وقتی سخن از مسجد را به زبان می آوریم،ناخودآگاه ذهنمان به سمت گنبد های لاجوردی پوشیده از نقش و نگار و گلدسته های بلند آن می رود،به یاد حیاط با حوض آبی که آینه زیبایی آسمان و خورشید است،حیاطی که در سایه آن آرامشی پر از بوی گلاب و تربت جاری است.شبستان مسجد،از آن گوشه های امن که با تهی ترین دست ها می آیند و با دست پر بازمیگردند.اما امروزه در تمامی جهان،طراحی مساجد تحت تاثیر از معماری مدرن جامعه ای نو بر تن کرده است و با کالبد و شکلی متفاوت به دور از اصالت و فاقد معنویت ساخته میشود. طراحی مسجد مدرن از احمد صفار توانست رتبه سوم در مسابقه طراحی مسجد و میدان گلشهر کرج را کسب کند که از نکات مثبت این طراحی میتوان توجه به وجه نمادین مسجد،توجه به عرصه عمومی و بهره گیری از الگوی باغ ایرانی برای ایجاد محیط آشنا و مطبوع برای وقوع زندگی شهری،واقعی و قابل ساخت بودن و توجه به محوطه سازی اشاره کرد.همچنین معمار با انتخاب آجر و رعایت اصول سادگی و پرهیز از هرگونه تجملات و تزئینات اضافی سعی کرده است سادگی و سنت در معماری مساجد ایرانی را حفظ کند و تا حدودی فضای روحانی ایجاد کند. در ادامه مطلب با روند طراحی مسجد ساده پلازای گلشهر کرج بیشتر آشنا میشویم!
مطلب پیشنهادی:مسجد نصیرالملک، دنیایی از رنگ در مسجد صورتی ایران
مطلب پیشنهادی:7 مسجد با معماری مسحور کننده!
طراحی این مسجد برای انسان و فرهنگی است که ریشه در تاریخ دارد و به مرور نیاز هایش با گذشت زمان تغییر یافته و نیازمند فضایی از جنس و زمانه خویش است.
با این سوال شروع کردیم که آیا میتوان معاصر بود و به ریشه ها، فرهنگ، تاریخ و بستر نیز توجه کرد؟
و آیا میشود برای رسیدن به مدرنیزاسیون تاریخ و فرهنگ یک ملت را نادیده گرفت ؟
مطلب پیشنهادی:سبک های معماری ایرانی، 6 سبک برجسته از گذشته تا به حال!
1. توجه به اصول و سیر تکاملی معماری ایران بالاخص سیر تکاملی مساجد ایرانی2. درون مایه و هویت نشات گرفته از ویژگی های فرهنگی، اقلیمی و جغرافیایی منطقه در خلق اثر 3. بهره گیری از الگوی حیاط مرکزی در معماری و باغ ایرانی 4. کوشش درجهت معماری با هویت در معماری و شهرسازی معاصر5. توجه به دیدگاه منظره گرایی در طراحی به عنوان عاملی که نسبتاً تغییر ناپذیر است و به عنوان روندی که حداقل امروزی و مستعد پرورش است6. توجه به حواس پنج گانه و معاصر بودن با توجه به ریشه ها ، فرهنگ ، تاریخ و بستر ( پدیدارشناسی + منظقه گرایی )7. توجه به اصل توسعه پایدار و پایداری اجتماعی و افزایش تعاملات شهری بین مردم ، شهر و معماری8. باز خوانی تعریف مسجد به عنوان فضای عبادت و بازشناسی کارکرد ها و عملکرد های آن ( معماری معاصر )9. استفاده از دو اصل درون گرایی و برون گرایی و استفاده از بام به عنوان فضایی تعاملی با منطقه ( نظرگاه )10. طراحی بر اساس دید انسانی و ایجاد دید های مختلف و افزایش کیفیت ارتباط
11. تقویت فضاهای باز جمعی با تآکید بر تراکم و پیوستگی فضاها ، پیاده مداری و کاهش حرکت سواره12. حداقل گرایی و پرهیز از بیهودگی، رعایت اصول سادگی و پرهیز از تجملات و تزیینات اضافی13. بهره گیری از کهن الگوها و اصل وحدت در کثرت و نظم در بی نظمی14. توجه به ویژگی های فضایی در معماری ایران و حس ماندگاری و تعلق15. طراحی فضا به مشابه یک فیلم کوتاه و اهمیت به کادر شناسی و سکانس های حرکتی ( طراحی بر اساس دید انسانی ) 16. قابلیت اجتماع پذیری و میزان تعامل اجتماعی مابین افراد در فضا درجهت توسعه پایداری اجتماعی 17. توجه به افق گرایی و آسمانه شهری در شهرهای تاریخی ایران 18. توجه به اهمیت محور و فضای تجمع در پلازای های تاریخی ایران در طراحی 19. محوریت و دسترسی ، محرمیت ، هم زیستی با طبیعت در باغ ایرانی 20. ایجاد فضای شهری ( پلازا ) زنده و پویا و مشارکت مردم در امور شهری
21. ایجاد فرصتی برای تعامل و دیالوگ میان شهروندان است و خلق فضاهای پاتوق22. ارزش گذاری بر حداقل مصرف انرژی و نماد گرایی 23. رعایت و تاثیر پذیری هندسه فضایی شبستان و سازماندهی ساختمان مسجد بر محوریت قبله24. مصالح ارزان و قابل دسترس با در نظر گرفتن مبانی توسعه پایدار
روی در مسجد و دل ساکن خمار چه سود؟ خرقه بر دوش و میان بسته به زنار چه سود؟هرکه سجده کند پیش بتان در خلوت لاف ایمان زدنش بر سر بازار چه سود؟دل اگر پاک بود خانه ی ناپاک چه باک سر چو بی مغز بود نغری دستار چه سود؟
(سعدی)
مطلب پیشنهادی:
بازسازی ساختمان مسکونی شماره 2 دربند، معماری نور و سایه!
ویلاهای مدرن ایران، ویلای R01 با چشم انداز دریاچه طالقان
خانه بیسنگ، این عمارت آجری بی نظیر در ابهر زنجان!
شیک ترین خانه های ایرانی، یک مدرن متفاوت در پاسدارن!