Chidaneh.com placeholder image

طراحی دراقلیم معتدل و مرطوب، اینگونه خانه‌تان را بسازید!

به قلم: سمیه منوچهری

ما در اقلیم معتدل و مرطوب، همان‌طور که از اسمش پیداست با بارندگی‌های فراوانی مواجه هستیم. درنتیجه باید راهکارهایی برای در امان ماندن خانه‌ها از رطوبت پیدا کنیم. خوشبختانه معماری ایران در این زمینه بسیار قوی بوده است و ایده‌های نابی ارائه کرده است که سالیان سال است مردم سواحل دریای خزر از آن‌ها استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های اقلیم معتدل و مرطوب

  • بارندگی و رطوبت زیاد
  • اعتدال درجه حرارت
  • بارش رگبار در زمستان

مطلب مرتبط: ویلای تو در توی امیدوار با طراحی مدرن در لواسان تهران!

سرویس خواب بالسا

طراحی در اقلیم معتدل و مرطوب: خانه را بر روی بلندی قرار دهید

[[nid:36392]]

در این مناطق برای در امان ماندن از رطوبتی که از زمین به کف خانه می‌رسد دو راهکار وجود دارد. یکی قرار دادن خانه ‌بر روی کف کرسی است که شامل سنگ‌های مستحکم می‌شود که مانع مناسبی برای جلوگیری از رطوبت بشمار می‌آیند. دیگری قرار دادن خانه ‌بر روی پیلوت است. به صورتی که باد از زیر خانه در جریان باشد.

طراحی در اقلیم معتدل و مرطوب: اتاق‌ها را ایمن کنید

محمد رضا ماهرخ
محوطه سازی ویلا
محمد رضا ماهرخ

برای در امان ماندن اتاق‌ها از باران شدید باید ایوان‌هایی در اطراف خانه بسازید تا سقف ایوان‌ها از برخورد باران با دیوارها جلوگیری کند. همچنین در زمان تابستان ایوان‌ها فضای مناسبی برای نشستن برای اعضای خانواده هستند. شما می‌توانید با باز کردن پنجره‌ها در تابستان رطوبت داخل را خارج کنید و از سایبانی که سقف ایوان‌ها برای پنجره‌ها ایجاد کرده‌اند لذت ببرید.

طراحی در اقلیم معتدل و مرطوب: نقش مصالح را جدی بگیرید

ویلا در اقلیم معتدل و مرطوب
 

در این اقلیم به دلیل اینکه با اختلاف دمای کم در شبانه‌روز مواجه هستیم نیاز به استفاده از مصالح سنگین و باضخامت بالا نداریم. بهترین گزینه برای ساخت دیوارها مصالح سبک هستند. این مصالح باضخامت کم اجازه می‌دهند رطوبتی که به عمق دیوارها وارد شده است به راحتی در برابر آفتاب و باد خشک شود.

طراحی در اقلیم معتدل و مرطوب: اطراف خانه را باز بگذارید

رضا صوفی
محوطه سازی ورودی ویلا
رضا صوفی

خانه را در مرکز حیاط بسازید تا به‌اندازه کافی کوران هوا در اطراف خانه در جریان باشد. جریان هوا باعث می‌شود رطوبت دیوار و پی خانه خشک شود. همچنین مسیر مناسبی برای هدایت آب باران شکل می‌گیرد که مانع از رسیدن باران به پی خانه می‌شود. اگر فضای زمین‌تان کوچک است و نمیتوانید فاصله مناسبی بین دیوار خانه و حیاط در نظر بگیرید پیشنهاد میکنیم تا جایی که امکان دارد دیوارها را کوتاه بسازید تا جریان هوا به‌خوبی در گردش باشد. درصورتی‌که نگران امنیت خانه‌تان هستید از حفاظ‍های مخصوص استفاده کنید.

طراحی در اقلیم معتدل و مرطوب: بام‌ها را شیب‌دار بسازید

دفتر معماری و هوشمند سازی کارناکو
نمای ویلا
دفتر معماری و هوشمند سازی کارناکو

برای در امان ماندن سقف خانه از باران‌های پی‌درپی، باید سقف را شیب‌دار بسازید تا آب باران به‌راحتی از سقف به پایین سرریز شود. درصورتی‌که از سقف مسطح استفاده کنید به دلیل اینکه شدت باران زیاد است سرعت تخلیه آب باران گاهی از سرعت بارش کمتر است و این اتفاق باعث می‌شود وزن سقف زیاد شود و خطرساز گردد. همچنین آب باران در سقف مسطح باقی میماند و به راحتی رطوبت را به درون خانه راه میدهد.

با سر زدن به دسته شرکت های ساخت و ساز در اهالی فن و شرکت ها میتوانید با متخصصان در زمینه ساخت ارتباط برقرار کنید.

نویسنده: سمیه منوچهری | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه