آماده کردن باغچه برای بهار، وقت حیاط تکانی قبل عید رسیده

آماده کردن باغچه برای بهار، وقت حیاط تکانی قبل عید رسیده

به قلم: کیمیا مرادی

بهار بدون گل های رنگارنگ خوش عطر و بو معنایی ندارد!
با چیدانه همراه باشید، در این مطلب از سری مطالب نوروزی می خواهیم به شما آموزش دهیم چطور حیاطی آراسته تر و زیبا تر داشته باشید به طوری که مهمانان‌تان را در عید دیدنی‌ها غافلگیر کنید.

آماده کردن باغچه برای بهار

چوب و هنر

چه زمانی باید به سراغ حیاط تکانی برویم؟

ایران کشوری با چهار اقلیم متفاوت است. متفاوت بودن تغییرات آب و هوایی باعث می شود تا نیاز به دستورالعمل های متفاوتی برای تمیز کردن حیاط در شروع اسفند داشته باشیم؛ به خصوص در این زمستان که بارندگی های کم تر و هوایی خشک تر را تجربه کردیم. در اواسط اسفند به باغ و باغچه خود سر بزنید. قدری خاک بردارید اگر در دستان تان گلوله نشد یعنی رطوبت خاک، مناسب برای شخم و زیر ورو کردن است و درختان در انتظار آماده سازی باغچه برای بهار است!

آماده کردن باغچه: شاخ و برگ های باقیمانده را کمپوست کنید!

حتما در اواخر پاییز یا اوایل زمستان یک بار برگ های پاییزی و شاخه های مرده را جمع آوری و تبدیل به مالچ یا کمپوست کرده اید، لازم است یک بار دیگر این کار را انجام دهید. شاید متوجه نباشید اما در هر زمستان تعدادی از شاخه ها بر اثر سرما یا خشکی می میرند ولی سرپا می ایستند تا گیاه را در برابر سرما محافظت کنند. با گرم تر شدن هوا این شاخه ها نمایان تر و به زمین نزدیک تر می شوند یا می افتند، این شاخه ها را نیز قبل از شروع رشد و دیده شدن اولین جوانه ها باید هرس کنید.

مطالب بیشتر: کمپوست خانگی، با زباله های آشپزخانه کود درست کنید!

نحوه آماده کردن باغچه برای بهار

نحوه آماده کردن باغچه برای بهار

علف های زمستانی و تزیینی خود را کوتاه کنید!

اگر شما هم از این دسته علف ها یا بوته های وحشی و کوهی مقاوم به سرما در حیاط تان دارید و برای حفظ زیبایی منظر زمستانی خود کوتاه شان نکردید، بهتر است در آماده سازی باغچه برای بهار این کار را انجام دهید. مطمئن باشید پس از مدت کوتاهی دوباره شروع به رشد خواهند کرد.

درختان کاج را بی رویه نکارید

درختان کاج هر چند که زیبا هستند و همیشه سبز؛ اما کاشت بی رویه آن ها در محوطه، حیاط و باغچه باعث یکنواختی می شود. بهتر است در روز درخت کاری اگر قصد کاشت درختان جدید در محوطه را دارید کاج نباشند یا کاج به همراه دیگر درختان بومی منطقه خودتان باشند که خزان می کنند و پاییز زیبا تری را به نمایش می گذارند.

مطالب بیشتر: روش های آبیاری باغچه، کدام یک بهتر است؟

تغذیه گیاهان، مهم‌ترین نکته در آماده کردن باغچه برای بهار

بهار فصل رشد اکثر گیاهان است. گیاهان برای رشد سریع نیاز به مواد غذایی بیش تر و آبیاری بیشتری دارند. قبل از اضافه کردن هر نوع کود طبیعی یا شیمیایی بهتر است کمی از خاک را آزمایش کنید یا دوره های کود دهی خود را بررسی کنید. بهتر است از کمپوست های طبیعی ساخت خودتان استفاده کنید و سمت مواد شیمیایی نروید.

مطالب بیشتر: نگهداری فضای سبز، این روشها به سود شما و محیط‌زیست است!

آماده کردن باغچه برای بهار

آب باران را ذخیره کنید

چیدانه دوست دار محیط زیست است و به شما پیشنهاد می کند آب باران های بهاری را ذخیره کنید و در هزینه ها و مصرف آب صرفه جویی کنید. جمع کردن آب باران بسیار ساده است برای اینکه با سیستم جمع آوری آب باران بیشتر آشنا شوید مطلب ذخیره آب باران در خانه را مطالعه کنید.

گل های مناسب باغچه در بهار

برای بهار در باغچه حیاط چه بکاریم؟ 
یکی از کارهایی که برای آماده کردن باغغچه برای بهار باید انجام دهید کاشت گیاهان مناسب فصل بهار است.

گل هایی که مناسب این فصل هستند معمولا نیاز متوسطی به نور آفتاب دارند. گل های بهاری از جمله گل های بنفشه، میمونی، سنبل، مینای چمنی و لاله عباسی اغلب حساس و در عین حال زیبا هستند. این گل ها با بارش های فصلی که معمولا به صورت باران است، کنار آمده و خراب نمی شوند.

در پایان:

بهار آهسته آهسته دارد از راه می‌رسد. اگر در حیاط، بالکن یا پشت بام منزل‌تان باغچه دارید و آماده کردن باغچه برای بهار جزء کارهایی‌ست که باید انجام دهید، این روزها وقتش رسیده! دست به کار شوید و کارها را به دقیقه 90 موکول نکنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه