درخت دوبعدی، هنر زنده در حیاط ایرانی!

درخت دوبعدی، هنر زنده در حیاط ایرانی!

به قلم: سمانه زارعی

برای ما که همیشه درختان را گرد و توپر و کشیده یا توپی دیده‌ایم، عنوان درخت دوبعدی! جالب به نظر می‌رسد. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که درختان دو بعدی چه درختانی هستند و چطور به صورت دوبعدی در می‌آیند با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

درخت دوبعدی

اسکای اسکرپر

درختان دوبعدی چه درختانی هستند؟

درختان موجودات زنده جالبی هستند که می‌توان آن ها را به شکل‌های مختلفی پرورش داد. با هرس و گره زدن شاخه‌ها به یک قاب که با الگوی مشخصی انجام می‌شود، درخت مانند یک سازه‌ی دوبعدی در کنار دیوار، حصار و یا داربست پرورش می‌یابد و به شکل یک درخت دوبعدی در می‌آید. در واقع درختان دو بعدی به صورت ذاتی به این شکل نیستند و توسط انسان و از طریق هرس‌ و پرورش به این شکل در می‌آیند. این نوع از هرس درختان نه تنها برای زیبایی و تزئین باغچه کاربرد دارد، بلکه برای باغچه‌هایی با فضای محدود کاربردی است و همچنین چون کنار داربست و یا دیوار قرار می‌گیرد آن را تبدیل به یک سطح سبز و زنده می‌کند. این نوع درختان می‌توانند فضای باغچه را به دو قسمت تقسیم کنند و در واقع مانند یک پارتیشن طبیعی هستند.

در اقلیم معتدل بهتر است این درختان در کنار دیوار پرورش داده شوند زیرا دیوار ساختمان نور خورشید را منعکس می‌کند و درخت می‌تواند از گرمای آن بیش تر بهره ببرد و رشد خوبی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: درخت در ادبیات فارسی، از عشق بید مجنون تا آزادگی سرو!

درخت دو بعدی

چه درختانی را می‌توان به صورت دوبعدی هرس کرد؟

هرس دوبعدی درختان که با استفاده از داربست و یا قیم انجام می‌شود برای کنترل رشد درختان میوه و زیبایی آن ها به کار می‌رود. بهترین گزینه برای این کار درختان سیب و گلابی هستند. هرس درخت سیب به این شکل آسان‌تر از گلابی است چرا که شاخه‌های جوان آن نرم‌تر از گلابی هستند و راحت‌تر خم می‌شوند. البته از درختان انار و هلو هم برای این کار استفاده می‌شود. همانطور که بیان شد درختان میوه گزینه‌ی خوبی برای این نوع هرس هستند ولی باید در نظر داشته باشید که درختی را انتخاب کنید که برای اقلیم منطقه شما مناسب باشد و همچنین درختان پاکوتاه برای این کار مناسب‌ترند زیرا ارتفاع کمتری دارند و رشد آنها قابل کنترل‌تر است.

درخت دو بعدی انار

مزایای دوبعدی کردن درختان!

اگر شما هم دوست دارید در فضای کوچک خود درخت میوه داشته باشید، بهتر است مزایای این نوع هرس را بدانید:

  • امکان رشد درخت میوه در باغچه‌ای که مساحت کمی دارد.
  • دسترسی به میوه‌های تازه‌ی خانگی که خودتان کاشته‌اید!
  • می‌توانید میوه‌های این درختان را به راحتی و بدون نیاز به نردبان بچینید.
  • ایجاد یک اثر هنری در فضای باغچه که توجه همه را جلب می‌کند!
  • با درختان دو بعدی باغچه‌ای زیباتر خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی: درختان زینتی، 20 گیاه زیبا برای فضای سبز خانه!

درخت میوه دوبعدی

چگونه درخت دوبعدی داشته باشیم؟

اول از هر چیزی باید بگویم که این کار خیلی راحت و آسان نیست و به تجربه و تخصص و زمان کافی احتیاج دارد و یا اگر برای اولین بار می‌خواهید این کار را انجام دهید حتما از یک فرد باتجربه کمک بگیرید.

برای شروع کار، در ابتدا باید درخت میوه خود را در فاصله‌ی ۶ تا ۱۰ اینچی (۱۵ الی ۲۵ سانتی‌متر) از دیوار بکارید. اگر می‌خواهید در امتداد یک مسیر درخت دوبعدی داشته باشید باید از یک ساختار داربستی که در امتداد هم قرار می‌گیرند استفاده کنید تا شاخه‌های درختان را روی آن پرورش دهید.

درخت دوبعدی

۱. الگوی رشد درخت دوبعدی را تعیین کنید

با توجه به نوع درختی که به کار برده‌اید یک الگوی رشد برای آن تعیین کنید. برای این کار باید متخصص باشید و یا از یک باغبان حرفه‌ای کمک بگیرید. از فرم رشد درخت آگاه باشید تا به درخت آسیب نزنید. منظور از تعیین الگوی رشد فرم داربستی است که به کار می‌برید و شاخه‌های درخت را روی آن خم می‌کنید شما در ابتدا باید برنامه‌ریزی کنید که قرار است درخت شما در نهایت به چه شکلی در بیاید.

۲. مکان مناسبی برای رشد درخت انتخاب کنید

در باغچه خود محلی با نور کافی برای کاشت درخت انتخاب کنید. درختان میوه حداقل شش ساعت در روز به نور خورشید احتیاج دارند.

درخت دو بعدی

۳. قیم مناسب برای درخت را آماده کنید

شما برای شکل دادن به شاخه‌های درخت به سیم‌هایی احتیاج دارید که نقش قیم را برای شاخه درخت داشته باشند و به آن وصل شوند. با این کار رشد شاخه‌های درخت در امتداد سیم انجام می‌شود و شکلی منظم به درخت می‌دهد که برداشت میوه را هم برای شما راحت‌تر می‌کند. سیم‌های افقی برای رشد درخت را در فاصله ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر از همدیگر (به موازات هم) قرار دهید. با این کار نور و هوا به همه شاخه‌ها به راحتی می‌رسد.

کاشت درخت

۴. نهال درخت خود را بکارید

بعد از اینکه جای خوبی برای درخت پیدا کردید و قیم آن را تعیین کردید می‌توانید درخت را بکارید. یادتان باشد که اگر درخت در کنار دیوار می‌کارید حتما فاصله تا دیوار را رعایت کنید تا ریشه درخت فضای کافی برای رشد داشته باشد (۳۰ سانتیمتر).

درخت سیب دوبعدی

شکل دادن شاخه ها

۵. درخت دوبعدی خود را شکل بدهید

شاخه‌هایی که رشد می‌کنند را در امتداد سیم‌های قیم قرار دهید و با یک نوار پارچه‌ای آنها را به سیم ببندید. در نظر داشته باشید که ساقه را خیلی محکم به سیم وصل نکنید تا آسیب نبیند و همچنین ۲۰ سانتیمتر انتهای شاخه باید آزاد بماند چرا که باعث توقف و کند شدن رشد گیاه می‌شود.

درخت دوبعدی

نکته‌ نهایی

به خاطر داشته باشید که هر درخت میوه‌ای که انتخاب می‌کنید نیاز به مراقبت‌های خاص و نیاز آبی مشخصی دارد که باید برای هر درخت این موضوع را در نظر بگیرید تا رشد خوبی داشته باشد. با توجه به نوع درخت که انتخاب کرده‌اید میزان انعطاف‌پذیری شاخه‌ها متفاوت است و باید به پتانسیل درخت مورد نظر برای خم شدن توجه کرد. برخی از درختان به شکل منظم‌تری در می‌آیند و بعضی با زاویه‌های بسته تری خم می‌شوند. درختان دوبعدی ممکن است به اندازه یک درخت سه‌بعدی میوه نداشته باشند ولی با وجود دوبعدی بودن میوه‌ی زیادی تولید می‌کنند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه