Chidaneh.com placeholder image

نگهداری از دراسنا، همه چیز درباره این گیاه زیبا و ساده!

به قلم: تحریریه چیدانه

نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی همیشه جذابیت های مخصوص به خود را داشته است. به خصوص اگر اهل حوصله و وقت گذاشتن برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی نیز باشید. شناخت هر کدام از انواع گیاهان آپارتمانی به شما کمک می کند تا بتوانید گیاه مناسبی را انتخاب کرده و از آن به خوبی نگهداری نمایید. در این مطلب از  وب سایت چیدانه با ما باشید تا به یکی از زیباترین و گیاهان آپارتمانی بپردازیم و با آن بیشتر آشنا شویم، دراسنا!

دراسنا در منزل

سرویس خواب بالسا

درباره گیاه دراسنا

دراسنا یا همان dracaena یکی از انواع گیاهان مقاوم و سرسختی است که دارای 40 گونه متفاوت بوده و خانواده بزرگی از گیاهان را شامل می شود. گیاه دراسنا با نام خون سیاوشان نیز شهر دارد و تقریبا می توان گفت که در همه جا قابل رشد است. انواع گیاه دراسنا با توجه به مدل و محدوده جغرافیایی آن می تواند رشد متفاوتی داشته باشد، اما به طور کلی می توان گفت که رشد این گیاه دشوار و سخت نخواهد بود. معمولا در انواع گیاه دراسنا ویژگی های ثابتی وجود دارد که از میان آنها می توان به قطر یکسان ریشه ها، جنس نخلی و… اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: گیاهان آپارتمانی با نگهداری آسان، این ۱۰ تا گیاه و به خونه بیار!

دراسنا در دکوراسیون منزل

آبیاری گیاه دراسنا

در رابطه با آبیاری گیاه دراسنا می توان گفت که این گیاه هیچ وقت نباید خشکی را ببیند، چرا که در این صورت نوک برگ و حاشیه های آن بهوه ای رنگ خواهد شد و شکل کلی برگ ها نیز به حالت لوله ای تغییر پیدا می کند. توصیه ما این است که آبیاری به گونه ای باشد که در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک گلدان تا حدودی خشک شود. البته باید این را هم بگوییم که اگر خاک این گیاه دائما خیس بماند نیز برگ ها زرد می شوند و بعد از گذشت مدتی نیز کم کم برگ ها می ریزند و ریشه ها نیز پوسیده می شوند.

نگهداری دراسنا

دمای مناسب برای نگهداری دراسنا

اگر می خواهید محیط خانه خود را بر اساس نیازهای دمایی این گیاه تطبیق دهید باید بگوییم که بیشتر انواع گیاهان دراسنا در دما و حرارت گرم تر از 32 درجه سانتی گراد زندگی خوبی دارند. در این رابطه استثنایی نیز وجود دارد که آن دراسنای دراکو است. این نوع از دراسنا حتی قادر به مقاومت در دمای کمتر از 25 سانتی گراد را نیز دارد. به طور کلی می توان گفت که گیاه دراسنا به دمای سرد اتاق حساس است و در چنین شرایطی نوک برگ های آن زرد خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: گیاهان آپارتمانی بدون نیاز به نور، تو مسئول گُلِت هستی!

نگهداری از گیاه دراسنا

خاک گیاه دراسنا

گیاه دراسنا خاکی را دوست دارد که کمی اسیدی باشد. به همین دلیل هم بهتر است که بهتر است برای این گیاه به سراغ ترکیب خاک باغچه، خاک برگ، شن و یا پرلیت استفاده نمایید. علاوه بر این شما می توانید خاک های آماده و مخصوص گیاهان گلدانی ای را تهیه کنید که زهکشی مناسبی دارند. شما می توانید هر 2 تا 3 هفته یکبار با یک کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی را تهیه کرده و از آن استفاده نمایید.

مطلب مرتبط: گل و گیاه در خانه محدثه، توصیه هایی برای شادابی در زندگی!

نور مناسب دراسنا

نور مناسب دراسنا

گیاه آپارتمانی دراسنا به طور کلی نسبت به سایه مقاومت خوبی از خود نشان می دهد، اما نباید آن را دائما در سایه نگهداری کنید، چرا که این موضوع باعث از بین رفتن برگ های گیاه می شود. گیاه دراسنا در محیط هایی با نور روشن می تواند سرعت رشد بیشتری از خود نشان دهد.

معرفی گیاه دراسنا

نحوه تکثیر دراسنا

گیاه دراسنا را می شود از راه قلمه های انتهایی بخش ساقه و قلمه هاب ساقه ای تکثیر و ازدیاد نمود. علاوه بر این شما می توانید از جوانه های به وجود آمده در پای گیاه نیز استفاده کنید. برای تکثیر دراسنا باید قلمه هایی را به اندازه 10 تا 15 سانتی متر با چاقویی تیز و تمیز جدا کنید و قلمه ساقه ای را از ساقه یا بخش بدون برگ آن بگیرید و به قسمت های 5 سانتی متری تقسیم کنید. حالا هر بخش و تکه باید دارای یک جوانه به اصطلاح خفته باشد.

یادتان باشد که اگر قلمه ها سمت پایینی ساقه در خاک قرار نگیرد هیچ گونه ریشه ای تولید نخواهند کرد. قلمه ها را با کمک کیسه هایی پلاستیگی بپوشانید و در دمایی حدود 24 درجه و دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری نمایید. احتمالا بعد از دو ماه ریشه دهی گیاه شما انجام شده است، حالا می توانید کیسه را بردارید و تغذیه مصنوعی گیاه را نیز شروع کنید. لازم به ذکر است که بهترین زمان تکثیر دراسنا اواسط بهار تا اواخر آن و همین طور اواخر تابستان تا اوایل پاییز است.

مطلب مرتبط: تکثیر گیاهان آپارتمانی، روش های خانگی!

آفات دراسنا

آفات گیاه دراسنا

گیاه آپارتمانی دراسنا نیز مانند هر گیاه دیگری آفات و بیماری های مخصوص به خود را دارد. برای مثال اگر زخم هایی سفید رنگ و پنچه ای شکا را بر روی برگ و ساقه این گیاه مشاهده کردید باید بدانید که عامل اصلی آن حشرات هستند. برای بهبود این آفات باید هر دو هفته یک بار با سم های حشره کش گیاه خود را سمپاشی نمایید. فقط یادتان باشد که باید گیاه خود را از مجاورت سایر گیاهان دور نگه دارید.

یکی دیگر از آفات گیاه دراسنا برگ های زرد و پوسیده آن است. عامل اصلی این موسئله را می توان آبیاری بیش از حد دانست. همان طور که پیش از این نیز گفته شد باید سطح خاک گیاه در فاصله بین دو آبیاری کمی خشک شود.

گیاه دراسنا در دکوراسیون منزل

از دیگر آفات و بیماری های گیاه دراسنا می توان به تغییر رنگ آن به قهوه ای اشاره کرد. عامل این بیماری نیز حشرات هستند که مجددا برای از بین بردن آنها به سمپاشی یک ماه یک بار گیاه خود احتیاج خواهید داشت.

اگر شاهد آن بودید که برگ های جدید گیاه شما ریز هستند و رشد کندی دارند باید بدانید که وقت استفاده از تغذیه مصنوعی است. برای این کار می توانید هر دو هفته یکبار اقدام نمایید.

یکی دیگر از آفات و بیماری های رایج این گیاه شکل گیری تار عنکبوت در زیر برگ های آن است. در این حالت غالبا برگ های گیاه نیز به رنگ زرد گرایش پیدا می کنند. باید گفت که دلیل اصلی این بیماری کنه های ریز قرمز هستند که باید هر دو هفته یک بار برای سمپاشی و غبارپاشی آنها اقدام نمایید.

“برای خرید انواع گل و گیاه آپارتمانی از اهالی فن چیدانه کمک بگیرید"

شما می توانید این مطالب را نیز مطالعه کنید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه