Chidaneh.com placeholder image

ریز فضای مسکونی، نقشه استاندارد خانه شامل چه فضاهاییست؟

به قلم: سمیه منوچهری

در این مطلب قصد داریم تا به طور دقیق به تعریف کیفیت فضاهای یک واحد مسکونی بپردازیم. بررسی کیفیت این فضاها به شما کمک می کند تا به درک بهتری از یک چیدمان مناسب و زیبا برسید. علاوه بر نکاتی که در ادامه گفته می شود، مسائلی مانند مصالح ساختمان، اجزاء دکوراتیو مانند شومینه، محل قرارگیری رادیاتورها و صدها مسائل کوچک و حساس دیگر ساختمان ها را از هم متمایز می کنند. امیدواریم با آگاهی از حداقل ها در یک آپارتمان مسکونی، بتوانید به یک منزل ایده آل دست یابید.

زهرا مهدیان
طراحی ورودی خانه
زهرا مهدیان

تابلو فرش ریحان

پیش ورودی؛ ورود به حریم شخصی ممنوع!

یکی از فضاهای کوچک و پر اهمیت در هر واحد مسکونی، فضای پیش ورودی است. فضایی که می تواند بسیاری از استرس ها و نگرانی های کوچک و لحظه ای را از بین ببرد. داشتن یک پیش ورودی که حالت کفش کن نیز داشته باشد، حریم خصوصی منزل شما را کاملا حفظ می کند. در این صورت شما به راحتی می توانید درب منزل خود را باز کنید و با همسایه ها، پستچی، پیک و دیگر افراد غریبه صحبت کنید. بدون آنکه حریم خصوصی شما به خطر بیافتد. این فضا جایی مناسب برای قرار گرفتن جاکفشی، یک آینه قدی و نورپردازی ملایم است.

مطلب پیشنهادی: راهرو ورودی خانه، این ورودی سرشار از انرژی مثبت است!

[[nid:233756]]

هال خصوصی؛ اولویت یک خانواده

همیشه افراد خانواده تان در اولویت قرار دارند. بنابراین در ابتدا به آرامش و آسایش خانواده خود بیاندیشید. به عنوان مثال یک فضای مناسب ایجاد کنید تا کودکان تان به راحتی به تماشای تلویزیون بپردازند و بازی کنند. بدون آنکه نگران رسیدن مهمان ناخوانده باشید. هال خصوصی می تواند از یک طرف به آشپزخانه و از سوی دیگر به اتاق خواب ها راه داشته باشد. نباید به دلیل اینکه فضای بسیار بزرگی را در اختیار ندارید، خود را از داشتن چنین فضایی محروم کنید. یک فضای کوچک هم کافی است که شما در آن یک کاناپه راحت و تلویزیون قرار دهید. این فضای کوچک، مکان مناسب و دنجی برای اعضای خانواده است تا در کنار هم به تماشای تلویزیون بپردازید.

مطلب پیشنهادی: فضاهای خصوصی و عمومی در معماری داخلی

دیاکو دیزاین
دکوراسیون آشپزخانه
دیاکو دیزاین

آشپزخانه؛ اپن یا بسته!

یکی از فضاهای استراتژیک خانه، آشپزخانه است. فضایی که خانم خانه ساعاتی از روز را در آنجا سپری می کند. اگر چه امروزه فضای آشپزخانه جزئی از دکوراسیون به شمار می آید، اما در واقع فضایی نسبتا شلوغ و پر رفت و آمد است. سبک زندگی ما ایرانیان نشان داده است که در آشپزخانه هایمان معمولا، فعالیت های گوناگونی رخ می دهد تا یک غذای ایرانی پخته شود. پش آشپزخانه اپن امروزی، چندان با فرهنگ ما مطابقت ندارد. گاه دیده اید که برخی افراد از پرده، کرکره و شید برای اپن آشپزخانه استفاده می کنند. در صورتی که فضای باز آشپزخانه برایتان نگران کننده است و آرامش تان را سلب می کند، نیازی نیست که حتما اپن باشد.

مطلب پیشنهادی: آشپزخانه اپن یا آشپزخانه بسته، از نگاه شما برای خانه شما

مانی فرم
دکوراسیون آشپزخانه
مانی فرم

در صورتی که آشپزخانه باز بخواهید بهتر است آشپزخانه تان سه دیوار داشته و از یک جهت باز باشد. تجربه نشان داده آشپزخانه هایی که از دو یا سه طرف باز هستند اگر چه در ظاهر بسیار زیبا و دلباز به نظر می آیند اما در هنگام چیدمان با مشکلاتی مواجه می شوند. از طرف دیگر باز بودن بیش از حد فضا، نا آرامی و تنش ایجاد می کند. آشپزخانه اپن بیشتر برای خانه هایی با متراژ پایین توصیه می شود.

مطلب پیشنهادی: آَشپزخانه نیمه اپن، ۳۷ ایده جنجالی برای بستن اپن آشپزخانه شما

تهران دیزاین سنتر
فرش در دکوراسیون پذیرایی
تهران دیزاین سنتر

سالن پذیرایی؛ فضایی چند کاربره

این فضا از دو بخش تشکیل می شود. یکی فضای مبلمان و نشیمن و دیگری فضای غذا خوری. در آپارتمان های کوچک این دو فضا با هم تلفیق می شوند. بنابراین باید به دو مساله دقت کنید؛ اول ببینید آشپزخانه تان در چه موقعیتی از سالن قرار دارد و سپس به دیوار یا دیوارهایی که مبلمان بزرگ دو یا سه نفره جلوی آن قرار می گیرد توجه داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: ۲۰ چیدمان پذیرایی، بهترین مدل ها

معماری و طراحی داخلی فادیا شاکر
طراحی داخلی ـ آپارتمان
معماری و طراحی داخلی فادیا شاکر

معمولا فضای سالن پذیرایی که درهای اتاق ها در آن باز نشوند و تعداد دیوارهای صلب آن زیاد باشد، از لحاظ چیدمان بسیار مناسب تر است. در چنین فضایی شما به راحتی می توانید در چندین سبک سالن خود را بچینید. حتی می توانید برای دیوارهای بزرگ از کاغذ دیواری های زیبا و خاص استفاده کنید. در یک سالن ایده آل، شما باید بتوانید به محض ورود به منزل جدید، فضای آن را با مبلمان و اثاثیه تان هماهنگ کنید و برای هر عنصری فضای مناسب بیابید. البته این امر ملزم استفاده از لوازم استاندارد در فضای استاندارد است!

این مطالب را از دست ندهید:
چیدمان پذیرایی مربع شکل، راهی داره؟
چیدمان پذیرایی مستطیل کوچک،چه باید کرد؟

 

تهران دیزاین سنتر
دکوراسیون اتاق خواب سفید
تهران دیزاین سنتر

اتاق خواب ها؛ آرامش تان را پیدا کنید

یکی دیگر از فضاهای مهم در خانه، فضای خصوصی و محل آرامش شما، یعنی اتاق خواب است. یک اتاق خواب استاندارد و مفید اتاقی با حداقل مساحت 12 متر مربع و با ابعاد 3*4 است. این فضا حداقل فضای مورد نیاز شما است. اتاق های 6 و 9 متری آنقدر کوچک هستند که گاه شما را کلافه و سردرگم می کنند و در نهایت تبدیل به یک انباری می شوند. این اتاق ها فضای کافی برای قرار دادن یک تخت را هم ندارند!

مطلب پیشنهادی: چیدمان اتاق خواب، تخت خواب رو کجا بذاریم؟

ثمین موسوی
طراحی اتاق خواب سفید
ثمین موسوی

نور نیز در اتاق خواب نقش مهمی ایفا می کند. نور شمالی بهترین نور برای اتاق خواب است. زیرا نه خیلی شدید است که در هنگام صبح مزاحمت ایجاد کند و نه چندان تاریک که شما را از اشعه های پر انرژی خورشید محروم کند. اتاق خواب بهتر است کمد دیواری داشته باشد و همچنین از عرض، دارای دو دیوار روبه رو باشد تا بتوانید به راحتی سرویس خواب و میز توالت را در آن جاگذاری کنید. بی شک قرار گرفتن این وسایل در جای درست باعث زیباتر شدن فضا و احساس لذت و آرامش می شود.

مطلب پیشنهادی: چیدمان اتاق خواب زوج ها، اینطوری به روابطتان صمیمیت ببخشید!

طراحان زیگورات
کاغذ دیواری
طراحان زیگورات
شرکت دکوراسیون داخلی بلوط  ـ مسیح رحیم
بازسازی از تخریب تا چیدمان
شرکت دکوراسیون داخلی بلوط ـ مسیح رحیم
طراحان زیگورات
دکوراسیون و چیدمان نشیمن
طراحان زیگورات

مخاطبان عزیز برای طراحی، ساخت و بازسازی منزل خود می توانید با مراجعه به سایت چیدانه و جستجو در اهالی فن از متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

نویسنده: سمیه منوچهری | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه