Chidaneh.com placeholder image

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه، سفری بین رنگ‌ها با اتفاق‌های تازه‌

به قلم: تحریریه چیدانه

شاید اگر به خودم بود راهم به این نمایشگاه باز نمی‌شد. اما شد از آن توفیق­های اجباری.

نمایشگاه بین‌­المللی گل و گیاه از تاریخ 8 تا 13 اردیبهشت در محل دایمی نمایشگاه‌­های تخصصی شهرداری تهران برقرار است.

قالیشویی ادیب

[[nid:313402]]

استودیو پر
عکاسی جشنواره گل و گیاه
استودیو پر

استودیو پر
عکاسی جشنواره گل و گیاه
استودیو پر

وقتی به نمایشگاه رسیدم دقیقاً یک ساعت از آغاز به کار رسمی نمایشگاه می‌گذشت. اما‌ از آنجا که دکتر حناچی؛ شهردار تهران، در حال بازدید از بخش اصلی نمایشگاه بود و درهای اصلی به رویمان بسته بود، راهم را به سمت محوطه‌ی روباز نمایشگاه کج کردم: «بخش صنایع و تجهیزات وابسته».

استودیو پر
عکاسی جشنواره گل و گیاه
استودیو پر

استودیو پر
عکاسی جشنواره گل و گیاه
استودیو پر

[[nid:313399]]

چیزی که بیشتر از غرفه‌های مربوط به گلدان‌های یکپارچه‌ سنگی، مبلمان و تجهیزات باغی در اینجا نظرم را جلب کرد، چند غرفه دیگر بود که یکی از آن‌ها مربوط به گلخانه‌های پیش‌ساخته‌ی کوچک و بزرگ است که اگر حیاط داشتم قطعاً یکی از آن‌ها را برای خانه‌ام می‌خریدم. گلخانه‌هایی که در عین سادگی، ظاهری فوق‌العاده دلنشین به محیط می‌بخشند.

[[nid:313398]]

در سمت مقابلش غرفه‌هایی مربوط به انواع گیاهان دارویی و موسساتی بود که می‌توان با مراجعه به آن‌ها شیوه‌های گرفتن عطر گیاهان یا ساخت ترکیبات مختلف دارویی را آموزش دید.

استودیو پر
عکاسی جشنواره گل و گیاه
استودیو پر

اما بین غرفه‌های بیرونی، بیش از همه غرفه‌ی مربوط به «ژئوبام‌ها» برایم جالب بود. ژئو‌بام در ساده‌ترین حالت به بامی سبز و پر از گیاهان گفته می‌شود که زهکشی مناسب در آن تعبیه شده است.

[[nid:313391]]

[[nid:313419]]
 

 

استودیو پر
عکاسی جشنواره گل و گیاه
استودیو پر

بعد از مدتی بالاخره درها را برایمان باز کردند و وارد شدیم. سالنی که واردش شدم مجموعه‌ای متنوع از «تراریوم‌ها» و «پلنتاریوم‌ها» داشت. از آن‌هایی که اندازه چند بند انگشت‌اند و به جای خاک از مواد شیمیایی رنگارنگ تغذیه می‌کنند تا ابعاد بزرگترشان.

[[nid:313392]]

پلنتاریوم محفظه‌ای شیشه‌ای است که اکوسیستمی از جانوران و گیاهان آبزی را در خود جای داده‌ است. نگهداری از آن زحمت خاصی نمی‌طلبد و می‌توانید یکی از آن‌ها را_ که آن‌چنان هم بزرگ نیستند_ به همراه لامپ‌های مخصوص تهیه کنید و جلو‌ه‌ای متفاوت به گوشه‌ای از خانه بدهید.

[[nid:313409]]

البته این لامپ‌ها فقط مخصوص این محفظه‌های رنگین و زیبا نیستند، شما می‌توانید با داشتن این لامپ‌ها در اتاقی‌ که نورگیر نیست، گیاه مورد علاقه‌تان را پرورش دهید. به این ترتیب دیگر کم‌بودن پنجره و نور مانعی برای نگهداری گل و گیاه در منزل نخواهد بود.

[[nid:313394]]

[[nid:313417]]

از میان درختچه‌های بزرگتر و بومی که بیشتر مربوط به جنوب شرق آسیا و قاره‌ی آفریقا بودند و با برگ‌های پهنِ سبزرنگ‌شان خودنمایی می‌کردند به غرفه‌ای رسیدم که شیوه تکثیر کشت سلولی را پیشنهاد می‌کرد. شیوه‌ای که سریعتر از کشت بافت عمل می‌کند.

[[nid:313413]]

[[nid:313416]]

من اما همچنان به دنبال چیزی بودم که مدتی پیش در موردش خواندم، اما هنوز خبری نبود.

[[nid:313421]]

[[nid:313418]]

استودیو پر
عکاسی جشنواره گل و گیاه
استودیو پر

مطابق معمول هر نمایشگاه گل و گیاهی، درختان مختلف باغی و انواع سبدها و دسته‌های گل به چشم می‌خورد. گلدان‌هایی با تک‌شاخه‌ای زیبا و جذاب از ارکیده، فلیسیاهای رنگ به رنگ و بگونیاها. کاکتوس‌های گوشتی کوچک و بزرگ و گاه بسیار مسن هم جالب بودند. بعضی‌شان به قدری کلکسیونی محسوب می‌شدند که صرفاً جهت نمایش به نمایشگاه آورده شده بودند و غرفه‌دار معتقد بود قیمتی نمی‌توان روی آن‌ها گذاشت!

[[nid:313385]]

[[nid:313410]]

گیاهان کمیاب‌تر و خاص‌تر که توصیف دقیق من هم، حق مطلب را درباره‌شان ادا نمی‌کند و دیدنشان شما را وسوسه می‌کند که حداقل یکی از آن‌ها را برای مدتی طولانی جلوی چشمتان داشته باشید و حظ بصری ببرید!
 

در این بین حتماً گوشه‌ی چشمی به «گیاهان صخره‌ای» هم داشته باشید.

[[nid:313422]]

پس از مدتی گشت‌و‌گذار مشغول تماشای مردمی شدم که می‌خواستند از یکدیگر با منظره‌ی رنگارنگ پشت سرشان عکسی بیندازند؛ که بالاخره آنچه منتظرش بودم را پیدا کردم.

[[nid:313423]]

اتفاق تازه‌تری به نام «دیوار سبز» که در واقع تعریفش می‌شود: پوشاندن دیواری از خانه، حیاط یا محل کار با گیاهان مختلف و مناسب برای محیط.

اتفاقی که هم خانه را از نظر من خانه‌تر می‌کند و زیباتر و هم با طبیعت رفیق‌تر و آشناترمان می‌کند.

شرکت‌های مختلفی را می‌شد پیدا کرد که بر اساس دانش خودشان‌ و سلیقه و درخواست مشتری، پیشنهادهای خوبی برای تزیین دیوار خانه در اختیارتان قرار می‌دهند.

[[nid:313404]]

[[nid:313389]]

چند گلدانی برای خانه جدیدم خریدم و چند استند چوبی هم برای گلدان‌ها. استندهایی که برای کسانی که طرفدار دکوراسیون ساده در منزل هستند، گزینه‌هایی بسیار مناسب خواهند بود. در نهایت اینکه خریدتان را هم یک روز پس از پایان نمایشگاه می‌توانید از همان‌جا تحویل بگیرید.

استودیو پر
عکاسی جشنواره گل و گیاه
استودیو پر

[[nid:313390]]

[[nid:313395]]

موقع بازگشت در راه خروجی نمایشگاه سرخوش بودم از این توفیق اجباری که نصیبم شد. لذت عجیبی بردم از دیدن این همه رنگ و تنوع و بو، خصوصاً در این هوای اردیبهشت. به هیچ وجه از دستش ندهید.

اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تر درباره‌ی مکان و زمان نمایشگاه را در سایت tifex.tehran.ir پیدا می‌کنید.

گزارشگر و نویسنده: صبا معینی | عکاس: استودیو پر

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه