Chidaneh.com placeholder image

گل‌های پاییزی برای باغچه بهتره چی بکاریم؟

به قلم: سمانه زارعی

شاید فکر کنید پاییز فصل حضور گیاهان در فضای باز نیست و با شروع فصل سرما، باغچه رو به خشکی می‌رود! اما تنوع در گونه‌های مختلف گیاهان باعث شده تا در فصول سرد سال نیز شاهد تداوم سرسبزی در حیاط و محوطه خانه‌ها باشیم. برای اینکه بتوانید برای کاشت گل‌های پاییزی درست تصمیم بگیرید، در این مطلب گل‌های مناسب فصل پاییز و زمستان را معرفی کرده‌ایم تا در فصل‌های سرد هم باغچه‌ای زیبا و رنگی داشته باشید. با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

در ادامه می‌خوانید: 

تابلو فرش ریحان
  • آماده‌سازی باغچه برای فصل پاییز
  • گیاهان مناسب برای باغچه پاییزی
  • نکات نگهداری از گل‌های پاییزی باغچه
  • خرید گل و گیاهان پاییزی برای باغچه

آماده‌سازی باغچه برای فصل پاییز

آماده سازی باغچه

قبل از هر چیزی، باید به فکر آماده‌سازی باغچه باشید. این کار را قبل از اینکه هوا سرد شود انجام دهید. در ابتدا باید باغچه را مرتب کنید و سپس خاک آن را برای کاشت گیاه آماده کنید.

مطلب پیشنهادی: گل‌های مقاوم به سرما، کارت دعوت پاییزی برای پروانه‌ها

  •  مرتب کردن باغچه شامل: تمیز کردن باغچه از هرگونه بقایای گیاهی و خرده‌های چمن، ساخت کمپوست از بقایای گیاهی، چیدن علف‌های هرز و هرس درختان
  • آماده‌سازی خاک برای باغچه پاییزی: برداشت همه‌ی محصولاتی که روی زمین باقی مانده‌اند، بررسی PH خاک، هوادهی خاک با شن کش و یا ابزار دستی و اضافه کردن مواد حاصلخیز کننده به خاک
     

گیاهان مناسب برای باغچه پاییزی

هر گیاه باغچه‌ای با توجه به ویژگی‌هایی که دارد برای کاشت در فصل مشخصی مناسب است. چند گل مناسب برای فصل پاییز در این بخش معرفی می‌شود:

مطلب پیشنهادی: گیاهان زینتی فضای باز، زندگی بخش گلدان های پاییزی!
 

گیاهان پاییزی، بنفشه (Pansy)

گلدان‌های گل بنفشه در رنگ های مختلف

گل‌های بنفشه گزینه‌ی خوبی برای باغچه‌ها در پاییز هستند. بذر این گل را در اواسط تابستان در می‌کارند و در مهرماه نشاء‌ها را به بستر اصلی باغچه انتقال می‌دهند. گل‌برگ‌های آن قلبی شکل بوده و در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند. گل بنفشه را به عنوان گل یکساله پرورش می دهند. با اینکه امکان کاشت آن در فصل گرما هم وجود دارد ولی در صورت کاشت، سازگاری زیادی با گرما ندارد و طول ساقه‌های آن بسیار بلند می‌شود. این گیاه به طور عجیبی با سرما سازگار است و از سرمازدگی در امان می‌ماند.

مطلب پیشنهادی:آماده کردن حیاط خانه برای پاییز و برگریزان!

گیاهان پاییزی، داوودی (Chrysanthemums)

گل داوودی در باغچه

گل داوودی دو نوع یکساله و چند ساله دارد. فصل گلدهی این گیاه پاییز و زمستان است. نوع یکساله گل داوودی گل‌های درشت‌تری نسبت به نوع چند ساله آن دارد. گل داوودی باغچه را در پاییز به رنگ‌های زیبای زرد، نارنجی و بنفش در می‌آورند. گل داوودی به نور زیادی احتیاج دارد.

مطلب پیشنهادی: نگهداری از باغ در فصل پاییز، این بهار حیاط زیباتری خواهیم داشت!

گیاهان پاییزی، کلم زینتی (Brassica Oleracea Acephala)

گیاه کلم زینتی برای باغچه در فضای باز

این گیاه با داشتن برگ‌هایی به رنگ سبز و صورتی و بنفش باعث زیبایی باغچه‌ی پاییزی می‌شود. به سرما مقاومت زیادی دارد. بذر این گیاه را در تیرماه در گلخانه می‌کارند و در اوایل پاییز می‌توان گل‌ها را در بستر باغچه کاشت. نیاز به آبیاری منظم دارد. نور کم باعث کم‌رنگ شدن برگ‌های کلم زینتی می‌شود.

گیاهان پاییزی، پیراکانتا (Pyracantha)

گیاه پیراکانتا در باغچه با میوه نارنجی

یکی از گیاهانی که به سرما مقاوم بوده و نیاز به مراقبت زیادی ندارد، پیراکانتا است.گیاه پیراکانتا با میوه‌های نارنجی رنگ و جذاب خود نه تنها باغچه‌ی شما را برای افراد جذاب می‌کند بلکه باعث جذب پرندگان به باغچه پاییزی شما هم می‌شود. بیشتر به عنوان پرچین و حائل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • توجه: این گیاه خارهای بلند و تیزی دارد در نتیجه هنگام هرس از دستکش های ضخیم استفاده کنید.

گیاهان پاییزی، قرنفل(Dianthus barbatus)

گیاه قرنفل بنفش در باغچه

این گیاه انواع یکساله و چندساله دارد. نشاءهای این گیاه را در پاییز به باغچه اصلی انتقال می‌دهند. گل‌های قرنفل به رنگ صورتی در باغچه خودنمایی می‌کنند. چون این گیاه از خانواده میخکیان است گاها به آن میخک هم می‌گویند. در حاشیه‌کاری بیشتر استفاده می‌شود. نور فراوان به رشد آن کمک می‌کند و آبیاری منظمی لازم دارد.

مطلب پیشنهادی: جمع آوری برگ‌های پاییزی، مکانیزه یا دستی؟

گیاهان پاییزی، گل مینا (Bellis perennis)

گیاه پاییزی گل مینا با رنگ صورتی

گیاهی کوچک و علفی که گل‌های آن به رنگ‌های سفید، صورتی، بنفش و قرمز وجود دارند. از گیاهانی است که می‌توان به دو صورت گلدانی برای داخل خانه و به صورت باغچه‌ای کاشته شود. این گیاه را می‌توان در فصل پاییز در باغچه کاشت چرا که سرما را به راحتی تحمل میکند. بهتر است برای کاشت در باغچه پاییزی، مکان سایه آفتاب را برایش در نظر بگیرید.

گیاهان پاییزی در باغچه

در مورد گیاهان مناسب پاییز به یاد داشته باشید که:

  • مهمترین مسئله‌ در انتخاب نوع گیاه برای کاشت در باغچه پاییزی اقلیم و شرایط باغچه شماست، در ابتدا باید لیستی از گیاهان متناسب با شرایط محیطی خود تهیه کنید و با توجه به خاک، نور خورشید، دما و.. گیاه متناسب با شرایط خود را انتخاب کنید.
  • به نوع گیاهان انتخابی برای کاشت در کنار هم دقت کنید چرا که میزان آبیاری گیاهان متفاوت است و کاشت گیاهی با نیاز آبی زیاد با گیاهی که نیاز به خاک نسبتا خشکی دارد باعث از بین رفتن آنها می‌شود.
  • یکی از نکته‌های مهم در کاشت گیاهان باغچه‌ای زمان گلدهی آن هاست. برای حفظ زیبایی و طراوت باغچه و برای اینکه باغچه در همه زمان‌ها گل داشته باشد باید به زمان گلدهی گیاهان توجه کرد. به طور مثال: کاشت گیاهی که در مهرماه به گل مینشیند در کنار گیاه دیگری که در اواخر پاییز گل می‌دهد باعث می‌شود باغچه از ابتدای فصل تا پایان آن گل داشته باشد.
  • قبل از برنامه‌ریزی برای کاشت گیاهان گل‌دار در باغچه پاییزی خود با متخصان و کارشناسان مشورت کنید تا انتخاب درستی داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون پاییزی، پادشاه فصل‌ها به نشمین خانه من می‌آید!

بذر گل

قیمت گیاهان پاییزی:

برای تکثیر گل در باغچه، یا باید بذر آن را تهیه کرده و بعد از رشد اولیه در بستر اصلی باغچه بکارید، و یا گلدان‌هایی از گل مورد نظر را (نشاء بدون گل و یا گل داده شده) خریداری کنید و مستقیما در باغچه بکارید. در هر صورت پیشنهاد می‌شود بذر و یا نشاء گل‌های مورد نظر را از فروشگاه‌های گل و گیاه معتبر تهیه کنید. قیمت بسته‌های بذر گل‌های پاییزی بسته تعداد بذر، وزن و نوع گل کمی متفاوت است. شما می‌توانید بسته‌های بذر گل‌های پاییزی رایج را می‌توانید در قیمت‌های مختلفی تهیه کنید. گل‌هایی که کمیاب‌تر هستند قیمت بیشتری دارند.

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه