Chidaneh.com placeholder image

نکات خرید پرده؛ تمام آنچه که قبل از خرید پرده باید بدانید

به قلم: نرگس مهردادیان

پرده منزل به‌منظور زیبایی، پوشاندن پنجره، جلوگیری از ورود نور خورشید و دید به داخل استفاده می‌شود و تاثیر زیادی در طراحی دکوراسیون داخلی دارد. مهمترین نکات خرید پرده که باید قبل از خرید به آنها توجه شود شامل نوع، جنس پارچه، رنگ، طرح، سبک و اندازه آن است. همچنین برای جلوه بیشتر پرده‌ها نکاتی باید رعایت شود، برای مثال پرده‌ باید متناسب با چیدمان و دکوراسیون اتاق باشد، سبک و شکل پرده با دیگر وسایل خانه، اندازه و شکل اتاق و پنجره هماهنگ و مطابق با سلیقه شخصی شما باشد. پرده‌ و رنگ و طرح آن حال و هوای شما را به بیننده نشان می‌دهد، پس بیشترین حساسیت را در انتخاب و خرید پرده خانه داشته باشید. در مطالب قبلی به‌طور کامل درمورد پرده منزل صحبت کردیم. در این مطلب از چیدانه که بهترین راهنمای خرید پرده است به بررسی نکات خرید پرده و تمام آنچه که قبل از خرید انواع پرده باید بدانیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم، می‌پردازیم، با ما همراه باشید…

خرید پرده1
خرید پرده2
نکات

مهم ترین نکات خرید پرده

قبل از خرید پرده باید نکاتی را در نظر گرفت تا بتوان انتخاب مناسبی داشت. به عنوان راهنمای خرید پرده باید به اندازه و عملکرد اتاق توجه زیادی داشت، پرده‌های همه اتاق‌ها نباید شبیه به هم باشند. از مهم‌ترین نکات خرید پرده، توجه به جنس پارچه است. میزان تابش نور، اندازه و سبک دکوراسیون اتاق، دوام پارچه و قابلیت شستشو آن در انتخاب پارچه موثرند. برای انتخاب پرده، به رنگ و طرح آن نیز باید دقت کرد. توجه داشته باشید که اندازه پرده را متناسب با شرایط اتاق و نیاز خود انتخاب کنید. در زیر به شرح برخی از مهمترین نکات خرید پرده می‌پردازیم؛

تابلو فرش ریحان

تزئینات پوششگران
پرده های زبرا
تزئینات پوششگران

جنس مناسب پرده

اولین مورد مهم از نکات خرید پرده توجه به جنس پارچه است. جنس پرده رسمی یا خودمانی بودن شما را نشان می‌دهد. می‌توان با انتخابی مناسب حتی بدون صرف هزینه اضافی پرده‌ای زیبا و بی‌نظیر انتخاب کرد. انواع پارچه‌ پرده‌ای معمولا از جنس حریر، تور، کتان، مخمل یا ابریشم است. انتخاب نوع و جنس پارچه بستگی به مکان پنجره، میزان نور ورودی و میزان محرمیت مورد انتظار دارد. برای مثال برای پرده آشپزخانه معمولا از پارچه‌های مخمل استفاده نمی‌شود. برای پرده پذیرایی، پارچه مخمل و ابریشمی و برای اتاق خواب، پرده کتان یا حریر مناسب هستند. پرده‌های مخمل با رنگ‌های کلاسیک برای خانه‌های بزرگ و پرده‌های ساده و نازک برای خانه‌های کوچک یا ویلایی مناسب هستند. همچنین پرده‌ پنجره جنس و طرح متفاوتی با پرده‌های مورد استفاده برای جدا کردن اتاق‌ها باید داشته باشند. 

پرده شاپ
جدیدترین مدل‌های پرده پانچ
پرده شاپ

پارچه ضخیم؛ برای پوشش بالا،‌ جلوگیری از ورود نور در پنجره‌هایی که در معرض تابش شدید آفتاب قرار دارد و مشخص نبودن فضای داخل اتاق از پارچه‌های ضخیم‌تر استفاده کنید. پارچه‌های مخملی، مخمل نخی، جیر، مخمل کبریتی و مخلوط پشم ضخامت خوبی دارند و در زمستان به عایق‌کاری و افزایش انرژی سیستم گرمایش کمک می‌کند. اگر با ورود نور به اتاق در شب هنگام خوابیدن مشکل دارید از پرده‌های ضخیم و تیره استفاده کنید. پرده‌های مشکی که از پلی استر سنگین ساخته شده‌اند، عایق نور و صدا هستند و به عایق‌کاری اتاق کمک می‌کنند. در ماه‌های سردتر، می‌توان پرده دیگری با پارچه‌های ضخیم به پرده نازک اضافه کرده و به گرمتر شدن اتاق کمک کرد.

پرده شاپ
جدیدترین مدل‌های پرده پانچ
پرده شاپ

پارچه نازک؛ برای پنجره‌ رو به سایه پارچه‌های نازک چون حریر و تور مناسب هستند. پارچه‌های حریر که از ورود گرد و خاک جلوگیری می‌کنند و مانع تهویه هوا نمی‌شوند برای پنجره‌های باز مناسب هستند. پارچه‌های نیمه‌شفاف بدون کم کردن روشنایی، حریم خصوصی را هم حفظ می‌کنند. در اتاق‌های کوچک از پرده‌های نازک استفاده کرده تا فضا روشن‌تر و دلبازتر به چشم آید و از پرده‌های ضخیم و آستر پرده استفاده نکنید چراکه اتاق کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

پرده سرای اطلس پاسداران
انواع پرده
پرده سرای اطلس پاسداران

رنگ مناسب پرده

یکی دیگر از موارد مهم از نکات خرید پرده توجه به رنگ مناسب است. اگر می‌خواهید رنگ پرده با دکوراسیون منزل هماهنگ باشد از رنگ‌های پررنگ‌تر استفاده کنید یا از رنگ و طرح کاغذ دیواری یا پارچه مبلمان را با پرده ست کنید. لازم نیست رنگ پرده و مبلمان شبیه هم باشند می‌توان از رنگ‌های مکمل یا متضاد هم برای جذاب‌تر شدن دکوراسیون داخلی استفاده کرد حتی پرده‌های چندلایه با رنگ‌های متفاوت هم جذاب هستند. جدا از هماهنگی رنگ‌ها به هماهنگی بافت هم توجه کنید. برای مثال در اتاق نشیمن با مبل راحتی بهتر است از پرده‌های پنبه‌ای استفاده کنید. اگر پنجره‌های بزرگی دارید و نمی‌خواهید فضا پوشیده از پرده باشد، از پارچه‌ای هم‌رنگ با دیوارها استفاده کنید.

پرده سرای اطلس پاسداران
انواع پرده
پرده سرای اطلس پاسداران

اندازه

اندازه مناسب پرده

قبل از خرید پرده باید به طول و عرض مناسب پرده که تاثیر زیادی در زیبایی پرده دارد، توجه زیادی شود. پرده‌های بلند با پهن شدن روی زمین باعث لوکس و شیک‌تر نشان داده شدن فضا می‌شوند. در سبک کلاسیک و سنتی بهتر است از پردهای با طول کمتر استفاده کرد. اگر کودک یا حیوانات خانگی دارید، پرده‌هایی با طول کوتاه‌تر انتخاب کنید تا از آسیب دیدن پرده جلوگیری ‌کنید. در اتاق‌هایی که در معرض گرد و غبار قرار دارد از پرده‌های کوتاه استفاده کنید تا زود کثیف نشوند. پرده را با متراژ مناسب انتخاب ‌کرده و برای ایجاد چین‌های زیبا طول پرده‌ را حدود دو و نیم برابر طول پنجره درنظر بگیرید. بهتر است عرض پرده یا چوب پرده، دو و نیم سانتیمتر بیشتر از اندازه قاب پنجره باشد. پرده را حداقل 15 سانتی‌متر بالاتر از قاب پنجره یا تا جای ممکن نزدیک به سقف نصب کنید و تنها برای دسترسی به پرده دو سانتیمتر از بالا فضا بگذارید. نصب پرده در ارتفاع بالا، دیوار را کشیده‌تر و اتاق را با ابهت‌تر نشان می‌دهد. انتخاب پرده با عرض زیاد از ورود نور خورشید جلوگیری می‌کند. اگر حریم خصوصی اتاق مهم است، پرده‌ها را به اندازه کل عرض پنجره انتخاب کنید.

فیکانو|Fickano
انواع پرده های زبرا، شید، پانچی، لوردراپه، کرکره، تصویری (چاپی)، رومن و...
فیکانو|Fickano

پرده به‌عنوان پوشش پنجره

پرده برای پوشش پنجره به‌کار می‌رود، باعث زیبا شدن پنجره‌ها می‌شود و نقص‌های پنجره را می‌پوشاند. یکی از نکات خرید پرده، توجه به نوع پنجره خانه است، پنجره ممکن است بالارونده باشد یا به پایین باز شود یا عمودی و افقی باز شود. توجه به سبک و نوع پنجره راهنمای بسیار خوبی در خرید پرده است. اگر در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کنید که پنجره‌هایش از شکل افتاده، احتیاجی به تعویض پنجره‌ها و هزینه اضافی نیست می‌توان با چوب پرده‌های عریض، پرده‌ای بزرگتر از اندازه پنجره انتخاب کنید و ناموزونی پنجره را بپوشانید. حتی می‌توان پنجره باریک را با پرده‌ای پهن و عریض پوشاند یا پرده را بالاتر از پنجره‌های کوتاه نصب کرد و آن را بلندتر نشان داد. اگر دو پنجره به فاصله نزدیکی از هم قرار گرفته‌اند، بهتر است برای هر دو، یک پرده نصب کنید و زیبایی خاصی به این دو پنجره ببخشید.

تزئینات پوششگران
پرده های زبرا
تزئینات پوششگران

سبک و طرح مناسب پرده

از نکات مهم خرید پرده توجه به سبک و طرح پرده است که باید بر اساس سبک دکوراسیون اتاق انتخاب شود. از پرده‌های نازک و ساده در دکوراسیون مدرن و در دکوراسیون به سبک کلاسیک از پرده‌های ضخیم استفاده کنید. در طراحی بهتر است تنها روی یکی از 4 عنصر اصلی سقف، دیوار، کف و مبلمان تاکید داشته باشید. اگر مبلمان ساده دارید از پردهای طرح‌دار برای جذاب‌تر شدن فضا و از پرده‌های ساده در فضاهایی با مبلمان شلوغ‌تر استفاده کنید. با طرح‌های با خطوط عمودی، در اتاقی با سقف پایین، ارتفاع اتاق بیشتر به‌نظر می‌رسد. فضا‌های رسمی بهتر است که با پرده‌های چندلایه، ضخیم و سنگین  پوشانده شوند. پرده‌ با طرح‌ چاپی به‌سادگی دکوراسیونی جدید در اتاق ایجاد می‌کند. طرح پرده بهتر است با الگوهای وسایل دیگر دکوراسیون مطابقت داشته باشد. برای مثال اگر اتاق تم راه‌راه دارد، پرده‌های با طرح راه‌راه انتخاب کنید.

دیبا دکور
پرده بالارو مدل باندی چاپی
دیبا دکور

ماندگاری بالای پرده

توجه به ماندگاری نیز یکی از نکات خرید پرده است. برای اتاق‌های آفتابگیر، پردهایی مانند کتان، چیت و ابریشم زربافت یا فاکس را انتخاب و خرید کنید که جنس باکیفیت و مقاوم‌تری داشته تا تابش مستقیم نور خوشید به مرور به پرده آسیب نزند و ماندگاری و طول عمر بالاتری داشته باشد. از طرح‌هایی استفاده کنید که ظاهر خود را با تابش نور خورشید از دست ندهند. پارچه‌های بدون طرح یا با طرح ساده‌تر مناسب‌تر هستند. پارچه‌های دکوراتور بخاطر داشتن رشته‌های بیشتر، دوام بیشتری دارند. اگر می‌خواهید پرده‌های طرح‌دار داشته باشید از این پارچه‌ها استفاده کنید. حتی برخی از مارک‌های پارچه برای اتاق‌های آفتابگیر طراحی شده‌اند.

شرکت دکوراسیون داخلی بلوط  ـ مسیح رحیم
پروژه بازسازی غرب تهران
شرکت دکوراسیون داخلی بلوط ـ مسیح رحیم

قابلیت شستشو پرده

از نکات خرید پرده تئجه به قابلیت شستشو و تمیز کردن پرده است. خصوصا اگر می‌خواهید پرده را در فضاهایی که بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند نصب کنید. برای مثال در خرید پرده برای آشپزخانه توجه داشته باشید پارچه از جنسی انتخاب شود که به راحتی قابل شستشو باشد چراکه در معرض چربی و دوده قرار دارد و بیشتر از پرده فضاهای دیگر نیاز به شستشو دارد. پرده آشپزخانه بهتر است تا پایین پنجره نباشد چراکه معمولا مقدار زیادی چربی به خود جذب می‌کند، خصوصا اگر پرده بالای هود یا در کنار هود نصب شده باشد.

دیبا دکور
پرده بالارو طرح کلاسیک مدل رومن بلایند
دیبا دکور

نصب

نصب پرده

از نکات مهم خرید پرده در نظر گرفتن زمان نصب آن است، توجه داشته باشید که باید در آخرین مرحله نصب پرده را انجام دهید. چراکه خرید پرده یا تمیز کردن آن به زمان‌ و هزینه نیاز دارد و بهتر است در آخرین مرحله پس از گردگیری و تمیز کردن خانه یا هنگامی‌که رنگ دیوارها به طور کامل خشک شد، پرده‌ها را نصب کنید. 

پرده سرای اطلس پاسداران
پرده تور آبی
پرده سرای اطلس پاسداران

تهیه پرده‌ با هزینه پایین

قبل از خرید پرده توجه داشته باشید که اگر از طرح پرده خانه خود خسته شده‌اید، شاید لازم نباشد هزینه بالایی برای خرید پرده جدید بپردازید. برای ایجاد تفاوت و زیبایی می‌توان روی پرده‌های ساده خانه‌تان در صورت امکان، انواع طرح‌های گلدوزی، سکه و دکمه دوزی انجام دهید و فضایی متفاوت و زیبا در خانه ایجاد کنید یا با کمک روش‌های ساده ارائه شده در مطلب آموزش دوخت پرده ساده می‌توانید خودتان پرده خانه را با هزینه کمتری آماده کنید.

طراحی و دکوراسیون داخلی آژین
پرده
طراحی و دکوراسیون داخلی آژین

قیمت تمام شده در خرید پرده منزل

از مهمترین نکات خرید پرده توجه به قیمت پرده براساس بودجه شماست. قیمت پرده منزل به مدل، جنس پارچه،‌ تعداد لایه‌های پرده، ابزار، تزیینات و دکوری پرده‌ای که انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. قیمت تمام پرده‌ها بر حسب متر مربع بر اساس متراژ مورد نیاز محاسبه می‌شود. هزینه تمام شده خرید و نصب پرده‌های مختلف، شامل قیمت ابزار اضافی، هزینه‌های احتمالی ارسال و نصب توسط نصاب می‌شود و اگر برای پرده ریموت کنترل و والان سفارش دهید، قیمت ریموت و پرده والان را نیز باید به این‌ها اضافه کنید. 

راهنمای خرید پرده دکوراتیو

در هنگام خرید پرده جدید توجه داشته باشید که به طور کلی، پرده‌های حریر و کنفی از ارزان‌ترین پرده‌های پارچه‌ای هستند. از بین پرده‌های مدرن، قیمت پرده‌ شید به‌عنوان ارزان‌ترین، پرده‌های زبرا با قیمت متوسط و پرده‌ دومکانیزم و زبرای عمودی (ورتیلاین) از گرانترین پرده‌های دارای مکانیزم هستند. قیمت پرده‌های ساده و شیکی چون هازان یا کتان با وجود زیبایی و تنوع بالا جزو پرده‌های با قیمت مناسب به‌حساب می‌آیند.

پایان1
پایان2
پایان3

کلام پایانی

پرده‌ها می‌توانند موجب زیبایی پنجره‌ها شوند و نقش به سزایی در طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ها دارند. از طرفی برای تنظیم نور ورودی به داخل و ایجاد محرمیت هم کاربرد دارند. قبل از خرید به عنوان راهنمای خرید پرده باید نکاتی را در نظر گرفت و انواع پرده‌ را متناسب با چیدمان و دکوراسیون داخلی خانه و دیگر وسایل خانه،‌ میزان نورگیری اتاق انتخاب کرد. توجه به عواملی چون نوع، جنس،‌ رنگ، ماندگاری،‌ اندازه، طرح، سبک،‌ قابلیت شستشو از مهمترین نکات خرید پرده باید که باید متناسب با کارکرد و اندازه فضای مورد نظر انتخاب شوند. شما هم اگر می‌خواهید انتخاب مناسب و خرید بی‌نظیری داشته باشید با کمک این مطلب که کاملترین راهنمای خرید پرده است و کارشناسان چیدانه می‌توانید بهترین خرید را داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه پرده مطالب پرده مدرن شیک، پرده کلاسیک و مدل پرده سلطنتی را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه