مدل دستشویی ایرانی و تمام اصول مهم آن

مدل دستشویی ایرانی و تمام اصول مهم آن

به قلم: مهسا پوررضا

پیش از این به طور کلی درباره دکوراسیون سرویس بهداشتی صحبت کردیم. در ادامه به مدل دستشویی ایرانی و تمام اصول مهم آن می پردازیم. دکوراسیون و رعایت اصول طراحی مدل دستشویی ایرانی در طراحی فضاهای داخلی مسکونی، تجاری، اداری و موارد دیگر با کاربری های متفاوت از آخرین طراحی هایی است که معمولا در دیزاین فضاهای مختلف به آن فکر می شود و این استراتژی در طراحی فضاها بسیار کار اشتباهی است زیرا طراحی سرویس بهداشتی ایرانی برای هر ساختمانی با هر کاربری بسیار اهمیت دارد و باید متناسب با آن فضا بهترین ایده و طراحی را در نقشه سرویس بهداشتی ایرانی اجرایی کرد.

طراحی سرویس بهداشتی ایرانی

اسکای اسکرپر

طراحی سرویس بهداشتی ایرانی

حمام و سرویس بهداشتی یکی از اتاق های مهم خانه است، تعیین کردن مکان مناسب برای این اتاق، تاثیر زیادی در رضایت شما از طراحی و شکل منزل تان خواهد داشت. حمام و سرویس بهداشتی فارغ از بزرگ یا کوچک بودنشان، مورد استفاده افراد زیادی در خانه قرار خواهد گرفت. دیگر دوران خانه هایی با دو یا سه عدد حمام و سرویس بهداشتی تمام شده است. امروزه به خاطر کوچکی بیش از حد خانه ها، معمولا سرویس در یک مکان مشترک قرار می گیرند. سرویس های بهداشتی امروزی باید شیک و لوکس بوده و از فضا به نحوی احسنت و کاربردی استفاده کنند. در بالا طراحیسرویس بهداشتی ایرانی را مشاهده می کنید.

مطالب بیشتر: اصول دکوراسیون حمام از صفر تا صد طراحی و تزیین

اصول طراحی طرویس بهداشتی

اصول طراحی سرویس بهداشتی ایرانی

  1. محل قرارگیری سرویس بهداشتی ایرانی
  2. تقسیم‌بندی فضا
  3. بهینه‌سازی فضا و ایجاد جای کافی
  4. وسایل و تجهیزات
  5. حریم خصوصی  جایگزین مدل دستشویی داخل حیاط
  6.  نور و رنگ

پلان و نمای نقشه سرویس بهداشتی ایرانی

فضای بزرگ برای طراحی نقشه سرویس بهداشتی  همواره دست طراح را برای پیاده کردن ایده های مختلف باز می کند اما همیشه فضا، بزرگ و متناسب نیست. در بعضی طرح ها ابعاد پلان به نحوی است که فضای باریک، نیم دایره و یا چند ضلعی نامتقارن برای سرویس بهداشتی کوچک در نظر گرفته می شود ، در این گونه موارد این هنر طراح است که عناصر اصلی را به صورت استاندارد و در محلی مناسب در نقشه مشخص نماید.

جهت آشنایی بیشتر می توانید به مطلب مخصوص سرویس بهداشتی کوچک مجله چیدانه مراجعه فرمایید.

سرویس بهداشتی ایرانی

ابعاد استاندارد سرویس بهداشتی:

  • سرویس عادی-حداقل حدود 110*120
  • با توجه به بند 4-5-6-2-1 مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان  اندازه افقی تمام شده برای ضلع کوچکتر هر فضای بهداشتی در هر شرایطی از 1.10کوچکتر نباشد.
  • سرویس عادی ایده آل-ابعاد حدود 110*155
  • بند 4-5-6-2-3 مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان ارتفاع فضای بهداشتی نباید از 2.10کمتر باشد.

نکات تکمیلی طراحی سرویس بهداشتی

نکات تکمیلی طراحی سرویس بهداشتی:

  • درب توالت طوری طراحی شود که به محض ورود شخص به داخل سرویس، شخص با کاسه توالت برخورد نداشته باشد و کاسه ی توالت در فاصله ای مناسب از درب ورودی سرویس  بهداشتی قرار گیرد.
  • مکان قرار گیری سرویس  بهداشتی بایستی در فضایی از از بنا قرار گیرد که مشکلات تهویه و صوت وجود نداشته باشد.
  • سرویس بهداشتی ترجیحا در غرب (در ایران ) قرار گیرد تا لوله های رایزر، بوی سرویس را به سمت کولر و تهویه هدایت کنند.
  • در فضای پارکین  و زیر زمین و لابی ساختمان بهتر است جهت استفاده عمومی سرویس  بهداشتی طراحی گرد.

طراحی سرویس بهداشتی ایرانی

نصب سنگ توالت ایرانی

سنگ توالت از جنس چینی لعابدار و در رنگها و طرحهای مختلف ساخته میشوند، ابعاد متوسط آ نها 595×400 میلی متر است، برای کار گذاشتن سنگ یا کاسه توالت باید به چند نکته ی عمده توجه شود :

  • زیر سنگ توالت باید کاملاً از مصالح مناسب مانند ماسه ی نرم پر شده باشد، ماسه ی نرم موجب میشود که یک بستر مناسب برای کار گذاشتن کاسه ی توالت به وجود آید از شکستن سنگ توالت جلوگیری کند.
  • عایقکاری کف توالت باید در زیر سنگ توالت به صورت یکپارچه قرار گرفته و تا داخل لوله ی فاضلاب ادامه یابد.
  • سطح سنگ توالت باید هم تراز با کاشی کف باشد.
  • محور طولی سنگ توالت نباید در جهت محور قبله قرار بگیرد.
  • در هر طرف سنگ توالت باید حداقل 30 سانتیمتر فاصله از دیوار تمام شده ی اطراف منظور شود.

سرویس بهداشتی کوچک

دکوراسیون سرویس بهداشتی ایرانی  کوچک

استفاده از قفسه ها برای دکوراسیون  سرویس های بهداشتی ایرانی با ابعاد کوچک بسیار کارساز است. فرقی نمیکند این قفسه ها روکار باشند یا توکار و در دل دیوار طراحی شوند مهم نحوه عملکرد آنها است که باعث می شود از حداکثر فضا بهترین استفاده را داشته باشید. و تریین سرویس بهداشتی جذابی را برای شما فراهم می کند. پس طراحی و تعبیه قفسه را در دکوراسیون سرویس بهداشتی کوچک جدی بگیرید.

جهت آشنایی بیشتر می توانید به مطلب مخصوص تریین سرویس بهداشتی مجله چیدانه مراجعه فرمایید.

کاشی و سرامیک در طراحی سرویس بهداشتی ایرانی

کابین‌های دوش، در مدل سرویس بهداشتی ایرانی جدید

یکی از کارهای جالبی که می‌توانید برای طراحی سرویس بهداشتی ایرانی انجام دهید استفاده از کابین دوش در سرویس بهداشتی مدرن است. در تصویر بالا نمونه‌ای از عکس کابین دوش حمام نشان داده شده است. این کابین‌ها هم فضای مدرنی به طراحی سرویس بهداشتی منزل‌تان می‌دهند و هم از نظر بهداشتی مورد پسند خانواده‌های ایرانی هستند. چرا؟ چون مانع از پاشیدن آب و کف در هنگام دوش گرفتن به سایر نقاط سرویس بهداشتی مثل توالت، روشویی و… می‌شود. نتیجه اینکه بخش‌های دیگر سرویس بهداشتی به جز داخل کابین همیه خشک می‌مانند. این کابین‌ها به خصوص برای طراحی سرویس بهداشتی کوچک ایرانی طرفداران زیادی دارند.

جهت آشنایی بیشتر می توانید به مطلب مخصوص سرویس بهداشتی مدرن مجله چیدانه مراجعه فرمایید.

کاشی ایرانی در طراحی سرویس بهداشتی

انتخاب کاشی سرامیک‌هایی با مدل دستشویی ایرانی

انتخاب کاشی و سرامیک یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کاشی سرویس بهداشتی ایرانی است. چرا که بیشترین حجم از نما را به خود اختصاص می‌دهند و حسابی به چشم می‌آیند. انواع مختلفی از کاشی سرامیک سرویس بهداشتی موجود هستند که می‌توانید آن‌ها را بر اساس سبک دکوراسیون مد نظرتان تهیه کنید.

طراحی سرویس بهداشتی با آینه سنتی

طراحی سرویس بهداشتی ایرانی با آینه‌های سنتی

استفاده از المان‌های سنتی و ایرانی می‌توانند نقش پر رنگی در طراحی سرویس بهداشتی ایرانی داشته باشند. یکی از این المان‌ها که در سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود آینه است. مثلا اینکه به سراغ آینه‌های سنتی و طرح‌دار بروید. استفاده از آینه‌هایی با قاب سنتی و طرح‌دار بدون شک تاثیر تعیین کننده‌ای در زیبایی بصری فضا و ایرانیزه نمودن آن خواهد داشت.

طراحی سرویس بهداشتی ایرانی

روشویی سرویس یهداشتی ایرانی

یکی دیگر از الما‌‌ن‌هایی که می‌توانید در انتخاب آن مانور زیادی بدهید سنگ روشویی است. انواع مختلفی از روشویی چینی، سنگی و حتی فلزی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را با طراحی‌های ساده یا طرح‌دار و با فرم‌ها و شکل‌های مختلف در دکوراسیون سرویس بهداشتی ایرانی منزل‌تان به کار ببرید.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که متاسفانه در اکثر خانه های ایرانی نیز شاهد آن هستیم، نبود هیچ گونه پنجره و در نتیجه ورود نور طبیعی به داخل سرویس بهداشتی است. اگر در حال بازسازی یا طراحی سرویس هستید، حتما پنجره ای رو به بیرون برای آن در نظر بگیرید. اگر به هیچ طریقی ممکن نیست پنجره ای در حمام ایجاد کنید، ایجاد یک هواکش یا دریچه کوچک سقفی که اجازه ورود نور به داخل اتاق را بدهد بهتر از هیچ چیز است.

روشویی لاکچری در سرویس بهداشتی ایرانی

اشتباه دوم قرار دادن مکان  سرویس بهداشتی روبروی دید اتاق های عمومی خانه مثل اتاق نشیمن، پذیرایی و یا آشپزخانه است. حتی الامکان سعی کنید در طراحی نقشه سرویس بهداشتی ایرانی، از اتاق های عمومی خانه دور بمانید. البته این موضوع در دید نبودن توالت ایرانی به این معنی نیست که آنرا به انتهای یک راهرو طولانی قرار بدهید، صرفا ایجاد یک جدا کننده یا مدل پارتیشن زیبا که جلوی دید مستقیم به  سرویس بهداشتی را بگیرد کفایت می کند. اگر خودتان هم به این شرایط فکر کنید متوجه درست بودن این موضوع می شوید، تصور کنید مهمان یا یکی از اعضای خانواده در اتاق نشیمن در حال نوشیدن و یا سرو غذاست، که ناگهان با باز شدن درب، دیدش به توالت می افتد.

طراحی مدل سرویس بهداشتی کاربردی

طراحی مدل دستشویی ایرانی کاربردی

در طراحی نقشه سرویس بهداشتی ایرانی، اولویت خود را روی اندازه و بزرگی قرار ندهید، سرویس بهداشتی ایرانی  بزرگتر لزوما به معنای دستشویی بهتر نیست. در زمان طراحی مدل دستشویی ایرانی، خواه در یک قصر رویایی یا یک واحد آپارتمانی کوچک، مهمترین نکته در اولویت قرار دادن کارایی و کاربرد فضا است. به عبارت دیگر شما باید سرویس بهداشتی خود را طوری طراحی کنید که مطابق با سبک زندگی خودتان باشد. همیشه بهترین مدل دستشویی ایرانی، آنهایی هستند که کارایی بهتری دارند و نه لزوما آنهایی که زیباتر و لوکس تر هستند. 

هر چند زیبایی مهم است، اما در برابر کارایی در چنین فضایی، در اولویت پایین تری قرار می گیرد. یک طراحی عالی هم هزینه کمتری در پی خواهد داشت و هم نگهداری و مراقبت از آن در طی زمان و تعمیر احتمالی آن در آینده نیز راحت تر خواهد بود. تمام این موارد در نهایت منجر به خانه ای می شوند که از زندگی کردن در آن لذت خواهید برد.

برای مثال در فرهنگ ایرانی که بعضی از خانم ها حجاب دارند استفاده از سرویس بهداشتی وقتی مهمان در خانه باشد کمی سخت است. در یک دستشویی ایرانی کاربردی وجود جایی برای آویز لباس می تواند بسیار کارآمد باشد.

تزیین سرویس بهداشتی

تزیین سرویس بهداشتی لوکس ایرانی

اغلب عادت داریم برای بهتر شدن دکوراسیون اتاق نشیمن، اتاق خواب و… در خانه از مجسمه هایی کوچک و گلدان هایی جمع جور استفاده کنیم در حالی که امروزه می توان از همین وسایل برای زیباتر شدن دکوراسیون سرویس بهداشتی هم استفاده کرد. کافیست در زمان طراحی و ساخت سرویس بهداشتی منزل یک شکاف یا طبقه کوچک در دل دیوار ایجاد نمایید. دقیقاً با همین راهکار می توانید در آینده، از هر عنصر زیباساز دکوراسیون مانند گلدان ها، مجسمه ها، کوزه های سفالین زیبا و هر اثر هنری دیگر استفاده نمایید تا فضای داخلی سرویس بهداشتی و دکوراسیون آن زیباتر شود.

جدا کردن فضا در سرویس بهداشتی ایرانی کوچک

جدا کردن فضا در سرویس بهداشتی ایرانی کوچک

به عنوان مثال در سرویس های بهداشتی که  دستشویی با هم هستند و فضای کمی هم دارید توجه به چیدمان سرویس بهداشتی بسیار مهم است تا به بهترین نحوه بتوانید هر دو فضا را در کنار هم داشته باشید که برای جدای کردن فضا ها از پارتیشن های شیشه ای میتوانید استفاده کنید که بسیار شیک و مدرن هستند و کاربردی نیز هستند همچنین می‌توانید از وان های متصل که زیر دوش هستند و مخصوص فضای کوچک هستند استفاده کنید که هم کاربردی هستند و هم دکور سرویس بهداشتی را مدرن می کنند.

سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی

در اکثر سرویس بهداشتی های مدرن مدل دستشویی ایرانی استفاده نمی شود و تقریبا همه از توالت فرنگی استفاده میکنند اما اگر شما تمایل به استفاده از هر دو مدل دارید، می توانید آن ها را در کنار هم قرار دهید که خب طبعا جای بیشتری میگیرد، که در صورت کوچک بودن فضا می توانید کابینت روشویی رو حذف کنید تا فضای بیشتری داشته باشید و به جای آن از شلف ها و قفسه های دیواری استفاده کنید.

نوردر طراحی سرویس بهداشتی ایرانی

نور در چیدمان دستشویی ایرانی

نکته ی دیگر برای دکور سرویس بهداشتی استفاده از آینه های مدرن رینگ لایت هست که دارای نور های مخفی هستند و در طرح های مختلفی هستند که در دکور سرویس بهداشتی بسیار تاثیر گذار می باشند به طور کلی توجه به نورپردازی در هر فضایی بسیار اثر گذار است و تاثیر خوبی در نمایش کلی فضاها دارد ، مخصوصا مکان های کوچک که باعث بزرگ تر جلوه کردن آن ها می شود . مدرنترین مدلهای دکوراسیون سرویس بهداشتی را خواهید داشت.

طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی ایرانی

جمع بندی 

موارد گفته شده برای تمامی سرویس بهداشتی‌ های ایرانی  جدید 2021 قابل اجرا هستند. شما باید ببینید کدام یکی از موارد در فضای داخلی سرویس بهداشتی منزل شما قابل اجرا و مقرون به صرفه است. در طراحی و دیزاین سرویس بهداشتی کوچک ایرانی باید پیش از شروع به کار و اجرا بسیاری از موارد را مانند نوع کفپوش و کاشی یا تزیین دیوار دستشویی ایرانی را در نظر گرفت. اما نگران نباشید در بین ایده ها مواردی نیز وجود دارد که اگر به فکر بازسازی هستید از آن استفاده کنید و خلاقانه ترین ایده ها را در آن اجرا کنید.

سوالات متداول در زمینه مدل دستشویی ایرانی:

طراحی کاربردی در مدل دستشویی ایرانی چگونه است؟

در مدل سرویس بهداشتی ایرانی علاوه بر استفاده از المانهای تزیینی ایرانی برای دیزاین دستشویی، باید این فضا را متناسب با سبک زندگی تان طراحی کنید. مثلا در فرهنگ ایرانی که بعضی از خانم‌ها حجاب دارند، استفاده از دستشویی وقتی مهمان در خانه باشد کمی سخت است و تعبیه فضایی برای آویز لباس می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

کاسه توالت را در مدل دستشویی ایرانی به چه جهتی نصب می کنند؟

طبق باورهای عقیدتی و بر اساس دستورالعمل های ساختمان سازی، محور طولی سنگ توالت نباید در جهت محور قبله قرار بگیرد.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه