Chidaneh.com placeholder image

رستوران شیک، طراحی دکوراسیون مهم است یا دیزاین غذا؟

به قلم: یاسمین ثریا

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث جذب مشتری به رستوران‌های سطح شهر می‌شود، دکوراسیون داخلی و اصول طراحی رستوران شیک است. حتما شده که شما هم با دوستان‌تان قرار بگذارید تا به یک رستوران شیک و با‌کلاس بروید و بعد از انتخاب از منوی غذا، در کنار در و دیوار و دکور رستوران کلی عکس سلفی یادگاری بگیرید. این عکس‌های خاطره‌‌انگیز  نتیجه طراحی داخلی معمارها و دیزاینرها هستند. واقعا چه عواملی باعث می‌شوند که یک رستوران خیلی شیک باشد و دیگری شبیه چلوکبابی‌های بازار و بسیار معمولی؟ در ادامه این عوامل را بررسی می‌کنیم.

استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی
طراحی و اجرای دکوراسیون شاندیز ماهان
استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی

تابلو فرش ریحان

اصول طراحی رستوران شیک چیست؟

در طراحی رستوران باید از کارفرما درباره اهداف دیزاین رستوران بپرسید

  • کلاسیک یا مدرن؟
  • لوکس یا صمیمی؟

توجه به حس مشتری: حس مشتری مهم است. قبل از هر چیز بخش آشپزخانه رستوران را باید از جلوی دید بردارید. هیچ مشتری خوش‌غذایی دوست ندارد، کارگران آشپزخانه را هنگام کار ببیند.شف‌های خارجی جلوی مشتری کار می‌کنند. ماجرای رستوران‌های خارجی فرق دارد. آشپزهایی که جلوی مشتری به آشپزی می‌پردازند، بسیار باتجربه‌ها هستند و اصول پذیرایی لوکس را بلدند. در خارج از کشور کارگران تازه‌وارد باید در زیر زمین یا بخش پنهان آشپزخانه کارهای ساده مثلا پوست‌گیری یا ظرفشویی انجام دهند. پس به قسمت پنهان و آشکار آشپزخانه توجه کنید.

در طراحی دکوراسیون رستوران شیک به چه عواملی توجه کنیم؟

عوامل اجتماعی در طراحی رستوران شیک

منوی غذا را بررسی کنید. به عنوان یک طراح داخلی باید ببییند که صاحب رستوران چه نوع غذایی را قرار است، سرو کند. مثلا سبک طراحی داخلی رستوران دریایی با سبک طراحی داخلی رستوران ایتالیایی فرق دارد.

سبک دکوراسیون را انتخاب کنید. بعد از توجه به منوی غذایی، انتخاب‌های شما محدود می‌شود. حالا باید ببینید صاحب رستوران سبک طراحی مدرن را دوست دارد یا کلاسیک.  اگر رستوران خیلی مدرن باشد، غذا سبک و سالم به نظر می‌رسد اما غذاهایی که روش پخت پیچیده‌ای دارند بهتر است در سبک دکوراسیونی کلاسیک سرو شوند.

رده قیمت مهم است. منویی که رستوران‌دار برای مشتریان تدوین کرده، در قیمت و طراحی داخلی رستوران شیک بسیار اهمیت دارد. ناخودآگاه اگر یک رده قیمتی متوسط در منو دیده می‌شود، دکوراسیون داخلی هم باید ساده‌تر و مینیمال‌تر باشد اما کسی که برای یک پرس غذا حدود قیمتی لوکس را پرداخت می‌کند، انتظار دکوراسیون گران‌قیمت و المان‌هایی که در خانه و اطراف خود ندیده است را دارد.

محل رستوران مهم است. طراحی رستوران شیک به محله‌ای که رستوران قرار است در آن تاسیس شود هم بستگی دارد. اگر در بالاشهر هستی، باید از متریال و دیزاین خاص و عالی بهره‌مند باشید اما در مرکز شهر که مردم فقط می‌خواهند در میان شلوغی کسب‌و‌کارشان غذایی بخورند و به محل کارشان بازگردند، خیلی لوازم لوکس اهمیت ندارد.

جاده‌ محل رستوران را بررسی کنید. اگر مسیر بین دو شهر قصد طراحی رستوران شیک و دنجی دارید باید از خودتان بپرسید چه مسافرانی در این جاده رفت‌و‌آمد دارند. اگر جاده شمال یا جاده مشهد محل رستوران شماست، دو قشر جوان و زائران مشتریان شما هستند اما مثلا در جاده دامغان مشتریان شما دانشجوهای دانشگاه آزاد اسلامی هستند که عموما جوان‌اند و شاید برای قرارهای دوستانه بخواهند به رستوران بیایند.

شخصی یا زنجیره‌ای: اگر رستوران شما شعبه‌ای از یک رستوران زنجیره‌‌ای است کلا در طراحی آن باید از سبک شده، به کار ببرید و چندان قدرت مانور ندارید اما یک طراح باتجربه تم دکوراسیون داخلی رستوران مادر را برای شما در همان فضایی که دارید، پیاده می‌سازد.

استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی
طراحی و اجرای دکوراسیون شاندیز ماهان
استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی

ضوابط طراحی داخلی رستوران شیک از دیدگاه قانونی

با معمار داخلی امین نعیمی  سر این موارد به توافق برسید:

  • طراحی نما
  • طراحی ورودی
  • طراحی فضای بیرونی
  • طراحی نورپردازی نما و تابلو
  • طراحی داخلی
  • ارتباط میان فضاهای مختلف
  • اجازه تغییرات در ساختمان
  • طراحی سرویس بهداشتی و لوله‌کشی
  • طراحی آشپزخانه
  • طراحی محل استراحت کارکنان
  • طراحی محل بارگیری
  • برق‌کشی
  • توزیع گاز

المان‌ها در طراحی رستوران شیک

 بعد از این‌که درباره عوامل بالا به یک جمع‌بندی درست رسیدید حالا ببینید سبک رستوران شیک مورد نظرتان با کدام یک از المان‌های طراحی داخلی جذاب‌تر می‌شود. در این مورد سبک دقیقی که انتخاب کرده‌اید بازه انتخابی شما را درباره تمامی المان‌های طراحی داخلی محدود‌تر می‌سازد و بنابراین انتخاب راحت‌تری دارید.

استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی
طراحی و اجرای دکوراسیون شاندیز ماهان
استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی

فهرست ملزومات دکوری در طراحی رستوران شیک

کف: بسته به سبکی که انتخاب کرده‌اید می‌‌توانید از کف‌پوش‌های مختلف استفاده کنید. مثلا کف‌پوش لمنیت برای رستوران لوکس زیاد مناسب نیست و باید سراغ پارکت مرغوب یا سنگ‌های درجه یک بروید. بهتر است کلا برای طراحی رستوران شیک هزینه سنگ را پرداخت کنید زیرا سنگ‌ها قابلیت شستشو دارند و عمر مفیدشان هم بالاست اما پارکت و لمینیت ممکن است هنگام شستشوی روزانه خراب شوند.

سقف: بهتر است ارتفاع سقف بلند باشد تا حس دلگیری به مشتری القا نشود. اگر سقف‌تان بالای 3 متر است می‌توانید از کناف یا آرک‌های زیبا است استفاده کنید اما در  رستورانی که سقف 3 متری دارد خیلی به دنبال طرح‌های عجیب و غریب نباشید نهایتا چند طرح گچ‌بری ساده، سقف رستوران را زیبا می‌سازد.

دیوارها: برای دیوارها می‌توانید از کاشی‌های خوب و مرغوب استفاده کنید خصوصا اگر بخش آشپزخانه و فر پشت پیش‌خوان و کانتر است و احتمال چرب شدن دیوارها وجود دارد. در صورتی که آشپزخانه در طبقه دیگری قرار دارد می‌توانید از دیوارپوش‌های جدید و مد روز در طراحی رستوران شیک به کار برید.

میز و صندلی‌ها: میز و صندلی‌ها باید با سبک دکوراسیون هماهنگی کافی داشته باشند و حالا چند المان خیلی کوچک از مد روز هم در آن به کار برود. اگر رستوران لوکس است بهتر است، صندلی‌ها کوشن راحت داشته باشند اما رستوران‌های مدرن می‌تواند از مبلمان و میز صندلی‌های مدرن به کار ببرند.

پوشش گیاهی داخلی: وجود فلاورباکس‌ها و گرین وال و گلدان‌های طراحی شده بسیار برای طراحی داخلی یک رستوران شیک مفیداند. می‌توانید با انواع طراحی فضای سبز داخلی فضاهایی خصوصی در رستوران خود به وجود آورید به طوری که مهمان‌ها کم‌ترین دید را به میز بغلی داشته باشند. در طراحی گیاهان داخل رستوران می‌‌توان از گلدان‌های بزرگ و لوکس هم به کار برد.

نورپردازی: در رستوران با باید فضا بسیار پرنور باشد که این نوع فضاها حالت خصوصی برای هر میز را از بین می برد بنابراین بهتر است طراحی نورپردازی به شکل تقسیم نور کلی بین میزها باشد . یعنی الگوی تکرار شوند بالای هر میز و فضای تاریک میان فضاهای تردد.

استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی
طراحی و اجرای دکوراسیون شاندیز ماهان
استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی

عایق صوتی: هیچ‌کس دوست‌ ندارد در سروصدای بیرون غذا بخورد. با طراح داخلی صحبت کنید که ضمن عایق‌بندی دیوارها از شیشه و درهای عایق صوتی برای شما استفاده کند.

پرده: اگر رستوران مدرن است و سبک‌های اروپایی و صنعتی دارد وجود پرده، زیاد خوب نیست اما در رستوران‌های کلاسیک می‌توانید با انواع پرده‌های لوکس محیط رستوران شیک خود را زیباتر سازید. در صورتی که برخی شیشه‌های رستوران رو به تابش مستقیم هستند از پرده‌های مدرن و سایه‌بان‌های مختلف به کار ببرید.

رومیزی: بیشتر رستوران‌های کلاسیک برای میزهای خود رومیزی‌های قابل شستشو با پارچه‌های زییا و گران قیمت استفاده می‌کنند اما در رستوران‌های مدرن استفاده از رومیزی ضرورتی ندارد اگر رستورانی با تم خانگی دارید، رومیزی‌هایی با سبک دوخت و دوزهای خانگی برای مشتری‌ها بسیار جذاب است.

اکسسوری: بنا به انتخاب‌هایی که در مراحل قبل داشته‌اید، سعی کنید با کمک طراح داخلی مجسمه، تابلو یا لوازم تزئینی زیبایی را برای تکمیل طراحی رستوران شیک خودتان، انتخاب کنید. مثلا اگر رستورانی با منو گیلکی دارید، لوازم تزئینی زیبایی را از آن خطه به رستوران خود بیاورید یا اگر مثلا غذای چینی سرو می‌کنید، انواع اژدها یا چراغ‌های چینی برای رستوران جذاب است.

سرویس بهداشتی: دیگر مانند قدیم سرویس بهداشتی یک محل کسب کثیف‌ترین جای آن نیست و یکی از رموز مشتری‌یابی شما در صنعت رستوران داری این است که به طراحی سرویس بهداتی و نظافت بی‌نظیر آن دقت کافی داشته باشید.

نرده: برای پخش‌های ورودی و پله‌ها نرده‌هایی مناسب با سبک دکوراسیون داخلی رستوران شیکی که در نمونه سه بعدی پیش فرض می‌بینید انتخاب کنید. سبک ساده یا پرجزئیات بودن نرده‌ها هم تاثیر زیادی در نمای داخلی رستوران شما دارد.

پنجره: پنجره رستوران قدی است یا نیمه؟ اگر پنجره‌های قدی دارید چیدمان میزها را طوری در نظر بگیرید که مهمان‌ها بتوانند از منظره یا ویوی رستوران شما لذت ببرند.

فضای سبز بیرون: تا جایی که می‌توانید، تراس،پله‌ها، حیاط یا روف‌گاردن رستوران خود را با گیاهان، ترموود و سازه پارچه‌ای زییا کنید. این روزها مردم فضای سبز کافی در منزل خود ندارند و صرف غذا در محیطی دنج کنارگیاهان برای آنها لذت بخش است.

 

استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی
طراحی و اجرای دکوراسیون شاندیز ماهان
استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی

تقسیم فضا در طراحی رستوران شیک

این‌که در رستوران بر اساس متراژ  پذیرای چند مهمان باشیم، بستگی به نوع رستوران و فضای آن دارد. به این موارد توجه کنید:

انواع طراحی رستوران شیک به تفکیک کاربری

رستوران معمولی

  • رستوران سنتی: برای هر نفر 3/1 تا 9/1 متر مربع فضا در نظر گرفته شود و میزهای 2-10 نفره در محیط موجود باشد.
  • سلف سرویس: برای هر نفر 6/1 متر مربع فضا نیاز است بر این اساس میزهای 2-8 نفره سفارش دهید
  • رستوران لوکس: به ازای هر نفر 2 تا 5/2 متر مربع فضا نیاز است. میزهای 2 تا 8 نفره سفارش دهید و فضاهای VIP ایجاد کنید.

رستوران فست فود

برای هر مهمان 1 تا 5/1 متر مربع فضا در نظر بگیرید و بر اساس آن میزهای 2-8 نفره سفارش دهید

فود کورت: میزهای یک فودکورن باید شبیه هم، ساده و برای هر یک نفر حدود 1 متر مربع فضا در نظر گرفته شود.

استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی
طراحی و اجرای دکوراسیون شاندیز ماهان
استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی

فضاهای داخلی رستوران  چیست؟

  • سالن اصلی
  • آشپزخانه
  • سرویس بهداشتی
  • .بخش اداری
  • پارکینگ

سالن اصلی در طراحی رستوران شیک

  • کانتر پذیرش: در ورودی رستوران کانتری طراحی کنید که پرسنل بتوانند مهمان‌ها را هدایت کنند و مشتری‌ها سوال‌های خود را بپرسند. طراحی رستوران شیک بر پایه مدیریت داخلی و نظم ان استوار است.
  • بار‌های مختلف: برای نوشیدنی‌، دسر یا سالاد یا هر جزئیات مخصوص رستوران بخشی مجزا طراحی کنید تا مشتری‌ها  تا زمان آماده شدن غذا با آن سرگرم شوند.
  • بازی کودکان: بخشی را برای بازی یا تعویض پوشک بچه‌ها در نظر بگیرید
  • کانتر سفارش: محلی زیبا و خاص را برای سفارش غذا  و صندوق در نظر بگیرید این محل اعتبار رستوران شما را نشان می‌دهد و باید در طراحی آن دقت ویژه‌ای به کار گرفته شود.
  • اتاق چتر و لباس: بهتر است محلی با کمد قفل‌دار برای لوازم بیرونی مهمان‌های خود داشته باشید مثلا پالتو، بسته، چمدان یا هر لوازم دست و پاگیر دیگر را بتوانند تخویل دهند.
  • بخش سرویس بهداشتی: جایی که سرویس  بهداشتی وجود دارد را باید با طراحی هوشمندانه از سالن اصلی جدا کنید و تهویه مناسب برای آن در نظر بگیرید.
  • بخش انتظار: چه در بیرون سالن چه داخل سالن محلی را در نظر بگیرید که تا مشتری‌ها برای خالی شدن میز سرپا نایستند و حس بد به آنها دست ندهد.
  • آشپزخانه آشپزخانه باید شامل بخش تحویل و انبار، آماده سازی و شستشو، انبار، محل پخت و پز، سردخانه، تزئین غذا و بیرون‌بر باشد.
  • فضای اداری:اصلا صحیح نیست که جلسات پرسنل و حسابداری جلوی مهمان‌ها برگذار شود حتما باید یک اتاق یا بخش اداری برای رستوان طراحی شود.

زیباسازی رستوران شیک

می‌توانید از آجر، سبک‌های فبلم‌های هالیوودی و المان‌های مناطق مختلف جهان برای طراحی یک رستوران شیک الهام بگیرید.

در پایان

حال که با اصول طراحی یک رستوران شیک آشنا شدید، می‌توانید با جستجو در اینترنت روی المان‌های مختلف یک فضای دلچسب تمرکز کنید. مطمئنا انتخاب طراح داخلی همان‌قدر مهم است که انتخاب یک سرآشپز خبره و ماهر. مشتری‌ها هم نه تنها غذا را با لدت میل می‌کنند بلکه لذت از طراحی داخلی رستوران شیک، طعم غذا را برای آنها دلچسب‌تر می‌کند. برای طراحی رستوران خود می‌توانید از یک معمار برجسته که پروژه‌های طراحی رستوران زیادی داشته‌ است کمک بگیرید؛ پیشنهاد ما امین نعیمی است. نمونه‌کارهای وی را در آلبوم چیدانه ببینید.

مطالب پیشنهادی:

برای دیزاین هتل به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

بیایید با هم فیلم رستوران‌های طراحی شده امین نعیمی را ببینیم!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه