Chidaneh.com placeholder image

انواع صنایع دستی، دکوراسیونی اصیل داشته باشید!

به قلم: سمانه زارعی

چه حس خوبی است زندگی کردن در خانه‌ای که رنگ و لعابی از اصالت و زیبایی دارد. وسایلی که رنگ و بوی هنر دستان هنرمندان صبور و خوش‌ذوق را در منزل شما به نمایش می‌گذارند. صنایع دستی از جمله هنرهای ارزشمندی است که از گذشته‌های دور در خانه‌های ایرانی وجود داشته است. به مرور با سرعت گرفتن روند زندگی‌های ماشینی پرداختن به صنایع دستی کمرنگ‌تر شد ولی امرزوه صنایع دستی همچنان طرفداران خود را دارد. امروز می‌خواهیم در این مطلب جذاب به موضوع صنایع دستی در دکوراسیون بپردازیم.

 

سرویس خواب بالسا

محمدحسن جمالی
تورخانه گردی - خانه پدرام و پرستو
محمدحسن جمالی

فروزان رحمانی
دکوراسیون سنتی خانه
فروزان رحمانی

صنایع‌دستی در دکوراسیون

یکی از راه‌هایی که می‌تواند دکوراسیون منزل شما را متفاوت و جذاب کند استفاده از صنایع دستی است. صنایع دستی هنری سنتی است و در واقع مجموعی از دست‌ساخته‌های کاربردی و تزیینی هستند که تنها با استفاده از دست و یا ابزارهای ساده ساخته شده‌اند. صنایع دستی باید با استفاده از مواد اولیه بومی و طبیعی ساخته شوند تا اصالت و طبیعت را به خوبی نمایش دهند. امروزه انواع مختلفی از صنایع دستی در بازار وجود دارند که در کاربردها و جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند. با توجه به جنس و فرم و کاربرد صنایع دستی می‌توان آنها را در انواع مختلفی از سبک‌های دکوراسیون استفاده کرد.

 

امیر صادقی
خانه ی زوج ورزشی در گوهردشت کرج
امیر صادقی

انواع صنایع دستی در دکوراسیون منزل

صنایع دستی مختلفی برای کاربرد در دکوراسیون منزل وجود دارند. صنایع دستی بر اساس جنس ماده‌ی اولیه آنها، نوع کار انجام شده و ابزارهای مورد استفاده در ساخت آنها به انواع متفاوتی تقسیم می‌شوند. تنوع صنایع دستی آنقدر زیاد است که در این مطلب مجال نام بردن همه‌ی آنها وجود ندارد. برخی از صنایع دستی در دکوراسیون منزل عبارتند از:

 

گره و مبلمان آل یاسین
مبلمان سنتی اسلامی
goldگره و مبلمان آل یاسین

مبلمان چوبی دست ساز در دکوراسیون منزل

۱.صنایع دستی چوبی:

صنایع دستی چوبی را در وسایل کاربردی و تزیینی مختلفی در منزل می‌توان دید. از انواع ظروف چوبی آشپزخانه که به صورت خراطی شده ساخته شده‌اند تا منبت‌کاری‌های روی صندلی و مبلمان پذیرایی، همه کاربرد صنایع دستی چوبی در دکوراسیون است. اگر به وسایل چوبی علاقه مندید می‌توانید از انواع صنایع دستی چوبی در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: صنایع دستی چوبی، در دکوراسیون ۶ خانه از عاشقان چوب!

 

سفال و سرامیک آلما
گلدان‌های سفالی
سفال و سرامیک آلما

گلدان سفالی

خانه‌ای نقلی و دلنشین با وسایل چوبی دست ساز

خشت‌های سفالی برای تزیین دیوار پشت تلویزیون

۲.سفال و سرامیک:

سفال و سرامیک یکی از انواع صنایع دستی پرطرفدار است که اغلب خانواده‌ها به آن علاقه نشان می‌دهند. استفاده از ظروف سفالی، و یا دیدن چند دیوارکوب سفالی و سرامیکی در دیوار پذیرایی رنگ و بویی از هنر ایرانی را در منزل شما به وجود می‌آورد.

مطلب پیشنهادی: زیباترین صنایع دستی سفالی برای دکوراسیون ضیافت ایرانی

 

گالری دستان
کوسن
گالری دستان

۳.فرش و گلیم:

یکی از صنایع دستی که اصالت خانه شما را نشان می‌دهند، فرش‌های دست‌بافت و گلیم‌ها هستند. فرش و گلیم دست بافت جزو بافته‌های داری هستند که هنوز هم طرفداران خود را دارند. بسیاری از افراد به داشتن فرش دستباف در خانه علاقه نشان می‌دهند چرا که فرش ایرانی بخشی از هویت یک خانه ایرانی است.

مطلب پیشنهادی: بهترین مدل فرش دستباف، چه طرح و چه رنگی؟

 

گالری صنایع دستی بیتا
نمونه محصولات گرالری صنایع دستی بیتا
گالری صنایع دستی بیتا

دکوراسیون و مبلمان نیکانه
مبلمان دست دوز
دکوراسیون و مبلمان نیکانه

۴.رودوزی‌های سنتی:

یکی دیگر از صنایع دستی که در اغلب خانه‌های ایرانی دیده می‌شود، رودوزی‌های سنتی است. این نوع از صنایع دستی را در بخش‌های مختلف خانه می‌توان دید انواع رودوزی‌هایی که در رومیزی و یا کوسن‌ها استفاده می‌شوند از انواع رودوزی‌های سنتی هستند.

 

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

صنایع دستی در دکوراسیون ایرانی

ایرانیان از گذشته‌های دور اهل هنر و ساخت وسایل به زیباترین شکل بوده‌اند. وقتی شما در دکوراسیون منزل خود از صنایع‌دستی استفاده می‌کنید سادگی و جذابیت را به خانه خود آورده‌اید. شاید در نگاه اول برخی از افراد از کاربرد صنایع دستی در دکوراسیون منزل‌شان فکر کنند که وجود صنایع دستی در خانه باعث سنتی بودن دکوراسیون می‌شود، ولی اگر شما صنایع دستی را به اندازه و سرجای خود به کار ببرید می‌توانید دکوراسیونی اصیل و در عین حال شیک داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: جذابیت دکوراسیون ایرانی با طرح و رنگ صنایع دستی

 

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

شیما خراسانی
یک گالری هنری بزرگ در خانه کوچک خانم کساییان!
شیما خراسانی

صنایع دستی در کوراسیون، از آشپزخانه تا حیاط خلوت خانه!

 

آشپزخانه:

لذت بخش است که غذایتان را در ظروفی که با هنر دست هنرمندان ساخته شده است طبخ کنید و بخورید. از انواع صنایع دستی که در آشپزخانه می‌توان به کار برد می‌توان به؛ ظروف مسی برای پخت غذا، ظروف چوبی و سفالی برای پذیرایی از مهمان و صرف غذا، استفاده از انواع ظروف برای نگهداری ادویه و مواد غذایی خشک، سبدهای حصیری و.. اشاره کرد. استفاده از همه‌ی این صنایع دستی که از مواد طبیعی و سالم ساخته شده‌اند حس خوبی به شما خواهد داد.

 

امیر صادقی
عکاسی خانه ای با طراحی داخلی ایرانی در قلب تهران
امیر صادقی

استودیو پر
گلیم در دکوراسیون
استودیو پر

اتاق پذیرایی:

  • شما می‌توانید از مبلمانی که با دست ساخته شده‌اند در پذیرایی خانه استفاده کنید. مبلمانی که در آنها تزیینات و منبت‌کاری‌های دستی به کار رفته است نمونه‌ای از کاربرد صنایع دستی در وسایل اتاق پذیرایی است.
  •  اگر به دنبال تزیین دیوار اتاق پذیرایی هستید می‌توانید از یک تابلو چوبی و یا فلزی که با هنر دست هنرمندان ساخته شده است استفاده کنید.
  • کوسن‌های سوزن دوزی شده وسیله‌ی دیگری است که می‌توانید در پذیرایی منزل به کار ببرید.
  • یک پاف با نقش و نگار جذاب خود می‌تواند در پذیرایی شما جایی پیدا کند.
  • فرش‌های دستباف کاربرد صنایع دستی در دکوراسیون منزل شما را در تکمیل خواهند کرد.

 

گره و مبلمان آل یاسین
سرویس خواب چوبی
goldگره و مبلمان آل یاسین

استودیو پر
منزل مسکونی جیحون
استودیو پر

اتاق خواب:

اتاق خواب یکی از بخش‌های مهم خانه است که باید در چیدمان آن دقت کنید تا محل آرام و جذابی برایتان باشد. انواع فرش و گلیم دستباف، تابلوهای تزیینی، چراغ های روشنایی چوبی دست‌ساز، پارچه‌های زیبایی که با دست کار شده‌اند، شمع‌های دست‌ساز و جاشمعی‌های زیبا، روتختی‌های چهل‌تکه و.. از انواع صنایع دستی که می‌توانید برای اتاق خواب خود در نظر بگیرید و از وجود آنها در اتاق لذت ببرید.

 

رضا صوفی
روشویی سرویس بهداشتی
رضا صوفی

سرویس بهداشتی:

شاید فکر کنید مگر می‌شود در سرویس بهداشتی هم از صنایع دستی استفاده کرد!؟ همانطور که گفتیم تنوع صنایع دستی آنقدر زیاد است که ممکن است بسیاری از آنها را شما نشناسید. شما می‌توانید از حوله‌های دست بافت استفاده کنید، یا آینه‌ای زیبا که قاب گره چینی شده دارد را در سرویس بهداشتی به کار ببرید.

 

گروه معماران مدام
طراحی حیاط آجری
گروه معماران مدام

سفال خاک و خیال
گلدان سفالی خاک و خیال
سفال خاک و خیال

حیاط، پاسیو و بالکن:

اگر برای حیاط کوچک خانه نقشه کشیده‌اید و می‌خواهید به شیوه‌ای جذاب و با استفاده از وسایل دست‌ساز تزیینش کنید، این چند پیشنهاد کوچک به شما کمک می‌کند:

  • استفاده از کاشی‌های دست‌ساز و طرح‌دار در بخشی از دیوار حیاط، حس و حال خوبی به آن خواهد داد.
  • آجرهای دست ساز بخشی از کار سرامیست‌ها و سفالگران است، به کار بردن این نوع از آجرها برای ایجاد دکوراسیون سنتی و یا حتی مدرن پیشنهاد می‌شود.
  • اگر می‌خواهید در حیاط خود گلدان بچینید، گلدان‌های سفالی جلوه‌ی بیشتری نسبت به گلدان‌های پلاستیکی به حیاط شما خواهند داد.
  • اگر نیاز به نرده‌ای برای دورتادور باغچه دارید، به کار بردن نرده چوبی گرما و صمیمیت را در حیاط شما ایجاد می‌کند.

مطلب پیشنهادی: طراح حیاط منزل ایرانی، مدرن باشیم یا اصیل؟

 

شیما خراسانی
گلیم در دکوراسیون سنتی
شیما خراسانی

کلام آخر:

فکرش را می‌کردید که صنایع دستی این همه کاربرد در دکوراسیون منزل شما داشته باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت صنایع دستی، استفاده از مواد اولیه‌ی طبیعی و سالم است که شما را برای کاربرد آنها مطمئن می‌کند. حمایت از صنایع دستی ایرانی، حمایت از اصالت و هویت ماست. به خاطر داشته باشید که قرار نیست همه‌ی این مواردی که در این مطلب معرفی شدند را تهیه و در دکوراسیون منزل استفاده کنید، همه‌چیز به سلیقه و سبک دکورسیون شما دارد. اگر این مطلب برای شما مفید بود برایمان پیغام بگذارید. و برای ارتباط با تولید‌کنندگان صنایع دستی به پروفایل اهالی فن چیدانه سر بزنید و با آنها در ارتباط باشید.

 

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه