Chidaneh.com placeholder image

با آبنماهای باغی، بهشت را به باغچه خود بیاورید!

به قلم: سمانه زارعی

آبنما : یک عنصر معماری است که دارای آب بوده و به عنوان بخشی از محوطه سازی اجرا می شود. آبنمامی­ تواند به صورت آبشاری بوده که در آن آب به داخل حوضچه ای ریخته می شود و یا حالت فواره ای داشته باشد که برای تامین آب آشامیدنی یا به صورت تزئینی در باغ، محوطه و پارک و.. استفاده می شود.

آبنماها در گذشته، در اصل عملکردی بودند، به چشمه ها یا کانال آب متصل بودند و برای تامین آب خوردن و آب برای حمام و شستشو در شهرها و روستاها استفاده می شدند. تا اواخر قرن 19، آبنماها بر اساس جاذبه زمین کار می کردند و به یک منبع آب بالاتر از سطح آبنما احتیاج داشتند، مانند یک مخزن یا آبراهه تا آب جریان پیدا کند و یا به صورت فواره خارج شود. علاوه بر تامین آب آشامیدنی،آبنماها برای تزئین و مجلل کردن ساختمان ها به کار می رفتند.

قالیشویی ادیب

آب آرا آبنما
آبنمای ویلای شخصی شهرک قائم
آب آرا آبنما

امروزه آبنماها برای تزئین پارک های شهری و میدان های شهر، به عنوان یادبود افراد و یا وقایع و یا برای سرگرمی و تفریح اجرا می شوند.آبنماها در انواع مختلفی وجود دارند که از شکل، اندازه و جنس های مختلفی ساخته شده اند و بر اساس اهداف طرح سفارش داده می شوند. آبنماهای باغی از انواع کوچک و قابل جابه جایی تا اندازه ی بزرگ وجود دارند که باید با توجه به محوطه، آبنمایی با اندازه و مدل مناسب برای محوطه انتخاب شود.

persian water(پرشین واتر)
آبنما
persian water(پرشین واتر)

در آبنماهای مدرن و امروزی یک سیستم بسته ی چرخش آب وجود دارد تا آب به گردش در بیاید، یک پمپ برقی نیروی لازم برای به جریان در آوردن آب را تامین می کند، این پمپ معمولا در آب غوطه ور است و در انتهای مخزن قرار می گیرد و دارای یک پروانه ی چرخان است که آب را به سمت بالا هدایت می کند. گیاهان این امکان را به وجود می آورند که تجهیزات آبنما؛ مانند: پمپ، فیلتر، کلید برق الکتریکی پوشانده شوند. ولی باید موارد ایمنی در رابطه با نشت آب و اتصالات سیم ها را در نظر گرفت.

مطلب پیشنهادی: 10 آبنمای امروزی برای حیاط کوچک خانه شما

شرکت نوشین افزار پرشیا
آب نما کلاسیک
شرکت نوشین افزار پرشیا

می توان در آبنماها از نورهای با ولتاژ پایین استفاده کرد که اغلب در زیر آب به کار می روند، باید توجه داشت که کمترین خطر را داشته باشند، آبنماهای باغی خاصی وجود دارند که در آن ها موسیقی و نور و آب با هم ترکیب می شوند و جذابیت زیادی ایجاد می کند. آب درآبنماها معمولا در اثر تبخیر از دست می رود بنابراین، باید در زمان های مناسبی آب به آن اضافه شود و همچنین در بارندگی های شدید از سرریز شدن آب آن جلوگیری کرد.

امروزه یکی از کاربردهای آبنماها استفاده در محوطه سازی و باغ ها می باشد. که در ادامه این مطلب به انواع آبنماهای باغی پرداخته می شود:

انواع آبنماهای باغی:

سیما پردازان پیشرو
آبنماهای فضای خارجی
سیما پردازان پیشرو

آبنمای چند طبقه ای (Tiered fountain)

این نوع آبنما در بین آبنماهای باغی محبوبیت زیادی دارد، آب از مرکز آب نما به سمت بالای آن پمپ می شود و از آنجا به شکل آبشاری به ردیف بعدی ریخته و در ردیف های پایینی به مخزن می رسد و دوباره به سمت بالایآبنما به گردش در می آید.

مطلب پیشنهادی : آبنمای خانگی ، طراوت و آرامش در دکوراسیون منزل

آبنمای پنهان

آبنمای پنهان

آبنمای پنهان (Disapearing fountain)

در این نوع آبنمای باغی مخزن آن در زیر زمین پنهان شده و به صورت آب نمای بدون حوضچه دیده می شود. این آبنمای باغی وقتی در کنار پاسیو و یا مسیر سنگی ساخته می شود زیبایی جالبی ایجاد می کند. آبنمای باغی پنهان ، به دلیل اینکه حوضچه ی آب و مخزن آن مشخص و در دسترس کودکان نیست، برای فضاهایی که کودکان در آن حضور دارند مناسب و ایمن است. این آبنمای باغی آب کمتری نسبت به آبنماهای دیگر مصرف می شود چرا که آب کمتر تبخیر می شود.

یکی از ویژگی های دیگر این آبنمای باغی نیاز به فضای کم است، به همین دلیل مناسب پاسیوها و حیاط خلوت هستند و از آنجایی که مخزن آن پنهان است آشغال و برگ وارد آن نمی شود و همچنین به دلیل نرسیدن نور خورشید به آن جلبک در آن رشد نمی کند، در نتیجه می توان گفت به نگهداری زیادی احتیاج ندارد.

مطلب پیشنهادی : زیباترین آبنماها برای باغ و دکوراسیون منزل شما

آبنمای ژاپنی

آبنمای ژاپنی

آبنمای ژاپنی (Japanese fountain)

باغ های ژاپنی با آبنماهای خود که نمادی از پاکی روح و جسم هستند شناخته می شوند. آن ها معمولا به شکل ساده ای طراحی می شوند، به این صورت که آب به صورت قطره قطره از طریق یک دهانه ی ناودانی شکل به حوضچه ای؛ که معمولا سنگی است، می ریزد. و اطراف این نوعآبنما اغلب با گیاه تزئین می شود.

مطلب پیشنهادی : آبنمای خانگی، صدای پای آب در دکوراسیون منزل شما

آبنمای دیواری

آبنمای دیواری

آبنمای دیواری (Wall fountain)

این نوع آبنمای باغی برای نصب بر روی دیوار طراحی شده است ولی می تواند در فضای بدون دیوار هم قرار بگیرد. آبنمای دیواری اغلب بزرگ بوده و دارای حوضچه ای است که روی زمین قرار می گیرد و آب به داخل آن می ریزد.

مطلب پیشنهادی :10 آبنمای امروزی برای حیاط کوچک خانه شما

آبنمای مخزن دار

آبنمای مخزن دار

آبنمای دارای مخزن (Self-contained )

این آبنما از نظر نصب و نگه داری ساده و آسان است. موادی که در ساخت این نوع آبنمای باغی استفاده می شود شامل: سنگ، سرامیک، فلز، فایبر گلاس و… می باشد. این آبنما شامل تمام اجزای لازم برای یک آبنما از جمله، مخزن، لوله کشی و پمپ هستند. همانطور که از نام این نوع آبنمامشخص است مخزن آب داخل خودش قرار گرفته و نیازی نیست آبنما حتما در نزدیکی منبع آب قرار بگیرد. تنها جزء خارجی که ممکن است به آن نیاز داشته باشد یک منبع انرژی است که می تواند توسط یک صفحه خورشیدی، باتری و یا پریز برق تامین شود. توجه به این موضوع مهم است که آبنمای دارای مخزن، روی زمینی قرار بگیرد که مسطح و فشرده شده است.

مطلب پیشنهادی: آبنمای پیش ساخته، از انواع مدل ها تا اجرای آبنما

آبنمای مدرن فمپا
آبنمای فواره ای ساده
آبنمای مدرن فمپا

آبنمای فواره ای ( Spouting outdoor fountain)

در آبنمای فواره ای، آب به شکل فواره ای به بیرون پرتاب می شود. این نوع آبنما بیشتر در فضاهای شهری و پارک ها استفاده می شود ولی اگر باغ و محوطه شما فضای کافی داشته باشد می توانید از آن استفاده کنید.

 

آب آرا آبنما
آبنمای مجتمع تجاری مهروماه
آب آرا آبنما

آبنمای شیشه ای ( Glass fountain)

این نوع آبنماها بیشتر در دکوراسیون داخلی استفاده می شود. البته انواعی از آبنماهایشیشه ای برای فضاهای بیرونی و باغ وجود دارد. در آبنمای شیشه ایآب از روی شیشه به پایین حرکت می کند و صدای دلنشینی ایجاد می شود که گاهی از نورپردازی های جذابی در آن استفاده می شود. در قسمت پایینی این آبنما قسمتی برای قرارگیری مخزن، پمپ و… وجود دارد. 

مطلب پیشنهادی: 10 ابنمای شیشه ای برای تزئین دیوار منزل

نوید سازه طبیعت
طراحی و اجرای آبنما ، آبنمای صخره ای و آبنمای آبشاری
نوید سازه طبیعت

آبنمای آبشاری سنگی (Rock waterfall fountain )

این نوع آبنما از سنگ ساخته شده (اغلب از سنگ مصنوعی) و آب بر روی سنگ ها جریان می یابد. نوعی از آبشار طبقاتی محسوب می شود.

مطلب پیشنهادی: ساخت آبنمای سنگی، آبشار در حیاط به همین راحتی و ارزانی!

آبنمای خورشیدی

آبنمای خورشیدی

آبنمای خورشیدی

آبنمای خورشیدی (Solar fountain )

آبنمای خورشیدی با انرژی خورشید، با تجهیزات کم و کمترین زحمت و صرف هزینه برای انرژی کار می کنند. این نوع آبنما برای محیط زیست مفید است و از بهترین انواع آبنمای باغی و فضای بیرونی است.

قیمت آبنمای باغی:

قیمت آبنماهایی که در باغ ساخته می شوند بر اساس عواملی مانند: اندازه، جنس، مدل، استفاده ازنورپردازی، موزیکال بودن و کیفیت مصالح مانند؛ لوله های به کار رفته، نوع پمپ استفاده شده و همچنین مدت زمان مورد نیاز برای نصب آبنما تعیین می شود. به همین دلیل بازه ی قیمت برای آبنماها گسترده می باشد.

مطالب پیشنهادی:

 

برای داشتن آبنمایی زیبا در محوطه و باغ خود از اهالی فن چیدانه کمک بخواهید.

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه