Chidaneh.com placeholder image

طراحی ساختمان مسکونی، از نمای سفید تا حیات خلوت سبز!

به قلم: سمانه زارعی

امروزه یکی از دغدغه‌های افرادی که به دنبال خرید مسکن و همچنین سازندگان ساختمان‌های مسکونی، بحث طراحی ساختمان مسکونی است. طراحی ساختمان مسکونی شامل بخش‌های زیادی است که شاید بتوانیم به دو قسمت طراحی ساختمان و دکوراسیون داخلی آن را تقسیم کنیم. امروزه به طراحی دکوراسیون داخلی در ساختمان‌هایی با کاربری‌های متفاوت مخصوصا ساختمان‌های مسکونی اهمیت زیادی داده می‌شود. سبک طراحی ساختمان مسکونی به عوامل زیادی مانند سلیقه ساکنین، مساحت خانه، سبک زندگی، فرهنگ ساکنین و تعداد افراد و نیاز آنها بستگی دارد. در این مطلب با گروه معماری و مهندسی شجاعی و همکاران همراه هستیم تا در مورد طراحی ساختمان مسکونی سانا،  صحبت کنیم.

ساختمان مسکونی سانا

قالیشویی ادیب

مشخصات عمومی پروژه

نام پروژه: ساختمان مسکونی سانا
موقعیت: تجریش، خیابان مقصود بیک ( دربندی)، کوچه تهرانی، پلاک ۴
نام شرکت یا دفتر معماری: شرکت معماری و مهندسی شجاعی و همکاران
معمار مسئول: مهندس پویا شجاعی
تیم طراحی: مهندس پویا شجاعی، خانم مهندس حسنا نصیری، خانم مهندس حدیثه عباسی
طراح نورپردزای: شرکت معماری و مهندسی شجاعی و همکاران
تاریخ شروع و اتمام طراحی: ۱۳۹۸/۰۲ – ۱۳۹۸/۰۷
تاریخ شروع و اتمام اجرا: ۹۸/۱۱/۱ – ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
مساحت سایت پروژه: ۲۰۸/۵۰
مساحت کل ساخته شده: ۹۰۰
نوع ساختمان: مسکونی
کارفرما: آقای ثیابی
هزینه اجرا: ۶/۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مهندس یا مشاور عمران / سازه: مهندس عباس زیلوچیان مقدم
مهندس یا مشاور تأسیسات مکانیکی: خانم مهندس ساناز سروش فر
مهندس یا مشاور تأسیسات الکتریکی: خانم مهندس ساناز سروش فر
شرکت سازنده / اجرا: شرکت معماری و مهندسی شجاعی و همکاران
مدیر اجرایی پروژه: مهندس پویا شجاعی
مهندس ناظر / دستگاه نظارت: مهندس بهروز بیگدلی
طراح سه بعدی: خانم مهندس حسنا نصیری
گرافیست: ملیکا زمانی
عکاس: ملیکا زمانی

 

ساختمان مسکونی سانا

نمای بیرونی در طراحی ساختمان مسکونی

نمای ساختمان یکی از موارد مهمی است که در طراحی ساختمان مسکونی به آن توجه زیادی می‌شود زیرا جزوی از هویت آن است. در مجتمع مسکونی سانا قبل از اینکه وارد ساختمان شوید نمای سنگی سفید رنگ ساختمانی پنج طبقه با پنجره‌های عریض و شیشه‌ای را می‌بیند که به بالکن‌ می‌رسد. دور پنجره‌ها با سنگ مشکی قاب گرفته شده است و نمایی مدرن و شیک به آن داده است. یکی از ویژگی‌هایی که امروزه در نماهای ساختمانی به آن توجه می‌شود شیک بودن در عین سادگی است.

 

راه پله ساختمان مسکونی

راه پله‌‌های با سنگ‌های سفید و سیاه

در طراحی راه‌پله‌های ساختمان مسکونی سانا از سنگ‌های سیاه و سفید استفاده شده است. این تضاد رنگی باعث ایجاد دید بهتر و حرکت راحت‌تر از پله‌ها برای ساکنین می شود. سفید بودن دیوارهای راه پله باعث بزرگتر به نظر رسیدن آن شده است.

 

در ورودی آپارتمان

در ورودی آپارتمان در طراحی ساختمان مسکونی سانا

در ورود به آپارتمان با همان سبکی که در راه‌پله‌ها دیده می شود طراحی شده است. استفاده از رنگ چون در کنار سفیدی دیوارها باعث ایجاد تعادل و زیبایی در طراحی فضای جلوی در ورودی شده است.

 

اتاق نشیمن در مجتمع مسکونی سانا

 

اتاق نشیمن در مجتمع مسکونی سانا

دیوار آجری اتاق نشیمن

یکی از موارد مورد توجه در طراحی ساختمان مسکونی استفاده از مواد و مصالح مختلف در نمای بیرون و درون ساختمان است. دیواری آجری که یکی از ویژگی‌های سبک روستیک است، در دکوراسیون نشیمن این آپارتمان جلب توجه می‌کند. سفتی و بافت خشن این دیوار آجری در کنار نرمی و سادگی مبل‌ها تعادل و تضاد دلپذیری را ایجاد کرده است. همچنین استفاده از وسایل چوبی مانند میز جلومبلی، کتابخانه و میز تلویزیون باعث حس صمیمیت و گرمی در نشیمن شده است که این ویژگی با وجود گلدانی در کنار کتابخانه بیشتر به نظر می‌رسد.

در دکوراسیون اتاق نشیمن این آپارتمان، از رنگ‌های خنثی مانند طوسی وسفید و قهوه‌ای استفاده شده است. رنگ‌های خنثی با هر ترکیب و رنگی به راحتی جور می‌شوند و می‌توانید به مدت طولانی بدون اینکه از آنها خسته شوید این رنگ ها را به مدت طولانی در دکوراسیون خود داشته باشید.

 

میز و صندلی نهارخوری

 

میز و صندلی نهارخوری مجتمع مسکونی سانا

میز و صندلی نهارخوری

روبروی آشپزخانه میز و صندلی نهارخوری چوبی دیده می‌شود. میز و صندلی نهارخوری چوبی یکی از محبوب‌ترین مدل‌هایی است که طرفداران زیادی دارد. این نوع میز و صندلی هیچ‌وقت کهنه نمی‌شوند و شما سالهای سال می‌توانید از آن استفاده کنید. هماهنگ کردن میز و صندلی چوبی با هرنوع چیدمان و وسایل دیگری آسان است.  ترکیب رنگ طوسی در کنار چوب در صندلی‌های چوبی نهارخوری تناسبی با رنگ دیوارها ایجاد می‌کند.

 

روشنایی به سبک صنعتی

روشنایی به سبک صنعتی

استفاده از لامپ‌های با فرم قدیمی و به کار رفتن فلز در چراغ‌های روشنایی آپارتمان یادآور سبک صنعتی است. این ویژگی در کنار دیوار آجری که در نشیمن طراحی شده است و متریال چوب به کار رفته در دکوراسیون باعث ایجاد یکپارچگی در سبک طراحی این ساختمان مسکونی شده است.

 

آشپزخانه سفید

آشپزخانه سفید

آشپزخانه‌ی سفید

از مهم‌ترین مواردی که افراد در انتخاب آپارتمان به آن دقت می‌کنند قلب خانه، یا همان آشپزخانه است که باید در طراحی ساختمان مسکونی مورد توجه قرار بگیرد این موضوع هم از نظر اندازه و نورگیری و مصالح به کار رفته و هم از نظر دکوراسیون آشپزخانه، کابینت و .. اهمیت دارد. امروزه در دکوراسیون آشپزخانه اغلب از کابینت‌های سفید و روشن استفاده می‌شود. رنگ سفید کابینت‌ها در آشپزخانه غالب بوده و باعث بزرگتر به نظر رسیدن آن شده است ولی باید در نظر داشت که اگر همه‌ی فضاهای آشپزخانه سفید باشد باعث ایجاد سردی و بی‌روح شدن آن می‌شود. در این پروژه از متریال چوب در کنار رنگ سفید استفاده شده است که این طراحی هم باعث ایجاد همخوانی آن با فضا‌های دیگر آپارتمان شده است و هم از بی‌روح شدن آشپزخانه جلوگیری کرده است.

 

اتاق خواب

اتاق خواب

اتاق خواب

در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب ساختمان مسکونی سانا، از رنگ‌های خنثی و روشن استفاده شده است. با پنجره‌ای که نور اتاق خواب را در طی روز تامین می‌کند فضایی دلباز ایجاد شده است. روشنای بالای تخت و چراغ کنار دیوار نور اتاق را در هنگام شب تامین می‌کنند.

 

حیات خلوت

حیات خلوت، فضای دنج و آرام در ساختمان مسکونی

وجود حیات خلوتی کوچک و زیبا از ویژگی‌های خاص طراحی ساختمان مسکونی سانا است. حیات خلوت فضایی برای خلوت کردن با یک دوست، خوردن قهوه در عصرهای بهاری یا خواندن کتاب در آرامش و یا فضایی سبز و باز برای کودکان تا کمی از فضای بسته‌ی آپارتمان خارج شوند. حیات خلوت طراحی شده در این پروژه فضایی کوچک و سبز است که با داشتن نورپردازی در شب هم قابل استفاده است.

پارکینگ

حرف آخر:

گروه معماری و مهندسی شجاعی و همکاران در زمینه معماری و ساختمان فعالیت دارد و سعی بر متفاوت بودن و لوکس بودن پروژه‌های خود دارد. اگر شما هم به دنبال طراحی ساختمان مسکونی و طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود هستید با این گروه در ارتباط باشید و بهپروفایل گروه معماری و مهندسی شجاعی سر بزنید.

 

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه