Chidaneh.com placeholder image

عکاسی معماری، از دریچه دوربین این سه عکاس ببینیم!

به قلم: گلنار

دنیای وسیع و بی‌ انتهای هنر، فراتر از آن است که در قالب زمان و مکان بگنجد و به نگاه ما محدود شود. نه تاریخ، تعیین‌ کننده آن است و نه جغرافیا. گاهی هنرهای گوناگون با یکدیگر همراه شده و یک اثر بزرگ تر و شگرف را خلق می کنند. عکاسی و معماری هم از این قاعده مستثنی نبوده و همیشه هم راستا با یکدیگر حرکت کرده اند. در بخش عکاس ماه مجله منزل، به معرفی برترین های عکاسی معماری می پردازیم تا نشان دهیم که عکاسی می تواند بسیار تخصصی تر و حرفه ای تر از آن چه که امروزه می بینیم باشد. 

عکاسان معماری برتر

تابلو فرش ریحان

چه کسانی هستند؟

  • علی یعقوبی

علی یعقوبی، متولد سال 1362 در شهرستان کلاله استان گلستان است. با این که رشته‌ تحصیلی دانشگاهی‌ اش ارتباط تصویری است، ولی از سال 1382 به‌ طور جدی در فضای سینما بوده و علاقه زیادش به هنر عکاسی باعث شده است که از سال 1384 به‌ صورت حرفه‌ ای به عکاسی سینما و تئاتر بپردازد. این علاقه بعدها به حوزه عکاسی معماری نیز گسترش پیدا کرد، علاقه‌ ای که پس از مدتی به شکل جدی پیگیری شد و درنهایت به مطالعات زیادی در خصوص تکنیک‌ های اختصاصی عکاسی معماری منجر گشت.

  • علیرضا بهپور

علیرضا بهپور متولد ٧ فروردین 13۶۵ و زاده‌ تهران است. پدرش مهندس معمار از دانشگاه ملى ایران بود و به علت زندگى به‌ تنهایی با پدر، قبل از دیدن محیط مدرسه با محیط آتلیه و پروژه‌ های ساختمانى آشنا شد و این علاقه او به معمارى از همان سنین کم به وجود آمد. از طرف دیگر کنجکاوى در دوربین آنالوگ پدر براى کشف مکانیسم کارکرد آن، پای او را به دنیاى عکاسى باز کرد.

  • سید معین حسینی

سید معین حسینی متولد آبان 1371 در کرمانشاه است. از 8، 9 سالگی با دوربین‌ های آنالوگ کانن و زنیت به‌ صورت تفریحی عکاسی نموده است. با تداوم علاقه‌ اش در زمینه عکاسی، از سال 13٩١ در دوره‌ ها و ورکشاپ‌ های مختلف عکاسی شرکت نموده و در ژانرهای مختلفی عکاسی کرده است. با شروع دانشگاه و تحصیل در رشته معماری، پتانسیل‌ های بصری و فضاسازی‌ های معماری او را به عکاسی معماری علاقمند کرد.

تعریفشان از عکاسی معماری چیست؟

عکس علی یعقوبی

  • علی یعقوبی : " باید گفت که به نظر من یکى از پایه‌ های اصلى بنایی که معمار آن را خلق می‌ کند، عکاسی معماری است. عکاسى معماری می‌تواند« دید» خوب، خلاقیت و زیبایی‌ های هنر معمار را برجسته کند تا دیگران را بیش تر و بهتر متوجه جزئیات اثر کرده و با آن درگیر نماید. می‌ توان گفت که این اتفاق علاوه بر نمود زیبایی شناسانه‌ اثر، جنبه تبلیغاتی هم دارد."

عکس علیرضا بهپور

  • علیرضا بهپور : بر اساس تجربیاتی که در عکاسی حرفه ای داشته بر این باور است که یک عکاس معمارى باید درک درست، دقیق و کاملی از معماری هر ساختمان و ایده‌ های معمار آن اثر داشته باشد تا بتواند به بهترین حالت ممکن، اثر معماری را در قالب عکس ثبت و معرفی کند.

معین حسینی

  • سید معین حسینی :  عکاسی معماری را چنین توضیح می دهد :" معماری یک زبان است که عکاس باید آن را بفهمد تا بتواند آن را به بهترین شکل ارائه دهد. معماران بزرگ همیشه در تلاش بوده‌ اند که چگونه زندگی کردن را به مردم آموزش دهند و عکاسان بزرگ هم کوشیده‌ اند که چگونه نگریستن را به مردم یاد بدهند، پس یک عکس معماری باید علاوه بر ارائه اطلاعات یک بنا، روش مشاهده و نگریستن به یک اثر معماری را نیز پیش روی مخاطب بگذارد."

برای اینکه بتوانید پروژه خود را در بخش پروژه های برجسته چیدانه با نام خودتان ثبت کنید کافی است، عکس پروژه و مشخصات خود را به تلگرام چیدانه ۰۹۰۳۵۵۵۰۱۴۸ ارسال کنید. اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید و پروژه ی خود را با مردم ایران به اشتراک بگذارید.

منبع : مجله منزل | نویسنده و گزارشگر : معین قوی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه