Chidaneh.com placeholder image

گیاهان آویزی آپارتمانی، 7 ایده برای سبزتر شدن خانه!

به قلم: سمانه زارعی

همیشه آنچه که می‌توانید از دیوار و سقف خانه آویزان کنید تابلو و ساعت و لوسترو.. نیست یک گیاه آویزی آپارتمانی که در جای مناسب خود قرار بگیرد می‌تواند زیبایی و سرزندگی را به شکل خاص‌تری به خانه شما بیاورد. گیاهان آویزی آپارتمانی را می‌توان با استفاده از گلدان‌های خاص و یا طناب‌های مخصوص از سقف و دیوار آویزان کرد و همچنین این گیاهان با قرار گرفتن در سطحی بالاتر از سطح زمین وقتی رشد می‌کنند ساقه‌های آنها به سمت پایین آویزان می‌شود. شاید بپرسید گیاهان آویزی آپارتمانی کدام گیاهان هستند؟ پس با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

 

سرویس خواب بالسا

گیاهان آپارتمانی من

گیاهان آویزی آپارتمانی چه گیاهانی هستند؟

همانطور که از نام گیاهان آویزی آپارتمانی پیداست، گیاهانی هستند که داخل ساختمان نگهداری می‌شوند و تفاوتشان با دیگر گلدان‌ها در این است که این گیاهان را می‌توانید به صورت آویزان نگهداری کنید. فرم گیاه و میزان نیاز به نگهداری از گیاه به شما در انتخاب گیاهان آویزی آپارتمانی کمک می‌کند. داشتن چنین گیاهانی در خانه خود گیاهان آپارتمانی متفاوت‌تری خواهید داشت، ولی باید توجه کنید که رسیدگی و نگهداری از آنها کمی صبر و علاقه بیشتری می‌خواهد. در ادامه مطلب چندین گیاه آویزی آپارتمانی پر کاربرد معرفی می‌کنیم، اگر شما هم به فکر تهیه این نوع گیاهان هستید این مطلب را بخوانید.

مطلب پیشنهادی: گیاهان بالارونده آپارتمانی، ۶ گیاه پیچکی!

 

گیاهان آویز آپارتمانی

۱.سرخس برگ شمشیری

از آن دسته گیاهانی است که وقتی رشد می‌کند و از گلدان آویزان می‌شود سبزینگی خوبی را به خانه شما می‌آورد و ظاهر آن شما را یاد خزه‌های شمال می‌اندازد. سرخس برگ شمشیری علاقه‌ی زیادی به رطوبت دارد و در جای خنک بهتر رشد می‌کند. این گیاه نور مستقیم را دوست ندارد، در نتیجه اگر به دنبال فضای برای آویزان کردن آن هستید فضایی با نور کافی ولی غیر مستقیم را برایش تهیه کنید. توجه کنید که برای آویزان کردن آن را خیلی نزدیک سقف قرار ندهید تا هوا به خوبی جریان داشته باشد.

این گیاه آویز آپارتمانی را حتی می‌توانید در حمام و سرویس بهداشتی که رطوبت بالا دارند بگذارید ولی باید پنجره‌ای برای دریافت نور کافی و هوای تازه داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: گیاهان آپارتمانی مناسب حمام، مگه میشه؟

 

عرفان شریف نژاد: عکاس
خانه شهرک بیمه
عرفان شریف نژاد: عکاس

۲.گیاه پتوس

یکی دیگر از گیاهان آویز آپارتمانی پتوس است. این گیاه که اغلب ما می‌شناسیمش، گیاه کم توقع و مقاومی است که در اغلب خانه‌هایی که گل و گیاه دارند پیدا می‌شود. پتوس به صورت رونده رشد می‌کند یعنی رشد ساقه‌ی آن طولی است در نتیجه گیاهی است که می‌توانید گلدان آن را آویزان کنید. با کاشتن چندین شاخه در یک گلدان و پر پشت شدن آن یک گلدان آویز آپارتمانی زیبا برای منزل تهیه کنید.

پتوس از گیاهان تصفیه کننده هواست و برای آویزان کردن در اتاق خواب بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

مطلب پیشنهادی: گیاه آپارتمانی پوتوس، این قلب سبز برای شما!

 

گیاهان آویز آپارتمانی

۳.گیاه هدرا (عشقه)

هدرا از انواع گیاهان رونده و پوشاننده سطح باغچه و یا دیوار محسوب می‌شود ولی از این گیاه به عنوان گیاه آویزی آپارتمانی هم استفاده می‌شود.  هدرا یا عشقه که با اسم پاپیتال هم شناخته می‌شود در دو نوع ابلغ و سبز وجود دارد. هدرا به آن و نور متوسط نیاز دارد.ساقه های هدرا بسیار بلند می‌شوند در نتیجه برای فضاهای باز و بزرگ مناسب است.

 

گیاه آویزی آپارتمانی

۴.گیاه پپرومیا

یکی از گیاه آپارتمانی که می‌توانید به صورت آویز آن را نگهداری کنید، گیاه پپرومیا است.  با اینکه پپرومیا مانند گیاهان آویز دیگر به شکل رونده و ساقه های بلند رشد نمی‌کند، ولی گلدان پر پشت آن به صورت آویزان فضای جالبی را در دکوراسیون شما ایجاد می‌کند. مراقبت کمی احتیاج دارد و نور متوسط برایش کافی است. پپرومیا رطوبت را دوست دارد. شاید فضای آشپزخانه برای آویزان کردن این گیاه زیبا مناسب باشد.

مطلب پیشنهادی: پپرومیای چروک، زیبایی وصف نشدنی در منزل‌تان!

 

گلخانه اهورا
گل فروشی
گلخانه اهورا

۵.گیاه گندمی

گیاه گندمی یا عنکبوتی برگ‌های دراز و بلندی دارد در نتیجه یک گیاه آویز آپارتمانی عالی برای آویزان کردن است و برای قرارگیری در قفسه و یا روی یک شلف می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. گندمی در دو نوع ابلغ و سبز وجود دارد. رشد نسبتا سریعی دارد و فضای خنک برایش مناسب است.

مطلب پیشنهادی: گل گندمی، این گیاه همیشه سبز آویزان و خوشرو!

 

ساکولنت غوره ای

۶.ساکولنت غوره‌ای

ساکولنت غوره‌ای از گیاهانی است که بهترین روش قرارگیری آن در گلدان به صوت آویزان است. این گیاه از خانواده ساکولنت است. برگ‌های به شکل غوره و آبدار است که آب را در خود ذخیره می‌کند تا در شریط خشکی دوام بیاورد.

ساکولنت غوره‌ای یکی از گیاهان آویزی است که می‌تواند فضای دکوراسیون شما را خاص و مدرن جلوه دهد. ساکولنت غوره‌ای را زیاد آبیاری نکنید و نور کافی و چندین ساعت نور مستقیم برای رشد این گیاه لازم است. ساکولنت غوره‌ای گیاهی سمی است در نتیجه آویزان کردن گلدانش آن را از دسترس حیوانات و کودکان دور نگه می‌دارد.

مطلب پیشنهادی: ۷ ساکولنت محبوب، به باغبان فراموشکارشان لبخند می‌زنند!

 

گیاهان آویزی آپارتمانی

۷.گیاه پرسیاوش

پرسیاوش، یا گیاه پرسیاوشان گیاهی با بافت ظریف است که برگ‌های کوچکی دارد. این گیاه را نباید در معرض نور مستیم خورشید قرار دهید مگر اینکه نور غروب و یا صبح به آن بتابد. پرسیاوش جزو گیاهان آویزی آپارتمانی است که باید هوای اطرافش را مرطوب نگه دارید در نتیجه آن را نزدیک بخاری و یا شوفاژ آویزان نکنید. در فصول گرم و خشک غبارپاشی را فراموش نکنید.

 

امیر صادقی
عکاسی خانه ی خاص تهرانپارس
امیر صادقی

۸.فیلودندرون اسکاندیس

جزو گیاهان آویزی آپارتمانی است که با پتوس اشتباه گرفته می‌شود. برگ‌های فیلودندرون اسکاندیس به شکل قلب است و سطح براقی دارد. این گیاه در نور و آبیاری کم رشد خوبی دارد. اگر در نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی مبتدی هستید این گیاه آویز برای شما پیشنهاد می شود. فیلودندرون همانند پتوس جزو گیاهان تصفیه کننده هواست.

مطلب پیشنهادی: فیلودندرون برگ انجیری، همه چیز درباره این گیاه همیشه سبز!

 

عرفان شریف نژاد: عکاس
خانه قیطریه
عرفان شریف نژاد: عکاس

ایده‌هایی برای گیاهان آویزی آپارتمانی

امیر صادقی
عکاسی منزل آقای رحمت اللهی و بانو در مهرشهر کرج
امیر صادقی

۱.آویزان کردن گیاهان آپارتمانی؛ راه حلی برای کمبود جا

اگر عاشق گل‌وگیاه هستید ولی فضای کافی برای گذاشتن گیاهان ندارید، گیاهان آویزی آپارتمانی به شما امکان داشتن گیاه در فضای کوچک را می‌دهند. می‌توانید گیاه را پشت پنجره و یا از سقف و ستون آویزان کنید.

 

گیاهان آویزی آپارتمانی

۲.بازی با رنگ با گلدان آویزی آپارتمانی

گیاهان به خانه شما انرژی می‌بخشند، می‌توانید برای تزیین دکوراسیون منزل خود گیاهان آویز آپارتمانی را با استفاده از طناب‌های رنگی آویزان کنید. گیاهان آویزی با طناب‌های رنگی رنگی حال و هوای صمیمی و متفاوتی به خانه شما می‌دهند.

 

گیاهان آویزی آپارتمانی

۳.ایجاد جداکننده با گیاهان آویزی آپارتمانی

با طراحی یک پارتیشن و یا جدا کننده گیاهی در دکوراسیون داخلی خانه، متفاوت باشید. از یک میله‌ی فلزی و یا چوبی که ساختار اصلی پارتیشن شما را می‌سازد، استفاده کنید و گیاهان آویزی آپارتمانی را در ارتفاع مختلفی از آن بیاویزید. با این کار می‌توانید یک جدا کننده بین دو فضا داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: دیوارهای شفاف، جداکننده‌های زیبا در خانه کوچک شما!

 

فروزان رحمانی
تزیین بالکن با گیاهان
فروزان رحمانی

۴.استفاده از گیاهان آویزی آپارتمانی در تراس سبز

آویزان کردن گلدان گیاهان آپارتمانی در تراس راهی برای تزیین فضای بالکن است.  حالا می‌توانید گلدان را روی دیواره‌ی تراس یا بالکن بیاویزید و یا از گلدان‌هایی که به دیوار متصل می‌شوند استفاده کنید، یا اینکه گلدان‌ها را به لبه‌ی بالکن آویزان کنید. در اینصورت نمای بیرونی تراس و بالکن هم جذاب خواهد بود. نیاز نوری گیاهان را برای این کاربرد در نظر بگیرد.

مطلب پیشنهادی: گیاهان بالکنی، با این ۹تا باغچه کوچک خودت و بساز!

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی یوسف آباد
استودیو پر

۵.گیاهان آویزی آپارتمانی؛ تلفیق نور و گیاه در دکوراسیون!

یکی از ایده‌های جذاب برای به کار بردن گیاهان آویزی آپارتمانی در دکوراسیون خانه استفاده از گیاهان آویزی در کنار روشنایی‌های سقفی و یا دیواری است. ترکیبی از نور و گیاه جذابیت دکور خانه شما را زیاد می‌کند. در این نوع طرح مراقب نیاز نوری گیاه و میزان گرمای حاصل از روشنایی باشید. فاصله‌ی بین برگ گیاه و منبع نور را حفظ کنید.

مطلب پیشنهادی: چراغ آویز اپن، بهترین مدل‌ها در ۳۰ خانه ایرانی!

 

گیاهان آویزی آپارتمانی

۶.گیاهان آویزی آپارتمانی؛ یک استند سبز در دکوراسیون!

گیاهان آویزی آپارتمانی می‌تواند مانند یک تابلو تزیینی عمل کند. شبیه آنچه که که در ایده‌ی پارتیشن سبز گفتیم با استفاده از یک چارچوب فلزی و یا چوبی که نقش نگهدارنده‌ی گلدان‌های آویز را دارند می‌توان یک تابلو سبز با گیاهان آویز آپارتمانی داشت. یا می‌توانید یک فضای مشخصی از دیوار خانه که نورگیری و شرایط خوبی برای گیاهان دارد را انتخاب کنید سپس در فاصله‌ی مشخصی با استفاده از قلاب و یا میخ گلدان‌ها را آویزان کنید. اگر تراکم گیاهان شما در این قسمت از دیوار زیاد باشد مانند یک دیوار سبز و جذاب عمل می‌کند.

مطلب پیشنهادی: استند گل، ۲۰ مدل محبوب در خانه‌های ایرانی!

 

امیر صادقی
عکاسی خانه ی گرم نیما و آذر در کرج
امیر صادقی

۷.گیاهان آویزی آپارتمانی، جایی برای گیاه در قفسه کتاب!

همانطور که گفتیم گیاهان آویز را می‌توان در هر سطحی بالاتر از زمین قرار بدهیم تا آویزان شوند. یکی از جاهایی که می‌توانید برای قرار دادن گیاهان آویزی آپارتمانی در نظر بگیرید قفسه کتاب‌هایتان است. یک جای کوچک در کنار کتاب‌ها خالی کنید و یک گلدان کوچک از گیاه آویز را در آن قرار دهید. البته باید در این ایده نکته‌های اساسی مانند رسیدن نور و هوای کافی به گیاه و همچنین مسئله آبیاری گیاه را در نظر بگیرید تا هنگام آبیاری گیاه کتاب‌هایتان خیس نشود!!

مطلب پیشنهادی: ۷ ایده کتابخانه خانگی، قدردانی از یار مهربان!

 

عرفان شریف نژاد: عکاس
گلخانه بیلوبا
عرفان شریف نژاد: عکاس

گیاهان آویزی آپارتمانی، نکته‌هایی که باید بدانید:

  • برای آویختن گلدان‌های آویز می‌توانید از انواع وسایل مانند طناب، گلدان‌های آویز مخصوص، سطح چوبی که با طناب به سقف متصل می‌شود، سیم های فلزی و یا طناب‌های آویز گلدان که با حصیرهای مختلف بافته شده است استفاده کنید.
  • حواستان باشد که آویزان کردن گلدان باعث فراموشی آنها و عدم مراقبت از آنها نشود، هر از گاهی باید آنها را پایین بیاورید و خاک و ساقه‌هایش را چک کنید.
  • در آویزان کردن گیاهان آویز آپارتمانی علاوه بر توجه به نیازهای گیاه باید فضایی را برای آویزان کردنش در نظر بگیرید که در مسیر رفت‌وآمد افراد نباشد و کمترین مزاحمت برای خانواده ایجاد کند تا گیاه هم آسیب نبیند.
  • از آنجایی که گلدان‌های گیاهان آویز بیشتر به چشم می‌آیند در انتخاب گلدان‌ها دقت کافی داشته باشید. به طور مثال برای زیبایی بیشتر می‌توانید از یک قوری قدیمی برای کاشتن گیاه آویز استفاده کنید، البته در صورتی که زهکش مناسب برایش بگذارید.
  • این موضوع را فراموش نکنید که دمای هوا در سطح بالاتر از زمین بیشتر می‌شود، و یا اگر پنجره‌هایتان دوجداره نباشد، کنار پنجره در زمستان سرمای بیشتری وارد می‌شود. همه‌ی این عوامل در روند رشد گیاهان تاثیرگذار است.

 

عرفان شریف نژاد: عکاس
عکاسی خانه اشرفی
عرفان شریف نژاد: عکاس

کلام آخر:

در این مطلب برخی از گیاهان آویزی آپارتمانی پر کاربرد را معرفی کردیم. می‌توانید از ایده‌های بیان شده برای آویزان کردن گیاهان استفاده کنید. برای تهیه گیاهان آویزی آپارتمانی به اقلیم منطقه و شرایط منزل خود توجه کنید تا گیاهانی سرحال داشته باشید. برای تهیه‌ی گیاهان آویزی آپارتمانی به پروفایل اهالی فن چیدانه سر بزنید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه