Chidaneh.com placeholder image

چه کنیم گربه مبلمان منزل را چنگ نزند؟

به قلم: تحریریه چیدانه

مبل جدید و زیبایی را خریداری می کنید و آن را در کنج نشیمن می گذارید و از تماشای آن لذت می برید؛ چند ساعت بعد که به منزل باز می گردید با این صحنه مواجه می شوید: گربه بازیشگوتان در کمال آرامش مشغول چنگ انداختن دسته مبل و خراشیدن آن است. این رفتار گربه به نظر شما مخرب است در حالی که این کار برای گربه یک حرکت کاملا غریزی است. محافظت از مبلمان منزلتان از دست خراشیدن گربه به کمی تلاش و خلاقیت نیاز دارد اما غیر ممکن نیست.

قالیشویی ادیب

علت چنگ انداختن گربه چیست؟

شاید اگر دلیل اینکار گربه را بدانید کمتر از دستش عصبانی شوید! گربه به دو علت شروع به خراشیدن وسایل می کند:

  • یک: در واقع این حرکت نوعی ورزش برای ماهیچه های گربه محسوب می شود. او با این کار ماهیچه های خود را از پنجه و شانه گرفته تا پاهای عقبی کشش می دهد و همچنین با این عمل ناخن های خود را نیز تیز و برنده می کند.
  • دو: گربه از طریق خراشیدن سطوح به صورت بصری قلمرو خود را مشخص می کند. شاید آثار خراشیدگی برای شما معنای خاصی ندهد اما برای سایر گربه ها و سگ ها و حیوانات دیگر بسیار متمایز است.

صبور باشید

اولین و مهم ترین قدم این است که صبور و مهربان باشید، گربه ها متوجه می شوند که صاحبشان به آنها اهمیت می دهد و متقابلا آنها نیز به شما اهمیت خواهند داد. آنها تمام تلاش خود را می کنند که صاحبشان را راضی نگاه دارند چرا که می دانند شما به آنها پاداش خواهید داد. با گذشت زمان و به خرج دادن صبر و حوصله و تکرار تمرین هایی برای متوقف کردن گربه از خراشیدن مبلمان آنها عادت خواهند کرد و گزینه ای جایگزین برای خراشیدن پیدا خواهند کرد.

مطلب پیشنهادی: پارچه رومبلی ضد خراشیدگی، اگر حیوان خانگی دارید!

 اسکرچر (وسیله خراش دادن) برای او تهیه کنید.

خرید اسکرچر بهترین راه حل است اما ممکن کمی زمان ببرد تا گربه به آن عادت کند. در خرید اسکرچر به این نکات توجه کنید:

  • اول اینکه پایه اسکرچر (وسیله خراش دادن) به اندازه کافی بلند باشد تا گربه بتوند روی دوپای عقبی خود بیاستد و آن را خراش دهد.
  • مطمئن شوید که پایه آن محکم است و در هنگام استفاده لق نمی زند. همچنین به خاطر بسپارید پایه اسکرچر به قدری سنگین نباشد که اگر روی گربه افتاد سبب جراحت حیوان گردد.

اسکرچر گربه به شکل های مختلفی وجود دارد، برخی به صورت سرپا و عمودی است و برخی دیگر روی زمین به صورت افقی قرار دارد. در هر صورت بهتر است در حد امکان اشکال مختلف آن را تهیه کنید و در جای جای منزل قرار دهید تا هوس خراش دادن مبل به سر گربه نزند!

هر شکلی که برای اسکرچر انتخاب می کنید از خرید اسکرچرهای نرم و کرکی پرهیز کنید. سطح اسکرچر باید مثل تنه درخت زیر و خشن باشد.

اسکرچر را در جای کاربردی نصب کنید

سعی کنید از مبل مورد علاقه گربه و محلی که آن را چنگ می اندازد سر در بیاورید. اطمینان حاصل کنید که اسکرچر در محل مناسب و در دیدرس گربه باشد. ممکن است گربه عادت داشته باشد مبلی که شما روی آن بیشتر از همه می نشینید را چنگ بزند. علت چنین رفتاری این دلیل است که گربه بیش از حد به یکی از اعضای خانواده وابسته است. اسکرچر را در نزدیک آن مبل قرار دهید و تکه ای از لباس خود را بالای میله اسکرچر قرار دهید تا گربه تصور کند این میله اسکرچر جز قلمرو شماست و مانند مبل مورد علاقه تان از آن استفاده می کنید.

به گربه آموزش دهید که چگونه از اسکرچر استفاده کند

گربه را در مقابل میله اسکرچر قرار دهید و به آرامی او را به سمت میله هل دهید تا ببینید گربه چه واکنشی از خود نشان می دهد. اگر می خواهید گربه بیشتر به سمت میله اسکرچز جذب شود روغن کت نیپ (نعنای گربه ای) را به آن اسپری کنید. هربار که گربه از میله اسکرچر استفاده می کند به عنوان تشویق پشت او را نوازش کنید و کمی خوراکی جایزه بدهید. همچنین می توانید او را در مقابل میله قرار دهید و خودتان هم رو به رویش بنشینید و انگشت های خود را به صورت نمایشی روی اسکرچر بکشید تا طرز کار با میله را متوجه شود.

می توانید اسباب بازی مورد علاقه گربه تان را بالای میله اسکرچر تکان تکان دهید و آن را به میله بزنید. به این صورت گربه برای چنگ انداختن اسباب بازی، میله را نیز چنگ می زند و لذت چنگ انداختن روی میله اسکرچر را احساس خواهد کرد.

یک روش موثر دیگر این است که وقتی به منزل باز می گردید سریعا گربه را نوازش نکنید و به آغوش نگیرید. پس از بازگشت به منزل ابتدا به سمت میله اسکرچر بروید و انگشتان خود را روی آن بکشید زمانی که گربه به شما و میله اسکرچر نزدیک شد دست کشیدن روی میله توسط انگشتان را متوقف کنید و گربه را درحالی که به میله اسکرچر چنگ می زند نوازش کنید و در این حالت او را با لحنی مهربان تشویق کنید.

از قدرت کلام خود برای متوقف کردن گربه استفاده کنید

هرگاه که گربه به سمت مبل رفت تا آن را بخراشد با صدای بلند یک “نه" محکم بگویید البته توجه داشته باشید که ممکن است گربه در غیاب شما دوباره رفتار خود را پنهانی تکرار کند. در این حالت بهتر است یک قوطی پر شده از سنگریزه یا سکه فراهم کنید و وقتی گربه مشغول خراشیدن مبل است آن را به جایی در اطراف گربه پرتاب کنید (دقت کنید قوطی به گربه اصابت نکند) توجه داشته باشید که گربه نباید شما را هنگام پرتاپ قوطی سنگریزه ببینید و حس کند هرگاه که به سمت مبل میاید تا آن را خراش دهد بلایی آسمانی او را تهدید می کند به این صورت در غیاب شما نیز نزدیک مبل نخواهد رفت. سپس گربه را بلند کنید و در نزدیک میله اسکرچر بگذارید تا جایگزین مناسب را تشخیص دهد.

وقتی گربه در حال چنگ انداختن میله اسکرچر است او را تنبیه نکنید چراکه این میله باید حس خوشحالی به او بدهد تا از آن استفاده کند.

روی گربه آب اسپری کنید

اکثر گربه ها از آب بیزارند، وقتی گربه شروع به خراشیدن مبل کرد کمی آب به روی او اسپری کنید اما باز هم باید گفت وقتی گربه چشم شما را دور ببیند ممکن است کار خود را تکرار کند. همچنین شما می توانید مقداری روغن پرتقال و روغن اکالیپتوس و آب را ترکیب کنید زیرا گربه ها ازین ترکیب بیزارند. همچنین خانه شما با اسپری این محلول بوی بدی نمی گیرد و معطر می شود.

مبلتان را بپوشانید:

به روش های زیر می توانید مبلمان خود را بپوشانید:

  • از چسب های دوطرفه استفاده کنید چراکه گربه ها حس چسبندگی را دوست ندارند. این برچسب ها برای پوست گربه ضرری ندارد. می توانید آن را در قسمتی که گربه خراش می دهد بچسبانید.
  • قسمت برجسته ی زیرپایی های پلاستیکی و وینیلی را روی زمین یا پشت مبل بگذارید چرا که گربه ها حس برجستی زیر پنجه هایشان را دوست ندارند.
  • زمانی که خانه را ترک می کنید می توانید روی مبل هایتان رو مبلی پلاستیکی بکشید، گربه ها بو و جنس پلاستیک را دوست ندارند.

استفاده از حسگرهای حرکتی

این حسگر ها می تواند به پایه مبل نصب شود و به دلیل اینکه به حرکت حساس هستند با نزدیک شدن گربه شروع به تولید صدای بلند می کنند یا آب بر روی گربه اسپری می کنند. این حسگرها را می توانید به صورت آنلاین خریداری کنید.

کوتاه کردن ناخن های گربه

چون دلیل این پارگی ها روی پارچه مبل به علت ناخن های تیز گربه است می توانید با احتیاط ناخن های انها را به صورت مربعی کوتاه کنید. اگر نمی دانید ناخن گربه را چگونه کوتاه کنید حتما از دامپزشک خود درخواست کنید شما را راهنمایی کند تا به گربه کوچولوی خود آسیبی نزنید. چرا که اگر ناخن های گربه را اشتباه کوتاه کنید می توانید آسیب جدی به پنجه های او وارد کنید.

اجازه دهید گربه بیرون از منزل گردش کند

در صورت امکان اگر اجازه دهید گربه به بیرون از منزل رفت و آمد کند ممکن است در حیاط یا پارک درختی پیدا کند که به خراشیدن آن علاقه مند شود و دست از سر مبل های شما بردارد.

کلام آخر: بخاطر داشته باشید گربه از سر غریزه عمل خراشیدن را انجام می دهد و هربار که او را تنبیه می کنید این زبان بسته نمی داند برای چه چیزی تنبیه شده و در نهایت ممکن است دچار استرس و اضطراب بشود بنابرین به شما توصیه می کنیم بیشتر از روش های تشویقی استفاده کنید.

می دانید چه گیاهی برای گربه خانگی شما سمی است؟ اگر نمی دانید پس خواندن این مطلب را از دست ندهید.

نویسنده: سیما اثیمی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
فروغ در تاریخ 17 شهریور 1402
با سلام. پاشیدن آب به گربه به هیچ عنوان کار درستی نیست و باعث ناراحتی او میشه، کارشناسان با علم اصلا این کار رو پیشنهاد نمیکنن. همچنین اجازه دادن به گربه خانگی برای بیرون رفتن دیر یا زود مریض، گم شدن و یا سانحه رو براشون به همراه داره. کسی که حیوان خانگی میاره باید پیش از آوردنش تمام جوانب رو در نظر بگیره و این رو درک کنه که اونها حیوان هستن و بر اساس غریزه عمل میکنن و خواه ناخواه نگهداریشون زحمت و هزینه داره. بهترین کار برای مقابله با این مشکل استفاده از اسکرچر در نقاط مختلف منزل و کاور کردن مبل ها با کاور پلاستیکی ضخیم و کاور کردن فرش ها با روفرشی قابل شستشو هست. همه عزیزان لطفا پیش از آوردن حیوان خانگی خوب به جوانب مختلف نگهداری از حیوانات فکر کنین، حیوانات دوست ما هستن، اسباب بازی نیستن و احساس دارن و باید مسئولیت آنها رو بعد از اهلی کردن و آوردن به خونه مون تا زمانی که زنده هستن قبول کنیم.

ثبت دیدگاه