چیدمان کتاب در کتابخانه، 7 ترفند ساده!

چیدمان کتاب در کتابخانه، 7 ترفند ساده!

به قلم: مژگان احمدی

روش‌های مختلفی برای چیدمان کتاب در کتابخانه وجود دارد. فقط کافی است که چند نکته ساده و اصولی را یاد بگیرید و از آن پس کتاب‌هایتان را بر همان اساس چیدمان کنید. در این مقاله با 7 ترفند ساده درباره نحوه چیدن کتاب در کتابخانه کنار شما هستیم.

چیدمان کتاب در کتابخانه

چوب و هنر

اصول چیدمان کتابخانه چیست؟

کتابخانه برای بعضی‌ها یک بوفه دکوراتیو و برای خیلی‌ها آرام‌ترین جای جهان است. اینکه از دسته اول باشید یا دوم فرقی نمی‌کند. در هر صورت به نظر می‌رسد که تزیین کتابخانه منزل و زیباتر کردن آن کاملا ضروری است و البته اگر بخواهید کتابی هم بخوانید، آن را راحت‌تر پیدا می‌کنید.

مطلب پیشنهادی: کتابخانه یا ویترین! شما کدام را ترجیح می‌دهید؟

فراموش نکنید که شخصیت یک فرد کتاب‌خوان و اهل مطالعه، باید در جای‌جای زندگی او مشخص باشد که به‌راستی یکی از مهم‌ترین آنها داشتن یک کتابخانه مرتب و زیباست.

معمولا نحوه چیدمان کتاب در کتابخانه به چند روش امکان‌پذیر است. از جمله:

  1. چیدمان با دسته‌بندی موضوعی
  2. چیدمان بر اساس رنگ‌ها
  3. چیدمان افقی کتاب‌ها
  4. چیدمان عمودی به ترتیب قد

چیدمان کتابخانه با دسته بندی موضوعی

چیدمان کتاب با دسته‌بندی موضوعی

1- چیدمان کتابخانه با دسته‌بندی موضوعی

تصور کنید که در یک روز شیرین و خنک بهاری، فنجان گرمی‌چای به دست دارید و برای آرامش خاطر خود می‌خواهید خواندن کتاب تازه‌ای را شروع کنید. به سراغ کتابخانه خود می‌روید، اما چنان شلوغی و پراکندگی‌ای گریبان گیرتان می‌شود که حتی فراموش می‌کنید که به دنبال چه به اینجا آمده‌اید! پس قبل از هر چیز باید بدانید که جای هر کتابی در کجاست؟

در واقع ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین راه برای چیدمان کتاب در کتابخانه، آن است که آن ها را بر اساس موضوع و مضمونی که دارند طبقه‌بندی کنید. برای مثال می‌توانید یک طبقه از کتابخانه خود را به کتاب‌های شعر و دیوان‌های شاعران نامی، طبقه‌ای را به رمان‌ها و طبقه‌ای را به کتاب‌های علمی‌و… اختصاص دهید. با این‌کار می‌توانید تکلیف خود را برای انتخاب هر موضوع و مضمونی از کتاب‌ها روشن کنید.

اما توجه داشته باشید که لازمه‌ی چیدمان کتاب در کتابخانه با این روش این است که شما کتاب‌های نسبتا زیادی با موضوعات متنوع داشته باشید.

چیدمان کتابخانه متعادل نامتقارن

2- چیدمان کتاب در کتابخانه باید متعادل باشد

تعادل در چیدمان کتاب ها یعنی چه؟

  • چیدمان متقارن
  • چیدمان نامتقارن

برای تزیین کتابخانه منزل مخصوصا اگر در اتاق نشیمن منزلتان قرار دارد باید به چند نکته دقت کنید. اگر در این کتابخانه، تعداد کمی کتاب وجود دارد باید آن‌ها را به بهترین حالت ممکن چیدمان نمایید. براین اساس سعی کنید کتاب‌ها را به ‌صورت متقارن در دو طرف کتابخانه قرار دهید. یعنی برای مثال در سمت راست کتابخانه، چهار کتاب و در سمت چپ آن دو یا سه کتاب قرار دهید.

مطلب خواندنی دیگر: هنر ایرانی و کارهای چوبی منزل، از کنسول چوبی تا کتابخانه!

اگر شیوه نامتقارن را برای چیدمان کتاب‌های خود پیش‌گرفته‌اید بهتر است الگوی تعداد کتاب‌ها را برای طبقه‌های بعدی متفاوت‌تر تعیین کنید؛ مثلا اگر در طبقه اول سمت چپ سه کتاب گذاشته‌اید در همان سمت از طبقه بالا بهتر است تعداد آن‌ها را تغییر دهید. ایجاد تناسب و رعایت زیبایی کتاب‌ها در حقیقت می‌تواند ظاهر برازنده و چشم‌نوازی را برای کتابخانه شما به ارمغان آورد.

چیدمان کتابخانه افقی

چیدمان افقی کتابخانه

3- چیدمان افقی کتاب‌ها در کتابخانه

چینش افقی کتاب‌ها بر روی یکدیگر یکی دیگر از روش‌های چیدمان کتاب در کتابخانه است که بیشتر جنبه دکوری به خود می‌گیرد. زیرا استفاده مداوم از کتاب‌هایی که با این روش چیده شده‌اند کمی‌سخت خواهد بود. به همین دلیل این شیوه از چیدمان کتابخانه کمتر توصیه می‌شود.

اما اگر تصمیمتان برای این کار جدی است باید نکاتی را مدنظر داشته باشید. ما فکر می‌کنیم که اگر کتابخانه دفتر و یا فضای کاری و رسمی‌خود را چیدمان می‌کنید، بهتر است که اصلاً سراغ چنین روشی نروید، اما اگر در فضای خانه هستید بهتر است برای چیدمان کتاب‌ها به‌صورت افقی در ابتدا ابعاد کتاب‌ها و در مرحله بعد، رنگ آنها را مدنظر قرار دهید تا شکل بهتری در چیدمان خود به دست آورید.

چیدمان کتابخانه بر اساس رنگ کتاب

تزیین کتابخانه بر اساس رنگ کتاب

4- چیدمان کتابخانه بر اساس رنگ کتاب‌ها

یکی از روش‌های جذاب چیدمان کتاب در کتابخانه، استفاده از رنگ های آن هاست. البته ممکن است کتاب های شما چنین تنوع رنگی برای عملی شدن این ایده را نداشته باشند اما به عنوان یک گزینه می‌توانید به آن فکر کنید. در این حالت کتاب ها علاوه بر عملکرد همیشگی‌شان، جنبه دکوراتیو و تزیینی نیز به خود می‌گیرند و می‌توانند در زیبانر شدن فضایی که کتاخانه در آن قرار دارد نیز کمک کنند.

مطلب پیشنهادی: 7 قفسه و کتابخانه مدرن، برترین‌ها در ویترین کالای چیدانه!

چیدمان کتاب در کتابخانه بزرگ

5- چیدمان کتاب، هر کدوم کجا؟

یک ایده کاربردی درباره نحوه چیدمان کتاب در کتابخانه جداسازی کتاب‌هاست. نه فقط به معنی جداسازی موضوعی، بلکه ایجاد یک کتابخانه مخصوص برای هر موضوع! البته در صورت امکان.

پیشنهادی که برایتان داریم این است که کتاب‌های آشپزی خود را بر روی پیشخوان آشپزخانه قرار داده و روی آن‌ها را بپوشانید تا آسیبی نبینند.

توجه داشته باشید که اگر در خانه خود کتاب‌هایی نفیس و عتیقه دارید بهتر است آن ها را از سایر کتاب‌های خود جدا نگه دارید، چراکه هم از نظر ظاهری و شکل جلد با آها تفاوت دارد و هم لازم است در نگهداری از آن دقت بیشتری داشته باشید.

پیش‌تر گفتیم که بهتر است هر مضمون از کتاب‌ها را در طبقه‌ای خاص قرار دهید، اما در اینجا به این نکته اشاره کردیم که در صورت امکان و داشتن فضای کافی می‌توانید هرکدام از موضوعات کتاب‌ها را در جای مخصوص به خود قرار دهید؛ برای مثال رمان‌ها و کتاب‌های متفرقه را بهتر است در نشیمن و کتاب‌های مرجع را در نزدیکی میزتحریر خود قرار دهید. برای قرار دادن کتاب‌های مرجع به شما پیشنهاد می‌کنیم که از داشتن یک طبقه در بالای میزتحریر خود غافل نشوید.

این مطلب را بخوانید: خیره‌کننده‌ترین کتابخانه‌های جهان را بشناسید

چیدمان عمودی کتابخانه

6- چیدمان عمودی کتاب‌ها به ترتیب قد

بهترین روش چیدمان کتاب در کتابخانه، چینش عمودی کتاب‌ها از بزرگ به کوچک است، آن‌هم به صورتی که کتاب‌های بلندتر در سمت راست و کتاب‌های کوچک‌تر در سمت چپ قرار بگیرند. علاوه بر این بهتر است که کتابخانه‌تان را به‌گونه‌ای بسازیذ که به فاصله 40 سانتی‌متر از سقف قرار گرفته باشد تا برای دسترسی به کتاب‌هایی که در طبقات بالا قرار دارند دچار مشکل نشوید.

مبلمان خانگی چوب و هنر
کتابخانه چوبی
مبلمان خانگی چوب و هنر

چیدمان کتاب با وسایل دکوراتیو

تزیین کتابخانه شیک منزل با وسایل دکوری

7- تزینن کتابخانه منزل با وسایل دکوری!

درست است که وجود خود کتاب‌ها سراسر حس مثبت است و به‌خودی‌خود حال شما را خوب می‌کند، اما برای افزایش این حال خوب می‌توانید در کتابخانه خود کمی تنوع ایجاد کنید. پیشنهاد می‌کنیم که در کنار آن‌همه یار مهربان از چند عکس خانوادگی، گل‌های طبیعی و وسایل دکوری نیز برای تزیین کتابخانه منزل‌تان استفاده کنید.

صنایع چوبی خورشید
کتابخانه چوبی
صنایع چوبی خورشید

کنج دل انگیز کتابخوانی

کنج دل‌انگیز کتاب‌خوانی

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که احتیاج به جنس متفاوتی از آرامش دارید، می‌توانید در صورت امکان، کنج دنجی را در منزل خود مدنظر قرار دهید و با قرار دادن یک کاناپه و میز کوچک، ساعات دلنشینی را در آن قسمت به مطالعه بپردازید، چای بنوشید و روح خود را شستشو داده و تغذیه کنید. قطعاً هرکدام از ما در برابر روح خود مسئول هستیم و کمترین کاری که می‌توانیم برای حفظ شخصیت و تفکر خود انجام دهیم آن است که مطالعه و خواندن کتاب را فراموش نکنیم.

مطلب پیشنهادی: طراحی سالن مطالعه کتابخانه؛ نکات مهم و فضاهای ضروری کدامند؟

چیدمان کتاب با پیانو
چیدمان کتاب با پیانو

اصول چیدمان کتابخانه

چیدمان کتاب در کتابخانه مدرن

حرف آخر

در این مقاله از چیدانه 7 ترفند چیدمان کتاب در کتاب خانه را مرور کردیم. از جمله چیدمان کتاب‌ها به صورت موضوعی، چیدمان افقی کتاب‌ها، چیدمان بر اساس رنگ کتاب و روش‌های دیگری که هر یک را توضیح دادیم. کتابخانه منزل‌تان را زیبا کنید تا اشتیاق بیشتری کتاب بخوانید.

و البته فراموش نکنید که نه‌فقط کتاب خواندن، که کتاب خوب خواندن است که اهمیت دارد.

منبع: مجله منزل

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه