دکوراسیون اتاق خواب کوچک، از اصول مهم چیدمان تا ترفندهای کاربردی

دکوراسیون اتاق خواب کوچک، از اصول مهم چیدمان تا ترفندهای کاربردی

به قلم: سمانه زارعی

یکی از دوستانم خانه­ی کوچکی خریده است. او همیشه فکر می­کرد که اگر روزی خانه­ای خرید دکوراسیون اتاق خواب خانه را خودش طراحی کند و یک فضای دنج و آرام داشته باشد. ولی حالا با یک اتاق خواب کوچک نمی­داند که می­تواند طرح­هایش را عملی کند یا نه؟! قبلا در مطلب دکوراسیون اتاق خواب راجع به انواع اتاق و طراحی دکوراسیون صحبت کردیم. ولی این بار به دکوراسیون اتاق خواب کوچک می­پردازیم، احتمالا این مطلب به درد شما و دوست من بخورد!

 

سرویس خواب بالسا

ابعاد دکوراسیون اتاق خواب کوچک، همین چند متر؟

اندازه­ی آپارتمان­های امروزی به حدی رسیده است که با دیدن ابعاد اتاق خواب تعجب می­کنیم، به همین دلیل شرکت­های زیادی به فکر طراحی وسایل مختلف برای اتاق خواب کمجا هستند. به طور کلی اتاق خواب در خانه­های امروزی می­تواند از 4 متر مربع! تا 15 متر مربع ابعاد داشته باشد. ایده­های بسیار زیادی برای دکوراسیون اتاق خواب ایرانی وجود دارد که مهم­ترین مسئله آنها ابعاد آن است. در ادامه به طراحی دکوراسیون اتاق خواب کوچک با ابعاد مختلف می­پردازیم:

  1. دکوراسیون اتاق خواب 4 و 5 متری
  2. دکوراسیون اتاق خواب 8 و 9 متری
  3. دکوراسیون اتاق خواب 10 و 12 متری

 

دکوراسیون اتاق خواب 4 متری

مطمئنا برای افرادی که در شهرهای کوچک با خانه­های بزرگ زندگی می­کنند؛ اتاق خواب 12 متری متداول­تر از اتاق خواب 4 متری است! ولی واقعیت این است که در کلان شهرها که قیمت مسکن بسیار بالا است، خرید یک خانه با اتاق خواب 4 یا 5 متری هم غنیمت است! برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب 4 متری بیشتر از اینکه بخواهید به سلیقه خود توجه کنید باید نکته­ها و اصول طراحی این فضای کوچک را در نظر بگیرید. اتاقی که با قرار دادن تختخواب در آن نصف اتاق پر می­شود، جای زیادی برای اعمال سلیقه شما نخواهد داشت. در این اتاق کوچک باید نهایت استفاده را از فضای عمودی، یعنی دیوار ببرید.

در طراحی دکوراسیون اتاق خواب 4 متری، اصول زیر مهم هستند:

  • در این نوع اتاق بهتر است از تختخواب تاشو استفاده کنید.
  • یک کمد دیواری جمع و جور ضروری است.
  • رنگ دیوار و سقف حتما روشن باشد.
  • از چراغ روشنایی استفاده کنید که نور کافی به کل فضای اتاق برسد.
  • قفسه و شلف هایی که روی دیوار نصب شوند برای گذاشتن وسایل ضروری مناسب است.
  • نکته­های بیان شده برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب 5 متری هم صدق می­کند.

 

دکوراسیون اتاق خواب 9 متری

وجود یک اتاق خواب 9 متری در منزل، یعنی شما می­توانید علاوه بر تختخواب، یک فضای دنج در گوشه­ای از اتاق برای کار یا مطالعه هم در نظر بگیرید. اگر تصمیم دارید از فرش یا قالیچه در اتاق خواب استفاده کنید، احتمالا یک فرش 4 متری و یا 6 متری برای بخش زیر تختخواب و یا یک سوم زیر تخت مناسب باشد.

احتمالا وجود یک پنجره نور کافی را وارد فضا خواهد کرد؛ پس بهتر است پرده­های اتاق خواب خیلی ضخیم و تیره نباشند. شما می­توانید دکوراسیون اتاق خواب 9 متری را با چند اکسسوری کوچک و یا تابلو روی دیوار تزیین کنید. وجود آینه می­تواند فضای دلبازتری را برای شما ایجاد کند، پس از آینه غافل نشوید. اگر به فکر چیدمان اتاق خواب 8 متری هستید، نکته­های دکوراسیون اتاق 9 متری را در نظر بگیرید.

 

دکوراسیون اتاق خواب 10 متری

هرچقدر اتاق خواب بزرگتر باشد، دست شما در طراحی دکوراسیون اتاق خواب و اعمال سلیقه­تان بازتر است. با اینکه اتاق خواب 10 متری یک اتاق متوسط محسوب می­شود، ولی باز هم لازم است در انتخاب تختخواب حساس باشید. اگر هم به تختخواب سبک کلاسیک علاقه­مند هستید، گزینه­ای را انتخاب کنید که خیلی بزرگ و پر طرح و نقش نباشد. اگر به فکر طراحی دکوراسیون اتاق خواب 12 متری هستید، یک ست اتاق خواب نئوکلاسیک جمع و جور شما را راضی کند. همچنین وجود یک آینه قدی کاربردی می­تواند اتاق خواب را زیباتر کند.

 

فرم دکوراسیون اتاق خواب کوچک

در طراحی دکوراسیون اتاق خواب کوچک، علاوه بر ابعاد و اندازه، فرم اتاق هم اهمیت دارد. با توجه به اینکه فرم اتاق خواب مربع یا مستطیل شکل است جای تختخواب مشخص می­شود. به نظر می­رسد چیدمان اتاق خواب مربع شکل راحت­تر از چیدمان اتاق خواب مستطیل شکل باشد، ولی این مسئله باز هم بستگی به تعداد وسایل و فرم آنها دارد.

چیدمان اتاق خواب مستطیل شکل:

اگر اتاق خواب مستطیل شکل و نسبتا باریکی دارید و قرار است تختخواب دونفره در آن قرار دهید، بهتر است قسمت بالایی تختخواب را به دیوار ضلع کوچک اتاق بچسبانید. زیرا دو طرف تخت دونفره باید فضای کافی برای رفت و آمد هر فرد داشته باشد. ایده­ های چیدمان اتاق خواب مستطیل شکل:

  • توجه به جهت قرارگیری تختخواب در اتاق خواب
  • طراحی کمد دیواری با درب کشویی و همچنین کمدهایی که در دوطرف تخت و بالای آن قرار می­گیرند.
  • تعبیه آینه قدی بر روی کمد دیواری
  • تختخواب کشودار برای اتاق­ کوچک مستطیل شکل

چیدمان اتاق خواب مربع کوچک:

اتاق خواب مربع شکل برای ست اتاق خواب کلاسیک مناسب است. البته در این صورت اتاق خواب­تان نباید کوچک باشد. در چیدمان اتاق خواب مربع شکل به این نکته­ها دقت کنید:

  • یک نقطه کانونی مانند تختخواب در اتاق تعیین کنید.
  • از ایده تقارن می­توانید استفاده کنید.
  • بهتر است ارتفاع تختخواب در اتاق خواب مربع شکل کوتاهتر باشد.
  • با استفاده از رنگ روشن، یک دکوراسیون جذاب برای اتاق خواب کوچک داشته باشید.

 

اتاق خواب کوچک دخترانه

اغلب دخترها وسایل زیادی دارند که دوست دارند همه را در اتاق­شان جای بدهند. احتمالا این کار برای شما سخت به نظر می­رسد. ولی با چند ترفند اتاق خواب کوچک دخترانه، می­توانید این مشکل را حل کنید. برای آگاهی از این ترفند و ایده­ها به مطلب دکوراسیون اتاق خواب دخترانه سر بزنید.

 

دکوراسیون اتاق خواب کوچک با ایده‌های کمجا

قبلا هم اشاره کردیم که بهتر است برای اتاق خواب­ های کوچک وسایلی جمع و جور و کوچک تهیه کنید. وسایل چند منظوره و یا کمجا از جمله وسایلی هستند که کار شما را راحت می­کنند:

  • تخت دو طبقه: مثلا یک ست اتاق خواب که به شکل یک تختخواب دوطبقه و دارای میز مطالعه طراحی شده است برای اتاق خواب کوچک نوجوان بسیار عالی است.
  • صندلی تاشو: صندلی­های تاشو می­توانند جای صندلی­هایی معمولی را بگیرند.
  • تخت تاشو و کمد: برخی از انواع کمد کمجا اتاق خواب هستند که علاوه بر تعداد زیادی قفسه و کمد، تختخواب تاشویی وسط آنها قرار دارد که در زمان خواب آن را باز می­کنید.
  • مبلمان کمجا: به سادگی می‌توانید برای فضای اتاق خواب خود یکی از این مبلمان کم جا را انتخاب کنید، کافی است متناسب با نیاز خود آن را به یک متخصص سفارش دهید و فضای اتاق خواب کوچک خود را متفاوت دکور کنید.
  • تخت تاشو و کتابخانه: وقتی فضای شما کوچک و دارای محدودیت می باشد بهترین راه حل برای شما مبلمان طراحی شده است. ترکیب تخت و کتابخانه یکی از این موارد است. با این طراحی هوشمندانه تمام آنچه که برای یک اتاق خواب مجهز مورد استفاده است در کنار هم قرار گرفته است.
  • پاتختی کمددار: سطح روی کمد کاربرد پاتختی را داشته و پایین آن هم محل قرارگیری لباس‌هایتان خواهد بود.
  • تختخواب کمددار: تخت‌هایی که دارای سکویی هستند که در زیرشان کشو و کمد قرار دارد از این مزیت برخوردار هستند که با گرد و خاک مواجه نخواهند شد و هم چنین تمامی وسایل شما را منظم‌تر و قابل دسترسی‌تر خواهند کرد؛ داشتن کمد و کشو در زیر تخت نیز راهکاری بسیار مناسب و کارآمد برای استفاده بهینه از فضاها در اتاق خواب هایکوچک به حساب می‌آید.
  • پاتختی دیواری: پاتختی شما را بالای زمین قرار داده که نه تنها در افزایش فضا کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود که دکوراسیون اتاق خواب کوچک شما بزرگ‌تر و پرروح‌تر نیز به نظر برسد.
  • کمدهای ریلی: کمدهای درب دار را فراموش کنید این کمدها فضای داخلی شما را محدود می‌کند به جای آن از کمدهای ریلی کم جا استفاده کنید.
  • طراحی درهای کشویی: اگر عادت دارید که در دکوراسیون اتاق خواب کم جای خود، در را ببندید باید کمی تجدید نظر کنید. باز گذاشتن در اتاق به شما کمک می‌کند تا بتوانید دکوراسیون اتاق خواب کم جای خود را بزرگ‌تر از آنچه که هست جلوه دهید. می‌توانید به سراغ درهای کشویی بروید. این نوع در‌ها می‌توانند در هنگام باز و بسته شدن، فضای کمتری را اشغال نمایند.

 

استفاده از طاقچه‌ در اتاق خواب کوچک

اگر مقداری به عمق طاقچه در دکوراسیون اتاق خواب خود اضافه کرده و یا طاقچه‌ای در پشت پنجره خود قرار دهید می‌توانید به راحتی از فضای ایجاد شده برای قرار دادن کتاب، جواهرات، سیم و لوازم شارژی وسایل خود و چندین چیز دیگر استفاده کنید. اگر برحسب اتفاق طاقچه شما در کنار تختتان قرار داشت نیز می‌توانید از آن به عنوان پاتختی استفاده کنید. اگر اتاق شما شوفاژ دارد می‌توانید از شانس خود استفاده کرده و طاقچه‌ای در بالای آن قرار داده و از آن بهره بگیرید.

هر چقدر از خوبی طاقچه‌ها برای نگهداری لوازم بگوییم کم است. آن‌ها ساده و شکیل هستند، از فضای دیوار استفاده‌ی مفید می‌کنند (در حالی که فضای ارزشمند کف را اشغال نمی‌کنند) و با لوازم دکوری ساده می‌توانند به یک عنصر بصری زیبا تبدیل شوند. یا می‌توانید آن را در بالای تخت‌تان برای نگهداری و نمایش چیزهایی مثل کتاب و عکس ایجاد کنید.

 

دکوراسیون اتاق خواب کوچک؛ از دیوارها غافل نشوید!

1. ایجاد فضایی بر روی دیوار

گاهی اوقات دوست دارید بعضی وسایل محبوب خود را در اطراف تخت خوابتان قرار دهید اما متاسفانه فضای کافی برای این کار ندارید. راهکارهای پیشنهادی برای حل این مشکل، استفاده از طاقچه هایی شناور، جعبه‌هایی ایستاده و طبقه‌هایی نصب شده بر روی دیوار است.

2. طراحی یک دیوار خاص

طراحی هر چهار طرف دیوار می‌تواند فضای اتاق شما را به یک مکعب تبدیل کند و آن را کوچکتر از قبل نشان دهد. در عوض با طراحی یک دیوار مثل دیوار پشت تخت به سادگی می‌توانید یک نقطه‌ی کانونی در فضا ایجاد کنید. طرحی که در تصویر می‌بینید در فضای کوچک این اتاق خواب عمق ایجاد می‌کند و آن را بزرگتر از آن چه که هست نشان داده است.

3. طراحی یک مینی گالری دیواری

دیوارهای اتاق خواب، بهترین مکان برای به نمایش درآوردن آثار ارزشمند هنری، عکس ها، یادگاری ها و حتی افتخارات شما هستند. البته، می‌توانید با کمک قاب‌های چوبی، جلوه‌ای باشکوه و همزمان، دوست داشتنی را به مینی گالری واقع در اتاق خوابتان ببخشید.

 

قرار دادن فضایی برای نشستن در کنار پنجره

اگر فضای اتاق خواب شما دارای پنجره ای است که کمی جلوتر آمده است از فرصت خود استفاده کرده و فضایی گرم و نرم برای نشستن و استراحت کردن در آن قسمت تدارک ببینید. اگر هم در زیر آن کمد و کشویی نیز تعبیه کنید با یک تیر دو نشان خواهید زد.

 

ترفندهای چیدمان اتاق خواب کوچک

استفاده از سبک هتلی

در بسیاری از هتل ها از یک اتاق کوچک فضای دنج و لوکس را با چند ترفند ساده به وجود می‌آورد کافی است شما هم این ترفندها را در چیدمان اتاق خواب های کوچک خود به کار بگیرید و ظاهر منحصر به فردی در آن ایجاد کنید. کافی است از یک رو تختی سفید رنگ و یک پتو مخمل و چند کوسن برای فضای تخت استفاده نمایید و فضای کنار تخت ها را با میزهای کم جا پر کنید و ظاهر لوکسی به اتاق خواب کوچک خود ببخشید.

استفاده از سبک قایقی

می توانید بهترین چیدمان فضاهای کوچک را از دکوراسیون داخلی قایق‌ها الهام بگیرید. در این حالت از بخش‌های پایین پنجره‌ها به عنوان فضای ذخیره‌سازی استفاده شده است که علاوه بر بخش‌های داخلی آن می‌توانید از سطح آن نیز مانند کنسول استفاده نمایید و فضای کوچک مناسبی داشته باشید.

اتاق خواب کوچک برای دو نفر

شاید شما تصور کنید که چیدمان اتاق خواب‌های کوچک برای دو نفر امکان پذیر نیست، اما با بالا بردن ارتفاع تخت‌ها و کم کردن عرض آن ها با سادگی می‌توانید یک اتاق کوچک را برای دو نفر دکور کنید. استفاده از رنگ سفید برای فضا و مبلمان کم‌جا می‌تواند فضای اتاق خواب کوچک شما را کاربردی‌تر کند.

کاربرد مبلمان کوتاه در اتاق خواب

اگر سقف اتاق خواب‌تان شیب‌دار است، تمام مبلمان‌ها و از جمله تختخواب تان را کوتاه بگیرید. مبلمان کوتاه نه تنها احساس جادار‌تر بودن به فضا می‌دهد، بلکه به آسانی در گوشه های قناس جا می‌گیرد.

 

تزئینات در اتاق خواب کوچک

گل و گیاه در اتاق خواب

سعی کنید با کمک گرفتن از لوازم و وسایل دکوری و اکسسوری‌ها نوعی رنگ و بو و هیجان به دکوراسیون اتاق خواب خود هدیه دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید فضای اتاق خود را دلپذیرتر از آنچه هست نمایید. به سراغ گل و گیاه و گلدان هایی دوست داشتنی بروید و دکوراسیون اتاق خواب کوچک خود از آنها استفاده کنید. هم چنین می‌توانید از آثار هنری و تابلوهایی زیبا نیز برای بهبود دکوراسیون اتاق کوچک خود بهره بگیرید.

از اطراف سر تختی استفاده کنید

با استفاده از فضای اطراف سرتختی برای نگهداری و طبقه‌بندی و نظم‌دهی لوازم و وسایلتان به خوبی می‌توانید ظاهر مرتب و منظمی در چیدمان اتاق خواب‌های کوچک خود به وجود بیاورید. همچنین با اضافه کردن رنگ‌های روشن و شاد سبز و آبی به بستر سفید اتاق خواب انرژی منحصر به فردی به فضای اتاق خواب تزریق شده است.

کاربرد عکس‌ها و وسایل در تزئین اتاق خواب

یک روسری قاب‌شده یا یک نمونه کوچک از پارچه‌ای زیبا که بر روی یک بوم کشیده شده است می‌توانند ایده‌های بسیار خوبی برای انجام این کار باشند. یا از تعداد بیشماری عکس جهت ایجاد یک بکگراند زیبا در بالای تخت خود استفاده کنید.

از تزیینات شلوغ بپرهیزید!

درست است که فضای اتاق خواب شما کوچک است اما این موضوع باعث نمی‌شود که شما اتاق خواب خود را از تزیینات خالی کنید! کافی است از تزیینات مناسب برای چیدمان اتاق خواب خود استفاده کنید. تزیینات ساده اما تاثیرگذار تا جلوه‌ی منحصر به فردی به فضای اتاق خواب خود ببخشید.

تزئین اتاق خواب با تابلوهای هنری

برای تزیین اتاق خواب کوچک می توانید از انواع وسیله‌های تزیینی و در عین حال شیک نظیر تابلوهای هنری و شلف‌های دیواری و نقاشی روی دیوار و… استفاده نمایید. توجه داشته باشید که بهتر است از قرار دادن وسایل اضافی در دکوراسیون اتاق خواب، جلوگیری کنید زیرا وسایل اضافی باعث می‌شوند تا فضای اتاق خواب شلوغ‌تر به نظر برسد.

 

نورپردازی اتاق خواب کوچک

نورپردازی ملایم در اتاق

طراحی نورپردازی اتاق خواب یکی دیگر از مهم‎ترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و اگر شما تمایل دارید فضای اتاق خواب‌تان دنج به نظر برسد بهتر است از نورپردازی ملایم و مخفی استفاده کنید.

ایجاد توهم ارتفاع با کمک نورپردازی

می‌توانید با کمک ریسه‌های نوری و چراغ‌های آویز بزرگ، فضا را بلندتر و پر ارتفاع‌تر از چیزی که هست به نمایش بگذارید. به زبان ساده‌تر، این لوازم روشنایی می‌توانند به شما در ایجاد توهمات بصری کمک کنند. از سوی دیگر، بسیاری از مردم اعتقاد دارند که این ریسه‌های نوری می‌توانند آرامش عجیب و دلچسبی را به اتاق شما بیاورند. امتحانش که ضرری ندارد. می‌توانید از روشنایی و رویایی که ریسه‌های نوری و آویزهای مدرن به خانه‌تان خواهند آورد، بهره ببرید.

استفاده از چراغ و لامپ سقفی

به جای آنکه از آباژوری جاگیر استفاده کنید و یا حتی میزی کنار تختتان بگذارید و چراغ خوابی بر رویش قرار دهید به سراغ راه حل بهتری بروید. یک چراغ و لامپ سقفی مناسب تهیه کرده و از سقف آویزان نمایید. مطمئن باشید که با این کار هم به بهبود دکوراسیون اتاق کوچک خود کمک کرده اید و هم نور لطیف و آرامی را مهمان چشمانتان ساخته اید. خیالتان راحت باشد که در انتخاب این نوع لامپ و چراغ ها دستتان باز است و می توانید به سراغ گزینه های متفاوتی بروید.

 

رنگ در دکوراسیون اتاق خواب کوچک

برای شروع می‌توانید یکی از دیوارهای اتاقتان را به یک رنگ دوست داشتنی مثل سبز نعنایی، خردلی روشن و یا گلبهی در بیاورید و ببینید که چطور فضا خودبخود دلنشین و جذاب می‌شود. بعد هم بروید به سراغ خریدن چند آیتم رنگارنگ و البته ارزان که با کمی سلیقه و هوشیاری می‌شود در موردشان کلی مانور داد. یک روتختی زیبا و خاص، چند نازبالش یا کوسن با طرح‌های زیبا و رنگی و یا تابلوهای کوچکی که هوشمندانه انتخاب و به دیوار نصب شده‌اند. برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب دنج باید از رنگ‌های گرم و مناسب برای کفپوش و دیوارها و مبلمان و پرده و روتختی استفاده کنید تا حس امنیت در فضای اتاق خواب منزل شما ایجاد شود.

یادتان باشد هر چه رنگ دیوارها به سمت سفیدی می‌رود، باید در انتخاب تکه‌هایی مثل فرش، پرده و روتختی، بیشتر از رنگ استفاده کرد و البته برعکس؛ هرقدر دیوارها بیشتر رنگ دارند، استفاده از رنگ‌های خنثی مثل طوسی، بژ و سفید در انتخاب اکسسوری‌ها جذاب تر خواهد بود مانند دکوراسیون اتاق خواب بزرگ و رویایی که پیش تر راجع به آن صحبت کردیم.  رنگ‌های سفید خامه‌ای گرم و همه طیف‌های رنگ قهوه‌ای و همه طیف‌های رنگ زرد و طیف‌های نارنجی و رنگ قرمز مات برای طراحی داخلی اتاق خواب دنج مناسب هستند.

 

لایه‌ها و بافت‌های متنوع در اتاق خواب کوچک

در حقیقت، راز یک دکوراسیون خنثی، شیک و موفق در لایه‌بندی و استفاده از بافت‌های متنوع پنهان شده است. مثلاً به تصویر بالا نگاه کنید. متوجه هستید که چند نوع بافت در دکوراسیون این اتاق خواب به کار رفته است؟ از پشم و کتان و بوکله بگیرید تا چوب و سرامیک! همه و همه را می‌توانید در این اتاق پیدا کنید.

راستش را بخواهید، ترکیب انواع رنگ‌های خنثی در بافت‌های مختلف می‌تواند اتاق خواب شما را به واحه‌ای دلپذیر و دنج تبدیل کند. اما اگر از ما بپرسید، به شما پیشنهاد خواهیم داد که یک فرش نرم پشمی را یک بالشتک مخملی و یک چراغ خواب شفاف و شیشه‌ای ترکیب کنید. همان طور که قبلا به صورت کامل به دکوراسیون اتاق خواب کلاسیک پرداخته‌ایم، به این ترتیب، خواهید توانست تمامی خستگی‌های روز را از تن و روان برانید و خود را برای یک روز هیجان انگیز دیگر آماده کنید.

 

پرده در اتاق خواب کوچک

پیشنهاد دیگری که برایتان داریم این است که به سراغ فروشندگان پرده و پارچه بروید و از آنها پرده‌ای بخواهید که از سقف تا زمین اتاق شما را پوشش دهد. به جای آنکه پرده‌ای در اندازه پنجره داشته باشید پرده‌ای را تهیه کنید که با قرارگیری و پوشش دادن سقف تا کف زمین، دکوراسیون اتاق کوچک شما را بزرگ‌تر نموده و سقف و دیوار آن را بلندتر جلوه می‌دهد.

اگر هم می‌خواهید پرده رومن تهیه کنید باز هم آن را از سقف اویزان نمایید و تا نیمه‌های پنجره ادامه دهید. این کار کمک می‌کند تا پنجره‌های اتاق خواب کم جای شما بلندتر به نظر رسیده و اتاق را روشن‌تر و بزرگ‌تر جلوه دهد.

 

وسیله‌ای نرم زیر پای شما!

یک زیرپایی پوستی ارزان قیمت در ابعاد 60 سانتی‌متر در 90 سانتی‌متر که در اکثر فروشگاه‌های لوازم خانگی وجود دارد مشکل شما را به سادگی حل می‌کند. قدم گذاشتن روی چیزی لوکس و نرم بسیار آرامش‌بخش و خوشایند است. وسیله‌ای نرم را زیر پای خود قرار دهید تا هنگامی که از تخت خواب پایین می‌آیید احساس راحتی کنید. که یکی از مهم‌ترین المان‌های اتاق خواب سلطنتی نیز محسوب می‌شود.

 

استفاده از آینه در اتاق خواب کوچک

استفاده از آینه‌ها یکی از قدیمی‌ترین ترفندهای بزرگ‌تر نشان دادن فضا محسوب می‌شود. در استفاده از آینه‌ها دقت کنید، چرا که همیشه باید فضای اتاق خواب شما مرتب و منظم باشد تا بتواند نظم و ترتیب را انعکاس دهد نه یک فضای شلوغ و در هم و برهم!

سعی کنید به سراغ آینه‌هایی با سایز متوسط و یا بزرگ بروید آن را بر روی دیوار و یا کمد خود نصب نمایید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید دکوراسیون اتاق خواب کم جای خود را بزرگ تر جلوه دهید. مزیت دیگری که استفاده از آینه در دکوراسیون اتاق کم‌جا دارد این است که می تواند نور منعکس شده در فضای اتاق خواب را چندین برابر نماید.

یک پیشنهاد دیگر نیز برایتان داریم! می‌توانید به سراغ آینه های چند تکه‌ای بروید. برای مثال دو عدد آینه را در دوطرف تخت خواب خود قرار داده و دکوراسیون اتاق خواب خود را بزرگ‌تر نشان دهید.

 

ایجاد تغییرات در تختخواب اتاق کوچک

بالا بردن تخت خواب در دکوراسیون اتاق خواب

حقیقتی که درباره ی تخت‌خواب‌ها وجود دارد این است که شما بیشتر وقتی را که روی آن‌ها سپری می‌کنید به صورت دراز کشیده هستید و بنابراین به ارتفاع زیادی در بالای آن نیاز ندارید. تخت‌ها فضای زیادی از کف را اشغال می‌کنند، بنابراین بالا بردن آن‌ها به معنای ایجاد فضای کافی در زیرشان برای اشیای دیگر مثل میز تحریر یا مبل راحتی یا حتی میز آرایش یا دراور است. در این تصویر تعبیه‌ی پله‌های نردبان روی دیوار به جای تخت، فضای اضافی برای شلف در زیر تخت ایجاد کرده است.

استفاده از کوسن و بالش

حس کلی تخت خواب خود را با اضافه کردن یک یا دو کوسن یا بالش تغییر دهید. حتی فقط یک بالش طرح‌دار می‌تواند ظاهر کلی تخت خواب شما را عوض کند. از دیگر اتاق‌های خانه خود بالش قرض بگیرید. شما حتی می‌توانید به جای عوض کردن بالش‌ها، روکش بالش‌های راحت خود را عوض کنید. البته در انتخاب روکش‌ها باید دقت کنید و سعی کنید طرح‌های آن‌ها را به گونه‌ای انتخاب کنید که با فضای کلی اتاق خواب شما در هماهنگی باشد. و اگر در حال چیدمان دکوراسیون اتاق خواب کوچک هستین حتما از طرح ساده استفاده کنید.

چیدمان وسایل جلوی تخت خواب

فضای جلوی تخت‌خواب می تواند میزبان دو صندلی عثمانی چرمی براق، و یک نیمکت آنتیک باشد. بسیار خوب است که برخی از وسایل اتاق خواب را به طور منظم تغییر دهیم. بهترین فضا برای انجام چنین کاری فضای جلوی تخت خواب است. مانند دکوراسیون اتاق خواب روستیک که قبلا به صورت کامل به آن پرداخته ایم.

انتخاب سرویس خواب جمع و جور

یکی از مواردی که طراحی دکوراسیون اتاق خواب کوچک باید حتما در نظر بگیرید، ابعاد و اندازه‌ی مبلمان اتاق خواب متناسب با فضای اتاق می باشد. انتخاب یک سرویس خواب جمع و جور کمک زیادی به بزرگ‌تر نشان داده شدن اتاق خواب‌تان می‌کند.

این نکته‌ها را فراموش نکنید.

اتاق خواب جایی است که شما در آن به آرامش می‌رسید و باتری‌های خود را شارژ می‌کنید. پس به نکات اساسی فکر کنید که به شما در رسیدن به این هدف کمک می‌کند. این اهداف عبارتند از: داخل و خارج شدن از تخت خواب بدون دردسر، راحت عوض کردن روتختی و پتو، داشتن نوری زیادی برای مطالعه، مسیری مشخص و در دسترس به سمت حمام و سرویس بهداشتی، چیزی نرم در زیر پا، پرده‌هایی که مانع از ورود نور مزاحم می‌شوند، و در نهایت آرامش و فضایی منظم و تمیز.

کلام آخر:

با استفاده از اصول و نکته­های طراحی دکوراسیون اتاق خواب کوچک؛ دیگر نگران دیزاین اتاق کوچک خود نباشید. کافی است وسایل غیرضروری را حذف کنید و بعد از آن با توجه به ابعاد اتاق خواب، بهترین ست اتاق خواب را انتخاب کنید. و بعد از آن با استفاده از چند اکسسوری زیبا، اتاق خواب کوچک خود را تزیین کنید. یکی از بهترین راهکارها برای طراحی یک فضای دنج و آرام کمک گرفتن از متخصصان دکوراسیون داخلی است.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه