Chidaneh.com placeholder image

ایزولاسیون رطوبتی، حالا دیگه می تونی از بارون لذت ببری!

به قلم: تحریریه چیدانه

 

برای آنکه یک ساختمان بتواند ایمنی و شرایط محیطی مناسبی را برای زندگی داشته باشد باید از آپشن ها و امکاناتی برخوردار گردد. یکی از این امکانات به ایزولاسیون و یا همان عایق اختصاص پیدا می کند. گستردگی این زمینه باعث می شود که نیاز به دریافت اطلاعاتی همه جانبه از آن احساس گردد. به همین دلیل اگر با قرار گرفتن در فصل سرما و بارندگی تصمیم به نصب و استفاده از ایزولاسیون دارید توصیه می کنیم که پیش از هر چیز اطلاعات کافی را به دست آورده و بعد اقدام نمایید.

چوب و هنر

مطالب پیشنهادی:

در این مطلب از وب سایت چیدانه تصمیم داریم به موضوع ایزولاسیون رطوبتی بپردازیم و زیر و بم آن را برای شما آشکار سازیم.

ایزولاسیون رطوبتی

ایزولاسیون چیست؟

پیش از هر چیز لازم است که شما را با دیدگاهی کلی از مفهوم ایزولاسیون همراه کنیم. به طور کلی می توان گفت که ایزولاسیون به معنای پوشاندن سطح پشت بام ها، کف زمین و هم چنین دیوار است که با کمک یک و یا چند لایه و با استفاده از عایق ها انجام می پذیرد تا در نهایت بتواند از نفوذ رطوبت و آب به لایه زیرین جلوگیری نماید.

در زمان های گذشته از روش های مختلفی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به خانه استفاده می شده که یکی از اولین های آن به استفاده از ملات کاهگل اختصاص پیدا می کند. مسئله مهم آن است که امروزه با ورود قیر به بازار اجرای قیرگونی به متداول ترین روش برای آب بندی و جلوگیری از نفوذ رطوبت تبدیل شده است. بنابراین می توان گفت که در سال های اخیر نسل جدیدی از عایق های رطوبتی وارد بازار شده اند که عملکرد و دوام بسیار بهتری نسبت به گذشته دارند.

عایق بندی رطوبتی

انواع ایزولاسیون رطوبتی

به طور کلی می توان گفت که ایزولاسیون های رطوبتی از جهات مختلفی قابل تقسیم بندی هستند که در ادامه آنها را شرح خواهیم داد.

قیرگونی پشت بام

اگر بخواهیم عایق های رطوبتی را بر اساس نوع مواد تشکیل دهنده آن تقسیم کنیم می توانیم چنین بگوییم:

ایزولاسیون رطوبتی بر پایه قیر

این نوع از ایزولاسیون ها مانند ایزوگام قیرگونی هستند و جزء چسباننده آن را قیر تشکیل می دهد.

عایق رطوبتی

عایق های پلیمری

جزء چسباننده این نوع عایق ها انواع پلیمر و یا کوپلیمرهای پایه آب یا پایه حلالی تشکیل می دهند که هر کدام از آنها می توانند به دسته های مختلف و شاخه های دیگری تقسیم بندی شوند. برای مثال عایق های رطوبتی پایه آب به دو گروه عایق های رطوبتی تک جزئی و دو جزئی تقسیم می شوند.

ایزولاسیون رطوبتی

ایزولاسیون رطوبتی نانو

باید اعتراف کرد که در بسیاری از عایق های نانویی که در بازار صنعت ساختمان وجود دارد کمتر دیده می شود که از فناوری نانو استفاده شده باشد. با این حال چون عامه مردم با عملکرد و مشخصات فنی آن آشنا نیستند همه عایق های رطوبتی تازه ای را که ظاهر و حتی عملکرد متفاوتی با ایزوگام و قیرگونی دارند را عایق نانو می دانند. در نهایت نیز باید گفت که معمولا وجود ذرات نانو در عایق های رطوبتی نانو به دلایل متنوعی مثل بهبود عملکرد آب بندی، کمک به آب گریز کردن سطح پوشش، آنتی باکتریال کردن آن و… باعث دوام و همینطور استحکام ایزولاسیون رطوبتی می شود.

عایق رطوبتی ساختمان

ایزولاسیون رطوبتی پایه سیمانی

می توان این دسته را از عایق های رطوبتی پلیمری در نظر گرفت، چرا که در ساختار آنها از مواد پلیمری استفاده شده تا چسبندگی آن افزایش یافته و انعطاف پذیری ملات سیمانی نیز بیشتر شود.

انواع عایق رطوبتی ساختمان

حالا اگر بخواهیم ایزولاسیون رطوبتی را بر اساس شیوه اجرای آن طبقه بندی کنیم چنین خواهیم گفت:

ایزولاسیون رطوبتی کم اجرا

مانند ایزوگام و قیرگونی که برای زمان اجرای خود جهت چسبیده شده به حرارت و شعله نیاز دارد.

انواع ایزولاسیون رطوبتی

ایزولاسیون رطوبتی سرد اجرا

در این نوع از عایق ها فقط با مخلوط کردن جزء پودری و مایع می توان نسبت به اجرای آنها اقدام نموده و با استفاده از قلم مو و یا غلطک رنگرزی آن را به اتمام رساند.

عایق رطوبتی

دسته بندی سوم و آخری که برای انواع ایزولاسیون رطوبتی می توان در نظر داشت از نظر ساختار عایق در هنگام اجرا است:

عایق رطوبتی پیش ساخته

در این نوع از عایق ها، لایه عایق رطوبتی در کارخانه ساخته و رول آماده آن در محل پروژه بر روی زیرآیند چسبیده می شود.

عایق رطوبتی خانه

عایق رطوبتی درجا

در این نوع از عایق ها، فیلم و غشا در محل پروژه ایجاد می شود و از میان آنها می توان به عایق رطوبتی قیروگونی اشاره کرد.

برای ارتباط با اهالی فن انواع عایق ساختمانی می توانید به دسته مربوطه مراجعه کنید یا درخواست خود را از طریق گزینه ثبت سفارش کالا و خدمات ثبت کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه