله های شیشه ای هستند.

بیشتر بخوانید: انواع شیشه سکوریت، بخدا اگه بذارم بشکنی!

[[nid:367399]]

ممکن است فکر کنید که پله های شیشه ای با این همه محکم‌کاری از نظر متریال و روش ساخت، حتی اگر نشکنند ولی حتما سُر و لغزنده‌اند. این درست است اما مشکل لغزندگی و سُر خوردن نیز معمولا با ایجاد شیارهایی در قسمت پاخور پله شیشه ای در هنگام ساخت آن‌‌ها حل می‌شود. علاوه بر این پله های شیشه ای اغلب دارای پایه هایی برای محافظت نیز هستند.

[[nid:367400]]

نکته‌ی دیگری که در مورد امنیت پله های تمام شیشه‌ای وجود دارد، دیدن آن‌ها به خصوص در هنگام حرکت از بالا به پایین است. زیرا به دلیل شفافیت شیشه ممکن است در مواقعی با توجه به شرایط نوری، حجم و سطح هر پله به درستی تشخیص داده نشود و این مسئله می‌تواند خطر آفرین باشد. به همین دلیل نیز معمولا در ساخت پله  شیشه ای به کمک صفحات استیل و یا نورپردازی سعی می‌کنند تا خطوط مرزی پله را برجسته کرده و تشخیص هر پله را برای افراد آسان کنند.

 

کلام آخر:

امروزه استفاده از راه پله شیشه ای و انواع نرده پله شیشه ای برای دکوراسیون طرفداران بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده و این به دلیل افزایش روز افزون علاقه‌مندان به  سبک‌های دکوراسیونی مدرن است. و انواع مدل راه پله شیشه ای از بهترین و جدیدترین عناصر در طراحی مدرن به حساب می‌آیند که طراحی، اجرا و نصب آن‌ها نیازمند محاسبات مهندسی، متریال‌های نوین صنعت ساختمان و تخصص اجرایی است. ما در این مقاله از چیدانه به کاربردهای پله شیشه ای و روش‌های نورپردازی آن پرداختیم و در پایان نیز درباره مشکلات استفاده از پله‌های شیشه‌ای و راه حل‌های رفع آن حرف زدیم.

“برای سفارش و خرید از ثبت درخواست چیدانه کمک بگیرید"

مطالب مرتبطی که ممکن است برایتان جالب باشد:

 

 

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه