Chidaneh.com placeholder image

زیورآلات جدید، پیوند مد و معماری با هنر این دو دختر ایرانی!

هنر را می‌توان مفهومی برشمرد که حق گفتار «وحدت در عین کثرت» را به زیبایی تمام ادا می‌کند. وقتی یک اثر هنری می‌بینیم، هیچ‌گاه نمی‌توانیم ادعا کنیم تنها حاصل یک مهارت هنری است. اگر بخواهم در ساده‌ترین حالت توضیح دهم، دیدن یک تابلوی عکس روی دیوار را مثال می‌زنم، عکسی که حاصل هنر سوژه، عکاسی، چاپ و شاید هر هنر دیگری باشد. در این میان در برخی نمونه‌های هنری، این ارتباط و وحدت میان هنرها بیش‌ازپیش لمس می‌شود، مثل زیورآلاتی که هنر معماری اساس هنر طراحی و ساخت آنها است.

جواهرات زهره پهلوان

سرویس خواب بالسا

به بلندای آسمان ایرانم

زهره پهلوان، کارشناس ارشد طراحی صنعتی از دانشگاه هنر تهران، از سال 1390 به‌صورت حرفه‌ای آغاز به کار طراحی و ساخت جواهرات کرد. او فعالیت حرفه‌ای طراحی را از سال 1388 به‌عنوان طراح ظروف پذیرایی شیشه و کریستال شرکت تویوسازاکی ژاپن برای بازار خاورمیانه شروع کرد و تا سال 91 طراحی ظروف رومیزی شیشه و کریستال، عمده‌ترین فعالیت او در زمینه طراحی بوده است. کم‌کم به خاطر محدودیت‌هایی که در هر کار تولیدی به‌صورت تولید انبوه وجود دارد و باعث تغییراتی در ایده‌های اولیه شده که درنتیجه آن از خلاق و ناب بودن طرح می‌کاهد، تصمیم به شروع کار طراحی در زمینه جدیدی گرفت، طوری که با دیدن محصول نهایی به رضایت خاطر مطلوبش برسد.

جواهرات زهره پهلوان

او که از دوران کارشناسی به طراحی جواهر و به‌خصوص جواهراتی که در عین سادگی، مفهوم و احساسی را به مخاطب انتقال بدهد علاقمند بود در کنار فعالیتش برای شرکت تویوساکی، به‌صورت تفننی به طراحی جواهر و اجرا و ساخت ایده‌های خود پرداخت و به‌مرور، برند شخصی خود را با نام «زهره پهلوان» بر پایه تعامل بین طراحی، احساس و هنر راه‌اندازی کرده و تا به امروز ادامه و گسترش داد. او اغلب طراحی‌های خود را در قالب یک مجموعه با ایده‌ای مشخص طراحی و ارائه می‌کند و اصالت و مفهوم برایش اهمیت زیادی دارد.

جواهرات زهره پهلوان

درباره آثار زهره پهلوان

یکی از مجموعه‌های زیبای زهره پهلوان، مجموعه «ایران» است. در این مجموعه، هر محصول در قالب یکی از شهرهای ایران ارائه شده است. انتخاب شهرها بر اساس میزان شهرت و محبوبیت آنها است. طی این پروژه، هویت بصری شهرها، المان‌ها و نشانه‌های آشنا و به‌یادماندنی برای مخاطب بررسی می‌شوند و بعد از تحلیل‌های فرمی و مفهومی، الگوهای فرمی استخراج و به زبان معاصر ترجمه می‌شوند و بر اساس آنها طراحی صورت می­گیرد.

در حال حاضر برای شهر اصفهان، نیشابور، کاشان و یزد طراحی صورت گرفته و دو شهر اصفهان و نیشابور در قالب «انگشتر نیشابور» و «آویز اصفهان» به تولید رسیده است.

فضا و معماری به دلیل ارتباط با روح و کالبد انسانی، بیشترین حواس انسان را درگیر می­کند و ازآنجاکه در معماری ایرانی هیچ خط و فضایی بی‌دلیل ایجاد نشده و تماما مطابق با نیاز مخاطبانش صورت گرفته، عمده‌ترین چیزی که زهره پهلوان در هویت شهرها موردبررسی قرار داده، معماری آنها بوده است.

یکی از موضوعات اصلی در معماری سنتی ایران، تبدیل مربع به دایره با استفاده از مثلث است. مربع نماینده و مظهر زمین خاکی و در مقابل، دایره مظهری از بهشت و آسمان و ترکیب این دو با کمک مثلث، هر دو معنا را می­سازد. یکی از نمونه‌های آن، معماری چهارطاقی دوران ساسانیان است که با اولیه‌ترین حالت، مربع را با گوشه سازی ساده‌ای به دایره و گنبد سقف تبدیل کرده است.

جواهرات زهره پهلوان

او در پروژه نیشابور، شهری که به‌عنوان پایدارترین شهر ایران، در سال 2010 از طرف یونسکو معرفی شد، فرم چهارطاقی را انتخاب کرد که پایه و اساس معماری ایرانی و اسلامی به‌حساب می‌آید. این انگشتر ساختاری مربع شکل دارد که چهارطاق آن با فرم مثلثی جناقی به سنگی گرد و فیروزه‌ای (فیروزه نیشابور) به نشانه آسمان، منتهی می­شود. این کار مقام بالاترین رأی داوران در «اولین مسابقه و همایش طراحی جواهرات کشور» را کسب کرده و اثر برگزیده مسابقه زیور و معماری بوده که از طرف مجموعه «طراحان زیورآلات ایرانی» و مجله بین‌المللی« معمار و مد امروز» برگزار شد و همین‌طور اثر برگزیده هفته طلا و جواهر تهران است.

جواهرات زهره پهلوان

انگشتر نیشابور و آویز اصفهان به همراه یک مجموعه دیگر از کارهای زهره پهلوان از سوی موزه‌های هنرهای معاصر برای شرکت در سه سالانه میلان سال 2015 انتخاب و در سه سالانه میلان نیز به نمایش گذاشته شدند.

زیورآلات افسون جعفری
زیورآلات افسون جعفری
زیورآلات افسون جعفری

به خلوص معماری سرزمینم

افسون جعفری، گرافیست و طراح جواهرات، جوانی 29 ساله است که اکنون در هر دو زمینه، مشغول به کار است. او در زمینه گرافیک و طراحی پوستر تاکنون در چندین نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت داشته و به مدت 8 سال نیز در چندین شرکت تبلیغاتی مشغول به کار بوده است. افسون جعفری بعد از گذراندن دوره طراحی و ساخت جواهرات به این زمینه دلبسته شده و اکنون 4 سال است که این کار را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند و در چندین نمایشگاه نیز حضور داشته است.

زیورآلات افسون جعفری
زیورآلات افسون جعفری
زیورآلات افسون جعفری

درباره آثار افسون جعفری

افسون جعفری به دلیل علاقه به ایده‌های مینیمال و جدید و ترکیب آن با طراحی‌های ایرانی، آثاری خلق کرده که این علاقه و توجه را به‌خوبی آشکار می‌سازد. او می‌گوید: «مدت‌ها بود که در اندیشه روشی برای تلفیق طراحی‌هایم با معماری ایرانی بودم. به دنبال راهی بودم که معماری ایرانی را به‌صورت مینیمال و درعین‌حال روشن و واضح نشان دهم؛ به همین منظور برای مدتی معماری‌های ایرانی را بررسی کردم و تصمیم به ساخت این چند مدل گرفتم، البته همچنان ایده‌های فراوانی در ذهن دارم که باید به اجرا درآورده و به مجموعه طراحی‌هایم اضافه کنم».

درباره موفقیت‌های افسون جعفری در این زمینه می‌توان به حضور آثار او در چندین نمایشگاه داخلی و خارجی، فروش در فروشگاه‌های هنری مختلف و برگزیده شدن برای شرکت در نمایشگاه فام لندن اشاره کرد. او محصولات خود را به‌صورت آنلاین و از راه اینستاگرام و فروشگاه‌های هنری آنلاین عرضه می‌کند.

زیورآلات افسون جعفری
زیورآلات افسون جعفری
زیورآلات افسون جعفری

سه اثر شاخص او انگشترهایی با الهام از برج آزادی، سی‌وسه‌پل و بازار تیمچه است که از المان‌های معماری ایرانی به‌کاررفته در آنها بهره گرفته و در شمایلی مینیمال‌شده در طراحی‌های خود لحاظ کرده است. ناگفته نماند جنس کارهای افسون جعفری از طلا و نقره است.

برای خواندن مطالب جذاب مد و معماری می توانید بر روی عبارت سبز رنگ کلیک کرده و با خلاقیت جوانان ایرانی بیشتر آشنا شوید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: فاطمه افشاریان


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه