Chidaneh.com placeholder image

انواع آب‌نمای دیواری؛ کدام مناسب خانه‌ی شماست؟

به قلم: سمانه زارعی

اغلب ما با حوض و فواره‌ی وسط آن در خانه‌ی قدیمی مادربزرگ‌هایمان خاطره داریم. آب، یکی از عناصر اصلی در حیاط خانه‌های قدیمی بود و امروزه آنچه با نام آب‌نما در خانه‌ و حیاط و محوطه‌ می‌بینیم همان عنصری است که قرار است مانند یک حوض قدیمی، طراوت و شادابی را به محیط بیاورد. وجود آب همیشه حس خوبی به ما می‌دهد. درنتیجه امروزه طراحان از انواع آب‌نماها در پروژه‌هایشان استفاده می‌کنند. آبنماها شامل انواع مختلفی از آب‌نمای کوچک تراس خانه تا آب‌نمای بزرگ فضاهای شهری هستند. در این مطلب می‌خواهیم راجع‌به یکی از مدل‌های آن یعنی انواع آب‌نمای دیواری صحبت کنیم.

آبنمای دیواری

آب‌نمای دیواری

همانطور که از نام آب‌نمای دیواری مشخص است، این نوع از آبنما به جای زمین روی دیوار قرار می‌گیرد. انواع آب‌نمای دیواری فقط از یک سمت دید دارد و طرف دیگر آن به سمت دیوار است. برای فضاهای کوچکی که جای زیادی برای قرارگیری آب‌نما ندارند می‌توانید از دیوار استفاده کنید. این نوع آب‌نماها مانند بقیه‌ی مدل‌های آب‌نما می‌توانند سبکی مدرن و ساده داشته باشند و یا کلاسیک باشند.

تابلو فرش ریحان

همچنین برخی از آب‌نماهای دیواری به صورت دکوراتیو هستند که علاوه‌بر نمایش آب و صدای آب، ساختار خود آب‌نما هم می‌تواند عنصری تزیینی و دکوری باشد.

آبنمای دیواری

انواع آب‌نمای دیواری؛ برای چه فضاهایی طراحی می‌شود؟

آب‌نمای دیواری را می‌توان براساس سبک، مدل و جنس آن و یا محلی که استفاده می‌شود به انواع مختلفی تقسیم کرد. جنس آب‌نمای دیواری می‌تواند از رزین، فایبرگلاس، بتن، سنگ و شیشه باشد.

انواع آب‌نماهای دیواری را می‌توان در فضاهای مختلفی به کار برد از جمله:

  • محوطه باغ و فضای سبز ساختمان
  • لابی ساختمان‌ها
  • بالکن و تراس خانه
  • کنار باغچه
  • دکوراسیون ساختمان‌های اداری و تجاری
  • رستوران و کافی‌شاپ

در ادامه برخی از انواع آب‌نمای دیواری معرفی می‌شوند:

  1. آب‌نمای دیواری خانگی
  2. آبنمای دیواری باغی
  3. آب‌نمای دیواری شیشه‌ای
  4. آب‌نمای دیواری سنگی
  5. آب‌نمای دیواری سبز

مطلب پیشنهادی: 8 استخر و آبنما منحصر به فرد در ویلاهای ایرانی!

آبنمای دیواری خانگی

1. آب‌نمای دیواری خانگی؛ صدای آب در خانه

به‌طورکلی آب‌نماهای دیواری را می‌توان در دکوراسیون منزل هم به کار برد. صدای آب، طراوت و شادابی را برای اهالی منزل به‌ارمغان می‌آورد. انواع آب‌نمای دیواری ازآنجاکه فضای زیادی اشغال نمی‌کند گزینه‌ی مناسبی برای دکوراسیون خانه است. با توجه به فضایی که داخل خانه در اختیار دارید، آب‌نمای دیواری خانگی می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد. امروزه برخی از انواع آب‌نماهای دیواری پیش‌ساخته به شما این امکان را می‌دهند که بدون دردسر زیادی آنها را در دیوار خانه نصب کنید.

اگر منزلی با دکوراسیون کلاسیک و لوکس دارید می‌توانید از آب‌نمای دیواری کلاسیک استفاده کنید اما اگر منزلی با دکوراسیون مدرن دارید، یک آب‌نمای ساده و شیک می‌تواند جلوه‌ی خاصی به دکور خانه‌ی شما بدهد. درهرصورت به هم‌خوانی سبک آبنما و دکوراسیون منزل خود توجه کنید. معمولا آبنمای دیواری خانگی می‌تواند در نشیمن، هال و یا زیرپله و هربخشی از خانه که با ساختار آب‌نما متناسب باشد، قرار بگیرد.

آبنمای سنگی دیواری

2. آب‌نمای دیواری باغی؛ نقطه‌ی تاکیدی در محوطه

یکی از عناصر مهم در طراحی محوطه، وجود عنصر آب است. اغلب در انتخاب آب‌نمای محوطه و باغ نسبت به داخل خانه دست شما بازتر است و محدودیت کمتری دارید. یک آب‌نمای دیواری در محوطه می‌تواند نقطه‌ی تاکید در فضا باشد و با ورود به حیاط و محوطه توجه را به سمت خود جلب کند. آبنمای دیواری محوطه را می‌توان با عناصر دیگر مانند مبلمان، گلدان، پله و… نیز تلفیق کرد.

مطلب پیشنهادی: با آبنماهای باغی، بهشت را به باغچه خود بیاورید!

آبنمای دیواری شیشه‌ای

3. آب‌نمای دیواری شیشه‌ای؛ جریان لطیف آب و شیشه

یکی از انواع آب‌نماهای دیواری مدرن، آب‌نمای دیواری شیشه‌ای است. ترکیب آب و شیشه در آبنمای دیواری جلوه‌ی جالبی بر روی دیوار شما ایجاد می‌کند و می‌تواند نقش یک تابلوی زیبا را بازی کند. همینطور از آب‌نمای دیواری شیشه‌ای می‌توان به عنوان پارتیشن بین دو فضا استفاده کرد.

آبنمای دیواری

4. آب‌نمای دیواری سنگی؛ تعادل بین سنگ و آب

جالب است بدانید آب‌نمای دیواری سنگی را اغلب در فضای بیرونی ساختمان می‌توان دید. البته با توجه به سبک آبنما و اندازه‌ی آن می‌توان از این نوع آب‌نما در لابی ساختمان‌ها و یا فضای داخلی خانه هم استفاده کرد. از طرفی آب‌نمای دیواری سنگی تنوع زیادی دارد؛ از آب‌نماهای کوچک دیواری که یک فواره‌ی کوچک از داخل دیوار بیرون می‌ریزد تا آبنماهای سنگی بزرگی که در محوطه و باغ قرار می‌گیرند و دارای چندین مجرای آبند که به حوضچه‌ی پایینی می‌ریزد.

مطلب پیشنهادی: محوطه‌سازی ویلا مدرن، با خرید آبنمای سنگی

آبنمای دیواری

5. آب‌نمای دیواری سبز؛ تابلوی زنده و پویا

اگر شما تصمیم دارید دیوار سبزی را در منزل خود اجرا کنید، می‌توانید آن را با یک آب‌نمای دیواری زیبا تلفیق کنید و وجود آب در کنار سبزی و طراوت گیاهان زیبایی دو چندانی را به فضای شما اضافه کند. به‌طور مثال در این نوع آب‌نما گیاهان دیوار سبز مانند یک قاب برای آب‌نمای دیواری عمل کنند.

ابنما

نورپردازی در انواع آب‌نمای دیواری

نورپردازی به جز روشنایی، باعث جذابیت بیشتر آب‌نمای دیواری شما خواهد شد. وجود نورپردازی مناسب در آبنمای دیواری فضایی رمانتیک را ایجاد می‌کند. برای اینکه نورپردازی داخل آب انجام شود باید از لامپ‌های ضدآب استفاده شود. همچنین می‌توانید از برقی که برای کار کردن پمپ به کار می‌رود نیز  استفاده کنید.

آبنمای دیواری بزرگ

این نکته‌ها را برای داشتن یک آب‌نمای دیواری فراموش نکنید:

  • برای انتخاب هر نوع از آب‌نمای دیواری به مزایا و معایب احتمالی هرکدام دقت کنید تا پس از اجرا به مشکل برنخورید.
  • برای اجرای یک آب‌نمای دیواری جذاب، حتما با متخصصان در این زمینه مشورت کنید و کار را به کاردان و متخصص بسپارید.
  • برای اجرای آب‌نما در فضای داخلی حتما به نکته‌های مربوط به لوله‌کشی و جریان آب توجه کنید. آب‌نمای دیواری داخلی با توجه به ساختار خود نیاز به عایق رطوبتی دارد.
  • در انواع آب‌نماهای دیواری برای گردش آب، از واترپمپ استفاده می‌شود. اگر حجم آب در گردش در آبنمای دیواری زیاد باشد باید از حوض یا گودال برای جمع شدن آب استفاده کرد که اغلب آبنماهای دیواری چنین ساختاری دارند.
  • یکی از لازمه‌های ساخت آب‌نما، وجود نیروی برق است. پس قبل از تصمیم برای جانمایی آب‌نما حتما این مورد را به خاطر داشته باشید.
آبنمای دیواری

کلام آخر

در این مطلب با انواع آب‌نمای دیواری آشنا شدیم، شما هم می‌توانید یک آبنمای دیواری در حیاط، باغ، محوطه و یا داخل خانه‌ی خود داشته باشید. قبل از انتخاب برای اجرای آب‌نمای دیواری در منزل خود، اطلاعات کلی از انوع آب‌نماهای دیواری به دست بیاورید و با متخصصان در این زمینه مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی: محوطه‌سازی در معماری، فضای سبز زیباتر داشته باشید!

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه