Chidaneh.com placeholder image

نمونه طراحی داخلی لابی، آمادگی برای یک خوش آمدگویی بی نظیر!

به قلم: گلنار

حسی که در بدو ورود به یک مکان بر ما ظاهر می‌ شود، حس مکانی است که با نام لابی شناخته می‌ شود. فرقی نمی‌ کند که این لابی یا ورودی، در یک ساختمان مسکونی باشد یا دفتر کار یا یک هتل. لابی حتی به هنگام خروج نیز آخرین مکانی است که ما را بدرقه می‌ کند؛ به همین سبب نحوه چیدمان این فضا از اهمیت بصری و احساسی زیادی برخوردار است. دکوراسیون چنین فضایی را نباید سهل و فاقد ارزش به‌ حساب آورد؛ زیرا مسئولیت ایجاد اولین حس مکان برای ماست. در اینجا به برخی نکات مهم و کلیدی در زمینه دکوراسیون لابی اشاره خواهیم کرد.

مبلمان مناسب برای دکوراسیون لابی

سرویس خواب بالسا

مبلمان مناسب برای دکوراسیون لابی

مبلمان مناسب برای دکوراسیون لابی

مبلمان مناسب برای دکوراسیون لابی

انتخاب مبلمان مناسب دکوراسیون لابی 

از آنجا که در بسیاری موارد، لابی یا ورودی، محل انتظار افراد است باید فضایی مهمان‌ پذیر و حالتی دوستانه داشته باشد، با خود آرامش به همراه بیاورد و انتخاب مبلمان برای آن با در نظر گرفتن چنین ویژگی‌ هایی همراه باشد. راحتی مبلمان، حرف اول این انتخاب است. این در حالی است که میزها هم مهم هستند. میزهای عسلی و میز جلو مبلی را از نظر دور ندارید. به رابطه فضا و اندازه مبلمان نیز دقت داشته باشید. این قاعده‌ ای است که در هر فضای دکوراسیونی باید مدنظر قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی : نکات کلیدی در طراحی لابی مجتمع مسکونی

رنگ در طراحی لابی

رنگ در طراحی لابی

رنگ در طراحی لابی

رنگ در طراحی لابی

رنگ در طراحی لابی

رنگ مناسب برای دکوراسیون لابی

رنگی که برای فضای لابی انتخاب می‌ کنید باید هوشمندانه باشد؛ زیرا می‌ تواند فضای لابی را بشکند یا آن را بسازد. ازآنجا که لابی فضایی است که در اولین برخورد مراجعه‌ کنندگان، دعوت‌ کننده و پذیرا است، بهتر است رنگ‌ هایی گرم و صمیمی بر فضای آن حاکم باشد، رنگی که هم آرامش‌ بخش باشد و هم درعین‌ حال از شخصیت بصری قوی‌ ای برخوردار باشد. چنین ویژگی‌ هایی در مجموعه رنگ‌ های متنوع قهوه‌ ای وجود دارد، البته نه آنکه تمام فضا را این رنگی کنید که حالتی غار مانند پیدا کند! در کنار این خانواده بزرگ رنگی می‌ توانید از سفید گرم یا عاجی نیز استفاده نمایید تا نور خوبی با خود به درون بیاورد. به‌ عنوان مزه رنگی هم رنگ زرد یا آبی دریایی و یا بنفش گرم که مایه رنگ قرمزی آن بیشتر است به کار ببرید. این رنگ‌ ها را در انتخاب دیوارکوب‌ های تزئینی مانند تابلو و حتی ساعت دیواری در نظر بگیرید. اگر با قهوه‌ ای‌ها چندان میانه خوبی ندارید، خانواده خاکستری‌ های روشن نیز می‌ تواند گزینه جانشین به‌ حساب آید. کاغذ دیواری‌ های سه‌ بعدی برای یکی از دیوارهای لابی می‌ تواند مجال جلوه‌ گری بیابد. وقتی هر دیوارپوشی که انتخاب می‌ کنید به یک نکته مهم قابلیت شستشوی دیوارپوش نیز توجه داشته باشید.

مطلب پیشنهادی : دکوراسیون لابی ساختمان ، ۲۰ طراحی چشمگیر ایرانی!

نورپردازی مناسب در طراحی لابی

نورپردازی مناسب در طراحی لابی

نورپردازی مناسب در طراحی لابی

نورپردازی مناسب در طراحی لابی

نورپردازی مناسب در طراحی لابی

نورپردازی مناسب در طراحی لابی

درخشش لابی با نورپردازی مناسب

نورپردازی این مکان باید از ویژگی‌ های چندگانه برخوردار باشد. به همین نسبت نیز انتخاب‌ ها متنوع هستند. یک لوستر چند شاخه در وسط سقف و چند نور دیواری، نورپردازی مناسبی خواهد بود. به جای نورهای دیوارکوب از چراغ‌ های جانبی پایه‌ دار یا آباژورهای رومیزی هم می‌ توان استفاده کرد. نکته مهم این است که تمام نقاط لابی دارای روشنایی کافی باشد؛ زیرا لابی محل گذر است و حرکت راحت و بی‌ دغدغه از نیازهای حیاتی و اساسی آن است و امنیت مناسبی می‌ خواهد. راه‌ های حرکت ایمن را نباید مسدود کرد یا مانعی برای آن به وجود آورد. 

مطلب پیشنهادی: هشتی ایرانی را به ورودی خانه های امروزی بیاورید

طراحی داخلی لابی

طراحی داخلی لابی

طراحی داخلی لابی

طراحی داخلی لابی

طراحی داخلی لابی

هماهنگی طراحی درون و بیرون لابی

سبک‌ های معماری، الگوی مناسبی برای ترکیب‌ بندی فضا به شمار می‌ روند و از این‌ رو نقش مهمی در پرداخت هویت مکان بازی می‌ کنند. اگر نمای بیرونی ساختمان مدرن است، تهیه مبلمان مدرن را در نظر داشته باشید و اگر سبکی رسمی‌ تر و یا تشریفاتی دارد، از مبلمان مناسب این سبک استفاده کنید. اگر در فضای بیرونی ساختمان باغچه یا درختکاری به اندازه قابل‌ توجهی وجود دارد با در نظر گرفتن چند گلدان گیاه سبز، ارتباط بصری، حسی، و رنگی بیرون و درون لابی را برقرار نمایید. و اگر فضای خارجی بنا فاقد فضای سبز است و یا از این نظر فقیر است با گذاشتن تعداد بیشتری از گلدان‌ های گیاهان سبز در لابی، حس طراوت و کمبود طبیعت و دلپذیری آن را جبران نمایید. با یک متخصص گیاهان دراین‌ باره صحبت کرده و شرایط نوری و ظرفیت پرورشی فضا را با ایشان بررسی نمایید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ ترین گیاهان را در خلق یک لابی متفاوت و خوشایند با گیاهان و چیدمان مبلمان مناسب داشته باشید.

مطلب پیشنهادی : ورودی ساختمان: ۱۰ فضای کوچک اما خیره کننده!

معماری داخلی لابی ساختمان

معماری داخلی لابی ساختمان

معماری داخلی لابی ساختمان

معماری داخلی لابی ساختمان

معماری داخلی لابی ساختمان

ویژگی‌ های معمارانه فضای لابی

به ارتفاع دیوارها و بلندی یا کوتاهی سقف توجه کنید. اگر سقف بلند باشد آنگاه می‌ توان از فضای بالای سر به‌ عنوان عرصه‌ ای برای جلوه‌ گری هنر روی آن حساب کرد و سقف کاذبی که از حجم‌ های هنری تهیه شده باشد ترتیب داد و نگاه را به سوی بالا کشید. در مورد سقف‌ های کوتاه با چیدمان زیبا و حضور آثار هنری‌ ای که بر روی زمین قرار می‌ گیرند، توجه را به اطراف و چرخش بصری در آن هدایت کنید. اگر در لابی ستونی وجود دارد به آن به‌ عنوان عنصری تزئینی نگاه کرده و آن را با ترفندهای گوناگون به اثری هنری تبدیل نمایید؛ مثلا با گذاشتن مجسمه یا حجم‌ های هنری کوتاه و بلند به دور آن، چرخش بصری جذابی بیافرینید و یا اگر لابی از نور طبیعی خوبی برخوردار است با استفاده از همین ترفند و بازی با ارتفاع گیاهان مختلف به دور ستون پیش بروید. همراهی چند اثر هنری خاص، توانایی تبدیل لابی به فضای هنری را دارد. در نظر گرفتن یک دیوار هنری نیز راه‌ حل خلاقانه دیگری است. برای تزئین کف، انتخاب کف‌ پوش‌ های سه‌بعدی، جذاب و خاص و غیرتکراری است.  اگر نمی‌ توان تغییر اساسی در کف ایجاد کرد با انتخاب یک فرش کوچک که طرح رنگ و نقش جالبی داشته باشد یکنواختی بصری را به هم زد.  

مطلب پیشنهادی : ۸ ایده برای طراحی فضای ورودی خانه، تاثیر اول، تیرآخر!

لوازم جانبی در طراحی داخلی لابی

لوازم جانبی در طراحی داخلی لابی

لوازم جانبی در طراحی داخلی لابی

لوازم جانبی در طراحی داخلی لابی

لوازم جانبی در دکوراسیون لابی

گذاشتن یک جالباسی برای مواقع ضروری و یک محل ویژه برای قرار دادن ایمن خریدهای احتمالی و یا بسته‌ هایی که همراه افراد است و لزومی به بردن به درون فضاهای شخصی دیگران یا خودشان نیست کمک بزرگی خواهد بود؛ اما به مسیرهای حرکتی و عدم ایجاد مانع بر سر عبور و مرور افراد به‌ خصوص کودکان و سالخوردگان توجه داشته باشید. به یک آینه با اندازه مناسب در لابی نیز فکر کنید. وجود یک آینه در هنگام ورود و یا خروج می‌ تواند میزان آراستگی ما را نشانمان دهد درعین‌حال به‌ عنوان یک عنصر تزئینی عمل کرده و با انعکاس تصویر، فضا را بزرگ‌ تر و پرنورتر جلوه دهد. اگر میز کنسول زیر آینه را هم تهیه کنید، دیگر لابی  فوق‌ العاده‌ تان منتظر شما و مهمانان یا مراجعه‌ کنندگان خواهد بود. بفرمایید داخل لابی!   

آخرین شماره مجله منزل را از دست ندهید : 

مجله منزل
شماره 115 اردیبهشت و خرداد 1397
مجله منزل

منبع : مجله منزل | نویسنده : فرحناز همدانی زاده

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه