Chidaneh.com placeholder image

لوازم حصیری، سنتی که مدرن می شود!

به قلم: گلنار

می‌ گویند شاعرانه ترین شعرها برای آن هایی سروده شده‌ اند که هرگز نبوده‌ اند. این حرف های عاشقانه را فراموش کن، تو بیا… بعد از آن به‌ جای شعر، حصیر می‌ بافم. بنشینیم رویش …تو یه جرعه چای بنوش و من، صد پیک چشمان تو را… هنر سرزمین من مقدس و ستودنی است. مردمان زحمتکش و تلاشگری که با هنر دستان خود و با کم ترین امکانات صنایع‌ دستی کشورم را حفظ کرده‌ اند را همیشه می‌ ستایم. بافته‌ های حصیری و زیبا برای من و همه هم‌ وطنانم، یادآور سرزمین سبز شمالی کشور است. وسایل حصیری به دلیل بومی و سنتی بودن، حس ناب ایرانی را به خانه‌ ها می‌ آورد، ولی این بار با انواعی از لوازم دکوری آشنا شوید که با طراحی بانوی جوان ایرانی، رنگ و بوی جدید و مدرنی را به خانه شما وارد می‌ کند.

دوستکوهی
ست دیوارکوب های حصیری
دوستکوهی

تابلو فرش ریحان

مشخصات کلی :

  • نام برند : دوستکوهی (برگرفته از پسوند نام طراح، دوستکوه روستایی بسیار زیباست در شرق گیلان)
  • موقعیت مکانی : در حال حاضر شهرک اندیشه تهران
  • نوع محصول : آباژور، حباب، چراغ سقفی، آینه، پاراوان، صندوق چوبی
  • سبک محصول : فولکلور
  • جنس محصول : هر جنسی که اصالت و داستانی برای خودش داشته باشد و بتوانم با تمرکز روی آن به‌ عنوان طراح، توجه مخاطب را به آن مصالح و صنعتگران بومی که با آن مصالح کار می‌ کنند، جلب کنم؛ مانند حصیر، چوب، چاشو (پارچه سنتی و دستبافت زنان گیلانی)
  • ویژگی برجسته محصول : سعی کردم تمام مراحل طراحی محصول را برای کارهایم طی نمایم و روی جزئیات و اجرا کاملاً فکر می‌ کنم. ویژگی منحصربه‌ فرد کارهایم، استفاده از مصالح بومی، سادگی طرح و پرهیز از جزئیات اضافه و اجرای بسیار تمیز و قابل دفاع است.
  • زمان آغاز کار : مدت 12 سال است که سعی می‌کنم با مصالح بومی مختلف کار کنم.

دوستکوهی
گلبرگ های چوبی
دوستکوهی

بیوگرافی بانوی جوان ایرانی 

  • نام : مینا محمدپور دوستکوهی
  • رشته تحصیلی : طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت
  • شغل: طراح لوازم دکوری

دوستکوهی
ست آباژور چوب و حصیر
دوستکوهی

از طراحی دکوراسیون تا ساخت اکسسوری‌ های بومی

ده سال پیش در شهر زیبا و محیط با فرهنگ رشت در زمینه دکوراسیون فعالیت داشتم، ولی ابراز رضایت مشتری‌ های خوبم از کار، برایم کافی نبود. وقتی از کنار حصیرباف خیابان علم الهدی که کنار پاساژ، بساط کرده بود رد می‌ شدم، حس خوبی نداشتم. حس می‌ کردم به‌ عنوان تحصیل‌ کرده گیلانی باید ارتباطم با صنعتگران بومی اطرافم بیشتر بوده و تحصیلات من نفعی به حال آن ها هم داشته باشد. همیشه از این که اکسسوری‌ های ایکیا، لوازم دکوری چینی، تایلندی و… در دکوراسیون خانه‌ های اجراشده قرار می‌ گرفت، ناراضی بودم. تلاش کردم با طراحی اکسسوری‌ های ساخته‌ شده با مصالح بومی و استفاده از آن ها در دکوراسیون، بتوانم در این راه گام بردارم که برایم در عین سختی، بسیار پربار بود.

مطلب پیشنهادی : ۱۰ ایده حصیری برای طراحی دکوراسیون داخلی

دوستکوهی
گلبرگ های چوبی دوستکوهی
دوستکوهی

مغازه‌ دارها حرفم را باور نمی‌ کردند!

دیگر تمام حصیرباف‌ های بازار رشت و سر چهارراه‌ ها را می‌ شناختم و کیفیت کارشان را بررسی کرده بودم. پس از مدت‌ ها تلاش، تحقیق و طراحی وقتی با یک کاتالوگ بسیار تمیز و مرتب، آن‌ طور که شایسته ارائه کار یک طراح صنعت است به مغازه‌ ها می‌ رفتم، می‌ گفتند این کارها خارجی است، ایرانی نیست!

ده سال قبل اکثر مردم ارزشی برای مصالح بومی قائل نبودند و همین‌که می‌ فهمیدند محصول زیبا با این مصالح خودشان است با تردید از کنارش رد می‌ شدند .کارهایم را در رشت به اسم ایکیا می‌ خریدند و از این که محصولات ایکیا را در مغازه لوکسشان به‌ عنوان وسیله دکوری بگذارند، بسیار راضی بودند.

دوستکوهی
آباژور مروار
دوستکوهی

مطلب پیشنهادی : ۷ دکوری چوبی برای تزئین دکوراسیون منزل

پشتکار مینا برای معرفی دست سازه‌ های بومی

در یک برنامه تلویزیونی دیده بودم که معاونت سازمان صنایع‌ دستی وقت، اعلام کرد از معرفی و استفاده وسایل تزئینی دست‌ ساز ایرانی در برنامه‌ های تلویزیونی استقبال می‌ کنند. حتی به ایشان هم نامه نوشتم و یک کاتالوگ از کارهایم را فرستادم و به‌ عنوان یک طراح علاقه‌ مند و حرفه‌ ای، اعلام آمادگی کردم، ولی متأسفانه با پیگیری بسیار هم جوابی نگرفتم. باوجود همه این پیگیری‌ ها، خوشبختانه این روزها به دلیل گسترش فضای مجازی، ارتباط با مخاطب و ارائه کار بسیار راحت‌ تر شده است.

مطلب پیشنهادی : مبلمان حصیری، انتخاب جسورانه برای دکوراسیون داخلی!

دست سازه های حصیری

من به‌ عنوان طراح اصالت را حفظ می‌ کنم

نکته بسیار مهمی که در این سال‌ ها سعی کرده‌ ام به آن پایبند باشم، این است که طراح باید حواسش به اصالت بافت صنعتگران بومی باشد و سعی در حذف آن بافته‌ ها و جایگزینی سلیقه‌ ای نداشته باشد. طراح باید خودش را با کار صنعتگران تطبیق داده و با حذف اضافه‌ ها و تمرکز بر جزئیات، باعث ارتقای کاری شود که آن ها به‌ صورت روزمره انجام می‌ دهند. با پشتوانه سال‌ ها تلاش روی مصالح بومی مانند چوب، حصیر و پارچه و هم‌چنین شناخت ویژگی‌ های این مواد، آنچه در حال حاضر بر آن تمرکز دارم، طراحی زیورآلات بر پایه ویژگی‌ های منحصربه‌ فرد این مصالح است.

اگر به این محصولات علاقه دارید کالای چیدانه ار به شما پیشنهاد می کنیم:

بیات
سطل بافت حصیر
بیات
مبل روستیک
گلدان بامبو حصیر بافت با الیاف طبیعی
مبل روستیک
گیلانه
سبد لباس حصیری گیلانه
گیلانه

پیرامون گاردن
مبل نیم ست فضای باز رویال گاردن
پیرامون گاردن
گیلانه
سبد حصیری درب دار گیلانه
گیلانه
گیلانه
سبد حصیری دسته دار گیلانه
گیلانه

منبع : مجله منزل | نویسنده : صدف حقیقت

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه