Chidaneh.com placeholder image

آسانسور چیست و چگونه کار می کند؟ معرفی انواع اسانسور

به قلم: تحریریه چیدانه

یکی از تجهیزات کاربردی که جا به جایی و بالا رفتن از پله ها را در ساختمان های مرتفع آسان می کند، آسانسور است. آسانسور می تواند از بروز بسیاری از بیماری های جسمی ناشی از رفت و آمد زیاد از پله ها جلوگیری کند و برای افراد مسن و سالمند یک وسیله مفید است. آسانسور چیست از دید کسی که از لابی به طبقه 20 می رود، یک جعبه فلزی است که درب های آن در یک طبقه بسته و در طبقه دیگر باز می شود. قطعات بسیاری از جمله موتور آسانسور و فلکه آسانسور در ساختار این دستگاه وجود دارد که باعث عملکرد سریع آن می شوند. بسیاری از شرکت های داخلی و خارجی در زمینه طراحی، ساخت و نصب آسانسور فعالیت می کنند. مجموعه ست لیفت یکی از شرکت های ایرانی آسانسور است که در حوزه تولید و واردات قطعات و لوازم آسانسور، تعمیر و کارشناسی آسانسور خدمات خود را در سراسر کشور ارائه می دهد.

دو عدد آسانسور کنار هم با دیوار زرد

آسانسور چیست؟

آسانسور وسیله ای الکترومکانیکی است که برای جا به جایی افراد و بار بین طبقات مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و آسایش و رفاه زیادی را برای جوامع بشری فراهم آورده است. 

چوب و هنر

آسانسور وسیله ای الکترومکانیکی است که برای جا به جایی افراد و بار بین طبقات مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و آسایش و رفاه زیادی را برای جوامع بشری فراهم آورده است. 

آسانسورها از لحاظ مکان نصب و نوع موتوری که در آن ها به کار رفته است به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. این دستگاه برقی از اجزای مختلفی ساخته شده و ساختمان پیچیده ای دارد و برای نصب و راه اندازی آن باید متخصصین شرکت های این حوزه به محل اعزام شوند. برای آشنایی بیشتر با آسانسور به معرفی بخش های مختلف و قطعات این تجهیز می پردازیم.

بخش ‌های مهم  آسانسور

آسانسور از بخش های مهمی تشکیل شده اند که هر یک وظیفه خاصی را بر عهده دارند. اتاقک های آسانسور که به صورت جعبه های فلزی هستند و مسافران را در طبقات بالا و پایین جابه جا می کنند.

موتور آسانسور که یک سیستم ترمز است و نیروی لازم برای حرکت اتاقک های آسانسور را تامین می کند.اتاقک آسانسور توسط نیروی مقاوم به تعادل می رسد. در بین موتور آسانسور و اتاقک های آن یک سیستم کابل های فلزی و قرقره ها در حال حرکت هستند. سیستم های امنیتی مختلف در درون آسانسور برای ایجاد امنیت در صورت شکستن کابل ها تعبیه شده اند. سیستم کنترل الکترونیکی که اتاقک های آسانسور را به طبقات مورد نظر حرکت می دهد با استفاده از الگوریتم آسانسور کار می کند. علت به کارگیری این سیستم در ساختمان بزرگ و پر ازدحام اطمینان از جابه جایی مسافران در سریع ترین زمان و بهترین روش است. طراحی این سیستم هوشمند به گونه ای است که می تواند در ساعات ابتدایی روز تعداد مسافران زیادی را بالا ببرد و در انتهای روز تعداد افراد زیادی را پایین می آورد.

آشنایی با مهمترین قطعات آسانسور

برای اینکه بدانیم آسانسور چیست باید ابتدا تمام قطعات آن را بشناسیم و با کارکرد آن ها آشنا شویم؛ اما تعداد لوازم و قطعات آسانسور زیاد است و عملکرد نسبتا پیچیده ای دارند که یادگیری آن ها توسط هر کسی امکان پذیر نیست. فرد متخصص در نصب و راه اندازی و یا طراحی و تولید این سیستم برقی باید به طور دقیق با این قطعات و وظیفه آن ها آشنا باشد. شرکت ست لیفت یک مجموعه معتبر فعال در زمینه طراحی تولید و واردات قطعات آسانسور است که می توانید برای نصب و راه اندازی آسانسور و مشاوره رایگان با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید. در ادامه مهم ترین قطعات آسانسور را معرفی می کنیم.

  1. تابلو برق سه فاز
  2. تراولینگ کابل
  3. وزنه تعادل
  4. سیم بکسل
  5. قلاب سر بکسل
  6. تابلو فرمان
  7. فلکه هرزگرد
  8. شستی ها
  9. گاورنر، کفشک
  10. پاراشوت
  11. آرام بند
  12. درب
  13. درب تمام اتوماتیک کابین
  14. کابین
مسیر و کابل های آسانسور

آسانسور چگونه کار می کند و نحوه استفاده آن ها از انرژی

اساس کار آسانسور بر پایه انرژی است؛ برای بالا رفتن از پله همکف به طبقات بالاتر باید وزن بدن در خلاف جهت نیرو رو به پایین گرانش حرکت کند. در این فرآیند انرژی استفاده می شود که اغلب تبدیل به انرژی پتانسیل می شود؛ به همین دلیل بالا رفتن از پله انرژی پتانسیل را افزایش داده و پایین آمدن از پله این انرژی را کاهش می دهد. از نظر علمی آسانسور سیستمی است که باعث افزایش یا کاهش انرژی پتانسیل فرد می شود بدون نیاز به تامین آن انرژی توسط شخص. هنگامی که افراد با آسانسور بالا می روند به آن ها انرژی پتانسل داده می شود و زمانی که از طبقات پایین می آیند از آن ها انرژی پتانسیل گرفته می شود.

از لحاظ تئوری این گونه به نظر می رسد که آسانسور انرژی زیادی نیاز ندارد چون همان اندازه را پایین می رود همان مقدار بر می گردد ولی موضوع به این سادگی نیست. اگر فرض کنیم تمام آسانسورها از یک بالابر ساده و یک اتاقک تشکیل شده اند که با یک قرقره حرکت می کنند در این صورت آسانسور برای برای بالابردن مسافران به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد ولی برای برگشت انرژی هیچ راهی نیست. زمانی که مسافران پایین می آیند به سادگی انرژی با اصطکاک ترمزها و کابل ها از بین می رود.

موتور و تاسیسات آسانسور

انواع آسانسور از نظر نوع موتور

آسانسورها از جنبه های مختلف مثل کارکرد فنی و شکل ظاهری و موتور آسانسور با هم متفاوت اند و به مدل های مختلقی تقسیم می شوند. در اینجا به معرفی آسانسور کششی و هیدرولیکی می پردازیم.

  1. آسانسور کششی: این مدل آسانسور از پرکاربردترین و قدیمی ترین آسانسورها است که در ساختمان های مسکونی و تجاری نصب می شود. برای جابه جایی این آسانسور قطعات مهمی چون فلکه آسانسور، وزنه و سیم بکسل به کار می رود. اساس کار آسانسور کششی نیروی گیربکس و الکتروموتور است و کابین آن از طریق سیم بکسل به وزنه تعادل وصل می شود. این نوع آسانسور خود در چند مدل مختلف روملس، گیربکس و گیرلس تولید شده که دارای ویژگی های خاصی هستند.
  2. آسانسور کششی  روملس: این نوع آسانسور کششی بدون موتورخانه است و موتور آن در داخل چاهک نصب می شود و یک جایگزین عالی برای آسانسورهای قدیمی است. از جمله مزایای این آسانسور می توان به نصب سریع آسانسور، دسترسی آسان به تمام تجهیزات در داخل چاه آسانسور، کوچک بودن قطعات و لوازم، کاهش در مصرف برق، صدای خیلی کم ترمز، انجام تعمیرات و سرویس راحت و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد.
  3. آسانسور کششی گیربکس: آسانسور گیربکس از یک گیربکس متصل به موتور آسانسور و چرخی که باعث حرکت سیم بکسل می شود تشکیل شده است. دارای سرعت حرکت آن بین 1.7 تا 2.5 متر بر ثانیه و حداکثر مسافتی حدود 76 متر بوده و می تواند حداکثر تا حدود 13600 کیلوگرم وزن را تحمل کند. آسانسور کشی گیربکس برای ساختمان های با تعداد طبقات کم مناسب هستند.
  4. آسانسور کششی گیرلس: این آسانسور کششی فاقد گیربکس است و سرعتی حدود 2.53 متر بر ثانیه دارد. در این مدل آسانسور سیم بکسل به بالای کابین آسانسور وصل شده و برای به حرکت در آوردن آسانسور به دور فلکه آسانسور پیچیده می شود. برای ایجاد تعادل و ثبات سیستم مکانیکی سر دیگر سیم بکسل به وزنه تعادل وصل شده است. این مدل آسانسور از لحاظ سرعت در سه نوع تک سرعته، دو سرعته و کنترل سرعت هوشمند ساخته می شود.
  5. آسانسور هیدرولیکی: حرکت این مدل آسانسور توسط نیروی فشار روغن صورت می گیرد و نسبت به آسانسور کششی به فضای کمتری برای نصب نیاز دارد. آسانسور هیدرولیکی بر اسکلت ساختمان نیر و عمودی وارد نمی کند و در قسمت بالا نیازی به ساخت موتورخانه ندارد. این نوع آسانسورها برای ظرفیت های بالا و مسیرهای کوتاه بسیار مناسب هستند. نیروی محرکه موتور آسانسور هیدرولیکی توسط جک و پاوریونیت تامین می شود و نحوه کار آن به این گونه است که روغن را تحت فشار قرار داده و از این طریق نیروی رانش ایجاد شده به جک های هیدرولیکی انتقال داده می شود که آسانسور را به حرکت در می آورد. سیستم نیرو محرکه آسانسور هیدرولیکی در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد؛ در حالت مستقیم برای جابه جایی کابین، جک به صورت مستقیم به یوک کابین وصل می شود و در سامانه غیر مستقیم با استفاده از حرکت سیم بکسل جک به یوک کابین متصل می شود که آسانسور به حرکت در می آید.

جمع بندی

شرکت های زیادی در زمینه تولید و طراحی آسانسور فعال هستند؛ ولی پیدا کردن معتبرترین شرکت که خدمات راه اندازی آسانسور را با کیفیت بالا و قیمت مناسبی انجام دهد نیاز به جستجو و دقت بالایی دارد. اگر به دنبال شرکت آسانسوری هستید که با خیال راحت کار نصب و تعمیر قطعات آسانسور را به آن بسپارید ما مجموعه فنی، مهندسی ست لیفت را پیشنهاد می کنیم. از جمله ویژگی های شرکت ست لیفت می توان به تخصص در طراحی، عیب یابی و کارشناسی دقیق و دارا بودن مجوزهای لازم برای فعالیت در زمینه آسانسور اشاره کرد.

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه