Chidaneh.com placeholder image

گیاهان چهار فصل باغچه ای، حیاط سبز پر از گلدان در خانه علیرضا!

به قلم: تحریریه چیدانه

نگهداری از گیاهان آپارتمانی جسارت خاصی می خواهد که همه افراد زیر بار مسئولیت و نگهداری از این موجودات زنده نمی روند. خصوصا زمانی که تعداد گیاهان و گلدان ها بیشتر می شود، توجه و مراقبت نیز بیشتر شده و می تواند زمان و هزینه زیادی را نیز بر دوش شما بیندازد. با وجود سختی ها و رسیدگی هایی که برای نگهداری از گیاهان خانگی به وجود می آید، فقط کافی است یک بار به سراغ آب دادن به گلدان ها بروید تا برای همیشه عاشق باغبانی و کار با گیاهان شوید. در این مطلب از تور سبز، می خواهیم حیاط سبز خانوادگی علیرضا ثقفی در تهران را معرفی کنیم که با عشق و علاقه زیادی از گیاهان باغچه ای و گلدان های سبز خود مراقبت می کند.

علیرضا ثقفی
گیاهان خانه من
علیرضا ثقفی

تابلو فرش ریحان

خانه سبز علیرضا در یک نگاه  

  • تعداد گیاهبان های خانه: یک نفر
  • شغل فرد مورد نظر: معمار
  • موقعیت شهر: تهران/ محله: خیابان بهار شمالی
  • متراژ محدوده نگهداری گیاهان: حیاط حدود 60 متر مربع
  • تعداد گلدانها: حدود 55 گلدان
  • مدت زمان حضور گیاهان در خانه: 6 سال

علیرضا ثقفی
گیاهان خانه من
علیرضا ثقفی

در خانه ما پدر و برادرم زمان زیادی برای رسیدگی به گیاهان ندارند و مادرم هم گاهی فقط در حد یک آبپاشی کمک می کند و تقریبا خودم همه کارهای مربوط به نگهداری از گیاهان را انجام می دهم.

علیرضا ثقفی
گیاهان خانه من
علیرضا ثقفی

حیاط خانه ما حدود 60 متر مربع فضا دارد ولی قسمتی که گلدان ها در آن نگهداری می شود، حدود 7 متر مربع است. اخیرا مقداری فضای حیاط را خلوت کردم و چند عدد از گلدان ها را به اقوام و فامیل داده ام. در حیاط خانه ما بدون در نظر گرفتن باغچه، حدود 55 گلدان قد و نیم قد وجود دارد که تنوع گونه های آنها حدود 23 یا 24 مدل مختلف است.

علیرضا ثقفی
گیاهان خانه من
علیرضا ثقفی

ما برای مدت 6 سال است که در این خانه زندگی می کنیم. بسیاری از گیاهان مثل گندمی، کاکتوس ها، برگ بیدی بنفش ها، و گل ناز از روز اول با ما بودند و برخی دیگر جدیدتر و به مرور زمان به حیاط اضافه شدند.

مطلب پیشنهادی: مراقبت از گیاهان آپارتمانی را پشت گوش نیندازید، 10 دلیل قاطع!

علیرضا ثقفی
گیاهان خانه من
علیرضا ثقفی

نام مرکز تولیدی یا فروشگاهی که گیاهان و وسایل باغبانی را تهیه می کنید چیست؟

من معمولا هر سال بهار چند گلدان گل شمعدانی می خرم چون متاسفانه با وجود رسیدگی زیاد تا تابستان بیشتر دوام نمی آورند. ولی از بقیه گیاهان فقط یک عدد تهیه کردم و سپس تکثیر شدند. یا حتی از فرد آشنایی قلمه اش را گرفتم و سپس بزرگ شدند. مثلا شفلرای تک رنگ حدود 3 سال زمان برده است تا به این اندازه برسد. گندمی ها هم یک گلدان کوچک بوند و حالا بزرگ شده اند.

معمولا بهار به بهار سری به باغ گل رضوان (اتوبان رسالت) یا باغ گل محلاتی می زنم تا ببینم چه گیاهانی دارد. برای کود و گلدان هم به همان گلخانه ها سر می زنم.

علیرضا ثقفی
گیاهان خانه من
علیرضا ثقفی

برای نگهداری گیاهان آپارتمانی از چه وسایل باغبانی استفاده می کنید؟

بیلچه، اسپری، آب پاش بزرگ، پودر تقویتی

مطلب پیشنهادی: ابزار باغبانی، 8 وسیله برای باغبان های تازه کار!

علیرضا ثقفی
گیاهان خانه من
علیرضا ثقفی

نام گیاهان حیاط خانه خود را به ما بگویید.

گیاه گندمی ابلق و ساده، گیاه شلفرای ابلق و ساده، برگ بیدی بنفش، گونه ای برگ بیدی کرک دار، پوتوس، گیاه قاشقی(پپرومیا)، گل ناز، سرخس، نخل اریکا، نخل مرداب، گل عبایی تیره، شمعدانی ایرانی، پیچ و مینیاتوری، دراسنا کامپکت، فیلودندرون سبز، لیندا، گل کاغذی (دو رنگ)،  5 نوع مختلف کاکتوس که برای مادرم هستند و من متاسفانه علاقه ای به این گونه ندارم. البته چند گیاه دیگر هم در حیاط خانه ما وجود دارد و متاسفانه اسم آنها را نمی دانم.

علیرضا ثقفی
گیاهان خانه من
علیرضا ثقفی

البته برخی از گیاهان من مثل پوتوس، لیندا و چند گیاه دیگر آپارتمانی هستند، ولی من آنها را در حیاط نگهداری می کنم. در فصل سرما به دلیل آنکه این گیاهان آپارتمانی عادت و تحمل سرمای زیاد را ندارند، مجبور شدم برایشان یک گلخانه درست کنم تا دوام بیاورند و زنده بمانند.

مطلب پیشنهادی: انواع گیاهان گلخانه ای را در حیاط منزل خود داشته باشید!

علیرضا ثقفی
گیاهان خانه من
علیرضا ثقفی

تجربه چه کسانی برای مراقبت و تکثیر شما را یاری کرده است؟

مادر بزرگ هایم، تعدادی از دوستان که اهل گل و گلدان و نگهداری از گیاهان هستند و جستجوی اینترنتی که از همه موارد مفیدتر بوده است.

علیرضا ثقفی
گیاهان خانه من
علیرضا ثقفی

توصیه اصلی شما برای نگهداری گیاهان چیست؟

به نظرم بهتر است در یک زمان مشخص روی مدل و گونه خاصی تمرکز نکنیم و مجبور شویم هر سال آن را بخریم خرابش کنیم،. بهترین روش این است که تست کنیم و ببینیم در فضای داخلی خانه یا فضای بیرونی مثل حیاط یا بالکن با توجه به توانایی ما و شرایط موجود چه گیاهانی را می توانیم نگهداری کنیم. هر گیاهی را که می توانیم برتی مدت طولانی تری سالم و زنده نگهداریم، به سراغ آن برویم.

توصیه دیگری که به نظر من اهمیت بسیاری دارد و البته شاید فقط برای من مهم باشد، این است که گلدان پلاستیکی را حذف کنیم و فقط گلدان سفالی بخریم. به این صورت هم پلاستیک کمتری مصرف کرده و هم از گلدان های سفالی زیبایی استفاده کردیم که هم حس بهتری دارد و هم گیاه رو با بهتر نگه می دارد.

مطلب پیشنهادی: انواع گلدان، بیا ببینیم کدوم به دکوراسیون تو میاد!

علیرضا ثقفی
گیاهان خانه من
علیرضا ثقفی

در آخر اگر از حیوان خانگی نگهداری می کنید، باید به این نکته دقت کنید که چه گیاهی ا به فضای داخلی خانه می آورید. بسیاری از گیاهان آپارتمانی برای سگ و گربه مضرر هستند و ممکن است برای سلامت آنها خطرساز شوند.

مطلب پیشنهادی: گیاهان آپارتمانی سمی، برای حیوانات خانگی چی خطرناکه؟

تصاویر گیاهان فضای سبز خانه معرفی شده توسط صاحب خانه تهیه است. شما هم می توانید عکس های باغچه کوچک خانه تان را از طریق شبکه های اجتماعی با چیدانه به اشتراک بگذارید یا برای طراحی حیاط خانه و ویلای خود به بخش ثبت درخواست مراجعه کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه