Chidaneh.com placeholder image

طراحی کمد دیواری کلاسیک؛ شیک، لاکچری و کاربردی

به قلم: نرگس مهردادیان

امروزه کمد دیواری یکی از ضروریات در دکوراسیون خانه‌ها به‌حساب می‌آید که با توجه وسایل زیادی که داریم داشتن مکانی مناسب برای قرار دادن آن‌ها ضروری بوده و نبود آن باعث می‌شود که خانه شما شلوغ و نامرتب به‌نظر برسد. کمد دیواری عضو جدانشدنی تمام خانه‌‌ها با هر سبک و اندازه‌ایست که باید متناسب با نیاز، اندازه و سبک خانه شما، کاربرد و فضای کمد دیواری طراحی شود. کمد دیواری مانند دیگر اجزای دکوراسیون داخلی در سبک‌های مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک ساخته می‌شوند که باید با توجه به سبک دکوراسیون داخلی منزل‌تان یکی از این سبک‌ها را انتخاب کنید. اگر سبک دکوراسیون خانه شما سبک کلاسیک است طراحی کمد دیواری کلاسیک برای فضای شما مناسب است. در این مطلب از چیدانه به بررسی ویژگی‌های انواع کمد دیواری کلاسیک و چگونگی طراحی فضای آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

کمد
کلاسیک

ویژگی‌های کلی کمد دیواری کلاسیک

  • دارای طرح‌های متعدد و پرکار با انواع تزئینات و به‌دور از سادگی
  • درهای قاب‌دار، تاج در بالا و پاخور در زیر
  • قیمت بالاتر نسبت به نوع مدرن خود
  • طرح و نقش بیشتر و پرکارتر نمونه‌های ایرانی نسبت به خارجی
  • تمیز کردن و نظافت سخت‌تر به‌دلیل داشتن تزئینات
  • نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتر نسبت به کمد دیواری مدرن
متریال

متریال کاربردی در طراحی کمد دیواری کلاسیک

در گذشته کمد دیواری کلاسیک تنها از جنس چوب طبیعی ساخته می‌شد و پس از ساخت در ابعاد و طرح دلخواه با رنگ‌های متنوع رنگ می‌شد که باعث زیبایی و دوام بیشتر این کمدها می‌شد. اما امروز با کاهش چوب درختان، افزایش قیمت چوب طبیعی و پیشرفت تکنولوژی بیشتر از ام دی اف و ممبران با قیمت پایین‌تر برای طراحی کمد دیواری کلاسیک استفاده می‌شود. البته همچنان کمدهای چوبی ساخته می‌شوند اما تولید آن کاهش چشمگیری داشته که دلیل اصلی آن اختلاف قیمت بالا، اختلاف کیفیتی و زیبایی پایین و مدت زمان کم ساخت آن‌ها نسبت به نمونه‌های ام دی اف است. 

تابلو فرش ریحان
متریال 2

بدنه داخلی کمد اگر در معرض دید نباشد برای کاهش قیمت از ام دی اف و اگر در معرض دید باشد هم جنس و رنگ با درها ساخته می‌شود. درهای کمد دیواری از متریال‌های مختلفی چون ام دی اف و چوب ساخته می‌شود. کمدهای کلاسیک که با در ام دی اف ساخته می‌شوند به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • مغز ام دی اف با روکش رنگ پاششی براق و مات
  • مغز ام دی اف با روکش چوب با رنگ پاششی خودرنگ و براق
  • ممبران با مغز ام دی اف و روکش وکیوم پی وی سی مات و هایگلاس براق

امروزه در بین این سه متریال کاربردی در طراحی کمدهای دیواری کلاسیک با توجه به قیمت، کیفیت و دوام، جنس ممبران با روکش وکیوم بیشتر استفاده می‌شود و پرفروش‌تر است. برای اطلاعات بیشتر مطلب کمد لباس ممبران را بخوانید.

طراحی

طراحی کمد دیواری کلاسیک

در گذشته طراحی کمد دیواری به سبک کلاسیک در بیشتر خانه‌ها دیده می‌شد اما امروز با متداول شدن سبک مدرن در دکوراسیون خانه‌ها، کاربرد کمد دیواری کلاسیک کمتر شده، با این حال هنوز کمد دیواری کلاسیک طرفداران خاص خود را دارد. این سبک کمد دیواری پیرو سبک خود تزیینات، طرح و نقوش مخصوص خود را دارد. طراحی کمد دیواری کلاسیک باید باتوجه به دکوراسیون فضا و خانه انتخاب شده تا هماهنگی بین فضاها ایجاد شود. 

طراحی2

برای طراحی کمد دیواری کلاسیک از جنس‌ها و یراق‌آلات باکیفیت و مرغوب استفاده کنید چراکه این کمد‌ها هر ساله تعویض نمی‌شوند و باید مقاومت و ماندگاری بالایی داشته باشند و در غیر این صورت علاوه بر هزینه بالای تعمیر بعد از مدتی ظاهر زیبایی هم نخواهند داشت. برای طراحی کمد باید بدانید که آن را اشتراکی یا انفرادی استفاده می‌کنید تا مشخص شود برای چه تعداد افرادی چه مقدار فضا لازم است، نیاز به کشو یا طبقه یا رگال لباس دارید تا بدانید چه اکسسوری‌هایی مناسب هستند. همچنین می‌توانید از انواع کمد دیواری کلاسیک برای هر سن و سالی با توجه به دیزاین فضا، نیاز و سلیقه شخصی‌تان استفاده کنید.

طراحی در

طراحی درهای کمد دیواری کلاسیک

برای درها می‌توانید انواع طرح‌های دلخواه خود را انتخاب کنید. می‌توانید از تزئینات کم یا زیاد با توجه به سلیقه خود برای درها استفاده کنید. مکانیزم در کمد دیواری کلاسیک را باتوجه به فضای قرارگیری آن انتخاب کنید. می‌توانید از درهایی با مکانیزم‌های لولایی، تاشو، برقی و ریلی استفاده کنید و محدودیتی برای انتخاب مکانیزم در ندارید. اگر فضا کوچکی دارید از درهای ریلی که برای باز شدن فضای زیادی نمی‌گیرند یا از کمد دیواری کلاسیک کوچک با تقسیم بندی مناسب استفاده کنید، تا به‌راحتی وسایل را ساماندهی کند. 

آینه

از درهای ساده کمتر در سبک کلاسیک و بیشتر برای سبک نئوکلاسیک استفاده می‌شوند. در سبک کلاسیک از درهایی با نقوش برجسته متنوع یا درهای مشبک استفاده می‌شود. درهای مشبک برای کمدهای آینه‌دار، ویترین‌دار یا کتابخانه‌دار که از پشت روی درهای مشبک آن آینه یا شیشه نصب می‌شود، مناسب است. درهای آینه‌دار بیشتر برای بزرگتر نشان دادن فضا، پرو لباس و جذابیت بیشتر کاربرد دارند. برای اطلاعات بیشتر مطلب آینه کاری کمد دیواری شیک را بخوانید. 

داخل

طراحی داخل کمد دیواری کلاسیک 

طراحی داخلی کمد دیواری کلاسیک تفاوتی با کمدهای مدرن ندارد و تفاوت اصلی کمد دیواری مدرن و کلاسیک تنها در ظاهر آن‌هاست. امکان استفاده از قفسه، رگال، کشو و اکسسوری‌های لباس پیشرفته داخل کمد لباس‌های کلاسیک  بر طبق نیاز و سلیقه سفارش دهنده وجود دارد و می‌توان داخل کمد را طبق نیاز برای انواع لباس‌های زنانه، مردانه یا کودک و نوجوان طراحی و اجرا کرد.

اکسسوری

اکسسوری: 

برای طراحی داخل کمد دیواری کلاسیک می‌توانید از انواع اکسسوری‌های مدرن استفاده کنید تا چیدمان و نظم مناسبی داشته باشید. ارتفاع کمد دیواری کلاسیک معمولا تا سقف است، می‌توانید از فضای بالای کمد برای وسایلی که کمتر نیاز دارید یا لیفت لباس استفاده کنید. لیفت لباس در ارتفاع بالا نصب شده و میله‌ای برای آویز لباس‌هاست که با کشیدن اهرم آن لباس‌ها پایین آمده و در دسترس شما قرار می‌گیرند.

نورپردازی

نورپردازی: 

در داخل کمد دیواری کلاسیک هم مانند دیگر سبک‌های کمد دیواری می‌توانید طراحی نورپردازی داشته باشید تا به وسایل داخل کمد دید بهتری داشته و زیبایی کمد دیواری کلاسیک‌ شما چند برابر شود. برای این کار می‌توانید از انواع ال ای دی و هالوژن در رنگ و طرح‌های مختلف استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر مطلب نورپردازی کمد دیواری را بخوانید.

یراق

یراق آلات: 

انتخاب یراق آلات مناسب در طراحی کمد دیواری کلاسیک اهمیت زیادی دارد چراکه اگر  لولا یا ریل نامناسب استفاده شود در مدت زمان کوتاهی خراب شده و باید تعویض شوند.خصوصا برای کمدهای ریلی اگر از یراق‌ آلات باکیفیت استفاده نشود باز و بسته کردن در کمد سخت شده، پس از مدتی خراب می‌شود و به‌سختی روی ریل‌ها حرکت می‌کند. انواع دستگیره‌های با طرح و رنگ کلاسیک چون نقره، برنز، شیشه‌ای و مسی زیبایی کمدهای کلاسیک شما را چند برابر می‌کنند. توصیه می‌شود از برندهای معتبری که یراق آلات با کیفیت تولید می‌کنند در طراحی کمد دیواری کلاسیک خود استفاده کنید.

رنگ

رنگ در طراحی کمد دیواری کلاسیک

می‌توانید کمد دیواری کلاسیک را در انواع طرح و رنگ‌های مختلف طبق سمپل یا کالیته رنگی آن‌ها برای هر نوع سلیقه‌ای سفارش دهید. اگر به رنگ چوب علاقه دارید می‌توانید با روکش‌های چوبی به رنگ‌ چوب حس گرمی، آرامش و زیبایی را به فضا هدیه دهید. رنگ‌های خنثی هم از پرکاربردترین‌ها هستند چراکه به‌راحتی با هر دکوراسیونی هماهنگ می‌شوند. همچنین می‌توانید از رنگ‌هایی چون آبی، زرد یا سبز مطابق با دکوراسیون منزل استفاده کنید. می‌توانید درهای کمد را به‌صورت دورنگ اجرا کنید، برای این کار تعدادی از درهای کمد را ‌به رنگ روشن و بقیه را به رنگ متضاد آن انتخاب کنید. همچنین برای طراحی کمد دیواری کلاسیک ممبران می‌توانید نقوش و شیارهای حکاکی و منبت روی در را به رنگ متفاوتی از رنگ سطح در انتخاب کنید. برای مثال با انتخاب در سفید با نقوش طلایی، کمدی لوکس و سلطنتی داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر مطلب رنگ کمد دیواری را بخوانید.

میز آرایش
میز تحریر

طراحی کمد دیواری کلاسیک با میز آرایش، تحریر یا کتابخانه

در صورت داشتن فضای کافی می‌توان کمد دیواری کلاسیک و میز آرایش را با هم ترکیب کرد و به‌صورت یکپارچه سفارش داد. یا اگر اتاق خواب‌تان بزرگ است و احتیاج به کتابخانه یا میز تحریر دارید می‌توانید یک طرف دیوار را به‌طور کامل برای کمد دیواری و کتابخانهیا میز تحریر درنظر بگیرید. برای مثال می‌توان دو طرف دیوار را کمد دیواری و فضای خالی بین‌شان را کتابخانه یا میز تحریر طراحی کرد. با این کار تمام عناصر اتاق خوابتان به صورت یکپارچه طراحی شده و همزمان فضای کلاسیک و زیبایی ایجاد می‌کنید.

ورودی

طراحی کمد دیواری کلاسیک برای ورودی خانه و کلازت

برای ورودی خانه با دکوراسیون به سبک کلاسیک می‌توانید از کمد دیواری کلاسیک استفاده کنید و متناسب با اندازه فضای ورودیتان کمد دیواری کلاسیک طراحی کنید. همچنین می‌توانید برای کلازت روم یا اتاق مخصوص کمد دیواری به سبک کلاسیک طراحی کنید و با استفاده از نقوش و طرح‌های سنتی یا اروپایی برای کمد زیبایی بیشتری به دکوراسیون کلاسیک خود ببخشید.

بچه

امکان طراحی کمد دیواری کلاسیک برای سنین مختلف

طراحی کمد دیواری کلاسیک برای اتاق خواب‌های تمامی افراد در سنین مختلف مناسب است. وجود این سبک کمدها در انواع مختلف با طرح و رنگ‌های متنوع موجب شده همه سلیقه‌ها و سنین را پوشش ‌دهد. برای کمدهای دیواری کلاسیک اتاق خواب کودک و نوجوان بیشتر از رنگ‌های فانتزی و شاد یا ترکیب این‌ها با سفید و برای کمد اتاق خواب بزرگسالان از رنگ‌های طرح چوب استفاده می‌شوند.

کوچک

طراحی کمد دیواری کلاسیک برای اتاق کوچک

در طراحی کمد دیواری کلاسیک اتاق بزرگ محدودیتی ندارید و می‌توانید از هر طرح و رنگی مطابق با سلیقه‌تان استفاده کنید. اما برای اتاق‌های کوچک بهتر است از کمد دیواری کلاسیک با طرح و تزئینات ساده، رنگ‌های روشن، متریال‌ براق که انعکاس نور بیشتری دارند یا آینه و شیشه روی در کمد استفاده کنید تا اتاق بزرگتر و دلبازتر نشان داده شود. برای این اتاق‌ها می‌توانید از درهای ریلی استفاده کنید، این درها هنگام باز شدن فضای اضافه‌تری از اتاق نمی‌گیرند و بسیار مناسب اتاق‌هایی هستند که محدودیت فضا دارند.

قیمت

قیمت کمد دیواری کلاسیک

قیمت طراحی، ساخت و نصب کمد دیواری کلاسیک با توجه به نوع متریال مصرفی، یراق آلات، اکسسوری‌ها، طرح داخل و در و ابعاد آن متفاوت است و بر اساس مواردی که گفته شد تعیین و محاسبه می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در زمینه ساخت کمد دیواری و آشنایی با متخصصین به مطلب ساخت کابینت و کمد دیواری مراجعه کنید.

پایان1
پایان2

کلام پایانی

یکی از راه‌های که به اتاق شما جلوه بی نظیری می‌دهد و به وسایل‌تان نظم و ترتیب می‌دهد سفارش و طراحی کمد دیواری کلاسیک است. انتخاب و طراحی کمد دیواری کلاسیک با توجه به تنوع طرح، مدل‌، متریال و اکسسوری‌ها کار سختی است، به همین دلیل با دقت، صبر و حوصله این کار را انجام دهید چراکه کمد دیواری هر سال تعویض نمی‌شود. طراحی کمد دیواری کلاسیک جادار هم اتاق‌تان را مرتب و جمع‌وجور نشان می‌دهد و هم فضای اتاق را از سادگی و یکنواختی خارج می‌کند و زیبایی منحصر به فرد و کلاسیکی به دکوراسیون شما می‌دهد. انتخاب رنگ و طرح داخل و در کمد دیواری کلاسیک کاملا به سلیقه و نیاز شما بستگی دارد. شما می‌توانید یک کمد چوبی ساده‌تر سفارش دهید یا یک کمد نقش و طرح‌دار با در آینه‌ای و تاج‌های منبت‌کاری شده انتخاب کنید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی کمد دیواری مطلب مدل کمد دیواری را بخوانید.

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه