رسم پلان، نقشه منزل تان را به زبان ساده بکشید!

رسم پلان، نقشه منزل تان را به زبان ساده بکشید!

به قلم: تحریریه چیدانه

شما هم تصمیم گرفته‌اید که معمار منزل خودتان باشید؟ پس بهتر است اطلاعات پایه از این علم داشته باشید و با اصطلاحات رایج در رشته‌ی معماری آشنا شوید؛ یکی از این اصطلاحات پرکاربرد، پلان است که معماران از مرحله ی طراحی تا ساخت و چیدمان با آن سروکار دارند. درواقع شما پلان را با نام نقشه می‌شناسید. پس اگر می‌خواهید کمی حرفه‌ای‌تر چیدمان کنید از نقشه و یا پلان منزل‌تان شروع کنید. اما چگونه و چطور؟ با همراه باشید تا بخش کوچکی از مراحل ترسیم پلان را یاد بگیرید؛ در ادامه می‌توانید آموزش رسم پلان و مفهوم کلی پلان را با زبان ساده دنبال کنید.

قالیشویی ادیب

اندازه گیری دیوار

برای شروع وسایلی مانند متر، مداد، خط کش و کاغذ (ترجیحا شطرنجی) آماده کنید؛ یک کروکی از محیط روی کاغذ بکشید (یعنی هرآنچه را که می بینید بر روی کاغذ بکشید؛ نیاز به اندازه دقیق نیست اما تناسبات را رعایت کنید)؛ سپس از یک نقطه مبدا با متر، اندازه‌گیری را شروع کنید و موارد را روی کروکی بنویسید. اگر دیوار خیلی طولانی است، حتما از کسی کمک بگیرید. شما در این مرحله باید محیط را دور تا دور اندازه گرفته و به نقطه مبدا رسیده باشید.

رسم پلان با مقیاس

با استفاده از خط کش، اندازه‌های گرفته شده را در راستای همان کروکی بر روی کاغذ دیگری رسم کنید؛ هر یک متر را یک واحد خط کش در نظر بگیرید و دقیق رسم کنید. برای مثال اگر دیوار 5 متر است؛ خطی به اندازه 5 سانتی متر بکشید (در واقع اندازه ها 100 برابر کوچکتر می‌شوند). در این مرحله ضخامت دیوار را هم مد نظر داشته باشید و موازی هر خطی که رسم کرده‌اید با فاصله 10 و یا 20 میلی متر خط کش، ترسیم کنید. (در واقع با همان تناسب 1/100، ضخامت 10 و یا 20 سانتی متر دیوار را 100 برابر کوچک تر کرده ایم)

رسم در و پنجره

وقت آن است جای بازشوها بر روی پلان مشخص شود؛ در نظر گرفتن بازشوها برای چیدمان مبلمان، یکی ضروریات است. عرض در و پنجره را با مد نظر داشتن فاصله‌ی دقیق بینشان، اندازه بگیرید و آن ها را بر روی خطوط دیوار مشخص کنید. (در نقشه‌های معماری معمولا علامت پنجره را با دو خط به شکل ساده و علامت درب را با خطی صاف که نشان‌دهنده‌ی بدنه‌ی در و خطی منحنی، نشان‌دهنده‌ی مسیر باز و بسته شدن در است؛ نمایش می‌دهند.)

پلان مبلمان،اندازه گیری مبلمان و اثاثیه

در ادامه می‌توانید مبلمان اطراف‌تان را اندازه بگیرید و یا اگر اثاث ندارید از ابعاد استاندارد وسایل که در سایت‌های مختلف ذکر شده است، استفاده کنید. شما می‌توانید مبلمان را به صورت مستطیل‌های ساده و یا با تناسبات حجمی در همان نقشه‌ای که رسم کرده‌اید، ترسیم کنید.

روش دیگر برای ترسیم مبلمان این است که در کاغذ دیگری رسم کنید؛ سپس برش داده و آن را بر روی پلان قرار دهید. با روش برش مبلمان، می‌توانید آنها را در جاهای مختلفی از نقشه تغییر دهید؛ تا جایگاه مناسب را پیدا کنید.

راندوی پلان

در آخر می‌توانید با کمی رنگ و لعاب به پلان، رنگ و بافت چیدمان‌تان را نیز پیش‌بینی کنید؛برای مثال می‌توانید رنگ مبلمان و یا حتی نوع کفپوش را در آن مشخص کنید. این تکنیک راندو نام دارد که معماران برای طرح اولیه خود استفاده می‌کنند. انجام این مرحله ضروری نیست چرا که معماران از این تکنیک بیشتر برای ارائه طرح خود به کارفرما بکار می‌گیرند.

ترسیم با نرم افزار

یکی دیگر از راه‌های مهم و اصلی تکمیل نقشه پلان خانه، استفاده از نرم‌افزارهای مختلف و کاربردی معماری است. البته با توجه به هدفتان می‌توانید از هریک از نرم‌افزارها استفاده کنید. یکی از کاربردی‌ترین نرم‌افزارها در این مورد اتوکد است که می‌شد در آن تمام جزئیات و ابعاد و اندازه‌ها را ترسیم کنید. و سپس مبلمان و وسایل را به آن اضافه کنید.

کلام آخر:

در این مطلب روند ترسیم نقشه ساختمان به صورت دستی را بیان کردیم. اگر به دنبال ترسیم نقشه خانه به شکلی دقیق و فنی هستید، از مشورت متخصصین این حوزه استفاده کنید و یا کار به کاردان بسپارید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه