Chidaneh.com placeholder image

سریال Dark، خانه‌هایی که در زمان باقی می‌مانند

به قلم: سحر طاهری

شاید یک روش خوب و قابل اطمینان برای شناخت سبک‌های مختلف دکوراسیون دیدن طراحی صحنه‌های فیلم‌ها و سریال‌های معروف باشد. ایده‌های دکوراسیونی که معمولاً در راستای معرفی ویژگی‌های شخصیت‌های فیلم و هدف فیلمنامه قرار می‌گیرند. اگر روحیات خودتان را نزدیک یا شبیه به یکی از شخصیت‌های فیلم نامه می‌بینید، پس پیشنهاد میکنم از ایده گرفتن و توجه به ویژگی‌های دکوراسیونی محل زندگی او غافل نشوید.
این هفته یکی از محبوبترین و موفق ترین سریال‌های دو سال اخیر که محصول شبکه نتفلیکس است را انتخاب کرده‌ایم. سریال Dark که در کنار داستان رمز آلود و نفس گیر خود ، سبک‌های متفاوتی از معماری خانه‌ها در دوره‌های مختلف زمانی ارائه می‌دهد.

پوستر فیلم دارک

اسکای اسکرپر

تعلیق و تراژدی زمان

قبل از آشنایی با سبک معماری خانه‌ها بهتر است به معرفی کوتاهی از سریال Dark بپردازیم. 
دارک اولین سریال آلمانی شکبه نتفلیکس است که در ژانر علمی_ تخیلی در سال 2017 منتشر شد. داستان فیلم روایت گر گم شدن مرموز دو کودک در شهر خیالی ویندن است. در طول داستان کم کم پای شخصیت‌های دیگر که مربوط به سه نسل از خانواده‌های دیگر در آن شهر هستند باز می‌شود و سازندگان سریال در کنار نشان دادن مسائل ماورایی در مورد موضوعات فلسفی و هستی گرایانه نیز صحبت می‌کنند.
نام فیلم:  Dark 
سازندگان: باران بو اودار و یانتیه فریز
 امتیاز IMDB: 8.8/10

سریال Big Little Lies، شما کدام خانه را انتخاب می کنید؟

سریال دارک

معماری ساختمان‌ها در سریال دارک

همان طور که گفته شد محوریت سریال Dark بر روی معانی وجودی زمان و تاثیر آن بر روی زندگی انسان‌ها است. نکته جالب در این سریال نقش مهم معماری خانه‌ها و ساختمان‌ها در دایره‌های مختلف زمانی از سال 1923 تا سال 2053 است.

دکوراسیون منزل در 22 فیلم سینمایی، قبل از دکور اینا رو ببین!

 معماری کلیسای شهر شتانسدورف در سریال Dark

 

نوح در سریال دارک

 

معماری کلیسای شهر شتانسدورف در سریال Dark

دورترین زمان در سریال دارک مربوط به کلیسایی است که در سال 1921 ساخته شده است. اگر این سریال دیده باشید حتما به خاطر دارید که داستان فیلم از گم شدن یکی از بچه‌ها در غاری مرموز آغاز می‌شود. اتاق‌های زیر زمینی سیک ماندوس در داستان دارک در زیر این کلیسا قرار دارند که بر اساس نقشه جوناس به همان غار می‌رسد. در سال 1953 نوح کشیش این کلیسا است و در سال 2019 پدر جوناس در قبرستان این کلیسا به خاک سپرده می‌شود. جوناس هنگام دیدار از آرامگاه پدرش متوجه وجود اتفاقات عجیبی در این کلیسا می‌شود. در سال 2053 بعد از حادثه اتمی این کلیسا به شکل یک مخروبه در آمده است.
این کلیسا در دنیای واقعی بین سال‌های 1908 تا 1911 ساخته شده است و سبک دکوراسیون آن به شکل چوبی است. در فیلم ما شاهد سبک شخصی نوح بر روی پنجره‌های کلیسا هستیم.

گنبدهای شیشه ای تزئینی، استین گلس و تیفانی را می شناسید؟

معماری مدرسه Reinfelder در سریال دارک

 

بازیگران سریال دارک

معماری مدرسه Reinfelder در سریال دارک 

در سال 1986 شخصیت‌های سریال میکل نیلسن، هانا کانوالد، اولریک نیلسن، رجینا تیدهمن همگی دانش آموزان این مدرسه هستند و نسل بعدی نیز در سال 2019 در همین مدرسه وارد داستان می‌شوند.  در دنیای واقعی تاریخ ساخت این مدرسه که مربوط به آموزش متوسطه است به سال 1907 باز می‌گردد که سال 1976 این مدرسه بعد از بازسازی شکل ساختمانی مدرن را به خود می‌گیرد. سبک معماری ساختمان دارای یک خط باوهاس است که  از روند معماری مدرن زمانه خود تاثیر پذیرفته است. 
باهاوس نام یک مکتب معماری است که از نام مدرسه هنر و معماری باهاوس در آلمان گرفته شده‌است. این مدرسه معماری که از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ فعالیت می‌کرده‌است، پیشگام مدرنیسم در معماری بود و دستاوردهای آن هنوز نیز در رشته‌های هنر و معماری به دانشجویان تدریس می‌شود. ساختمان و کارگاه‌های این مدرسه در دو شهر دسائو و وایمار آلمان از سال ۱۹۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است.

دنیای سبک های معماری: دی کانستراکشن و فولدینگ

معماری خانواده کانوالد در سریال دارک

 

خانواده کانوالد

معماری خانه خانواده کانوالد در سریال Dark

ساختمان این خانه که در وسط حومه شهر بتونی قرار دارد متعلق به اینس کانوالد، پرستاری که سرپرستی مایکل را بر عهده می‌گیرد است. ویژگی جالب این خانه مربوط به نمای بیرونی آن است که کاملاً متقارن است و این ویژگی معماری خانه را شکل داده است. ما اولین بار این خانه را در سال 1953 می‌بینیم که در سال 2053 از حادثه اتمی در امان مانده است و جوناس به اتاق خود باز می‌گردد.

طراحی ساختمان مسکونی، از نمای سفید تا حیات خلوت سبز!

معماری خانه خانواده نیسلن در سریال Dark

 

خانواده نیسلن در سریال دارک

معماری خانه خانواده نیسلن در سریال Dark 

این خانه که یک ساختمان بزرگ آجری است از دو قسمت تشکیل شده است. در سال 1953 خانواده نیلسن به این خانه نقل مکا ن می‌کنند. در سال 1986 پسر کوچک این خانواده مدز ناپدید می‌شود و این اتقاق در سال 2019 برای پسر اولریک تکرار می‌شود. می‌توان گفت یک سیکل شوم برای خانواده در این خانه تکرار می‌شود.

نمای آجری ساختمان ویلایی، خانه بید مجنون در زیبادشت کرج

معماری خانه خانواده تیدهمن در سریال Dark

 

خانواده تیدهمن

معماری خانه خانواده تیدهمن در سریال Dark

در حالی که سبک معماری بیشتر خانه‌های شخصیت‌های سریال Dark  به سبک سنتی و کلاسیک نزدیک است اما خانواده‌ی تیدهمن در خانه‌ای با معماری مدرن زندگی ‌می‌کنند که تاریخ ساخت خانه را به عصر جدید نزدیک می‌کند. پوشش سنگی خانه و پنجره‌های بزرگ اصلی ترین ویژگی معماری خانه خانواده تیدهمن است. 

نمای شیشه ای کرتین وال، اوج زیبایی معماری نوین + ویدئو

به طور کلی می‌توان گفت سریال Dark مانند نام خود فضایی سرد، تاریک و وهم آلود دارد که بدون شک طراحی صحنه حرفه‌ای آن یکی از عوامل مهم در بوجود آوردن این فضا بوده است.

اگر علاقمند به سینما و دکوراسیون هستید، این مطالب را نیز ببینید:

زیباترین خانه ها در تاریخ سینمای جهان

خانه هابیت ها در ارباب حلقه ها، در نیویورک به واقعیت تبدیل شد!

اژدها وارد می‌شود، طراحی صحنه موفق ترین فیلم ترسناک ایران

دکوراسیون خانه محمد سعید با الهام از فیلم های سینما!

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه