Chidaneh.com placeholder image

چیدمان اتاق کار در منزل، با این ایده ها خستگی معنا نداره!

به قلم: تحریریه چیدانه

با افزایش دسترسی افراد به اینترنت و وسایل ارتباطی مانند گوشی و لپ‌تاب و کامپیوتر در هر خانه، امکان انجام دورکاری و کار در خانه ایجاد شده است. این روزها هم با شیوع بیماری کرونا اغلب افراد ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و کارشان را به صورت اینترنتی و دورکاری انجام دهند، در این حالت باید فضای دنج و مناسبی در خانه برای انجام کار وجود داشته باشد. طراحی اتاق کار در منزل موضوع مطلب امروز بلاگ چیدانه است.

استودیو پر
عکاسی منزل مجتمع گلدیسان
استودیو پر

سرویس خواب بالسا

امیر صادقی
طراحی فضای استراحت آتلیه هنری
امیر صادقی

انتخاب اتاق مناسب کار

اگر توانایی این را داشته باشید که یکی از اتاق‌های منزلتان را به‌عنوان محل دنجی برای این منظور انتخاب کنید، خیلی خوش‌شانس هستید. در غیر این صورت، با تعیین محل مناسب در گوشه‌ای از منزلتان می‌توانید به این امر دست ‌یابید. شما می‌توانید از قسمت‌های بلااستفاده مانند کنج‌ها و زیر پله بهره ببرید.

اتاق کار باید فضایی آرام و جذاب باشد تا هم انگیزه‌ای برای انجام کار در شما ایجاد کند و هم آرامش و تمرکز کافی برای انجام کار در آن وجود داشته باشد. اولین قدم انتخاب یک اتاق مناسب برای کار است. اتاقی را برای کار در نظر بگیرید که از فضای پر سروصدای خانه دور باشد و کمترین مزاحمت برایتان ایجاد شود. رفت و آمد افراد خانواده را هم در انتخاب اتاق کار مد نظر قرار دهید. وجود پنجره در اتاق کار می‌تواند در دلباز شدن فضا کمک کند.

مطلب پیشنهادی: طراحی داخلی اتاق کار رویایی در خانه

 

گروه معماری کندو
دکوراسیون اتاق کار
گروه معماری کندو

عناصر جداکننده فضای کار از دیگر فضاها

درصورتی‌که برای انجام کارهایتان اتاق اختصاصی ندارید، مجبور هستید یک فضا را برای چند کاربری تقسیم کنید. برای مشخص کردن مرز فضاهای مختلف از وسایل گوناگونی استفاده می‌شود، اما توجه داشته باشید که عنصر جداکننده، نقش دکوراتیو داشته باشد تا علاوه بر داشتن کارایی لازم، زیبا و دلنشین نیز باشد. در این قسمت دو عنصر مهم و شناخته‌شده را شرح می‌دهیم، پس با ما همراه باشید. پاراوان به‌عنوان یک عنصر ارزشمند، سال‌هاست که در این مسیر ما را همراهی می‌کند. از مزایای خوب این عنصر، سبکی و قابلیت جابه‌جایی راحت آن است. گزینه بعدی شما کتابخانه است. شما می‌توانید از فضای کتابخانه به‌عنوان نگهداری برخی لوازم جانبی و پوشه‌های کاری استفاده کنید. هم‌چنین به دلیل قطور بودن آن، عایق صوتی مناسبی برای آرامش فضای کارتان نیز به شمار می‌آید.

مطلب پیشنهادی: پارتیشن های دکوراتیو برای تفکیک فضاهای داخلی منزل

 

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم فلاحی
حسین گلیار

مبلمان در طراحی اتاق کار

وجود یک صندلی راحت و استاندارد برای انجام کار از اولین ابزارهای لازم برای طراحی یک اتاق کار است. با توجه به نوع کاری که انجام می‌دهید مناسب‌ترین صندلی را تهیه کنید. ممکن است یک صندلی مناسب برای میز نور طراحی با صندلی که پشت میزکار با لپتاب قرار می‌گیرد متفاوت باشد.

مطلب پیشنهادی: طراحی دکوراسیون اتاق کار در منزل؛ در آرامش کار کنید!

 

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی بابل 2
استودیو پر

اکسسوری‌هایی برای اتاق کار

با توجه به نوع سبک طراحی داخلی اتاق کارتان می‌توانید از وسایل و عناصر هماهنگ با سبک طراحی را به کار ببرید. برای داشتن آرامش در اتاق کار بهتر است در به کار بردن وسایل تزیینی زیاده روی نکنید چرا که یکی از عوامل موثر در تمرکز شما خلوت بودن محیط اطراف است. برای داشتن فضایی که به شما انگیزه کار بدهد می‌توانید خلاقیت به خرج بدهید، مثلا وجود یک تخته‌سیاه و یا تابلو وایت‌برد برای نوشتن کارها و برنامه‌های روزانه کاری کمک کننده خواهد بود.

 

فروزان رحمانی
عکاسی از خانه آیه و رضا در شیراز
فروزان رحمانی

نور در طراحی اتاق کار در منزل

از نظر سلامت روحی و جسمی، وجود نور کافی و با شدت و رنگ و جهت مناسب در اتاق کار ضروری است. در نتیجه این اصل ا فراموش نکنید. سعی کنید در طول روز از نور طبیعی بهره کافی را ببرید. از پرده‌هایی استفاده کنید که به راحتی جمع و پهن شوند تا بتوانید در زمان‌های پر نور و کم نور، میزان ورود نور خورشید را کنترل کنید. از روشنایی‌های مناسب برای شب استفاده کنید تا چشمان شما آسیب کمتری ببینند.

مطلب پیشنهادی: طراحی دفتر کار اداری، سودآوری با چند نکته ساده دکوراسیونی!

 

گروه معماری اشکان اذانی
طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

گیاهان در طراحی اتاق کار در منزل

اگر نور کافی در اتاق کار داشته باشید، گیاهان آپارتمانی می توانند جذابیت و دلبازی اتاق کار شما را تکمیل کنند در اینصورت کمتر دچار خستگی و کسالت ناشی از کار زیاد می‌شوید. گیاهان تصفیه کننده هوا می‌توانند به تمیزتر شدن هوای اتاق کارتان کمک کنند.گیاهان  با رنگ سبزی که دارند و همچنین خاصیت تصفیه کنندگی، باعث سرحالی و نشاط شما خواهند شد.

مطلب پیشنهادی: 8 معجزه گیاهان خانگی برای سلامتی!

 

علی مهاجرزاده
اتاق کار
علی مهاجرزاده

طراحی اتاق کار در منزل، ساماندهی وسایل

نظم، اصل مهمی برای ایجاد تمرکز در حین کار است. در طراحی اتاق کار قرارگرفتن وسایل در جای مشخص و منظم بسیار اهمیت دارد، زیرا در صورتی که به هر وسیله‌ای نیاز داشته باشید به راحتی و با کمترین اتلاف وقت آن را پیدا می‌کنید و روند کار شما منظم‌تر خواهد بود. وقتی محیط کار شما منظم باشد ذهن شما نیز ناخودآگاه نظم و تمرکز بیشتری می‌یابد. استفاده از وسایل نظم‌دهنده و قفسه‌هایی که مناسب ساماندهی وسایل و مدارک شما هستند بسیار به شما کمک خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: فنگ شوی اتاق کار برای موفقیت در کار

 

عناصر اصلی در اتاق کار خانگی

گروه معماری اشکان اذانی
پروژه اداری جنت آباد
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

گروه معماری راشا
طراحی دفتر اداری
گروه معماری راشا

میز کار

انتخاب میز کار مناسب در منزل، یک امری ضروری است. میز کاری که در منزل مورداستفاده قرار می‌گیرد با نمونه آن در محل کار متفاوت است. سبک، رنگ و ابعاد میز باید با توجه به دیگر مبلمان و لوازم اتاق موردنظر انتخاب شود. این نکته را در نظر داشته باشید که میز کاری که در منزل استفاده می‌شود، صرفاً برای انجام کارهای اداری نیست. انتخاب یک میز مناسب کمک می‌کند از کارهایی مانند مطالعه، یادداشت‌های روزانه، کار با لپ تاب یا کامپیوتر شخصی، لذت ببرید؛ کارهایی که شاید انجامشان در پایان روز خیلی خوشایند شما نباشند. سعی کنید رنگ میزتان را طوری انتخاب کنید که بعد از یک روز کاری بتواند شما را سر ذوق بیاورد و باعث شود تا آرامش بیشتری به فعالیت‌های باقی‌مانده خود رسیدگی کنید. پیشنهاد می‌کنیم از رنگ‌های روشن استفاده کنید. به دنبال میزی خیلی رسمی نروید تا اتاقتان حس و حال اداری به خود نگیرد. ابعاد میز را با ابعاد اتاق، هماهنگ انتخاب کنید. میز نباید فضای زیادی را اشغال کند، پس همیشه توجه داشته باشید که باید فضای حرکتی و دسترسی به دیگر مبلمان در اتاق به ‌راحتی صورت بگیرد.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون اتاق کار کوچک، میزهای کم جا برای دفتر کارهای خانگی

 

فروزان رحمانی
منزل زوج معمار
فروزان رحمانی

چراغ مطالعه

درصورتی‌که محدودیت فضایی دارید از چراغ‌های پایه‌داری استفاده کنید که توسط گیره به میز وصل می‌شوند و یا قابلیت نصب بر روی دیوار را دارند. توجه داشته باشید که شدت نور لامپ را مناسب با ابعاد میز و ارتفاع چراغ از میز انتخاب نمایید.

 

سقف کشسان نقش مهراز
سقف کاذب اتاق کار
سقف کشسان نقش مهراز

مبلمان اتاق کودک و نوجوان وینه چوب
میز تحریر در اتاق
diamondمبلمان اتاق کودک و نوجوان وینه چوب

قفسه پوشه‌ها

در صورت نیاز به آرشیو پرونده‌ها در منزل، بهترین گزینه در فضاهای کوچک، استفاده از دیوار است. با نصب طبقات دیواری در بالا و اطراف میز علاوه بر استفاده بهینه از فضا، دسترسی به پرونده‌ها را راحت‌تر خواهید کرد.

 

فروزان رحمانی
منزل زوج معمار
فروزان رحمانی

لوازم جانبی

ابتدا مشخص کنید برای کار در منزل به چه وسایلی نیاز دارید، سپس لوازمتان را مناسب با متراژ محیط تهیه کنید؛ مثلاً اگر برای انجام کارهایتان به پرینتر، اسکنر، کپی و دورنگار نیازمندید، به‌جای اینکه هرکدام را جداگانه تهیه کنید بهتر است یک دستگاه چندکاره خریداری نمایید. با این کار، هم در هزینه و هم در فضا صرفه‌جویی کرده‌اید. نکته دیگری که باید ذکر کنیم این است که تا حد امکان از دستگاه‌های وایرلس یا همان بی‌سیم استفاده کنید تا از آشفتگی سیم‌ها جلوگیری نمایید.

 

شرکت فنی مهندسی ژیوار
طراحی اتاق کار خانگی
شرکت فنی مهندسی ژیوار

محمد محسنی
دکوراسین منزل خانم یوسف زاده
محمد محسنی

کلام آخر:

اتاق کار در هر منزلی که افراد دورکاری می‌کنند، یا دانش‌آموان، دانشجویان، مهندسان و همه‌ی افرادی که نیاز به فضایی برای انجام پروژه‌ها و کارای روزانه دارند ضروری به نظر می‌رسد. یک اتاق کار جمع وجور و آرام به شما کمک می‌کند تا هم از کارتان لذت ببرید و هم کارهایتان به خوبی پیش برود. با توجه به نکات گفته شده می‌توانید یک اتاق کار برای خودتان طراحی کنید. طراحان دکوراسیون داخلی به شما در داشتن یک اتاق کار آرام و زیبا کمک می‌کنند.

 برای دیدن تصاویر و نمونه کارهای اجرایی به صفحه دکوراسیون اتاق کار سر بزنید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه