Chidaneh.com placeholder image

تکثیر کاکتوس، همین روزا بیشتر میشن!

به قلم: تحریریه چیدانه

ساکولنت که در واقع به نام کاکتوس های بدون خار شناخته می شوند، زیبا و ختص هستند و گونه های بسیار متنوعی از آنها وجود دارد. کافی است یک گلدان کوچک از گیاه ساکولنت و کاکتوس خریداری کنید تا برای بزرگ کردن باغچه تان انگیزه بیشتری داشته باشید. یک خبر خوبی که در مورد این گیاهان باید داد این است که تکثیر کاکتوس و ساکولنت به سادگی انجام می شود. با شناخت روش تکثیر آنها می توانید گیاهان کوچک خود را بیشتر کنید.

ساکولنت ها

سرویس خواب بالسا

تکثیر با پاجوش

تقریبا همه ساکولنت ها پاجوش تولید می کنند، در واقع پاجوش ها گیاهان کوچکی هستند که در نزدیکی گیاه مادر از خاک خارج می شوند. برای تکثیر کاکتوس و ساکولنت با این روش با دقت این پاجوش را از گیاه مادری جدا کنید. این روش ساده است و جدا کردن پایه دختری هم به راحتی انجام می شود. با توجه به ظرافت گیاه با استفاده از انگشتان دست و یا با یک تیغ یا چاقوی تیز و تمیز پاجوس را از والد خود جدا کنید. نکته مهمی که باید در این روش تکثیر مورد توجه قرار دهید این است که ریشه های پاجوش حفظ شود، اگر پاجوش شما ریشه کمی دارد که فکر می کنید نمی تواند گیاه را تغذیه و آبرسانی کند، بهتر است کمی مهلت بدهید تا قوت بیشتری بگیرد. بعد از جدا کردن پاجوش، آن را در گلدان جدید بکارید.

مطلب پیشنهادی: تکثیر گیاهان آپارتمانی، روش های خانگی!

قلمه برگی

برگ گیاه کاکتوس و ساکولنت

کشت قلمه در گلدان

قلمه گرفتن از کاکتوس

شاید از ظاهر ساکولنت تصور نکنید که تکثیر آن چقدر ساده است ولی به همین راحتی می توانید با قلمه گرفتن گیاه خود را تکثیر کنید.

  • با چاقو یا تیغ تیز و تمیز ساقه یا برگ مورد نظر را برش بزنید.
  • 24 ساعت قلمه را در هوای آزاد قرار دهید تا در قسمت برش خورده کالوس خشک یا همان بافتی از سلول ها ایجاد شود.
  • گلدان جدید با بستر استرلیزه شنی و زهکش قوی تهیه کنید و قلمه را درون آن قرار دهید. گلدان را در سایه بگذارید و تا ریشه دهی، خاک را مرطوب نگه دارید.
  • بعد از ریشه دادن گیاه جدید، آن را به گلدانی حاوی خاک مخصوص کاکتوس منتقل کنید. بستر مورد نظر می تواند ترکیب مساوی از خاک معمولی و ماسه بادی باشد.

 

ساکولنت ها گیاهانی هستند که هر باغبانی را شیفاته خود می کنند. شاید به دلیل ظاهر متنوع و خشن آنها تصور کنید که نگهداری شان سخت است، ولی در حقیقت ساکولنت و کاکتوس از گیاهانی به شمار می روند که هر فردی می تواند آن را در خانه خود پرورش دهد. در برخی از مواقه دیده شده است که برگهای افتاده از گیاه، بهد از مدتی که بر روی خاک قرار گرفته اند ریشه دار شده اند و زندگی جدیدی را آغاز کرده اند. در برخی از ساکولنتها، قلمه ها درون آب هم ریشه دار می شوند.

مطلب پیشنهادی: قلمه زدن گیاهان، چگونه گیاه خانگی خود را تکثیر کنیم؟

انواع مدل های کاکتوس در گلدان

نیازهای گیاهی کاکتوس و ساکولنت

نیازهای ساکولنت ها را بشناسید. این گیاهان از آب و هوای خشک می آیند. اغلب خاستگاه این گیاهان دارای آب و هوای خشک و کم بارانی است که موجب می شود نسبت به کم آبی مقاوم باشند. این نکته را همیشه در ذهن داشته باشید و زمانی که خاک خشک آنها را می بینید، تصور نکنید که گیاه تشنه است و باید با فواصل زمانی کم آبیاری شود. به دلیل بافت گوشتی کاکتوس و ساکولنت، میزان زیادی آب در اندام و برگهایشان ذخیره می شود و آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی و فنا در این گیاهان می شود. بهتر است یک هفته تا 10 روز یکبار اقدام به آبیاری این گیاهان کنید و از اسپری برگی هم خودداری کنید.

خاک مناسب برای این گیاهان یکی دیگر از ضروریات زندگی سالم است. کاکتوس و ساکولنت ها را در بستری قرار دهید که دارای زهکش مناسب باشد و آنها را نزدیک به هم نیز کشت نکنید. در این شرایط ریشه ها در خاک فشرده به خوبی رشد نمی کنند. برای تغذیه بهتر این گیاهان، کود مخصوص را با توجه به دستورالعمل آن در زمان های تعیین شده به خاک اصافه کنید.

مطلب پیشنهادی: گلهای مقاوم آپارتمانی، ۹ گیاه با آبیاری کم برای فراموشکارها

گلدونی از کاکتوس های ساکولنت ها

فراموش نکنید که کلید سلامت کاکتوس و ساکولنت ها آبیاری کم آنهاست. خاک آنها را به هیچ وجه در هر شرایطی مرطوب نگه ندارید بلکه سطح خاکشان باید همیشه خشک باشند. آبیاری زیاد عامل اصلی مرگ در این گیاهان است.

 

 

برای سفارش گیاهان مورد نظرتان می توانید از اهالی فن چیدانه کمک بگیرید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی: 

اصول نگهداری کاکتوس در خانه!

گیاهان آپارتمانی؛ چگونه در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟

 انواع خاک گلدان، خاک مناسب برای رشد گیاهان خانگی چیست؟

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه