Chidaneh.com placeholder image

بهترین نرم افزارهای معماری، این کارها را به گردنشان بیندازید!

به قلم: سمیه منوچهری

استفاده از برنامه ‌های کامپیوتری طراحی داخلی، به ویژه در سال ‌های اخیر، که روند مصرف انرژی سیر صعودی داشته و دولت ‌ها به دنبال اجرای برنامه ‌هایی برای صرفه‌ جویی بوده ‌اند، رواج زیادی پیدا کرده است. امروزه طراحان سعی می‌ کنند با استفاده از امکاناتی که این برنامه‌ ها در اختیار شان می‌ گذارند، بیشترین استفاده را از منابع خود ببرند. در این مطلب قصد داریم شما را با امکاناتی که این برنامه ها می ‌توانند به طراحان در صرفه ‌جویی در زمان و منابع کمک کنند آشنا کنیم. 

طراحی با دست آزاد

تابلو فرش ریحان

اسکیس

تجسم فضایی

استفاده از طرح‌ های اسکیس برای ترسیم طرح و ارائه آن به مشتری همیشه رواج داشته است و حتی میتوان گفت امروز هم خیلی از طراحان با اشتیاق بیشتری از این شیوه استفاده می‌ کنند. اما طراحی به وسیله برنامه‌ های سه‌ بعدی مثل تری ‌دی ‌مکس و یا برنامه ساده ‌ای مثل گوگل اسکچ ‌آپ به طراحان و همچنین مشتری ‌های‌ شان کمک می‌ کند که تمام زوایا و ابعاد طرح را قبل از هر اقدامی، به خوبی ببینند و هیچ نکته جزیی و اصلاحی را به بعد از زمان اجرا پروژه موکول نکنند، که این باعث جلوگیری از دوباره‌ کاری می ‌شود و عامل مهمی در صرفه‌ جویی زمان و هزینه های مالی است. 

طراحی پلان

طراحی سه بعدی

مدل‌ سازی کامپیوتری

مدل‌ سازی با استفاده از برنامه ‌هایی مثل اتو دسک رویت، به طراح اجازه می‌ دهد که نقص ‌های طرح را در آورده، و بر حسب اطلاعات وارد شده، در مورد ساخت و مصالح، به اصلاح طرح خود بپردازد، و به این ترتیب در زمان خود صرفه‌ جویی کند.

برآورد هزینه ساخت

برآورد مصرف انرژی

تحلیل انرژی ساختمانی

برنامه ‌های مهندسی معمولا از قابلیت‌ هایی مثل تحلیل جریان انرژی در ساختمان بر خوردارند، و طراح با استفاده از آنها می ‌تواند نقص‌ هایی را که در طرح معماری وجود داشته باشد را با استفاده از امکانات خود در چیدمان و انتخاب مصالح داخلی، بر طرف کند و به این شکل نقش مهمی را که یک طراح می تواند در جلو گیری از اتلاف انرژی در ساختمان‌ ها داشته باشد را ایفا می کند.

مبلمان

مصالح، تجهیزات و مبلمان

برنامه ‌های طراحی به غیر از قابلیت طراحی، مقدار قابل توجهی طرح‌ های از پیش تهیه شده از تجهیزات ( تجهیزات موجود در سرویس ‌های بهداشتی، اقسام تجهیزات گرمایشی و … ) و مبلمان ( اشکال مختلف صندلی‌ ها، تخت‌ ها، میز ها و … ) را در اختیار کاربر قرار می ‌دهند که با استفاده و چیدمان آنها در طرح، طراح می ‌تواند نقشه ‌ای کما بیش منطبق با طرحی که قرار است اجرا شود، تهیه و به مشتری ارائه کند. به این ترتیب پیش از اجرا می‌ شود حتی محل چیدمان مبلمان در یک محیط، و رنگ کف‌ پوش‌ ها، دیوار ها و پرده‌ ها را تعیین کرد. اکثر این برنامه‌ ها از قابلیت رندر گرفتن یا ترجمه این طرح‌ ها به نوعی عکس، برخوردار هستند، و مشتری می‌ تواند توسط تصاویر ارائه شده، سفارش خود را پیش از شروع به اجرا، تمام و کمال مشاهده کند. 

محاسبه هزینه ساخت

طراحی سازه ساختمان

مدیریت پروژه

پس از اتمام طراحی، نوبت به بر آورد هزینه ها می رسد. برنامه ‌هایی مثل مجموعه مایکرو سافت آفیس یا مجموعه ادوب کری‌ ایتیو، به شما کمک خواهند کرد که در مواردی مثل جدول برنامه یا هزینه‌ ها، برنامه ‌ریزی کنید.  

مجسمه و پرینت سه بعدی ایران 3D سیستم
مجسمه سه بعدی
مجسمه و پرینت سه بعدی ایران 3D سیستم
VIDAVIN ویداوین
فیلم آموزش نقاشی سه بعدی مقدماتی
VIDAVIN ویداوین
ماسا
نرم افزار طراحی سازه های چوبی Sema
ماسا

همراهان عزیز چیدانه ای، برای طراحی سه بعدی طرح مورد نظرتان می توانید با مراجعه به قسمت درخواست کالا و خدمات در سایت چیدانه درخواست خود را ثبت کنید.

نویسنده: سمیه منوچهری | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه