Chidaneh.com placeholder image

ساخت آبنمای سنگی، آبشار در حیاط به همین راحتی و ارزانی!

به قلم: کیمیا مرادی

گاهی اوقات انجام بعضی از تغییرات به نظرمان بسیار سخت و دشوار می آید تا جایی که کلا از انجام آن دست می کشیم. این دقیقا در حالی است که اگر با روش های اجرایی و حتی ایده های خلاقانه آن آشنا شویم خواهیم دید که چقدر در اشتباه بوده ایم. طراحی و اجرای یک محوطه زیبا، چه برای یک ویلای بزرگ و چه برای یک خانه کوچک، از جمله همین کارهای سختی است که خیلی از ما حتی به آن فکر هم نمی کنیم. ما در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم که برای ساخت آبنمای سنگی یا آبشار در حیاط یا محوطه شما باید روی دو ساختار متمرکز شوید: استخری که آب درون آن می ریزد و خود آبشار. ساخت خود آبشار اغلب سخت تر است اما در این مطلب به شما نشان می دهیم که چگونه آن را به گونه ای طراحی کنید که نه تنها ساده بلکه ارزان هم باشد. با چیدانه همراه باشید.

معماری منظر نگین آذین
طراحی آبشار باغی
معماری منظر نگین آذین

چوب و هنر

نورپردازی آبشار سنگی در محوطه

اندازه و ارتفاع مناسب آبنمای سنگی برای حیاط

آبنماها در فضای باز می‌توانند به هر شکل و در هر اندازه ساخته شوند اما اینکه محوطه و حیاط شما چه اندازه است در ساخت آبشار تاثیر بسیاری دارد. آبنمای سنگی در محوطه به یک نقطه کانونی تبدیل می‌شود؛ پس بهتر است برای زیبای بیشتر به اندازه و ارتفاع مناسب برای ساخت آن در حیاط خود دست پیدا کنید. برای محوطه ها و حیاط های کوچک، ساخت آبشارهای کوچک تر، با ارتفاع کم تری را توصیه می‌کنیم. چرا که صدای ملایم آب در فضاهای کوچک، دلنشین تر از صدای آبشار های بزرگ است. هرچه ارتفاع بیشتر باشد؛ حوضچه زیر آبشار باید بزرگ تر و عمیق تر باشد به همان نسبت مصالح بیش تری هم برای ساخت نیازتان می شود و این یعنی هرینه بیش تر!

مطلب پیشنهادی : آبنمای خانگی ، طراوت و آرامش در دکوراسیون منزل

ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز
طراحی آبنمای سنگی و دیواری
ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز

آبشار سنگی کوچک در حیاط

وسایل مورد نیاز برای ساخت آبشار در حیاط و محوطه

اصلی ترین وسایل سخت افزاری برای ساخت آبنمای سنگی در حیاط استفاده از لوله، پمپ آب و چاه فاضلاب می باشد. بهتر است حوضچه آبریز آبشار را به مسیر فاضلاب هم وصل کنید تا در صورت نیاز راحت تر تمیزش بکنید.

  1. سنگ: بهترین مصالحی که می توانید رایگان در اختیار داشته باشید، سنگ است. به طبیعت بروید و سنگ با اندازه و رنگ های مختلف جمع کنید.
  2.  پمپ شناور: یک پمپ شناور آب کوچک با قدرت 12 گیگاهرتز برای حوضچه آب آبنمای کوچکتان کافیست. این پمپ می تواند دوازده گالن آب را در یک ساعت به چرخش درآورد.
  3. لوله آب: برای یک پمپ آب 12 گیگا هرتزی لوله آب با قطر 3 تا 4 سانتی متر مناسب است.
  4. بند چرمی یا پلاستیکی: برای بستن و تثبیت سنگ ها روی هم دیگر
  5. بیل
  6. شن و ماسه

[[nid:69425]]

آبشار سنگی دست ساز در حیاط

1- ساخت حوضچه آبریز آبنما

قبل از اینکه با بیل خود شروع به کندن زمین بکنید، بهتر است علف های هرز را بکنید و شکل فرضی خود را روی زمین با یک تکه چوب بکشید. سپس شروع به گود کردن حوضچه آبریز بکنید. سعی کنید یک عمق مناسب به آن بدهید اما اگر احساس کردید زیادی عمیق شده بهتر است با استفاده از شن کمی حوضچه را پر کنید تا ساختار حوضچه آبنما را اصلاح کنید. برای جلوگیری از حل شدن خاک در آب بهتر است کف و دیواره های حوضچه را با سنگ، سیمان یا کاشی بپوشانید.

مطلب پیشنهادی : 10 آبنمای امروزی برای حیاط کوچک خانه شما

آرامش سبز تهران
طراحی و اجرای آبنمای سنگی
آرامش سبز تهران

ساخت آبشار سنگی در حیاط

2- ساخت آبنمای سنگی برای حیاط

نگاهی به سنگ هایی که جمع آوری کرده اید بیندازید. سنگ هایتان را به سه دسته تقسیم کنید:

دسته اول: سنگ های آبریز برای آبنما

سنگ های آبریز سنگ هایی هستند که مستقیما آب را هدایت کرده و به درون حوضچه می ریزند. به همین علت باید مسطح باشند و لبه های تیز تری داشته باشند.

مطلب پیشنهادی : با آبنماهای باغی، بهشت را به باغچه خود بیاورید!

باغ گل فدک
طراحی آبنمای سنگی
باغ گل فدک

معماری منظر نگین آذین
محوطه سازی رستوران شاندیز زعفرانیه
معماری منظر نگین آذین

دسته دوم: سنگ های تزیینی برای آبنما

شما باید سنگ ها را مطابق با شکل و طرحی که برای آبشار در نظر گرفتید بچینید و با بند های چرمی ببندید. برای پوشاندن بندهای چرمی باید از سنگ های کوچک تر و خاص تر استفاده کنید. قبل از چیدن سنگ ها باید پمپ و لوله آب را جا گذاری کنید. بهتر است در این زمینه از اهالی فن چیدانه راهنمایی بخواهید:

دسته سوم: سایر سنگ ها برای آبنمای خانگی

این ها همان سنگ هایی هستند که ساختار اصلی آبنما را تشکیل می دهند. پس از جداسازی سنگ هایتان از هم می توانید به بهترین شکل آبشاری زیبا برای حیاطتان بسازید. باغتان سبز!

با چیدانه در ارتباط باشید و تصاویر محوطه و آبشارهای زیبایتان را برای ما ارسال کنید. نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب پیشنهادی : 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه