آنجا برای من خانه نبود، حس بود؛ حسی که رنگ داشت، عمق داشت، شور داشت و از هر سمت مرا در بر گرفته بود. می توانستم روح زندگی را در تک تک وسایلی که آنجا بود لمس کنم. بعد از گذراندن یک روز شاد و به یاد ماندنی در کنار خانواده چهارنفره متوسلی، حالا به جرئت می توانم بگویم این خانه تماما از جنس خودشان بود؛ ساده، صمیمی، بی ریا، پر از شور و شوق زندگی. گفتن قصه خانه آدم ها در تورهای خانه گردی چیدانه کاری است که همیشه ما به عنوان نویسنده انجام می دهیم اما شنیدن قصه و داستان های آن ها از زبان خودشان بدون شک لطفی دیگر دارد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم این بار داستان کامل این خانه دیدنی و هیجان انگیز را از زبان صاحبان دوست داشتنی آن یعنی خانم ماهوتی و آقای متوسلی بشنویم. پس این ویدئوی تماشایی را از دست ندهید…
وحیده ماهوتی می گوید: «بیشتر کارهای انجام شده روی وسایل قدیمی را خودم و در برخی موارد با همکاری همسرم انجام دادم. هدفم از این کار بیشتر درست کردن دست سازهای خودم بود. دوست داشتم دور ریختنی کمتری داشته باشیم و وسایل کهنه را بازسازی کنیم. دلیل استفاده حداکثری از رنگ طوسی، این بود که رنگ های دیگر با آن هماهنگی بیشتری داشته و بهتر خود را نشان دهند.»
وقتی درباره برند وسایل و مبلمان خانه از وحیده پرسیدم، به جای لیست کردن تعداد زیادی برند، قصه بازسازی و نونوار کردن آن ها را برایم گفت که در ویدئوی بالا می توانید از زبان خودش بشنوید.
وحیده درباره تجربه شخصی اش اینگونه می گوید: «این نظر شخصی بنده است و برای همه صدق پیدا نمی کند. من با درست کردن هر قطعه هنری لذت می برم چه رنگ دیوار باشد یا یک دست سازه هنری یا کشیدن یک تابلو نقاشی. خلاصه بعد از هر بار دیدنش اینقدر لذت می برم که ترغیب می شمو دوباره و دوباره یک اثر هنری دیگر خلق کنم و این باعث می شود چیزی که من در خانه ام دارم هیچ جای دیگری مشابهش پیدا نشود و از این نظر منحصر به فرد و تک باشد.»
فضای پذیرایی که در نگاه اول ورود به خانه چشم را می گرفت، با مبل های یادگار مادربزرگ چیدمان شده بود، مبل هایی که با دستان هنرمند وحیده ماهوتی به زیبایی بازسازی شده اند.
اندکی جلوتر در فضای پذیرایی پنجره ای تمام قد، چشم اندازی بی نظیر به دماوند داشت که با انتخاب مناسب و به جای گلدان های ایکیا، جذابیت این منظره دوچندان شده بود.
کنسول پتینه کاری شده نیز یادگاری قدیمی بوده که دستان هنرمند وحیده آن را با تکنینک پتینه کاری به شکلی جذاب و هماهنگ با دیگر قسمت های خانه در آورده بود.
در کنار فضای پذیرایی، فضای نشیمن و تماشای تلویزیون در ارتفاعی بالاتر قرار گرفته بود و تمام عناصر این فضا نیز هرکدام به گونه ای از وسایل قدیمی بازیافت شده و به چنین شکلی درآمده بودند.
مبلمان نشیمن به صورت تخت های ساده بوده اند که با رنگ های طوسی توسط خانم ماهوتی رنگ آمیزی شده اند. تنها یکی از مبل ها برای ایجاد تضاد رنگی و جذابیت در فضا به رنگ قرمز درآمده است که این جسارت استفاده از رنگ ها را به خوبی نشان می دهد.
دف پاره شده ای که تبدیل به آینه شده را روی دیوار می بینید.
فضای آشپزخانه با یک طراحی خوب و هوشمندانه از فضای پذیرایی جدا شده، طوری که هم محرمیت آن حفظ شده و هم فضایی برای غذاخوری در نظرگرفته شده است. در عین حال طراحی یکدست کابینت به عنوان زمینه این قسمت انتخاب خوبی بوده است.
دیواری که در این تصویر به عنوان یک نقطه کانونی می بینید، تک تک آجرهایش توسط خانم خانه چسبانده و در نهایت رنگ آمیزی شده است.
آشپزخانه ای که هم بسته است هم باز… ما در یکی از مطالب چیدانه ۳۷ ایده جنجالی برای بستن اپن آشپزخانه شما پیشنهاد داده ایم.
می رسیم به اتاق خواب ها، فضاهایی که همچنان از دستان توانمند وحیده جان می گیرند. میز توالت قدیمی وحیده نیز با رنگ آمیزی توسط او، تبدیل به عنصری هماهنگ با دیگر عناصر خانه شده است.
اتاق سام، پسر چهارساله خانواده متوسلی، فضایی است که با روحیات او هماهنگی زیادی دارد. از نقاشی های روی دیوار گرفته تا بتمنی که نقشش را روی اسباب بازی های او می بینیم، همه نمودی از انرژی های پایان ناپذیر سام هستند.
اتاق سایه کوچولو که مثل این نوزاد هفت ماهه دل می برد…
حضور به هنگام و مناسب اکسسوری ها و تزیینی ها، اتفاقی بود که در این خانه خیلی حس می شد، چیزی که نه تنها باعث شلوغی و آزار نبود بلکه حس شادمانی و طراوت خانه را دوچندان کرده بود.
امیدوارم از دیدن این خانه دوست داشتنی و جذاب که مشخصا با جان و دل طراحی شده بود، لذت برده باشید. اگر شما هم فضای منزلتان حرف های زیادی برای گفتت دارد و مایلید این داستان ها را از زبان خودتان با مخاطب ها به اشتراک بگذاریم، تصاویر خود را به شماره تلگرام 09388547140 ارسال نمایید تا در صورت تایید، سوژه بعدی مستند چیدانه شما باشید.
گزارشگر و نویسنده: فاطمه افشاریان | عکاس و فیلمبردار: استودیو پر | تدوین فیلم: عرفان شریف