جلوگیری از سر خوردن فرش با 7 راه‌حل ساده!

جلوگیری از سر خوردن فرش با 7 راه‌حل ساده!

به قلم: حدیث حقیقت

حتما برایتان پیش آمده که با دقت و ظرافت فرش‌های خود را روی زمین قرار داده‌اید، اما با هربار راه‌رفتن روی آن فرش حرکت می‌کند و یا جمع می‌شود. یا حتی هنگامی که روی زمین نشسته‌اید و پاهایتان را روی هم انداخته‌اید و در حال استراحت هستید، فرش روی زمین لیز می‌خورد و نمی‌توانید راحت استراحت کنید. در ادامه‌ی این مطلب از چیدانه با دلایل جمع شدن فرش روی موکت و روش‌هایی برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک و پارکت آشنا می‌شوید.

chidaneh ad banner

چرا فرش سر می‌خورد؟

لیزخوردن فرش مشکلی است که افراد زیادی درگیر آن هستند. ممکن است فکر کنید که ضخامت فرش مانع از سرخوردن آن شود اما بااین‌وجود باز هم فرش سر می‌خورد. سرنخوردن فرش زمانی اهمیت زیادی پیدا می‌کند که افراد آسیب‌پذیر یعنی افراد سالمند و یا کودکان نیز در خانه زندگی کنند. در این صورت سر خوردن فرش خطرناک بوده و ممکن است آسیب جدی به افراد وارد کند که قابل جبران نباشد.

  1. یکی از دلایلی که باعث می‌شود فرش لیز بخورد، دوردوزی نشدن فرش است. برای جلوگیری از سرخوردن فرش اغلب موقع آهارزدن، به دور لبه‌های فرش نوارهای چرمی می‌دوزند که کمک می‌کند فرش بر روی زمین سر نخورد.
  2. جنس نخ فرش نیز از دلایل دیگر سرخوردن فرش است. بهترین جنس نخ فرش، نخ اکرلیک است. اما اگر جنس نخ فرش شما اکرلیک نیست نگران نباشید. با استفاده از روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود می‌توانید از لیزخوردن فرش جلوگیری کنید.

دلایل جمع‌شدن فرش روی موکت

جمع‌شدن فرش روی موکت به‌شدت به جنس موکت و جنس فرش‌تان بستگی دارد. بنابراین باید در انتخاب جنس فرش و نوع موکت دقت کنید. فرش‌های پلی‌استر بیشتر از فرش‌های اکریلیک سر می‌خورند. فرش‌های سبک و همچنین فرش‌هایی که پشت آن‌ها لغزنده است احتمال سرخوردن بیشتری دارند. در مورد موکت نیز جنس موکت و نوع بافت آن می‌تواند بسیار موثر باشد. بهترین کار این است که در هنگام خرید فرش و موکت این مورد را با کارشناسان مطرح کنید و از آن‌ها بخواهید تا در انتخاب مناسب‌ترین فرش راهنمایی‌تان کنند.

مطلب مرتبط: راهنمای خرید موکت، ویژگی‌های یک انتخاب ایده‌آل!

جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک و پارکت

برای آنکه از سرخوردن فرش بر روی سرامیک و کفپوش جلوگیری شود، راه‌ها و روش‌هایی وجود دارند. این روش‌ها کمک می‌کنند تا از آسیب‌های ممکن بر اثر لیزخوردن فرش، جلوگیری شود. بعضی از این روش‌ها عبارتند از:

  1. ترمز فرش یا چسب ترمز
  2. لایه‌های مخصوص
  3. پد لغزش
  4. استفاده از چسب‌های حرارتی
  5. قرار دادن وسایل سنگین روی فرش
  6. استفاده از کش پول
  7. استفاده از سلفون زیر فرش

 

1. جلوگیری از سر خوردن فرش با ترمز فرش یا چسب ترمز

ترمز فرش یا چسب ترمز یکی از روش‌هایی است که به جلوگیری از لیزخوردن فرش کمک می‌کند. ترمز فرش محصولی لاستیکی است که آسیبی به بافت فرش نمی‌زند. از ویژگی‌های ترمز فرش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل شستشو است و می‌توان دفعات زیادی از آن استفاده کرد.
  • بر روی فرش و سرامیک اثری نمی‌گذارد و به آن‌ها نمی‌چسبد.

به‌طورکلی می‌توان گفت استفاده از ترمز فرش، بهترین روش برای جلوگیری از سر خوردن فرش است. اگر از افرادی هستید که فرش خانه‌تان را زیاد می‌شویید این روش برای شما بهترین است. این روش از لحاظ اقتصادی نیز به‌صرفه است، قیمت مناسبی دارد و برای تمامی افراد قابل استفاده است. برای فرش روی پله‌ها نیز ترمز فرش و یا بست‌های مخصوص روش‌های مناسبی هستند. برای استفاده از آن دقت کنید تا آن را در پشت فرش و جایی که ریشه ندارد بچسبانید. چسب ترمزها را در هر چهار طرف فرش نصب کنید.

مطلب پیشنهادی: چگونه سوختگی فرش را از بین ببریم؟

 

2. لایه‌های مخصوص

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از سر خوردن فرش استفاده از لایه‌های مخصوص است. این لایه‌ها ضخامت کمی دارند و در زیر فرش قرار می‌گیرند به‌طوری‌که برآمدگی ایجاد نمی‌کنند. دقت کنید تا برای خرید این لایه‌ها یا آسترها اندازه‌ی آن از فرش کوچک‌تر باشد.

 

3. پد لغزش برای جلوگیری از سر خوردن فرش

استفاده از پدهای لغزشی از روش‌های دیگر جلوگیری از لیزخوردن فرش است. این پدها جنس‌های مختلفی دارند که باید با توجه به جنس کف انتخاب شوند. برای مثال پد مناسب برای سرامیک یا سنگ، جنس فومی یا لاستیکی است که روی زمین می‌چسبد و از سرخوردن فرش روی آن جلوگیری می‌شود. پد لغرشی زیر فرش قرار می‌گیرد و باید کاملا به اندازه‌ی فرش باشد.

برای آنکه پد لغزشی به فرش بچسبد می‌توانید از چسب‌های دوطرفه‌ی مخصوص فرش استفاده کنید. چسب را در دورتادور پشت فرش و با فاصله از اطراف لبه‌ی فرش بچسبانید. همچنین می‌توانید برای چسبندگی بیشتر مقداری چسب در وسط فرش نیز قرار دهید.

پد لغزشی مانع از کشیدگی تاروپود فرش می‌شود و به‌همین‌دلیل از فرسودگی، پارگی و اثرات دیگری که راه رفتن زیاد بر روی فرش ایجاد می‌کند، جلوگیری کرده و باعث طول عمر و ثبات کیفیت فرش می‌شود.

 

4. استفاده از چسب‌های حرارتی

چسب‌های حرارتی نیز روش خوبی برای جلوگیری از سر خوردن فرش است، به‌این‌صورت که در پشت فرش و دورتادور آن چسب می‌زنید و اجازه می‌دهید تا خشک شود.

استفاده از این روش برای تمام فرش‌ها مناسب نیست چون باعث آسیب رسیدن به آن‌ها می‌شود. فرش‌هایی که از جنس پلی‌استر و یا از جنس ابریشم مصنوعی هستند در گروه این فرش‌ها قرار می‌گیرند.

مطلب مرتبط: فرش در دکوراسیون منزل، 11 قانون که باید بدانید!

 

5. قرار دادن وسایل سنگین روی فرش

قرار دادن وسایل سنگین روی فرش نیز یکی دیگر از روش‌ها برای جلوگیری از سر خوردن فرش است. برای این‌کار از وسایل سنگینی مانند مبل، میزهای جلو مبلی، کمد و هر نوع وسیله‌ای که می‌تواند از سر خوردن فرش جلوگیری کند، استفاده شده و روی فرش قرار داده می‌شوند. البته ممکن است این روش برای تمام فضاها و بین فرش‌ها مناسب و کاربردی نباشد. به‌عنوان‌مثال این روش برای فرش‌های کوچک مناسب نیست و بهتر است از سایر روش‌های گفته شده برای آن‌ها استفاده کرد.

6. استفاده از کش پول

دم دستی‌ترین راهکار برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی سطح سرامیک، استفاده از کش پول است. این راهکار موقتی است ولی می‌تواند بسیار کارگشا باشد. چهار کش پول را در چهار طرف فرش، زیر آن بگذارید، خواهید دید که فرش روی سرامیک سر نمی‌خورد.

7. کاربرد سلفون در جلوگیری از سرخوردن فرش

جالب است بدانید که قرار دادن تکه‌هایی از سلفون زیر فرش از سرخوردن آن جلوگیری می‌کند. قطعه‌هایی از سلفون را به شکل مربع برش دهید. گوشه‌های فرش را بلند کنید و سلفون را روی سرامیک زیر فرش بچسبانید. وجود سلفون از سر خورد فرش جلوگیری می‌کند.

 

در پایان

سرخوردن فرش روی سرامیک یا جمع‌شدن آن روی موکت می‌تواند بسیار آزاردهنده و خطرناک باشد. روش‌هایی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد که در این مقاله تعدادی از آن‌ها را بررسی کردیم. شما از چه روشی برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک یا کفپوش استفاده می‌کنید؟

مطلب پیشنهادی: موکت پرز بلند، کفپوش نرم و راحت در دکوراسیون منزل

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه