Chidaneh.com placeholder image

بازگشت طبیعت به دل زندگی شهری

به قلم: پروا رحمتی

ما انسان‌ها بخشی از طبیعت هستیم و به طبیعت نیاز داریم. هرچه در نتیجه زندگی‌های آپارتمانی فاصله بیشتری با طبیعت پیدا کردیم نیازمان برای تعامل با آن شدیدتر شد. همین نیاز و علاقه شدید باعث شده تا همواره راهی برای نزدیک‌تر شدن به طبیعت و تعامل با آن پیدا کنیم. ساخت روف گاردن یا فضای سبز پشت‌بام، یکی از همین راه‌هایی است که ما آدم‌ها برای فرار از فضای خاکستری زندگی شهری پیدا کردیم. روف گاردن زیبایی و جذابیت طبیعت را به پشت‌بام خانه‌های آپارتمانی‌مان می‌آورد. امروزه بسیاری از کافه و رستوران‌ها نیز در چنین فضاهایی دایر می‌شوند تا حس بهتری به مشتریان خود منتقل کنند.

آرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)
طراحی آلاچیق و فضای سبز
goldآرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)

چوب و هنر

فضای سبز، روف گاردن یا بام سبز

عموما روف گاردن و بام سبز را معادل همدیگر می‌دانند؛ اما این دو در اصل با هم تفاوت‌هایی دارند. روف گاردن‌ها فضاهای سبز کوچکی هستند که بر پشت‌بام ساختمان‌های مسکونی یا تجاری-اداری اجرا می‌شوند. در حالی که بام سبز فضایی هماهنگ‌تر با طبیعت و در جهت حفظ محیط زیست است. در طراحی و اجرای بام سبز معمولا از تاسیساتی برای استفاده مجدد و بهینه از انرژی‌های تجدیدپذیر و جمع‌آوری آب باران استفاده می‌شود. در نتیجه بام سبز در رابطه با محیط زیست فضایی به مراتب تعاملی‌تر و کاراتر دارد.

در معدود خانه‌های ویلایی باقی‌مانده، اجرای یک محوطه سبز در حیاط خانه به صورت اصولی ایده‌ی بسیار خوبی است. اما در بسیاری از خانه‌های شهری که این امکان را ندارند محوطه‌ی سبز روی پشت‌بام خانه اجرا می‌شود که به آن روف گاردن می‌گویند. چه در حیاط خانه و چه روی پشت‌بام فضاهای آپارتمانی، اجرای فضای سبز یک ایده‌ی عالی محسوب می‌شود. نمونه‌هایی از طراحی اصولی روف گاردن را می‌توانید در پروفایل شرکت معماری آرکا نوژا مشاهده کنید.

آرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)
طراحی محوطه سبز
goldآرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)

روف گاردن چگونه روی پشت بام به اجرا درمی‌آید؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید این باغ‌های کوچک دوست‌داشتنی چگونه روی پشت‌بام‌ ساختمان‌ها اجرا می‌شوند. روف گاردن معمولا از 5 لایه مختلف تشکیل می‌شود که هرکدام در کیفیت نهایی کار اثرگذرا است. 5 لایه روف گاردن به ترتیب شامل این موارد می‌شود:

  1. لایه ممبرین آب‌بند
  2. لایه محافظ
  3. لایه فیلتر و لایه زهکش
  4. لایه نگهدارنده آب
  5. لایه یا پوشش گیاهی

وجود این لایه‌ها که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند موجب افزایش مقاومت سقف ساختمان و حتی عایق آن در برابر آلودگی صوتی و آتش‌سوزی می‌شوند. اجرای اصولی روف گاردن مزایای بسیار زیادی برای ساکنین ساختمان و فضای اطراف آن دارد. نمونه‌هایی از روف گاردن‌های اجرا شده در تهران را می‌توانید در پروفایل شرکت معماری آرکا نوژا مشاهده کنید.

آرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)
طراحی و اجرای بام سبز و محوطه بیرونی
goldآرکا معمار نوژا (نوژا دیزاین)

مزایای روف گاردن

مزایای وجود فضای سبز بر کسی پوشیده نیست. روف گاردن‌ها مزایای بسیار زیادی برای زندگی‌های آپارتمانی این روزها، خصوصا در شهرهای پرجمعیت و آلوده‌ای مثل تهران و اصفهان دارند. مهم‌ترین مزیت‌های چنین فضایی شامل این موارد می‌شود:

• تصفیه هوا و ایجاد تعادل در دمای محیط اطراف
• ایجاد یک عایق صوتی روی پشت بام
• افزایش جذب آب باران
• افزایش دوام ایزوگام و عمر بیشتر سقف
• کاهش هدررفت انرژی در ساختمان
• ایجاد چشم‌انداز زیبا و فضایی آرامش‌بخش برای وقت‌گذرانی

ایجاد اصولی فضای سبز روی پشت‌بام بر کیفیت و زیبایی آن اثرگذار است. اگر به دنبال ایجاد چنین فضایی در ساختمان مسکونی یا تجاری-اداری هستید پیشنهاد می‌کنیم سری به پروفایل شرکت آرکا نوژا بزنید. می‌توانید نمونه‌های زیبایی از طراحی محوطه سبز، روف گاردن و بام سبز اجرا شده توسط این شرکت را در پروفایل شرکت معماری آرکا نوژا مشاهده کنید.

مطلب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه