Chidaneh.com placeholder image

انواع پرده‌: آشنایی با 10 مدل پرده پنجره زیبا و کاربردی

به قلم: نرگس مهردادیان

پرده‌ها جزیی مهم در دکوراسیون داخلی خانه‌ها هستند که زیبایی فضا را بیشتر کرده، برای ایجاد حریم خصوصی و تنظیم تابش نور خورشید استفاده می‌شوند. پرده‌ انواع گوناگونی دارد و در طرح و رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شود و چگونگی انتخاب آن از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب انواع مدل پرده باید مطابق با سبک دکوراسیون داخلی، هماهنگ با اجزای دکوراسیون و اندازه فضای مورد استفاده، صورت گیرد. در مطلب پرده منزل به‌طور کامل در مورد انواع سبک‌ها و پارچه‌های پرده صحبت کردیم. در این مطلب از چیدانه به معرفی انواع مدل‌های مختلف پرده منزل و چگونگی استفاده از انواع پرده در دکوراسیون داخلی می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

پرده حریر
پرده رومن
شید

مدل‌های مختلف پرده منزل

امروزه مدل‌های متنوعی برای دوخت و تولید پرده وجود دارد که می‌توان با توجه به سبک طراحی داخلی دکوراسیون منزل و سلیقه افراد از انواع پرده استفاده کرد. انواع مدل‌های مختلف پرده منزل شامل موارد زیر است؛

چوب و هنر

پرده سرای اطلس پاسداران
پرده کرکره ای
پرده سرای اطلس پاسداران

1. پرده کرکره‌ای فلزی و چوبی

پرده کرکره‌ای یکی از با دوام‌ترین انواع مدل پرده است. استفاده از این پرده‌ها کنترل میزان روشنایی را امکان‌پذیر کرده و بهترین انتخاب برای مکان‌هایی است که کنترل میزان دید در آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. تیغه این پرده می‌تواند از جنس آلومینیوم، فلز یا چوب باشد. البته امروز پرده کرکره‌ای فلزی کاربرد کمتری دارد اما پرده کرکره‌ای چوبی با ظرافت و زیبایی بی‌نظیرش همچنان کاربرد زیادی در میان انواع پرده خانگی، تجاری و اداری دارد و موجب ایجاد حس گرمی و صمیمیت در فضای خانه می‌شود. 

فتودراپه
لوردراپه تصویری
فتودراپه

2. پرده لوردراپه

با وجود پرده‌های زیبا و متنوع کمتر از پرده‌های لوردراپه عمودی استفاده می‌شود اما از مزایای این پرده می‌توان به دوام بالا و تنوع در طرح و رنگ اشاره کرد. در پرده‌ لوردراپه یا عمودی نوارهای پرده به‌صورت عمودی قرار گرفته و افقی حرکت کرده و در کنار جمع می‌شوند. برای تولید نوار پرده‌های عمودی معمولا از متریالی چون پارچه، چوب مصنوعی و آلومینیوم استفاده می‌شود. نوارهای عمودی در این نوع پرده موجب بلندتر نشان داده شدن سقف اتاق می‌شود. پرده‌ لوردراپه در دو نوع اتوماتیک و برقی طراحی و ساخته شده و امکان نصب آن‌ها داخل پارتیشن یا شیشه‌های دوجداره هم وجود دارد.

پرده کرکره سان وی ایران
پرده زبرا 2 سان وی ایران
پرده کرکره سان وی ایران

3. مدل پرده زبرا

پرده‌ زبرا از انواع پرده کرکره‌ای است که از دو لایه موازی تور و پارچه ساخته شده و امروز طرفداران زیادی دارد. تورهای پرده در فاصله‌های مشخص با ردیف‌هایی از پارچه به یکدیگر شده و برای تنظیم میزان نور ورودی و دید فضا می‌توان دو لایه پرده را حرکت داد؛ نوارهای میانی ضخیم را روی هم قرار داده و نور را به داخل راه داد، نوارهای ضخیم را کنار هم قرار داد و بیشترین محرمیت را ایجاد کرد یا پرده را به‌راحتی در بالا جمع کرد. پرده‌های زبرا تنوع بالایی داشته و استفاده از آن ها در فضاهای اداری پرکاربرد بوده و در آشپزخانه یا اتاق خواب منزل باعث ایجاد زیبایی دلنشینی می‌شود.

پرده کرکره سان وی ایران
طراحی دکوراسیون با پرده شید
پرده کرکره سان وی ایران

4. پرده شید یا شید رول

پرده شید یا شید رول نوعی از پرده‌های‌ کرکره‌ای است، حالت بالا رونده داشته، زمان جمع شدن داخل محفظه‌ای استوانه‌ای قرار می‌گیرد و دید کامل به بیرون را ایجاد می‌کند. این نوع پرده بسیار ساده است و حالت تزیینی ندارد، می‌توان در صورت دلخواه به صورت ترکیبی آن را در کنار انواع پرده‌های تزیینی استفاده کرد. البته پرده شید بیرونی که در بیرون فضای خانه یا پشت پنجره استفاده می‌شود هیچ تزیینی نداشته و تنها برای جلوگیری از تابش نور خورشید و خنک نگه داشتن فضا استفاده می‌شود و برای پنجره‌ها و ایوان‌های بزرگ مناسب است.

پرده اکسیر و آرمانی
انواع مدل پرده شید رول
پرده اکسیر و آرمانی

5. پرده رومن یا شید رومی

پرده رومن یا شید رومی به صورت کرکره‌ای باز و بسته می‌شود و از انواع پرده‌های شید است. پرده‌های رومن از انواع پارچه‌های ساده، طرح‌دار یا بافت‌دار در رنگ‌های مختلف تولید شده و نیازی به استفاده از آستر در زیر آن نیست. مکانیزم حرکت و تنظیم پرده رومن، شبیه شید است و پرده‌ای مدرن و شیک به حساب می‌آید. این پرده‌ها هنگام پایین بودن کاملا صاف و بدون چین بوده و در صورت جمع شدن چین‌هایی در پایین آن‌ها ایجاد می‌شود. پرده‌های شید رومی بیشتر برای فضاهایی با طراحی ساده، مدرن یا مینیمال، مناسب است اما در ترکیب با پرده‌های دیگر چون والان در طرح‌های کلاسیک یا سلطنتی هم کاربرد دارد.

فروشگاه دکوراسیون دکوریما
پرده پانچ حریر دکوریما کد 900
فروشگاه دکوراسیون دکوریما

6. پرده حریر

مدل پرده حریر با پارچه‌ حریر یا تور دوخته شده و پرده‌ای سبک و ساده است. این پرده‌ها از ظرافت و لطافت خاصی داشته و برای دوخت پرده برای اتاق‌های مختلف خانه استفاده می‌شود و بیشتر مناسب مکان‌هایی هستند که به نور بیشتری نیاز دارند. این پارچه‌ها به‌دلیل ظرافت‌شان، در برابر نور خورشید مقاومت چندانی نداشته و بهتر است همراه با پرده‌های آستر استفاده شوند. پرده حریر دو رنگ نیز می‌تواند نمای زیبایی در دکوراسیون خانه ایجاد کند. از این نوع پرده به تنهایی بیشتر در طراحی سبک مدرن استفاده می‌شود اما با ترکیب با پرده‌های دیگر مناسب سبک‌های تجملی‌تر هم می‌شود.

فروشگاه دکوراسیون دکوریما
ترکیب بندی پرده های پانچ
فروشگاه دکوراسیون دکوریما

7. مدل پرده پانچ

پرده پانچ از انواع پرده‌های ساده و از جنس پارچه‌ است که بیشتر در سبک مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بالای این مدل پرده پانچ خورده و از طریق پانچ‌ها داخل چوب پرده قرار می‌گیرد. این پرده با انواع پارچه‌هایی چون حریر،‌ کتان، مخمل یا ابریشم دوخته می‌شود و از ویژگی‌های ظاهری می‌توان به چین‌های عمیق آن اشاره کرد. این پرده را می‌توان در ترکیب با پرده حریر یا شید به‌عنوان لایه زیرین هم به‌کار برد و پرده‌ای شکیل‌تر، چند لایه و متناسب با سبک‌هایی چون نئوکلاسیک داشت.

بهرام اخیانی
پرده والان دار در دکوراسیون غذاخوری
بهرام اخیانی

8. پرده والان‌دار

در مدل پرده‌های والان‌دار از یک شال یا والان روی پرده زیرین استفاده می‌شود. این نوع پرده بیشتر مناسب سبک‌های کلاسیک و سلطنتی است و طرفداران زیادی در میان دوستداران سبک‌های تجملی دارد. توجه داشته باشید اگر پرده زیر والان، ساده است، پارچه‌ای طرح‌دار برای والان و اگر پارچه‌ای طرح‌دار برای پرده زیر استفاده کردید، والان پرده بهتر است پارچه‌ای ساده و بدون طرح باشد. برای خانه‌هایی به سبک‌های نئوکلاسیک از والان‌های ساده و کم چین‌ و در دکوراسیون خانه‌های تجملی و سلطنتی بهتر است از والان های پرچین و سنگین استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با پرده والان‌دار مطلب مدل والان جدید را بخوانید.

خانه هوشمند آسانه
هوشمندسازی واحد مسکونی در پاسداران
خانه هوشمند آسانه

9. مدل پرده برقی

پرده‌های برقی با به‌کار بردن تکنولوژی روز، مناسب خانه‌های هوشمند هستند. این پرده با موتور برقی کار می‌کند و نیازی نیست با دست پرده را باز و بسته کنید با ریموت به راحتی حرکت کرده و تنظیم می‌شود. پرده برقی برای مکان‌هایی که دسترسی به پرده نیست و نمی‌توان به‌راحتی آن را باز و بسته کرد، مناسب است. موتور پرده برقی را می‌توان روی اکثر پرده‌ها به‌کار برد و حتی تنظیم آن را طوری انجام داد که به‌صورت خودکار کار کند. پرده برقی در میتواند وزن زیادی را تحمل کند و حتی ریل برقی برای پرده‌های سنگین هم قابل استفاده است.

انواع

چگونگی استفاده از انواع پرده در دکوراسیون

مدل پرده باید با توجه به نوع سبک دکوراسیون داخلی طراحی شود. برای مثال در دکوراسیون خانه به سبک کلاسیک از پرده والان‌دار و برای سبک مدرن، انواع پرده ساده و تک رنگ مناسب است. در انتخاب انواع پرده در دکوراسیون داخلی خانه باید به مواردی چون جنس، رنگ؛ طرح پارچه پرده و ابعاد اتاق و پنجره و اجزای دکوراسیون داخلی چون مبلمان توجه ویژه‌ای داشت.

جنس

جنس پرده در دکوراسیون

جنس پرده باید با توجه به دکوراسیون، میزان محرمیت و تاریکی و روشنایی فضای مورد نظر انتخاب شود. برای مثال پرده‌های ضخیم مانع ورود نور شده و فضا را تاریک نشان می‌دهند اما پرده‌های حریر علاوه بر زیبایی بی‌نظیر فضای خانه را روشن‌تر نشان می‌دهند. همچنین پرده‌های ضخیم و چند لایه برای محدود کردن دید از بیرون و فضاهایی که نیاز به محرمیت بیشتری دارند، مناسب هستند و بالعکس.

رنگ

رنگ مناسب پرده

رنگ پرده باید با توجه به سلیقه شخصی، سبک دکوراسیون و سایر اجزای دکوراسیون داخلی انتخاب شود. برای این کار می‌توان از رنگ اجزای کلی دکوراسیون چون مبلمان، دیوارپوش، کفپوش یا فرش یا حتی از رنگ اجزای کوچکتری چون کوسنروی مبلمان استفاده کرد. برای مثال اگر کوسن مبلمان ترکیبی از رنگ سبز است می‌توان پرده را به رنگ سبز یا طیف‌های آن انتخاب کرد و نمایی زیبا و هماهنگ با دکوراسیون ایجاد کرد.

طرح

طرح پرده هماهنگ با دکوراسیون

طرح و بافت پرده باید هماهنگ با دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر انتخاب شود. طرح پرده باید با رنگ و طرح اجزای موجود در دکوراسیون داخلی هماهنگ یا متضاد باشد تا شاهد دکوراسیونی بی‌نظیر در فضا بود. برای مثال بهتر است در دکوراسیون خانه مدرن از طرح‌های ساده استفاده کرد یا اگر اکثر اجزای دکوراسیون داخلی چون مبلمان طرح‌دار است از پرده‌ای بدون طرح و کنار مبلمان ساده از پرده‌های طرح‌دار استفاده کرد تا فضا بیش از حد شلوغ به نظر نرسد.

اندازه

اندازه پرده مناسب

اندازه طول و عرض پرده در نمای کلی آن تاثیر زیادی دارد. قبل از سفارش و نصب پرده باید مشخص کرد پرده تا چه اندازه باید با کف اتاق فاصله داشته باشد و عرض آن چقدر باشد. برای مثال اگر عرض پرده به اندازه 5 سانتی‌متر از هر طرف بیشتر از عرض پنجره باشد پرده بسیار زیباتر و شکیل‌تر به نظر می‌رسد یا پرده‌های قدی زیبایی بیشتری در دکوراسیون فضای مورد نظر ایجاد می‌کنند. حتی می‌توان از پرده بلند برای پنجره‌های کوتاه با ارتفاع تا زمین استفاده کرد و نمایی بی‌نظیر ایجاد کرد.

ابعاد

تاثیر ابعاد فضا در طراحی پرده

در انتخاب پرده مناسب باید به ابعاد فضایی که پرده می‌خواهد در آن نصب شود هم توجه ویژه‌ای شود و انتخاب رنگ و طرح پرده، متناسب با ابعاد صورت گیرد. پرده‌های تیره یا با طرح‌های شلوغ باعث می‌شود فضای اتاق کوچک‌تر به نظر برسد و پرده‌های روشن و ساده فضای اتاق را بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان می‌دهد. در واقع برای اتاق‌های کوچک پرده‌های با رنگ روشن مناسب است و در فضاهای بزرگ دست شما برای رنگ و طرح پرده باز است.

پایان
پایان2

آراتکس
پرده حریر
آراتکس

کلام پایانی

پرده جزیی تزیینی و کاربردی در دکوراسیون داخلی منازل است که همزمان موجب زیبایی، کنترل نور ورودی و میزان محرمیت فضا می‌شود. امروزه پرده‌ها در انواع گوناگون با طرح و رنگ‌های متنوعی متناسب با فضاهای مختلف طراحی و تولید می‌شوند. در انتخاب نوع، جنس، رنگ، طرح و اندازه این جزء زیبا و کاربردی باید به سبک دکوراسیون فضای مورد نظر و اجزای آن توجه زیادی داشت. اگر شما هم می‌خواهید پرده برای خانه‌تان انتخاب کنید یا آن را تعویض کنید با کمک این مطلب و کارشناسان چیدانه می‌توانید به‌راحتی پرده دلخواه خود را متناسب با دکوراسیون داخلی فضا انتخاب کرده، شیک‌ترین و بی‌نظیرترین پرده را در خانه خود داشته باشید.

برای انتخاب پرده مناسب با انواع سبک‌های دکوراسیون مطالب پرده مدرن و شیک، پرده کلاسیک و پرده سلطنتی را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه