Chidaneh.com placeholder image

پله اکسپوز، راه حلی دکوراتیو برای خانه های مدرن!

به قلم: تحریریه چیدانه

باید گفت در عصر صنعت و مدرنیته، هیچ چیز غیر ممکن نیست. یک زمانی به دنبال پوششی برای پوشاندن سطوح سخت ساختمان بعد از مرحله سفت کاری بودیم تا بتوانیم سطحی زیبا و لطیف داشته باشیم. به همین منظور متریال های گوناگونی طراحی و تولید شد تا لطافت وارد فضای داخلی ساختمان شود؛ اما حالا شاهد آن هستیم که از متریال های سخت، به شکل اصیل و بدون پرداخت نهایی، برای ساخت عناصر داخلی استفاده می شود. نام این نوع از طراحی را دکوراسیون صنعتی گذاشته اند. دیوار، پله، کف و سقف از جمله عناصر اصلی یک ساختمان هستند که امروزه به این شیوه طراحی می شوند. یکی از مهمترین عناصر داخلی که امروزه به شیوه مدرن و صنعتی طراحی می شود، پله های بتن نما یا اکسپوز است. این پله ها ابتدا در مراکز تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گرفت، ولی در حال حاضر در فضاهای مسکونی، با تلفیقی از نرده های شیشه ای و یا چوبی، از محبوبیت بالایی برخوردار است و علاقه مندان دکوراسیون صنعتی را مجذوب خود کرده است. از حق نگذریم، استفاده از پله بتن اکسپوز، به محیط زیست کمک بزرگی می کند و تا حد قابل توجهی، مانعی بر سر راه هدر رفت انرژی، مصالح و ایجاد نخاله های ساختمانی به شمار می آید. بی شک یکی از دلایل این نوع طراحی در دنیای مدرن، کمک به محیط زیست در عصر صنعتی بوده است!

دفتر معماری فضای فرا تهی
ویلای یک موج سوار
دفتر معماری فضای فرا تهی

اسکای اسکرپر

اکسپوز در معماری

حال می خواهیم شما را با معنی واژه اکسپوز آشنا کنیم. اکسپوز را می توان واژه ای مدرن معرفی کرد. واژه ای مختص به عصر صنعتی و زندگی شهر نشینی! اکسپوز در معماری و طراحی داخلی به معنای نمایان است. استفاده از مواد و متریال سخت، بدون استفاده از پوشش نهایی، از بایدهای این نوع سبک از طراحی است. مثلا برای ساخت یک پله بتنی معمولا بعد از آرماتور گذاری بتن ریزی پله انجام می شود و در نهایت از سنگ برای پوشش نهایی پله استفاده می شود. اما در پله بتنی اکسپوز خبری از یک پوشش نهایی برای پنهان سازی پله نیست و کار ساخت پله در مرحله بتن ریزی تمام می شود. نگران نباشید بتنی که در ساخت پله اکسپوز استفاده می شود دانه های منسجم و یک دست دارد و بتن نهایی بدون کوچک ترین حفره و سطح ناهموار خارجی اجرا می شود.

مطلب پیشنهادی: پله دوبلکس، ۲۰ مدل ایرانی با طراحی خارق العاده!

سهراب رفعت
ویلای توتستان
سهراب رفعت

سعیدمیرمحمدصادقی و لادن زارعی (مهندسین مشاور پادیر)
ویلای شماره 30
سعیدمیرمحمدصادقی و لادن زارعی (مهندسین مشاور پادیر)

شرکت مهندسین مشاور مهرازان طرح ایماژ
,ویلای R01 طالقان
شرکت مهندسین مشاور مهرازان طرح ایماژ

انواع مدل پله اکسپوز

پله های گرد، مستقیم و ترکیبی، سه مدل اصلی از انواع پله اکسپوز هستند. شما باید مناسب با متراژ فضا و نوع کاربری، یکی از انواع پله را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید جهت بازشوها، ارتفاع کف تا سقف و تعداد پله ها از عوامل مهم در انتخاب نوع پله است. همچنین اگر شما قصد دارید یک چشم پله وسیع یا وید، در مسیر پله تان داشته باشید، پیشنهاد می کنیم از پله های اکسپوز ترکیبی استفاده کنید. به این صورت که قسمتی از پله را به صورت گردان و قسمتی دیگر را مستقیم طراحی کنید. نا گفته نماند که این نوع طراحی حجم بیشتری از فضای تان را اشغال می کند.

مطلب پیشنهادی: پله گرد، ۲۰ مدل کمتر دیده شده در خانه های شیک ایرانی!

[[nid:212041]]

توجه داشته باشید اگر به دنبال خلق فضایی گرم هستید به سراغ بتن اکسپوز نروید؛ چون بتن به شدت فضا را سرد و بی روح می کند. در صورتی که قصد دارید از این متریال استفاده کنید، به شرکت سازنده تاکید کنید از دانه های رنگی گرم، مانند رنگ قرمز، در ساخت بتن اکسپوز استفاده کند.

پله بتن اکسپوز

معماری ایوان
پله بتنی
معماری ایوان

مزایای پله های بتن اکسپوز

  • سرعت اجرای بالا
  • اجرای طرح و نقش دلخواه
  • قابل اجرا به صورت خشک و ملات
  • طول عمر و دوام بالا
  • قابلیت اجرا در ابعاد و اندازه مورد نظر
  • قابل اجرا در شرایط مختلف اقلیمی

مطلب پیشنهادی: بتن اکسپوز در داخل خانه، باور کنید سرد نیست!

ساتراپ آفیس satrapoffice
Aram's House
ساتراپ آفیس satrapoffice

چنانچه شما برای فضای داخلی منزل تان قصد دارید از پله اکسپوز استفاده کنید بهتر است بعد از اجرای پله، از چوب برای کف پله استفاده کنید، تا بتوانید به راحتی و بدون کفش بر روی آن قدم بگذارید.

شما هم اگر قصد دارید اجرای راه پله مدرن منزلتان را به دست معماران و مجریان حرفه ای و متخصص بسپارید، اهالی فن چیدانه از میان بهترین ها در کنار شما خواهند بود. فقط کافی است به صفحه های مختلف رجوع کرده، نمونه کارها را ببینید و با اهل فن موردنظر خود تماس بگیرید.

نویسنده: سمیه منوچهری | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ایران آرشیتکت کار در تاریخ 05 شهریور 1397
ممنون از مطالب خوبتون

ثبت دیدگاه