Chidaneh.com placeholder image

با تزیین میز شام شب عید، زیبا و شیک باشید

به قلم: مهسا پوررضا

پذیرایی عید نوروز و تزیین میز شام شب عید، چیدمان میز غذاخوری زیبا برای مهمانی، موضوع این مقاله چیدانه است. با ما همراه باشید تا میز غذاخوریتان را متفاوت و زیباتر از همیشه بچینید. امسال برای تزیین میز شام شب عید، چه ایده‌ای دارید؟ چیدانه، می‌تواند به شما در اجرا کردن ایده زیبایتان کمک کند.خودتان بسازید؛ در تعطیلات عید نوروز بازار دید و بازدید و دورهمی‌های خانوادگی به صرف ناهار و شام داغ است. با ایده‌های ساده و چشم‌نواز که در این مطلب به شما نشان می‌دهیم، تزیین میز شام شب عید خود را زیبا و شیک کنید.

تزیین میز شام شب عید

سفره‌آرایی و تزئین میز شام شب عید، چیدمان میز غذاخوری زیبای عید برای مهمانی؛ با ایده‌های ساده و ارزانی که در این مطلب به شما نشان می‌دهیم می‌تواند میز غذاخوریتان را متفاوت و زیباتر از همیشه کند. پس به اندازه تزیین سفره هفت سین و تزیین سبزه عید، دارای اهمیت است.

تابلو فرش ریحان
تزیین میز شام

لوازم دکوراتیو هما
رانر و رومیزی
لوازم دکوراتیو هما

آدور استایل (ADOR)
رانر سبزآبی آدور استایل
آدور استایل (ADOR)

ایده‌های جدیدتری از تزیین میز شام شب عید

درصورتی‌که تاکنون به تزیینات سفره غذا و چیدمان زیبای آن اهمیت نمی‌دادید، بهتر است از این بعد این موضوع را مورد توجه قرار دهید. زیرا زیبایی سفره و میز غذا علاوه‌بر اینکه خوش‌سلیقگی و ذوق میزبان را می‌رساند، قطعا دیدن این تزیینات زیبا و هنرمندانه می‌تواند موجب افزایش اشتها و میل به خوردن غذا به‌خصوص در افراد بدغذا و کودکان شود.

تزئین میز شام شب عید

برای تزیین میز شام شب عید این موارد را باید در نظر داشته باشید:

  • رومیزی برای شام عید
  • ظروف مناسب شام شب عید
  • چیدمان ظروف
  • دستمال سفره مناسب
  • تزیین میز شام با شمع
  • گل‌آرایی میز شام

ظروف اوپال کورل
ظروف آشپزخانه
ظروف اوپال کورل

نین تو سرامیک
ظروف سرامیکی
نین تو سرامیک

هوم دیش
ظروف آشپزخانه
هوم دیش

کدام رومیزی را برای شام شب عید پهن کنیم؟

در مطلب رومیزی هفت سین؛ به طور کامل به انواع رومیزی مناسب هفت‌سین عید پرداختیم. رومیزی، رانر و زیربشقابی سه انتخابی‌ست که شما دارید. اما کدام یک را باید استفاده کنید؟ انتخاب نوع رومیزی به دکوراسیون غذاخوری شما بستگی دارد. علاوه‌بر رنگ، سبک میز غذاخوری و اکسسوری‌هایی مانند گلدان، شمعدان و جادستمالی نیز در این انتخاب تاثیرگذارند. برای سبک‌های مدرن و مینیمال، بهتر است از دستمال سفره‌های ساده استفاده کنید. سعی کنید از انتخاب دستمال سفره و رانرهای خیلی شلوغ بپرهیزید تا طرح شما در میان شلوغی آن ناپدید نشود. برای سبک‌های سنتی می‌توانید از رومیزی‌های بلند یا رانر استفاده کنید. طرح‌هایی مانند سیاه‌مشق یا بته‌جقه‌های سنتی، مناسب سبک دکوراسیون شماست.

ظروف شام شب عید
چیدمان میز شام شب عید

کدام ظروف را برای شام شب عید انتخاب کنیم؟

انتخاب ظرف‌ها در سفره‌آرایی بسیار مهم است. شاید دلتان بخواهد از ظروف سنتی استفاده کنید. در این صورت بهتر است از رومیزی‌های ساده‌تری استفاده کنید. انتخاب رنگ، متناسب با رنگِ سفره برای ظرف، جلوه خاصی را به سفره شما می‌بخشد. اگر از رومیزی‌های طرح‌دار استفاده کرده‌اید، بهتر است تا جای ممکن از ظروف ساده‌تر و یکسان استفاده کنید. به‌کار بردن ظرف‌های شیشه‌ای، طرح سفره و یا میز شما را به نمایش می‌گذارد.

چیدمان میزتان را با طراحی داخلی فضا هماهنگ کنید. در بالا چیدمان میز بسیار ساده و مینیمال، اما با استفاده از ترکیب رنگ‌های مشکی، زرد و سفید که که طراحی داخلی فضا نیز با آن ترکیب رنگی است، انجام شده است. هماهنگی چیدمان میز غذاخوری با دکوراسیون داخلی خانه‌تان تاثیر آن را چند برابر خواهد کرد.

اگر سادگی سبک مدرن برای شما جذاب است، باز هم می‌توانید میزی با چیدمان تحسین‌برانگیز داشته باشید. نیازی نیست حتما از وسایل پر زرق و برق استفاده کنید، حتی نیازی نیست شمع و عود به کار ببرید. زیربشقابی و دستمال سفره‌ها را با دقت اتو بکشید و بچینید. اگر چند مجسمه یا ظرف کوچک ساده نیز دارید به میزتان اضافه کنید و بگذارید ظروف پذیرایی ساده شما، خودشان به تنهایی زیباییشان را به رخ بکشند.

چیدمان رسمی میز شام

ظروف را برای شام شب عید چطور بچینیم؟

قدم بعدی، نحوه چیدمان ظروف است. همان‌طور که برای شب عید به تزیین ظروف هفت سین پرداختیم؛ برای چیدن ظرف‌های شام از بشقاب‌ها شروع کنید. فاصله استاندارد بین مرکز دو بشقاب، 60 تا 65 سانتی‌متر است. اما برای یک شام خانوادگی لزومی ندارد آنقدرها هم سخت‌گیر باشید! ظروف را طوری بچینید که همگی برای خوردن غذا راحت باشند. اصول چیدمان ظروف در همه جا یکسان است! بشقاب‌های تخت را اول و بشقاب گِرد را روی آن قرار دهید. بعد از چیدن بشقاب، بقیه لوازم را نسبت به آن‌ها می‌چینیم. لیوان‌ها سمت راست بشقاب قرار می‌گیرند و ظروف سالاد در سمت چپ چیده می‌شوند.

میز شب عید

قاشق در سمت راست بشقاب و چنگال در سمت چپ آن است. یک چاقو در سمت راست دستمال بگذارید، طوری‌که قسمت برش‌دهنده آن به سمت بشقاب باشد. اگر سوپ و سالاد هم دارید، باید دو عدد قاشق و چنگال بگذارید. چنگال بزرگ را در سمت چپ دستمال و چنگال کوچک سالاد را در سمت چپ چاقوی بزرگ قرار دهید. قاشق کوچک دسرخوری باید در سمت راست و چاقو و قاشق سوپ‌خوری باید در سمت راست قاشق دسرخوری باشد. لیوان آب را بالای چاقوها بگذارید.

آموزش تا کردن دستمال سفره
آموزش تا زدن دستمال سفره

دستمال سفره‌ها را چطور تا کنیم؟

همیشه از دستمال‌های پارچه‌ای استفاده کنید. استفاده از دستمال، سفره نشان‌دهنده اهمیتی‌ست که میزبان به راحتی مهمان می‌دهد. می‌توانید از گیره‌های دستمال سفره استفاده کنید یا آن‌ها را به صورت‌های مختلف تا کنید. چند مدل شیوه تاکردن را برای شما در بالا قرار داده‌ایم.

شمع پارسه
شمع تزیینی و دکوری
شمع پارسه

تزیین شمع میز شام

برای تزیین میز با شمع، ایده‌های متنوع و خاصی وجود دارد، شما می‌توانید به سادگی با استفاده از تعدادی شمع وارمری یا شمع ساده، میوه‌های کاج و گیاهان همیشه سبز، سطح میز را به زیبایی تزیین کرده و از هنر و سلیقه خود لذت ببرید.

از چه شمعی برای شام شب عید استفاده کنیم؟

در مطلب تزیین شمع سفره هفت سین به صورت کامل به موضوع شمع‌های مناسب چیدمان سفره هفت‌سین پرداختیم. برای میز شام عید، غذای شما ماهی است. پس از شمع‌های عطری که بوی ماهی را خنثی می‌کنند، استفاده کنید. شمع‌های دارچینی، بسیار فضای منزلتان را خوشبو می‌کنند. از چند مدل شمع استفاده نکنید. این‌کار باعث معذب شدن مهمانان می‌شود. شمع‌ها را طوری سر میز قرار دهید که نگران افتادنشان نباشید.

گلی برای شام شب عید
گلی برای شام شب عید
گلی برای شام شب عید
گلی برای شام شب عید

از چه گلی برای شام شب عید استفاده کنیم؟

اگر میز شامتان شلوغ است یا مهمانان زیادی دعوت کرده‌اید، یا از گل استفاده کنید یا شمع. هر دو را هم‌زمان استفاده نکنید. اگر اصرار به استفاده از هردو دارید، حتما از گل‌های ریز و رنگی برای کنار دستمال سفره‌ها استفاده کنید. اگر تنها از گل استفاده می‌کنید، بهتر است مناسب با شب عید از شاخه‌های سنبل استفاده کنید. عطر سنبل، فضا را دل‌انگیز می‌کند.

تزیین میز شام شب عید
تزیین میز شام شب عید

از عناصر طبیعی برای چیدن میزتان استفاده کنید. با کمک شاخ و برگ و حتی میوه درختان در ترکیب با شمع و عود، می‌توانید یک تزیین میز شام شب عید با رنگ و بوی طبیعت و زیبا بچینید.

تزیین میز شام شب عید
تزیین میز شام شب عید
تزیین میز شام شب عید

برای چیدمان میز غذاخوری در مهمانیتان از ظروف با دو رنگ مختلف استفاده کنید و آنها را به صورت یک در میان بچینید. سپس با گلدان‌های گل تازه بهاری چیدمانتان را کامل کنید.

جمع‌بندی

تزیین میز شام شب عید، یکی از هنرهای ما ایرانی‌ها است. افراد می‌توانند با خلاقیت بسیاری سفره‌آرایی نمایند. سفره شب عید هم یکی از سفره‌هایی‌ست که باید برای تزیین آن وقت گذاشت. در دید و بازدیدهای عید شما می‌توانید از این ایده‌ها استفاده کرده و مهمان‌هایتان را سوپرایز نمایید. این تزیینات زیبا، ویژه مراسم‌هایی مثل عید نوروز بوده که در این مقاله با تزیین میز شام شب عید، دکوراسیونی ویژه را به نمایش گذاشتیم.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه