Chidaneh.com placeholder image

10 ایده جذاب برای طراحی پشت بام

به قلم: مهسا پوررضا

در خانه های سنتی ایرانی حیاط فضایی فرح بخش و دلنشین بوده است که امروزه کمتر از آن اثری می بینیم. آپارتمان نشینی ما را محدود کرده است، اما در عوض راه های جدیدی پیش روی ما گذاشته است. پشت بام ها با وجود اینکه فضای زیادی را در اختیار ما قرار می دهند، معمولا فضاهایی بی استفاده در خانه های ما هستند. در آپارتمان های امروزی اگر بتوانیم این فضا را به درستی طراحی کنیم، در واقع گویی حیاط را به خانه های خود آورده ایم. یک یکی از این مکان ها فضای سبز پشت بام است. چیدانه در این مطلب می خواهد ایده هایی برای طراحی پشت بام با کمک مجموعه گلپیرا پارس را پیش روی شما بگذارد. به این 10 پشت بام که می توانند الهام بخش شما در طراحی دکوراسیون بام سبز منزل تان باشند نگاهی بیندازیم.

طراحی پشت بام
طراحی پشت بام

طراحی پشت بام آپارتمان

پشت بام خانه نقش محافظت و امنیت ساختمان را بر عهده دارد. بام تخت خانه ها دارای گذرگاه عبور آب است و از نفوذ آب به ساختمان جلوگیری می کند. در ضمن برخی از تاسیسات ساختمان نیز بر روی بام خانه نصب می شود. که در مطالب قبلی به صورت کامل به تجهیزات روف گاردن پرداخته ایم، با همه اینها هنوز فضای خالی زیادی برای استفاده وجود دارد. با طراحی پشت بام ایرانی ساده می توان کاربرد چند گانه ای برای پشت بام سبز در نظر گرفت. اینجا انباری نیست که لوازم اضافی را در آن قرار دهید بلکه بخشی از فضای پشت بام قابل استفاده و به درد بخور است که شاید کمتر به آن توجه شده است. ایده های خلاقانه زیادی وجود دارد که پشت بام را به مکانی رویایی تبدیل کند. در ادامه برخی از این ابتکارات معرفی شده که می تواند ایده های خوبی برای تان داشته باشد.

چوب و هنر
مزایای طراحی پشت بام
مزایای طراحی پشت بام

مزایای طراحی پشت بام و اجرای روف گاردن

این بام های سبز پشت بام قطعا زیبایی و جذابیت زیادی دارند. علاوه بر جلوه های ظاهری، طراحی و اجرای هر نوع حیاط پشت بام و بام سبز می تواند مزایایی را به همراه داشته باشد. طراحی پشت بام خانه مانع اتلاف انرژی سرمایی و گرمایی داخل ساختمان می شود. بخش زیادی از انرژی از طریق بام خانه به هدر می رود. برخی از مزایای روف گاردن این ها هستند:

  • عایق شدن ساختمان در برابر تغییرات آب و هوایی
  • صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن
  • افزایش عمر مفید ساختمان نسبت به ساختمان های مجاور
  • امکان بهره برداری از نزولات جوی برای آبیاری فضای سبز
  • کاهش آلودگی هوا با نگهداری از گیاهان طبیعی
  • ایجاد فضایی دنج برای بهره برداری ساکنین
  • افزایش قیمت ملک به هنگام فروش
  • چشم اندازی زیبا و کمک به زیباسازی نمای شهری

متریال و لوازم طراحی پشت بام

برای اجرای روف گاردن مدرن  می توانید از هر وسیله ای استفاده کنید. گاهی پوشش کامل پشت بام با چمن مصنوعی بهترین ایده است زیرا می توانید همراه با کفپوش همیشه سبز چمنی از گلدان های گل و درختچه های آپارتمانی نیز نگهداری کنید.زمانی این فضا را با یک آبنمای زیبا به فضایی رویایی تبدیل می کنید. حوضی کوچک یا یک استخر بزرگ کدام را می خواهید؟ در طراحی پشت بام با در نظر گرفتن عایق بندی مناسب می توان آبنما، استخر یا هر سازه آبی دیگری را اجرا کرد.نوشیدن چای عصر در فضایی رویایی را تصور کنید. با استفاده از چند میز و صندلی مناسب می توانید روف گاردن خود را به هر شکلی طراحی کنید.با استفاده از سازه های پارچه ای، فضایی دنج و خصوصی در اختیار دارید که جلوی دید مزاحم را می گیرد. این سازه های پارچه ای برای روزهای آفتابی و گرم تابستان نیز سر پناه خوبی هستند. بخشی از پشت بام را می توان به طراحی بام سبز اختصاص داد و در بخشی دیگر یک سقف پی وی سی کار کرد. در این صورت حتی بارش برف و باران نیز نمی تواند مانع لذت بردن از باغ سبز خانه تان بشود.

برخی از وسایلی که اغلب درمحوطه سازی پشت بام ایرانی استفاده می شود این ها هستند:

  • بام سبز با ترموود برای عایق بندی کف و سازه های چوبی: این متریال با ظاهر زیبا و جذابی که دارد در برابر رطوبت و حمله حشرات سیار مقاوم است.
  • میز و صندلی با کیفیت بالا برای دوام در برابر تغییرات آب و هوایی نیز به کارتان می آید. پی وی سی برای ساخت میز و صندلی ایده مناسبی است که دوام خوبی هم دارد.
  • سازه های پارچه ای برای آفتابگیر و سقف آلاچیق
ایجاد فضای دلباز در فضاسازی پشت بام منزل

1.ایجاد فضای دلباز در فضاسازی پشت بام منزل

هر چه فضا دلبازتر باشد لذت بخش تر است. به خصوص اگر مساحت پشت بام کم است، این یک اقدام مهم برای بزرگ تر جلوه دادن فضا است. به جای بالا آوردن دیوارهایی در محیط پشت بام، از جداره های شیشه ای یا توری استفاده کنید. البته این کار در صورتی میسر است که پشت بام منازل اطراف به بام شما دید نداشته باشند.

فضاسازی پشت بام با کاشت گیاهان بلند

2.فضاسازی پشت بام با کاشت گیاهان بلند

اگر مساحت پشت بام زیاد است، یا چنانچه منظره ای که از بام می بینید چندان جذاب نیست، بهتر است از گیاهان و درختان بلند و پر شاخ و برگ استفاده کنید تا فضای شما هر چه بیشتر از فضای شهری فاصله بگیرد و تبدیل به محیطی آرام و سر سبز شود.

مطالب بیشتر:

استفاده از فلاورباکس در طراحی پشت بام

3.استفاده از فلاورباکس در طراحی پشت بام

ایجاد فضای سبز بر روی بام کار آسانیست، اما باید دقت داشته باشید فلاورباکس‌هایی که انتخاب می‌کنید متناسب با محیطی که در حال طراحی آن هستید، باشد. شما می‌توانید از انواع فلاورباکس با طرح چوب یا از جنس چوب پلاستیک استفاده کنید؛ این نوع از فلاورباکس با فضای سبز هارمونی خاص و آرامش بخشی را ایجاد خواهد کرد. وجود آب باران و تابش مستقیم خورشید به طور قابل توجهی در رشد گیاهان روی بام موثر خواهد بود.

4.کفپوش یا چمن مصنوعی را برای پوشاندن سطح بام

همانطور که می‌دانید سطح بام بیشتر آپارتمان‌ها یا منازل مسکونی در ایران با ایزوگام پوشانده شده است که این امر موجب جلوه نامناسب بام خواهد شد. قطعا شما نیز برای پوشاندن سطح بام ایده‌ای مناسب در ذهن دارید تا بتوانید به بهترین شکل کف یا سطح بام را از دید پنهان کنید. این کار علاوه بر تغییر کلی سطح بام و پوشاندن ایزوگام، تاثیر به سزایی در جلوگیری از نفود آب‌های حاصل از باران یا تابیدن اشعه خورشید به طور مستقیم برروی بام خواهد داشت.شما می‌توانید از کفپوش چوبی یا کفپوش چوب پلاستیک برای پوشاندن سطح بام استفاده کنید و به این ترتیب با فضای سبز روی بام هماهنگی ایجاد نمایید؛ حتی می‌توانید طرحی تلفیقی از چمن مصنوعی و کفپوش چوبی ایجاد کنید.

مطالب مرتبط: تفاوت ترمووود و چوب پلاست، نکاتی خواندنی این دو متریال پاییزی!

5. در طراحی پشت بام ساده بیشتر از سه رنگ استفاده نکنید

 یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کنید و دو رنگ دیگر را برای همراهی در کنار آن در نظر بگیرید. استفاده از رنگ های متعدد در دیوارها، کف پوش، مبلمان بام سبز و گلدان ها باعث می شود بام باغ شلوغ و نامرتب به نظر برسد. تلفیق یک رنگ زیبا با رنگی خنثی انتخاب مناسبی است. رنگ های خنثی مانند سفید، خاکستری و بژ زیبایی گیاهان را پررنگ تر می کند.

6. استفاده از فضاهای عمودی در دیزاین پشت بام

برای داشتن فضای سبز بیشتر و تزیین پشت بام با گل و گیاه، از دیوار های موجود برای آویزان کردن گلدان ها استفاده کنید. همچنین انواع دیواره های فلزی و چوبی مخصوص گلکاری در بازار موجود است که کمک می کند مساحت قابل پرورش گیاهان در دکورسایون پشت بام شما بیشتر شود.

7. طراحی پشت بام با تخت های توری آویزان

اگر شما علاقمند به داشتن فضایی برای ستراحت کردن و تمدد اعصاب هستید، استفاده از یک تخت توری (ننو) بهترین و مناسب ترین انتخاب برای شما است. گلپیرا پارس این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد. گیاهان قابلیت بخشیدن آرامش عمیقی را به مخاطب دارند. بدین ترتیب در فضای پشت بام خود از تعداد زیادی گلدان گل بهره ببرید. در صورتی که علاقه ایی به استفاده از تخت توری ندارید می توانید یک جفت صندلی راحتی را جایگزین آن نمایید.

8. سینما روی بام

سینما روی بام یکی دیگر از روش های تغییر شکل پشت بام است به این صورت که شما می توانید پشت بام خلوت خود را با استفاده از یک صفحه نمایش تبدیل به یک سینمای شخصی کنید. و دوستان خود را پس از غروب آفتاب، دعوت به تماشای فیلم کنید. فراموش نکنید که تعدادی بالشت و پشتی برای آن ها در نظر داشته باشید. علاوه بر این شما می توانید در اطراف لبه های پشت بام تعداد کمی فانوس یا لامپ رشته ایی قرار دهید و از حفظ ایمنی مهمان های خود اطمینان حاصل نمایید. زیرا ممکن است مهمانان نیاز داشته باشند تا پیش از تمام شدن فیلم، از جای خود بلند شوند.

9.طراحی پشت بام و آب نما

می توان در پشت بام با صدای قل قل فواره ایی، هیاهوی ترافیک شهر را محو کرد و فضای آرامش بخشی را خلق نمود. چنین طرحی در نیویورک به اجرا رسیده است. به این صورت که یک استخر کوچک بر روی پشت بام ایجاد شده و بالای نیمکت نیز با استفاده از آلاچیق پوشانده شده است. و با رشد درختان انگور تعبیه شده، سایه لازم در این مکان فراهم شده است.

10. سرو غذا در طراحی پشت بام

برای این که فضای پشت بام  بزرگ تر از چیزی که هست، به نظر برسد، می توانید در اطراف و لبه های پشت بام گیاه بکارید. در صورتی که به آشپزی علاقمند هستید نیز می توانید سبزیجات، کاهو و… نیز بکارید. به علاوه می توان برای جلوگیری از تابش نور خورشید از یک چتر پر زرق و برق نیز استفاده نمود و در واقع یک اتاق غذا خوری منحصر به فردی را ایجاد نمود.

جمع بندی:

زیبایی محصور کننده طبیعت باعث شده بسیاری از طراحان تلاش کنند در محیط شهری نیز نقش تزیینات طبیعی و گیاهی را حیاتی بدانند. بام باغ محیطی جذاب و شیک ایجاد می کند به خاطر وجود انواع گل و گیاه، آرامش بی نظیری را فراهم می آورد. علاوه بر این وجود گیاهان روی پشت بودم باعث می شود گرمای کمتری جذب ساختمان شودایده گرفتن برای طراحی پشت بام بسیار آسان است و شما می‌توانید با کمترین امکانات بام آپارتمان یا منزل مسکونی‌تان را به بهترین شکل طراحی کنید. اگر تصمیم دارید پشت بام آپارتمان مسکونی یا تجاری تان را به صورت حرفه‌ای تغییر داده و آن را به محلی مناسب برای دورهمی‌های دوستانه یا جلسات اداری تغییر دهید، با مشاوران مجرب گلپیرا پارس تماس حاصل نمایید.

مطالب بیشتر:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
info_37917 در تاریخ 08 مرداد 1396
عالی بود ممنون ما هم یک مقاله خیلی خوب در مورد بام سبز داریم خوشحال میشیم اگه از ما هم دیدن کنید http://www.novinkhane.com/novinkhane-services/فضای-سبز/بام-سبز,اجرای-بام-سبز,طراحی-بام-سبز,هزینه-اجرای-بام-سبز
غلام در تاریخ 09 آبان 1396
بسیار خوب

ثبت دیدگاه