Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون دفتر کار، 7 استایل محبوب در سال 2018

به قلم: تحریریه چیدانه

استایل های طراحی داخلی جدید و خلاقانه ای همه ساله ظهور کرده و طراحی منازل را دستخوش تغییر و تحول می کنند و اما دفاتر، شرکت ها و فضاهای اداری نیز از این تغییرات بی بهره نمانده اند؛ تغییراتی که صد البته مثبت و کاربردی هستند و بر اساس روانشناسی محیط کاری بدست آمده اند. با چیدانه همراه باشید تا با استایل های محبوب طراحی محیط کار در سال 2018 بیشتر آشنا شویم.

قالیشویی ادیب

زون فعالیت در دکوراسیون دفتر کار

در سال قبل شاهد این بودیم که روز به روز تعداد زیادی از شرکت ها برای افزایش بازدهی خود به مدل کار بر اساس فعالیت روی آورده اند. حالا مدل کار بر اساس فعالیت چیست؟ در این روش به کارمندان یک میز یا یک اتاق شخصی تعلق نمی گیرد و به این صورت نیست که هر کارمند برای انجام فعالیت های مختلف در جای مخصوص به خود محدود شود بلکه برای هر فعالیتی جایگاهی در نظر گرفته شده است و می تواند برای انجام هرکدام از این این وظایف آزادنه در شرکت حرکت کند.

برای مثال اگر کارمندان می خواهند تماس تلفنی و ویدیو خصوصی داشته باشند، اتاقی با عایق صوتی برای اینکار تدارک دیده شده است. اتاق هایی با هدف انجام فعالیت گروهی و مشورت کردن مبلمان شده که در آن کارمندان می توانند گرد هم بنشینند و به انجام یک فعالیت خاص بپردازند.

حتی اتاق هایی با میز های شخصی با مانیتور های پیوسته تعبیه شده تا کارمندان علاوه بر حوزه های مختلف گروهی برای فعالیت، محیط شخصی نیز داشته باشند.

افرانوس
آباژور سه شعله با لامپ ادیسون
افرانوس
افرانوس
شلف و قفسه مدرن
افرانوس
فروشگاه اینترنتی کالکشن
چراغ آویز آلومینیوم
فروشگاه اینترنتی کالکشن

سبک صنعتی در دکوراسیون اداری 2018

طراحی داخلی به سبک صنعتی اخیرا با محبوبیت و اقبال زیادی روبه رو شده است. حتی شاهد افزایش طراحی با این سبک در کافی شاپ ها و رستوران ها نیز می باشیم و دلیل آن حس و حال شهری و مد روز و خشن این سبک است. از مولفه های کلیدی این سبک لامپ های طرح تنگستن با سیم های بلند، علائم راهنمای ساختمان به صورت گرافیتی، دیوار های بتن اکسپوز و دیوار های آجری یا کاغذ دیواری طرح آجر و لوله های تاسیسات نمایان در سقف و دیوار است.

حس و حال خانگی در دکوراسیون دفتر کار 2018

مطالعات نشان داده ایجاد فضای کاری که حس منزل را به کارمندان القا کند سبب افزایش تعهد و اشتیاق کارمندان برای کار می شود. در این دیدگاه تمرکز خاصی برای انجام سرگرمی های تیمی مانند فوتبال دستی، میز پینگ پونگ و غیره است. حتی در انتخاب مبلمان سعی می شود راحت ترین مبل ها مانند مبل های شنی انتخاب شوند و برای مثال در برخی قسمت ها از چمن مصنوعی به عنوان کفپوش استفاده می شود تا با گذاشتن پای برهنه در حین استراحت بر روی این چمن مصنوعی استرس فشار کاری در کارمندان تخلیه شود. همچنین آشپزخانه هایی به صورت مینی بار تعبیه شده که لوازم سرگرمی غیر الکترونیکی در آنها تعبیه می شود.

فضای کاری با پلان باز

زمانی که درباره ارتباطات انسانی در محیط کار سخن می گوییم هرچه تعداد دیوار های داخلی و جداسازی میان کارمندان بیشتر باشد طبعا صمیمیت میان کارمندان کمتر می شود، به همین دلیل است که اکثر شرکت ها اقدام به تخریب دیوار های داخلی به منظور ایجاد پلان باز کرده اند.

اما برای تقسیم بندی فضا چه باید کرد؟ به جای استفاده از دیواری های بتنی و آجری از دیوار های شیشه ای و پارتیشن های موقت استفاده کنید. همچنین می توانید از مبلمانی استفاده کنید که متحرک است مانند کتابخانه ها یا کمد دیواری، فلاور باکس و …

 اتاقک های کپسولی در دکوراسیون دفتر کار 2018

اگر دفتر کار کوچک باشد و فضای اختصاصی به عنوان اتاق ملاقات نداشته باشد از اتاقک های پیش ساخته کپسولی می توان استفاده کرد. برخی از این اتاقک ها به سیستم های صوتی و تصویری و کابل کشی مجهز و همچنین از نظر صوتی عایق بندی شده اند. نکته جالب اینجاست که در زیر این اتاق ها چرخ وجود دارد و می توانید آنها را به هر فضایی که خواستید منتقل کنید.

عناصر طبیعی در محیط کار

در سال 2017 شاهد طراحی بایونیک بودیم به صورتی که عناصر زنده و طبیعی به محیط کار آورده می شد و امسال شاهد بودیم که دفاتر بیشتری به طراحی سبز علاقه نشان داده اند که البته این نوع طراحی بسیار دوست دار محیط زیست است و علاوه بر آوردن عناصر سبز به محیط در پی کاهش مصرف انرژی و بازیافت نیز می باشد؛ مانند لامپ های کم مصرف، مبلمان دست دوم، سیستم های تصفیه آب و غیره.

رنگ های جذاب در دکوراسیون اداری 2018

امسال موسسه پنتون رنگ سال را فرابنفش اعلام کرد. این رنگ هیجان انگیز خصوصا برای شرکت های خلاقیت محور بسیار مناسب است. البته اگر از رنگ بنفش لذت نمی برید می توانید از رنگ هایی استفاده کنید که در طراحی لوگوی شرکت استفاده شده تا حس تعلق خاطر بیشتری به کارمندان القا شود. البته فراموش نکنید اگر رنگ هایی که در لوگوی شرکت استفاده شده رنگ های تندی هستند حتما آن را با رنگی خنثی مانند سفید تلفیق کنید تا از شدت تندی آن بکاهید.

کلام آخر اینکه اکثر این گرایشات جدید در طراحی داخلی فضای کار بر اساس علم روانشناسی صورت می گیرد تا بازده کارمندان شرکت افزایش یابد و فعالیت آنها مفیدتر باشد، بنابراین میتوان گفت پرداخت هزینه برای دیزاین محیط نه تنها ضرر مالی محسوب نمی شود بلکه با گذشت زمان تاثیرات آن را در سودآوری شرکت مشاهده خواهید کرد.

در چیدانه مطالب جذاب دیگری درباره طراحی فضای کار نگاشته شده، خواندن مطلب فضای کار رنگی کمکی به جسم و ذهن را از دست ندهید!

نویسنده: سیما اثیمی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه